Gå til innhold

Hva er greia med at utrolig mange foreldre til barnehagebarn tar enten veldig tidlig ferie eller veldig sein ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i barnehage i over 15 år og de siste årene virker det å være en trend som går igjen, at veldig mange foreldre tar enten tidlig ferie (type juni) eller veldig sein ferie (type siste uken i juli/resten i aug)... er det noen som kan forklare hvorfor dette skjer?

Dette gjelder spesielt foreldre som ikke har skolebarn enda :) (naturlig nok).

Det gjør jo veldig ofte at i fellesferien så er det veldig mange barn, med mange ansatte på ferie og da booker man gjerne inn vikarer og slår sammen avdelinger - så det er ikke noe problem sånn sett, selv om det kan være litt tøft for noen av de små å venne seg til å være 1 avd med barn og voksne de vanligvis ikke er med.

Men jeg bare lurer på hvorfor dette er noe som har tatt hold de siste årene? 
Da jeg begynte å jobbe i barnehagen for 15 år siden så var det veldig vanlig at foreldre tok disse 3 ukene i fellesferien, men altså ikke nå lenger. Noen som kan opplyse om grunnene hvorfor?

Anonymkode: f3d81...45a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I ekstremt mange yrke (flere og flere) har man to- eller tredelt ferie og får ikke velge selv. Relativt få som har fellesferie lenger. 

Anonymkode: 34d1c...365

• Liker 30
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan ikke ha ferie i juli🙄 Skal vi stenge alt av butikker, sykehus osv fordi dere vil ha fri da? Dessuten er det MYE billigere å reise i juni og august. Synes sommerstengt bhg og sfo er en uting.

Anonymkode: a348e...6af

• Liker 40
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
tirben skrev (2 minutter siden):

Gjetter at det er fordi at det er billigere å reise utenfor fellesferien, og at for mange småbarnsforeldre er det viktig å tenke økonomi. 

Meget mulig, men var det så mye billigere før da?  (se bort i fra at de siste to årene da, med økte bensinpriser osv som jo er noe nytt nå).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle kan ikke ha ferie i juli🙄 Skal vi stenge alt av butikker, sykehus osv fordi dere vil ha fri da? Dessuten er det MYE billigere å reise i juni og august. Synes sommerstengt bhg og sfo er en uting.

Eh, ansatte i barnehagen får ferie uavhengig av dette så du kan roe ned aggresjonen. Man finner alltid løsninger slik at alle ansatte stort sett får den ferien de ønsker. Det var ikke poenget mitt, det var rett og slett ren nysgjerrighet for hva som har endret seg fra jeg startet i jobben til nå.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, ansatte i barnehagen får ferie uavhengig av dette så du kan roe ned aggresjonen. Man finner alltid løsninger slik at alle ansatte stort sett får den ferien de ønsker. Det var ikke poenget mitt, det var rett og slett ren nysgjerrighet for hva som har endret seg fra jeg startet i jobben til nå.

Det er mye som har endret seg på 15 år. Følger du med i nyheter/aviser o.l? :) Ment i beste mening. Syntes det er merkelig at du har jobbet der i 15 år og ikke har snakket med én eneste forelder om noe av dette. Du har ikke barn selv heller..? 

Anonymkode: 4ab0d...747

• Liker 12
Skrevet

Her har vi hatt ferie i Juli hvert år siste 8 årene.. Fordi barnehagen har stengt da, ikke fordi det er det vi ønsker. 🤷🏼‍♀️
Så dette er en motsatt problemstilling for dem som har et slikt opplegg. Heldigvis kan jeg velge ferien min helt selv og ikke er bundet i en ferieturnus.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For oss var det pga. orker ikke kjøre Norgestur samtidig som alle andre. Ferien vår er å besøke slekt her og der og det blir mye kjøring, bedre å gjøre det når det er mindre trafikk om man kan.

Anonymkode: a67ee...4ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør vi det? For bare 5-6 år siden fikk jeg, som barnehageansatt, stort sett ferie når jeg ønsket det. Slik er det ikke lenger, og veldig mange barnehager har begynt å dele opp ferien i puljer, slik helsevesenet gjør. Der hvor jeg jobber nå, deles personalet i tre feriepuljer, så du kan ikke påstå at barnehageansatte får ferie uavhengig av andre yrker. Kanskje før, men ikke nå lenger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mye som har endret seg på 15 år. Følger du med i nyheter/aviser o.l? :) Ment i beste mening. Syntes det er merkelig at du har jobbet der i 15 år og ikke har snakket med én eneste forelder om noe av dette. Du har ikke barn selv heller..? 

Anonymkode: 4ab0d...747

Nei, har ikke barn selv. Og nei, jeg har ikke for vane for å spørre  og grave hos foreldrene om hvorfor de tar ferie når. Det ser jeg ikke som relevant å samtale med foreldre om når jeg forteller om dagen til barnet, med mindre de ønsker å fortelle om det selv.

Ja, jeg følger med. Men jeg spør her, det virker som det er mange foreldre her, så kanskje noen ville fortelle hva de tenker årsaken er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en uting. Alle barnehagene og sfo i området her vi bor er stengt i uke 29 og 30. Fryktelig kjedelig at man ikke kan velge ferien sin. Vi betaler tross alt mye penger for disse plassene. Ikke rart folk blir sure når andre skal diktere ferien vår. Og når arbeidsgiver sier nei, hva gjør man da? Jeg skjønner ikke greia med juli fri, stortsett dritt vær og svindyrt å reise. Fellesferien er utdøende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kakaoen skrev (4 minutter siden):

Her har vi hatt ferie i Juli hvert år siste 8 årene.. Fordi barnehagen har stengt da, ikke fordi det er det vi ønsker. 🤷🏼‍♀️
Så dette er en motsatt problemstilling for dem som har et slikt opplegg. Heldigvis kan jeg velge ferien min helt selv og ikke er bundet i en ferieturnus.

Ok. Ja, da må en vel ha ferie :)  Jeg har aldri jobbet i en barnehage som har sommerstengt (jobbet i private barnehager), der jeg jobber har vi åpent hele året. (bortsett fra de sedvanlige røde dagene)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har jobbet i barnehage i over 15 år og de siste årene virker det å være en trend som går igjen, at veldig mange foreldre tar enten tidlig ferie (type juni) eller veldig sein ferie (type siste uken i juli/resten i aug)... er det noen som kan forklare hvorfor dette skjer?

Det gjør jo veldig ofte at i fellesferien så er det veldig mange barn, med mange ansatte på ferie og da booker man gjerne inn vikarer og slår sammen avdelinger - så det er ikke noe problem sånn sett, selv om det kan være litt tøft for noen av de små å venne seg til å være 1 avd med barn og voksne de vanligvis ikke er med.

Da jeg begynte å jobbe i barnehagen for 15 år siden så var det veldig vanlig at foreldre tok disse 3 ukene i fellesferien, men altså ikke nå lenger. Noen som kan opplyse om grunnene hvorfor?

For vår del så orker vi ikke den massive køen i alt av parker i juli.

Anonymkode: c6faa...add

AnonymBruker
Skrevet
Era Vulgaris skrev (3 minutter siden):

Gjør vi det? For bare 5-6 år siden fikk jeg, som barnehageansatt, stort sett ferie når jeg ønsket det. Slik er det ikke lenger, og veldig mange barnehager har begynt å dele opp ferien i puljer, slik helsevesenet gjør. Der hvor jeg jobber nå, deles personalet i tre feriepuljer, så du kan ikke påstå at barnehageansatte får ferie uavhengig av andre yrker. Kanskje før, men ikke nå lenger. 

Ok, jeg kan ikke snakke for alle barnehage, men der jeg har jobbet så deler vi opp så godt vi kan i forhold til ønsker. Klart noen ganger må man gi og ta litt for hvert år i forhold til ønsker. Og det er jo gjerne fordi det er flere barn nå i fellesferien enn det var tidligere. Men ferie får man åkke som ;) 

Gjest Luksusbia
Skrevet

Har også jobbet i flere barnehager, sånn var det fra juni til september. Synes endel småbarnsforeldre tar lite hensyn til barna sine. Hvis ikke besteforeldre kan passe på de reiser de til Spania/ Italia og Portugal.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, jeg kan ikke snakke for alle barnehage, men der jeg har jobbet så deler vi opp så godt vi kan i forhold til ønsker. Klart noen ganger må man gi og ta litt for hvert år i forhold til ønsker. Og det er jo gjerne fordi det er flere barn nå i fellesferien enn det var tidligere. Men ferie får man åkke som ;) 

Ja, alle får ferie, det skulle jo bare mangle. Jeg svarte bare på det du spurte om, og påpekte at det har skjedd endringer i ferieavvikling for barnehageansatte også. Og det er store forskjeller mellom barnehager. Noen stenger både 1, 2, 3 uker i juli, eller hele juli, for den del. Noen stenger ikke i det hele tatt. Noen tar ferie i puljer, andre bruker ferievikarer, slik at de faste skal på oppfylt sine ferieønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi det er billigere turer, bedre vær, og ikke overfylt i parker og på overnattingssteder ol. Jeg takler ikke å ha med unger som står i park kø, en time pr aktivitet, midt i solsteiken. Dessuten så reiser vi ofte uten plan, bare en retning med noen få planlagte stopp. Og da er det fint med ledig overnatting også.så blir reisen til på selve turen.da kan vi feks bli en ekstra natt eller to, om ungene koser seg ekstra på et sted. Vi legger aldri opp til stress ferie. Da tar vi det med ro. Og slik ting faller seg. Så gir oss er det ferie kvalitet. Og ikke har vi så god råd heller. Så en fordel med rimeligere priser her og der.  Dessuten rett etter skole slutt, er de veldig ferie klare.

Og en viktig ting. Bedriften er ikke ferie stengt. Så de kollegaene som ønsker feie i felles ferie pga partner i arbeid med ferie stengt får det i tillegg.

Anonymkode: 62b13...747

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Barnehagen vår er helt stengt 4 uker (fellesferien + 1 uke), så her er det ingen valgfrihet. 

Anonymkode: 2727a...597

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnehagen vår er helt stengt 4 uker (fellesferien + 1 uke), så her er det ingen valgfrihet. 

Anonymkode: 2727a...597

Oi, ja det var voldsomt. Tror ikke jeg har hørt om så lenge sommerstengt.

De fleste barnehager som har vært sommerstengt som jeg har hørt om, har det vært type 2 uker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...