Gå til innhold

Kjemisk graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, er det noen som vet hvorfor kjemisk skjer? - evt er det noe medisiner som finnes for å forhindre dette? 

Anonymkode: 8dbdd...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På babyverden står dette om kjemisk graviditet: 

Noe feil med selve embryoet:
Dette kan være genetiske eller kromosomale problemer som hindrer en normal utvikling.

Immunforholdene i livmoren:
Noen kvinner kan ha økte immunresponser, som gjør at implantasjonen stopper opp.

Kroppens normalflora:

I en normalflora er det hos alle mennesker flere kilo med bakterier i kroppen. Spesielt mye bakterier er det i tarmen. Bakteriefloraen i kvinnens vagina, og dermed også inn i livmorhulen, kan bli forstyrret. Dette kan være uheldig for en normal implantasjon. Ett eksempel på forstyrret flora i vagina er bakteriell vaginose

Selve livmoren:
Det kan være for eksempel muskelknuter eller polypper i livmoren som kan gjøre det vanskeligere for blastocysten å feste seg. Noen har også en uvanlig form på livmoren, for eksempel hjerteformet. Noen har også todelt livmor. Slike avvikende former kan også vanskeliggjøre implantasjon.

Forskjøvet implantasjonsvindu:
Hausken forklarer at enkelte kvinner kan ha et forskjøvet implantasjonsvindu.
– Dette betyr at ikke alle prosessene er synkronisert. Det kan for eksempel hende at livmoren er klar til å ta imot blastocysten, men at blastocysten ikke er ferdig

Mest sannsynlig er det noe galt med embryoet og kroppen som støter det vekk av selv, men hvis der skjer mange ganger kan det være lurt å sjekke det opp hos gyn. 😊 hvis du har nedsatt progesteron el lignende kan du få medisiner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Elise93 skrev (Akkurat nå):

På babyverden står dette om kjemisk graviditet: 

Noe feil med selve embryoet:
Dette kan være genetiske eller kromosomale problemer som hindrer en normal utvikling.

Immunforholdene i livmoren:
Noen kvinner kan ha økte immunresponser, som gjør at implantasjonen stopper opp.

Kroppens normalflora:

I en normalflora er det hos alle mennesker flere kilo med bakterier i kroppen. Spesielt mye bakterier er det i tarmen. Bakteriefloraen i kvinnens vagina, og dermed også inn i livmorhulen, kan bli forstyrret. Dette kan være uheldig for en normal implantasjon. Ett eksempel på forstyrret flora i vagina er bakteriell vaginose

Selve livmoren:
Det kan være for eksempel muskelknuter eller polypper i livmoren som kan gjøre det vanskeligere for blastocysten å feste seg. Noen har også en uvanlig form på livmoren, for eksempel hjerteformet. Noen har også todelt livmor. Slike avvikende former kan også vanskeliggjøre implantasjon.

Forskjøvet implantasjonsvindu:
Hausken forklarer at enkelte kvinner kan ha et forskjøvet implantasjonsvindu.
– Dette betyr at ikke alle prosessene er synkronisert. Det kan for eksempel hende at livmoren er klar til å ta imot blastocysten, men at blastocysten ikke er ferdig

Mest sannsynlig er det noe galt med embryoet og kroppen som støter det vekk av selv, men hvis der skjer mange ganger kan det være lurt å sjekke det opp hos gyn. 😊 hvis du har nedsatt progesteron el lignende kan du få medisiner for det.

takk for svar, gynkologen min har ferie nå… så får ikke snakket med hun nå. Lurte på om jeg kanskje har nedsatt progesteron… inntil jeg får svar av hun, så kanskje jeg kan prøve Wild Yam? Den skal tydeligvis ligne progesteron.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

takk for svar, gynkologen min har ferie nå… så får ikke snakket med hun nå. Lurte på om jeg kanskje har nedsatt progesteron… inntil jeg får svar av hun, så kanskje jeg kan prøve Wild Yam? Den skal tydeligvis ligne progesteron.. 

Hun er vel ikke så lenge på ferie at du trenger å begynne å selvbehandle i mellomtiden? Har du hatt mange kjemiske, er det det som er problemet? 

Anonymkode: 1dbc3...df2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har ingen ting med progrestoron å gjøre. Som skrevet over er det rett og slett at egget er sykt og den er ikke ment å feste seg.

Det er ikke noe du kan gjøre...de fleste vet ikke at de hadde kjemiske engang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er vel ikke så lenge på ferie at du trenger å begynne å selvbehandle i mellomtiden? Har du hatt mange kjemiske, er det det som er problemet? 

Anonymkode: 1dbc3...df2

Har hatt 4 kjemiske nå etter hverandre, «bekreftet med blodprøve» så begynner å bli litt frustrert…   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en venninne som hadde mange kjemiske på rad, hun fikk progesteron og den mnd satt spiren! 

Anonymkode: c5664...c03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hatt 4 kjemiske nå etter hverandre, «bekreftet med blodprøve» så begynner å bli litt frustrert…   

Tar du alltid blodprøver mellom 9 dpo og 14 dpo?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en venninne som hadde mange kjemiske på rad, hun fikk progesteron og den mnd satt spiren! 

Unnskyld kanskje frekt spm, men alt var bra med baby? … Jeg leser at kjemisk er liksom måten for kroppen til å «rydde» opp…  Er det vanskelig å be om progesteron? Sendt melding til gyn. hva hun tenker🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Unnskyld kanskje frekt spm, men alt var bra med baby? … Jeg leser at kjemisk er liksom måten for kroppen til å «rydde» opp…  Er det vanskelig å be om progesteron? Sendt melding til gyn. hva hun tenker🙄

Nei ikke nødvendigvis.. selvsagt kan det være grunnen også, men om det skjer flere ganger på rad, så kan det være lavt progesteron. Om det er sistnevnte har du som regel flere symptomer også, som kort lutalfase og/eller spotting flere dagen før mensen. Hvor mange dager har du mellom eggløsning og mens? 
og ja, babyen hennes er en frisk og rask 1 åring i dag:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så vist jeg husker, ville ikke fastlegen skrive ut, hun måtte videre på utredning på sykehuset. Der fikk hun letrozol for å booste eggløsning (den brukte hun aldri, for hun ble alltid gravid) og progesteron. Men det tok litt tid får hun fikk time osv, så jeg ville gått privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...