Gå til innhold

eks med "tidspositivitet" Hva er greia med folk som aldri rekker det de lover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eks har alltid vært sånn at han prioriterer sin egen tid forran andres. Feks "er der om 15 min" betyr at han er her kansje, om en time, selv om det tar bare 20 min å kjøre. 

Nå er det pappauke, og jeg jobber, og det vet han godt. Men her sitter vi og venter på at han skal hente. Det går da greit, men jeg er så lei av at han ikke dukker opp før timesvis etter de 15 minuttene han lovet. "typ" er ti min unna. Og så kommer han i hui og hast timesvis etter. Er så lei at jeg kan spy.  

Hvorfor er noen folk sånn? Og hva er greia?

Jeg har spurt hvorfor han gjør dette, og han sier han "tenker positivt" feks. Det går sikkert fint at han er litt sen, eller det går sikkert dritraskt å kjøre. 

Anonymkode: b9329...2c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg! Har noen slike rundt meg jeg også.

Jeg tror den typen mennesker enten driter i andres tid, eller at de ikke har noen "innebygd klokke". Har i hvert fall oppdaget med et par av mine tidsoptimister, at de tror 15 minutter er mye lengre tid enn det er, og at de ikke har noen følelse av hvor mye tid som har gått. Si at man for eksempel har gått en tur i skogen og det tok en time. Spør man tidsoptimistene hva de tror klokken er nå, så svarer de i hytt og pine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tidstyver.

Anonymkode: e65af...703

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som er slik, har AD/HD eller ADD. Ingen ordentlig indre klokke, og blir lett distrahert.

Anonymkode: 22499...e49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De jeg kjenner som er slik, har AD/HD eller ADD. Ingen ordentlig indre klokke, og blir lett distrahert.

Anonymkode: 22499...e49

Jeg har selv adhd og kan forstå at det kan føles demotiverende å "komme i gang" med ting. Men er ikke kronisk sen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ren egoisme, bryr seg ikke om at de er tidstyver.

Anonymkode: 240c7...b6d

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (43 minutter siden):

de ikke har noen følelse av hvor mye tid som har gått

Slik er det for meg og flere andre med ADD. Jeg merker ikke hvor lang tid som faktisk har gått, før det er sent eller for sent. Det mangler ikke på vilje eller respekt for andres tid. Likevel så blir det bare rot, alarmer og huskelapper til tross. Frustrerende og sårende for dem rundt, og mange av oss føler oss mislykket og etter hvert demotivert fordi det går bare galt gang på gang på gang, uansett hvilke tiltak vi setter inn.

Anonymkode: 215d9...61d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tidsoptimist! Det er noe jeg er klar over. Kommer stort sett for sent, men aldri til viktige ting. Da er jeg alt for tidlig ute. Er aldri så sent ute som flere timer da! Mer maks 15 minutter. 

Har forsøkt i mange år å gjøre noe med det, uten hell. 

Anonymkode: cb6d9...728

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Slik er det for meg og flere andre med ADD. Jeg merker ikke hvor lang tid som faktisk har gått, før det er sent eller for sent. Det mangler ikke på vilje eller respekt for andres tid. Likevel så blir det bare rot, alarmer og huskelapper til tross. Frustrerende og sårende for dem rundt, og mange av oss føler oss mislykket og etter hvert demotivert fordi det går bare galt gang på gang på gang, uansett hvilke tiltak vi setter inn.

Jeg kjenner meg igjen i den. Jeg synes ofte "tiden flyr fra meg", uten at jeg egentlig merker at den går.
Jeg er også kronisk sent ute, ikke fordi jeg ikke prøver å rekke ting, men  fordi jeg planlegger for mye ting som skal skje før jeg går, eller fyller evt. "overskuddstid" med noe. 

Samtidig har jeg aldri vært sen på den måten TS beskriver. 
Om jeg skal noe viktig (Som å hente ungene) så legger jeg gjerne inn litt ekstra god margin, så jeg er sikker på å rekke det, selv om jeg skulle glemme tiden eller møte en distraksjon på veien. (Eller noe jeg ikke har kontroll over skulle skje.) 

Hans versjon av å "tenke positivt" er altså at "det går sikkert bra om han er litt sen." Det er altså ikke at han ikke KUNNE kommet før. Det er at han velger å komme litt sent, og tenker at det går bra for TS og barna.
For meg er ikke dette ADD eller ADHD symptomer, men egoisme og mangel på respekt for andre. 

En ting er å være "tidsoptimist" og tenke at ting tar kortere tid enn det tar. Feilberegne tiden og dermed komme litt for sent. 
Men å si "jeg er der om 15 min" når du befinner deg 20 min unna, og i tillegg da bruke 2 timer på å reise de 20minuttene, vitner ikke om en som forsøker å komme så fort han kan. 
Det vitner om en som prioriterer å gjøre andre ting fremfor å respektere avtaler med TS. 

Anonymkode: 0d2ec...5fa

• Liker 3
Gjest Sprite
Skrevet

Jævlig irriterende med sånne. Har også en eks som er sånn. 
Respektløst og arrogant. Energistjeler. 

AnonymBruker
Skrevet

Å bruke andres tid på seg selv er ren egoisme.

Anonymkode: cd63c...b8b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner meg igjen i den. Jeg synes ofte "tiden flyr fra meg", uten at jeg egentlig merker at den går.
Jeg er også kronisk sent ute, ikke fordi jeg ikke prøver å rekke ting, men  fordi jeg planlegger for mye ting som skal skje før jeg går, eller fyller evt. "overskuddstid" med noe. 

Samtidig har jeg aldri vært sen på den måten TS beskriver. 
Om jeg skal noe viktig (Som å hente ungene) så legger jeg gjerne inn litt ekstra god margin, så jeg er sikker på å rekke det, selv om jeg skulle glemme tiden eller møte en distraksjon på veien. (Eller noe jeg ikke har kontroll over skulle skje.) 

Hans versjon av å "tenke positivt" er altså at "det går sikkert bra om han er litt sen." Det er altså ikke at han ikke KUNNE kommet før. Det er at han velger å komme litt sent, og tenker at det går bra for TS og barna.
For meg er ikke dette ADD eller ADHD symptomer, men egoisme og mangel på respekt for andre. 

En ting er å være "tidsoptimist" og tenke at ting tar kortere tid enn det tar. Feilberegne tiden og dermed komme litt for sent. 
Men å si "jeg er der om 15 min" når du befinner deg 20 min unna, og i tillegg da bruke 2 timer på å reise de 20minuttene, vitner ikke om en som forsøker å komme så fort han kan. 
Det vitner om en som prioriterer å gjøre andre ting fremfor å respektere avtaler med TS. 

Anonymkode: 0d2ec...5fa

Støtter denne 🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er sant. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ansvarsfraskrivelse å bruke diagnoser som unnskyldning for respektløs oppførsel. Jeg har flere diagnoser uten at jeg oppfører meg som om verden skal sentrere seg rundt meg. Kom i konflikt med en tidligere veninne da jeg reagerte på at hun aldri brydde seg om ventingen jeg måtte forholde meg til. Har store fysiske smerter, og å sitte en time i bilen hver gang hun skulle nett innom butikken+++mye annet så bare eksploderte det til slutt😩

Anonymkode: 0b79e...aa6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min eks har alltid vært sånn at han prioriterer sin egen tid forran andres. Feks "er der om 15 min" betyr at han er her kansje, om en time, selv om det tar bare 20 min å kjøre. 

Nå er det pappauke, og jeg jobber, og det vet han godt. Men her sitter vi og venter på at han skal hente. Det går da greit, men jeg er så lei av at han ikke dukker opp før timesvis etter de 15 minuttene han lovet. "typ" er ti min unna. Og så kommer han i hui og hast timesvis etter. Er så lei at jeg kan spy.  

Hvorfor er noen folk sånn? Og hva er greia?

Jeg har spurt hvorfor han gjør dette, og han sier han "tenker positivt" feks. Det går sikkert fint at han er litt sen, eller det går sikkert dritraskt å kjøre. 

Har noen slike rundt meg, og jeg venter ikke lenger. Drar fra bordet hvis jeg venter på en cafe og gjør noe annet hvis jeg har ventet i 10 minutter. Har lært meg å ta tidspunkt med en klype salt og ha en backup plan. 

Anonymkode: c9e73...7d3

Skrevet

Jeg dropper sånne folk. Ekser er man jo nødt til å forholde seg til da, så det er irriterende. Men jeg har dumpa menn som har oppført seg sånn i en datingfase, uansett om de "mente" å komme for seint eller ikke.

Blant annet var det en fyr som jeg avtalte å lage middag sammen med klokka 18, han kom 20.30. Jeg var så sykt hangry (kunne jo ikke spise hvis han kom hvert øyeblikk) og han skjønte ikke hvorfor jeg ble sur. Han skulle jo bare gjøre ferdig noe på jobb, så hjem og dusje først 🤷 samme fyren hadde det drittravelt med å rekke noe, men midt oppi springinga begynte han å skulle vise meg at teslaen hans kunne lukeparkere av seg selv. Han ble irritert da det ikke gikk og jeg ble stående og vente på at han knota med det i 10 min, for ikke f om han skulle gi seg. Det var VELDIG mange avtaler hvor han kom en time eller to for seint, jeg orka det bare ikke, så sykt respektløst. 

Har dessverre et par familiemedlemmer som er sånn, de har vi begynt å si en time tidligere klokkeslett til enn de andre gjestene. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er tidsoptimist! Det er noe jeg er klar over. Kommer stort sett for sent, men aldri til viktige ting. Da er jeg alt for tidlig ute. Er aldri så sent ute som flere timer da! Mer maks 15 minutter. 

Har forsøkt i mange år å gjøre noe med det, uten hell. 

Anonymkode: cb6d9...728

Det er jo dette som er problemet med «tidsoptimister». De klarer å komme til riktig tid når de må, når det gjelder jobb, flyavganger og slike ting, mens venner og familie ofte må bruke av sin tid på å henge og vente. Hele forbanna tida. Man blir rett og slett tydelig ikke sett på som viktig nok, og det er ganske kjipt!

Anonymkode: 55cbc...30f

AnonymBruker
Skrevet

Pappaen min er akkurat like ens. Ber vi inn til bursdag må vi skrive at bursdagen starter 2 timer før den egentlig gjør det slik at han kommer til riktig tid. Og om vi konfronterer han med det så har han egentlig ingen unnskyldning, og virker ikke til å bry seg nevneverdig om det. Det er så sinnsykt irriterende..

Anonymkode: b2cce...520

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen slike rundt meg, og jeg venter ikke lenger. Drar fra bordet hvis jeg venter på en cafe og gjør noe annet hvis jeg har ventet i 10 minutter. Har lært meg å ta tidspunkt med en klype salt og ha en backup plan. 

Anonymkode: c9e73...7d3

Det har skjedd det..rett før bruddet dukket han ikke opp. Jeg bare spiste og dro. Han ble kjempesur på meg for at jeg dro. Han sa ikke unnskyld en gang. 🤪

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og er kjemperedd for å komme for sent til avtaler, og er alltid tidlig ute for å være på den sikre siden. Gudene skal vite at det er lite på stell i livet mitt, men med en gang det involverer andre mennesker så driver ikke jeg og lurer meg selv med at: denne personen elsker nok å vente på spesielle moi. 🥹

Det handler bare om respekt for andres tid og en forståelse av at du gjør mot andre det du vil de skal gjøre mot deg. 

Det irriterer meg litt med folk som driver og stresser andre opp med å rekke deres ting, mens når det er mine ting bruker de ti tusen millioner sekunder på å plukke seg i ræva. 

Anonymkode: ae9a1...37b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...