Gå til innhold

Hvor høflig er barna deres?😊

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over en artikkel for ikke lenge siden at "tusen takk" er på vei for å dø ut blant de unge.

Har 2 barn. Minste på 3 år og største på 6 år.

De er begge veldig høflige, sier både tusen takk, værsegod,  bare hyggelig,  osv.

Har familie som lurer på hvordan jeg har klart å få de så høflige, selv skjønner jeg ikke helt det 😅

Eneste er jo at jeg selv repeterer og bruker ordene ofte til dem. Barn lærer jo enkelt sånn 😄 

Anonymkode: 576bd...d25

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takke barnehagen for hjelpa?

Anonymkode: c148b...186

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk inn for å oppdra barna skikkelig, derfor har jeg høflige barn/tenåringer. Jeg får ofte høre av andre at "barna dine er utrolig høflige", men i min verden skulle det bare mangle at de er det. Jeg nyter fruktene av god oppdragelse hver eneste dag, og vet selv at det er jeg som kan ta mest av æren for at barna er så høflige. Får cringe av å oppleve en del andre barn.

Anonymkode: 3b645...6d7

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn. 2 av dem er helt normalt høflige, den 1 er frekkere enn flatlusa og har ikke ordet takk i sitt vokabular. 

Anonymkode: 74949...5f0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takke barnehagen for hjelpa?

Anonymkode: c148b...186

Hvorfor siden mor skriver: 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

jeg selv repeterer og bruker ordene ofte til dem. Barn lærer jo enkelt

Min erfaring som mor og bestemor er at det ikke er barnehagen som lærer barna høflighet i allefall 🤣 det lærer de i hovedsak hjemme.

Anonymkode: 958a3...05a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kom over en artikkel for ikke lenge siden at "tusen takk" er på vei for å dø ut blant de unge.

Det var ikke tusen takk som var på vei ut, men «nei takk». I stedet sier de unge gjerne «det går fint». Språkforskeren i artikkelen sa at det ikke er en verre måte å si det på, da «nei takk» kan tolkes som en blank avvisning. «Det går fint» er litt mykere. 

Mine barn kombinerer eller bruker begge om hverandre.

Anonymkode: 34ec1...05e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er å være et godt forbilde selv. Å si «takk», «vær så god», osv selv. 
Men det er ikke bare å si disse ordene som gjør barn høflige. Høflige barn har også normal folkeskikk, tar hensyn til andre, venter på tur, og slike ting. 
Det hjelper ikke å si takk hvis oppførselen ellers ikke er høflig. 

Anonymkode: d0088...52c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var ikke tusen takk som var på vei ut, men «nei takk». I stedet sier de unge gjerne «det går fint». Språkforskeren i artikkelen sa at det ikke er en verre måte å si det på, da «nei takk» kan tolkes som en blank avvisning. «Det går fint» er litt mykere. 

Veldig fint at du kommer med en nyansering av HI. Det er på ingen måte slik at dagens barn/unge er mindre høflige, de bruker bare andre ord/uttrykk for høflighet. Språk er levende og i stadig utvikling, vi snakker annerledes enn våre foreldre og våre barn snakker annerledes enn oss, det er sånn det er og betyr ikke at man er mindre høflig. 

Våre barn er høflige, men det oppfatter jeg at de aller fleste barn er. Når vi har barnas venner på besøk er de hyggelige, spør pent hvis de trenger noe/vil ha noe, sier takk for maten osv. Så mitt inntrykk er at alle foreldre er opptatt av høflighet og så lærer de det selvfølgelig også i barnehagen og på skolen, samt at det blir forventet av omverdenen så det skal godt gjøres å ikke være høflig tenker jeg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åja takk for at du retta på det 😅

Ja "det går fint" er jo ikke uhøflig. Man må såklart ikke bruke "takk" til enhver setning. Man skal såklart ikke overdrive ordet:) 

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (3 minutter siden):

Veldig fint at du kommer med en nyansering av HI. Det er på ingen måte slik at dagens barn/unge er mindre høflige, de bruker bare andre ord/uttrykk for høflighet. Språk er levende og i stadig utvikling, vi snakker annerledes enn våre foreldre og våre barn snakker annerledes enn oss, det er sånn det er og betyr ikke at man er mindre høflig. 

Våre barn er høflige, men det oppfatter jeg at de aller fleste barn er. Når vi har barnas venner på besøk er de hyggelige, spør pent hvis de trenger noe/vil ha noe, sier takk for maten osv. Så mitt inntrykk er at alle foreldre er opptatt av høflighet og så lærer de det selvfølgelig også i barnehagen og på skolen, samt at det blir forventet av omverdenen så det skal godt gjøres å ikke være høflig tenker jeg. 

Ja sant det. Mye forskjellig er høflighet.

Tenker litt på de barna som bruker ord som "du er stygg, fitte," osv. 

Tenker selv at uansett hvor høflig jeg oppdrar dem, er det en helt ny verden når de både begynner på skolen, og kommer i tenårene.

Eneste man må gjøre er sitt beste som forelder:)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det viktigste er å være et godt forbilde selv. Å si «takk», «vær så god», osv selv. 
Men det er ikke bare å si disse ordene som gjør barn høflige. Høflige barn har også normal folkeskikk, tar hensyn til andre, venter på tur, og slike ting. 
Det hjelper ikke å si takk hvis oppførselen ellers ikke er høflig. 

Anonymkode: d0088...52c

enig i dette. Man kan bruke intetsigende flokser som tusen takk, takk for meg, vær så god, unnskyld meg etc, men likevel være frekk i praksis.

Høflighet og god folkeskikk handler om mye mer enn disse ordene. Man kan f.eks. si takk ved å smile og nikke, man kan si at man har hatt det så fint og gi en klem i stedet for å si «takk for meg» etc. 

Anonymkode: b261c...893

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn som begynner å bli store, og har derfor hatt et renn av andre barn innom. Fellesnevneren er at de aller aller fleste er høflige og sier standardfrasene du nevner. Ytterst sjelden vi har hatt barn på besøk som ikke benytter disse. 

Anonymkode: fbb5c...9ea

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 9.30):

De er begge veldig høflige, sier både tusen takk, værsegod,  bare hyggelig,  osv.

Har familie som lurer på hvordan jeg har klart å få de så høflige, selv skjønner jeg ikke helt det 😅

Eneste er jo at jeg selv repeterer og bruker ordene ofte til dem. Barn lærer jo enkelt sånn 😄 

veldig  :) mot alle bortsett fra meg og faren,men det er vel normalt

Anonymkode: 15146...12e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært opptatt av å lære de høflighet, men det ser jammen ut til gå i bølgedaler! Snart 9 åringen vil påstå var en av klassens desidert høfligste de første årene på barneskolen, men det siste halvåret har det slått til med både banning og ufinheter (hjemme vel og merke,fortsatt høflig på skolen og stort sett ellers også). Hun har adhd diagnose og kan nok oppfattes som litt vel direkte, til og med uhøflig når hun er uheldig med den litt klønete sosialkompetansen sin. 4 åringen er et prakteksempel om dagen, han sier "unnskyld meg" til folk på butikken for det meste 😅 Men det er jo ikke lenge siden det var full trass på samme barnet. Begge må takke for maten og rydde bort etter seg. Alt i alt er jeg opptatt av å hilse, takke og være høflig selv så jeg skal da sørge for at barna mine lærer de samme manerene. Men at det blir faser der de er ufyselige, jo det er jeg også fullstendig forberedt på! 

Anonymkode: 61fd4...b79

Skrevet

Jeg vil si at vi har to høflige barn på 3 og 5 og vi har vært opptatt av å lære de høflighet på en positiv måte. De får jo også mye positiv oppmerksomhet fra andre når de er høflige så jeg vil tro at vi er inne i den enkleste alderen å lære høflighet og at det vil bli mer utfordrende etter hvert. Får prøve å innprente dem nå og håpe så mye som mulig sitter når de vokser til. 

AnonymBruker
Skrevet

Fra jenta mi var ca 2,5 år sa hun takk for mat, unnskyld hvis hun dultet borti andre, når jeg sier elsker deg, sier hun ofte (4,5 nå) «Nåw mamma, tusen takk. Elsker deg og». Hun rydder tallerken etter måltid, liker hjelpe dekke på til middag. Er ganske høflig av seg.

Anonymkode: d2e4f...8e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 10.01):

Jeg er 40 år og sier 'nei takk, det går fint/bra.'

Ungen sier ja takk og nei takk og slikt. Hun er med meg når jeg handler og hun observerer selvsagt hva jeg sier og gjør. Det er klart at om barna ikke er med på handleturer, så blir det fort til at de sier annet enn hva vi foreldre sier.

Anonymkode: d6109...9ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 9.30):

Mine barn har alltid sagt tusen takk. Både til lærere, oss foreldre og andre. 
Eks. Mamma.. kan du hente et glass vann til meg? Jeg henter, så sier han tusen takk. 
Vi voksne sier også tusen takk, bare av vane. Så det er sikkert derfor.. vi har aldri hatt noe fokus på det hjemme.

Men har ofte hørt på foreldremøter at de er høflige og sier tusen takk. 

Anonymkode: ba485...075

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Fra jenta mi var ca 2,5 år sa hun takk for mat, unnskyld hvis hun dultet borti andre, når jeg sier elsker deg, sier hun ofte (4,5 nå) «Nåw mamma, tusen takk. Elsker deg og». Hun rydder tallerken etter måltid, liker hjelpe dekke på til middag. Er ganske høflig av seg.

Anonymkode: d2e4f...8e2

Ligner på min datter. Hun er 3 år. Hun sier "versågod", " takk, mamma" " takk for maten". Hun kan også si unnskyld om hun søler, og hun kan si " ver så snill, mamma". I tillegg til " jeg er så glad, mamma jeg elsker deg".

Jeg blir stadig overrasket, og de fleste barn er nok ikke på dette nivået for alderen,er mitt inntrykk.

Anonymkode: 1c4c2...ee0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en del utfordringer med hun på 10, men hun kan være veldig hyggelig, høflig og hjelpsom.  Det er en del annen problematikk inni bildet her som ikke er relevant for spm til Ts. 

Minste på 1.5 sier takk. 

Anonymkode: 11a97...ce0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...