AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #1 Skrevet 23. juli 2022 Ja, som overskriften sier lurer jeg på når døtrene deres kom i puberteten og hvordan dere først merket det. Anonymkode: a0517...bb5
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #2 Skrevet 23. juli 2022 Min er straks ti år og på vei i pubertet. Kjenner jeg ønsker det hadde ventet et år men ser flere av jenetene i klassen er også i gang. Begynner å få bryst såvidt. Humøret er svært svingende og vi er innom fire årstider på en halv time😄 Anonymkode: 8481a...8df 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #3 Skrevet 23. juli 2022 Begynte å blø som faen et par måneder etter 12 år. Anonymkode: ea63f...79f
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #4 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, som overskriften sier lurer jeg på når døtrene deres kom i puberteten og hvordan dere først merket det. Anonymkode: a0517...bb5 Hormoner 😂 Bryst som vokser. Svettelukt. Anonymkode: 4236f...bcc
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #5 Skrevet 23. juli 2022 Har gutter. Men ja, humøret og fjortisfakter Anonymkode: c0a92...694
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #6 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min er straks ti år og på vei i pubertet. Kjenner jeg ønsker det hadde ventet et år men ser flere av jenetene i klassen er også i gang. Begynner å få bryst såvidt. Humøret er svært svingende og vi er innom fire årstider på en halv time😄 Anonymkode: 8481a...8df Min var / er 9 (blir 10 på høsten). Strakk seg enormt i høyden, begynt å få bryster, hadde en del magesmerter som ble tatt opp med lege - like etter det kom mensen. Ellers er humøret sånn som den jeg siterer skriver😬 Anonymkode: bd70a...88c
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #7 Skrevet 23. juli 2022 Min fikk første tegn som seksåring. Sterk svettelukt og utflod. Da hun var 9 år fikk hun kjønnshår, bryster og mensen. Og var 160 cm høy. Jeg skulle jo ønske hun kunne fått være "liten" lengre og slippe dette så tidlig, men det har gått overraskende fint. Hormoner og humøret er nå sånn det er. At de første tegnene på pubertet kommer før 10-årsalder er helt normalt. Det skal jo pågå noen år. Anonymkode: fd758...150
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #8 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Min var / er 9 (blir 10 på høsten). Strakk seg enormt i høyden, begynt å få bryster, hadde en del magesmerter som ble tatt opp med lege - like etter det kom mensen. Ellers er humøret sånn som den jeg siterer skriver😬 Anonymkode: bd70a...88c Ja humøret er som været i Trøndelag. Anonymkode: 8481a...8df 1
Gjest Hottentått Skrevet 23. juli 2022 #9 Skrevet 23. juli 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Min fikk første tegn som seksåring. Sterk svettelukt og utflod. Da hun var 9 år fikk hun kjønnshår, bryster og mensen. Og var 160 cm høy. Jeg skulle jo ønske hun kunne fått være "liten" lengre og slippe dette så tidlig, men det har gått overraskende fint. Hormoner og humøret er nå sånn det er. At de første tegnene på pubertet kommer før 10-årsalder er helt normalt. Det skal jo pågå noen år. Anonymkode: fd758...150 Min snart 6 åring har begynt å lukte svakt svette hvis vi ikke vasker hver kveld. Jeg selv fikk mensen som 10 åring. Tipper hun følger i mine fotspor og blir like jævlig hormontroll 🙈🙈🙈
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2022 #10 Skrevet 23. juli 2022 Barn kan lukte svette og være hormontroll i årevis før de får mensen. Har en 13-åring som enda ikke har fått mensen, har minimalt med kviser og fyller knapt en 65aaa bh, men et stykke på vei har hun kommet med litt kroppshår, dårlig humør og svettelukt hvis hun ikke bruker deo (hun er 160 cm) Når hun gikk i 4 og 5 klasse merket vi ihvertfall hvor mange jenter på trinnet som stinket (kom hit svette etter skolen), var noen som stinket så j…. at jeg måtte lufte etter besøket, barna selv virker å være immune mot svettelukt. Anonymkode: 69226...645
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Ikke svar på spørsmålet, men puberteten kommer tidligere og tidligere, pga overvekt hos barna. Hold barna slanke og gi dem en lengre barndom. Anonymkode: 24025...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke svar på spørsmålet, men puberteten kommer tidligere og tidligere, pga overvekt hos barna. Hold barna slanke og gi dem en lengre barndom. Anonymkode: 24025...3b7 Det er vel ikke den eneste grunnen. Jeg var et normalt slankt barn på 90 tallet da jeg var 11,5 når jeg fikk mensen. Min mor var normalt slank og fikk mensen når hun var 16 år på slutten av 70 tallet.. Anonymkode: e39bf...e94
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 Når puberteten kommer tidligere så blir de jo også ferdig med de verste hormonårene tidligere om vi ser det slik. Så slutten av ungdomskolen bør jo være en roligere tid. Anonymkode: 8481a...8df
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #14 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke svar på spørsmålet, men puberteten kommer tidligere og tidligere, pga overvekt hos barna. Hold barna slanke og gi dem en lengre barndom. Anonymkode: 24025...3b7 Dette stemmer ikke for alle. Min datter er ikke overvektig, men normalt slank, dog har hun begynt å få former som jeg skrev i innlegget over. Blitt høy og ser ut som en slank ung kvinne egentlig mer enn et barn. Før hun begynte å komme i puberteten lå hun i nedre del av disse skjemaene på helsestasjonen, og helsesøster syntes hun var for tynn (enda hun spiste normalt og hadde energi). Nå derimot er helsesøster fornøyd, for nå mener hun at datteren min er «normal». Men ellers stemmer det at jenter generelt kommer tidligere i pubertet nå. Anonymkode: bd70a...88c
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #15 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er vel ikke den eneste grunnen. Jeg var et normalt slankt barn på 90 tallet da jeg var 11,5 når jeg fikk mensen. Min mor var normalt slank og fikk mensen når hun var 16 år på slutten av 70 tallet.. Anonymkode: e39bf...e94 Så klart ikke eneste grunnen, men kostholdet er en viktig grunn til at gjennomsnittsalderen for når jenter får mensen har gått ned i de siste 50 årene. Overvekt og kjemikalier/milgøgifter med hormonhermere (såpe, maling, vaskemidler, plast og mat) og stress utgjør de viktigste grunnene. Selv om man kjenner noen slanke som får tidlig menstruasjon så kjenner man nok flere med litt overvekt som har fått det. Gjennomsnittsalderen er fortsatt rundt 13 år. Men alt fra 9-17 er ikke uvanlig. Hvilken hudfarge man har spiller også en rolle, har du gener fra Norge er gjennomsnittsalderen høyere enn om du for eksempel er fra et afrikansk land - uavhengig av vekt. Anonymkode: 69226...645
Perelandra Skrevet 24. juli 2022 #16 Skrevet 24. juli 2022 Tråden er ryddet for spekulasjoner og brukerdebatt. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #17 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når puberteten kommer tidligere så blir de jo også ferdig med de verste hormonårene tidligere om vi ser det slik. Så slutten av ungdomskolen bør jo være en roligere tid. Anonymkode: 8481a...8df Ja og nei. Mange barn som kommer tidlig i puberteten er ikke modne i hodet selv om kroppen kommer tidlig i puberteten, som gir større sjanse for senere depresjon og angst, siden det fysiske og mentale ikke er i synk. Større sjanser for tidlig seksuell debut og generell tidligere risikoatferd. Anonymkode: 69226...645
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #18 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette stemmer ikke for alle. Min datter er ikke overvektig, men normalt slank, dog har hun begynt å få former som jeg skrev i innlegget over. Blitt høy og ser ut som en slank ung kvinne egentlig mer enn et barn. Før hun begynte å komme i puberteten lå hun i nedre del av disse skjemaene på helsestasjonen, og helsesøster syntes hun var for tynn (enda hun spiste normalt og hadde energi). Nå derimot er helsesøster fornøyd, for nå mener hun at datteren min er «normal». Men ellers stemmer det at jenter generelt kommer tidligere i pubertet nå. Anonymkode: bd70a...88c Hvor mye vokste hun? Var det sånn veldig vekstspurt? Anonymkode: 8481a...8df
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #19 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja og nei. Mange barn som kommer tidlig i puberteten er ikke modne i hodet selv om kroppen kommer tidlig i puberteten, som gir større sjanse for senere depresjon og angst, siden det fysiske og mentale ikke er i synk. Større sjanser for tidlig seksuell debut og generell tidligere risikoatferd. Anonymkode: 69226...645 Ja jeg er litt redd for dette. Skulle gjerne sett hun fikk være barn en stund til. Anonymkode: 8481a...8df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå