Gå til innhold

Gir du tips på restaurant i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg jobbet i bar fikk jeg sjeldent tips. Og jeg bor på bygda, så det er mindre vanlig å tipse. Men husker jeg fikk 800 kr av en fisker en kveld og det var veldig hyggelig 😊

Tipser igrunnen bare når jeg er i utlandet.

Anonymkode: 33b27...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei. Ingen burde gi tips i Norge. Alle burde få levbar lønn. Selv servitører, forstår ikke hvorfor vi burde la en hel bransje tjene mindre enn fortjent. Hva om leger tjente dritt, og forventet at pasienter skulle tipse så de kunne betale leie?

Anonymkode: 375cb...ab5

Servitører har gått opp rundt 20 prosent i lønn siden pandemien, sånn til info. Jeg gir tips på gode restauranter, gir ikke på Oliva ol. 

Anonymkode: 0cc0f...a8b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du handler klær så må du ikke taste inn total beløpet men på restaurant må du det.
Tvunget driks kultur .

Gi oss gjerne litt for at vi har servert deg . Maten er dyr nok som den er i tillegg ligger det en slags forventning om at jeg skal gi litt ekstra. 

Anonymkode: 8689b...32a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tipser du om du har en god opplevelse på kino? Fornøyelsesparker? God service i en butikk? Nei.

Anonymkode: 1924d...8be

Jeg tipser ingen i Norge, så hvorfor siterer du meg?

Anonymkode: 52be2...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Nei. Gjorde det litt før, men etter å ha tenkt gjennom dette innsett hvor dumt det er.

Veldig, veldig mange yrker hvor det  ytes service, og hvor kunder påfører ekstraarbeid uten at vi tipser den ansatte for å hverken kompensere eller belønne.

Var nylig i skobutikk f.eks. Kjøpte nye sko til flere familiemedlemmer, både støvler og joggesko, to barn med. Haugevis av skopar dratt fram fra lager, prøving og feiling. Sure unger. Fantastisk hjelp. 7 par sko kjøpt.

Når vi kom til betaling, var det ikke snakk om tips nei. Men gratis innleggssåler og rabatt siden vi gjorde et så stort kjøp.

Når fikk du sist gratis dessert og rabatt når du tar ut hele familien for å spise et bedre måltid….?

Og drosjesjåfører, de kunne jeg virkelig ha tenkt meg å tipse. Etter en ulykke ble jeg avhengig av krykker en periode. Fantastiske sjåfører her, som sørge for at jeg kom meg trygt når jeg så bortimot avsvimt ut etter første sykehusbesøk. Og ellers bar varene helt til døra. Langt over hva en kan forvente.

Men servitører? Som bare gjør jobben sin og gir deg meny, maten din og regningen? Av alle yrkesgrupper er det disse vi liksom skal tipse for å yte service…?

 

Anonymkode: 26f6a...550

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber både i restaurant og bar, jeg vil si tips i restauranten er 50/50, litt oftere og høyere i baren. 

Jeg runder som regel opp selv, men ikke på steder jeg må "gjøre alt selv" eller hvis servicen er regelrett dårlig. 

Anonymkode: fc3db...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender jeg runder opp neste 10er eller 100.

For eks 389 til 400.

Eller 349 blir 350.

Anonymkode: 39baa...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, tips blir slått inn på kassa og det går derfor til oss ansatte, det betales skatt av kontant-tips og det står oppført på lønnsslippen. 

Anonymkode: fc3db...767

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri.

Og det er en skam at de kommer frem med betalingsterminal der man selv må taste inn beløpet først for SÅ å betale. Jeg også har flere ganger nesten betalt hele pin koden min i tips før jeg oppdaget feilen. 

 

Mistenker de gjør dette fordi turister fra andre land gjerne er vant til å tipse. Og dermed utnytter turistene.

Anonymkode: 17979...af9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, aldri. Heller ikke i utlandet hvor service er inkludert i regningen.

Anonymkode: b004f...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser alltid, så lenge jeg er fornøyd. Selv jobbet i bransjen tidligere og vet hvor dritbetalt det er, så de fortjener hver krone de kan få ❤️ 

Anonymkode: ed167...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri tipset. Selv om de forventet tips. Var i USA og jeg tipset ikke en gang.

Anonymkode: 1924d...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde aldri tipset. Selv om de forventet tips. Var i USA og jeg tipset ikke en gang.

Anonymkode: 1924d...8be

Fikk du mye pes for det eller? Husker jeg reagerte da jeg var der på at det omtrent var innregnet i prisen 15% eller noe sånt, fikk jo sjokk ;D

Anonymkode: ed167...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser aldri i Norge eller Skandinavia generelt. Prisene på cafe og restaurant er ekstremt høye allerede, så tips er uaktuelt.

Anonymkode: 0cc3c...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så konklusjonen her inne er at de fleste ikke gir tips i restauranter i Norge ? 

Anonymkode: 8689b...32a

Hvorfor skal de det? Er jo ikke sammenlingbart med andre land.

Anonymkode: 36ca1...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk du mye pes for det eller? Husker jeg reagerte da jeg var der på at det omtrent var innregnet i prisen 15% eller noe sånt, fikk jo sjokk ;D

Anonymkode: ed167...309

Hadde de ikke fått av meg ihvertfall.

Anonymkode: 36ca1...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du mye pes for det eller? Husker jeg reagerte da jeg var der på at det omtrent var innregnet i prisen 15% eller noe sånt, fikk jo sjokk ;D

Anonymkode: ed167...309

Faktisk nei. Hehe

Anonymkode: 1924d...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser alltid ti prosent, og så runder jeg opp. Hvorfor er det teit? I USA tipser vi variabelt alt ettersom vi er fornøyd eller ikke, men aldri under ti prosent. 

Anonymkode: 5032c...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...