Gå til innhold

La han gå uten penger. Slemt av meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 21 åring boende hjemme. Han går på universitetet. Får studielån. Betaler ikke noe hjemme. Han hadde det ikke lett siste året på vgs og havnet i ett dårlig miljø( hasj) . Jeg trodde at livet hans gikk til grunne. Men etter ett år med jobbing fant han ut at utdannelse er viktig og begynte på universitetet. 

Han reiste på ferie med venner i juni og fant ut at ferie er dyrt og brukte opp sparepengene. Nå har han ikke penger før han får studielån 15 August. Jeg mener at han kan godt være uten penger. Han kan sitte hjemme når kompisene drar på byen. Dette lærer han av. Kanskje han finner ut at det kan være lurt å jobbe litt ved siden av skolen. Men mannen min mener at vi må gi han penger. Han får mat hjemme så jeg mener at han må klare seg uten.

Hva mener dere? Er jeg slem som lar han gå blakk i noen uker? 

Anonymkode: feb4b...22b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gi litt penger er jo greit, men ikke mye. Han går jo litt glipp av det sosiale med venner ellers når han sitter hjemme.

Spørs hvor mye kontakt de har uten om turer på byen, pass på så han ikke blir ensom. Når man slutter å delta på ting, jo mer utstøtt kan man bli.

Anonymkode: c8d9d...ce6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja, en 21 åringen kan vel gjøre noe hjemme for pengene akkurat som en 12-åring? Har dere noe som trengs vedlikeholdt, f eks male huset, klippe plenen 1 gang i uken, klippe hekk, luke osv. Å gi penger for ingenting er jeg enig i. Men om han får noen oppgaver, og avtalt at når det er tilfredstillende utført, så blir det lønnet, det går vel an?

Og så bør han selvsagt få seg en jobb ved siden av skole.

Anonymkode: fd2ae...13b

• Liker 25
  • Nyttig 6
Skrevet

Be ham om å gjøre husarbeid, klippe plen, male hus for penger? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja, en 21 åringen kan vel gjøre noe hjemme for pengene akkurat som en 12-åring? Har dere noe som trengs vedlikeholdt, f eks male huset, klippe plenen 1 gang i uken, klippe hekk, luke osv. Å gi penger for ingenting er jeg enig i. Men om han får noen oppgaver, og avtalt at når det er tilfredstillende utført, så blir det lønnet, det går vel an?

Ikke lett å få seg en deltidsjobb.

Husk også at det kan være veldig krevende å studere, så da kan det rett og slett bli for mye med jobb i tillegg om den er flere ganger i uka. Nok av studenter som møter vegg av stress.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi litt penger er jo greit, men ikke mye. Han går jo litt glipp av det sosiale med venner ellers når han sitter hjemme.

Spørs hvor mye kontakt de har uten om turer på byen, pass på så han ikke blir ensom. Når man slutter å delta på ting, jo mer utstøtt kan man bli.

Jeg tror ikke at han blitt utstøtt hvis han ikke blir med ute i noen uker. Han har fine kompiser fra barneskolen som tok i mot han når han valgte å kutte ut den gjengen han var i når han røyket hasj. 

• Hjerte 1
Skrevet

Nei, det er ikke slemt. Han er 21 år og det er på tide at han lærer seg å styre økonomien. 
Han lærer ingenting av at noen (altså dere) runder av kantene slik at han skal slippe å møte konsekvenser. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe spesifikt å si angående problemstillingen, men vil bare si at studielån/stipend blir oftest utbetalt rundt 5.august dersom han har betalt semesteravgiften.

Anonymkode: adb8a...15a

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke klippe plen, vaske bil eller vinduer og tjene noen kr for det?

Ville heller ikke bare gitt lommepenger til en voksen mann.

Anonymkode: 3ea58...59d

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Studielånet kommer rundt 5.august dersom man allerede er student og har semesterregistrert seg. Med andre ord er det bare snakk om 2 uker uten penger. Jeg tenker at han har godt av å kjenne litt på å være uten penger.

Bor han hjemme bør han uansett jobbe litt om han kan klare å få en jobb. Ingenting av studielånet blir gjort om til stipend om man bor hjemme. Siden han bor hjemme og får mat vil det si at han bruker mesteparten av lånet på fest og moro (det må han ha gjort når han nå har null i sparepenger). Hadde han jobbet kunne han brukt lønnen istedenfor på dette. Mye lurere å spare studielånet og bruke til egenkapital når han har muligheten til dette. Studielån over tre år blir nesten 400 000. Det er en del penger når det skal nedbetales.  Jeg er 22 år, student, bor hjemme og jobber. Samtidig tar jeg studielån, men bruker ikke 1kr siden jeg har mulighet til det. De står på konto og skal brukes til boligkjøp etter jeg er ferdig med studiene. 

Anonymkode: 2a199...42b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest mariama
Skrevet

Har han ingen jobb i det hele tatt, eller ferie fra deltidsjobben? 

Han bør prøve å skaffe seg en deltidsjobb, og bruke tiden nå på å søke. Samt registrere seg i alle vikarbyrå for kort oppdrag nå. Det er riktig at det er vanskelig å få seg jobb noen steder, men det gir ikke fritak fra å prøve.

Også er det tull å si at man ikke kan jobbe ved siden av studiene. Det kan være en kveld i uken bare, men noe for å spe på bør han prøve å få til. Kanskje for å spare til neste års ferie? 

Ellers tenker jeg at hvis han søker jobber nå, og hjelper til hjemme kan dere godt gi litt - så lenge han gjør en innsats selv for å ta ansvar.

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.7.2022 den 16.01):

Vi har en 21 åring boende hjemme. Han går på universitetet. Får studielån. Betaler ikke noe hjemme. Han hadde det ikke lett siste året på vgs og havnet i ett dårlig miljø( hasj) . Jeg trodde at livet hans gikk til grunne. Men etter ett år med jobbing fant han ut at utdannelse er viktig og begynte på universitetet. 

Han reiste på ferie med venner i juni og fant ut at ferie er dyrt og brukte opp sparepengene. Nå har han ikke penger før han får studielån 15 August. Jeg mener at han kan godt være uten penger. Han kan sitte hjemme når kompisene drar på byen. Dette lærer han av. Kanskje han finner ut at det kan være lurt å jobbe litt ved siden av skolen. Men mannen min mener at vi må gi han penger. Han får mat hjemme så jeg mener at han må klare seg uten.

Hva mener dere? Er jeg slem som lar han gå blakk i noen uker? 

Nei. Du er ikke slem.  Han må selv ta ansvar for sine dårlige valg nå når han er voksen.  At han velger å bruke opp sparepenger på vas skal ikke dere lide for.

Endret av fransine
AnonymBruker
Skrevet

En 21-åring som bor hjemme og som har brukt opp alle pengene sine på ferie? Jeg hadde ikke gitt en krone. 

Anonymkode: 10d09...767

• Liker 15
Skrevet

Jeg fikk aldri penger til festligheter da jeg var yngre og bodde hjemme.  Må lære litt om pengebruk. 

Du er ikke slem, han er voksen og må lære.

Enig med de over som nevner at han kan hjelpe  til litt hjemme og få noen kroner av det.

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Ikke slemt å ikke gi han penger. Virkelig ikke! Syns det er sprøtt å i det hele tatt vurdere å gi en voksen mann lommepenger fordi han har vært på ferie?!? 

Hvorfor har han ikke sommerjobb? 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. 

Anonymkode: 8e0c4...58e

AnonymBruker
Skrevet

Han er 21 år!! Det vil si at han har vært myndig i tre år. Det er på tide at han får ansvar for seg selv. Lommepenger i den alderen er helt hårreisende. Det er virkelig ikke å hjelpe han å gi han penger, men å sy puter under armene på ham.  Når tenker du at man er ansvarlig for eget liv da? Hvordan skal han klare seg videre i voksenlivet? 

Anonymkode: 6879b...2d9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Akkurat, han kan vel jobbe for pengene. Enten hos dere eller en "ordentlig" jobb.

En digresjon, jeg vet det, men jeg må innrømme at jeg er overrasket over at det virker som det er så mange ungdommer som ikke har sommerjobb. Bare for noen år siden hadde jo så å si alle sommerjobb, det var rift om dem, og man måtte søke tidlig osv.

I år trenger de jo folk overalt, samtidig som jeg hele tiden hører om ungdommer som kjeder seg, er ensomme, ikke har råd til å reise på ferie osv. og bare sitter på hybelen/rommet hjemme hos foreldrene og glor i veggen, virker det som. Hvis de hadde hatt sommerjobb, hadde de tjent penger, blitt kjent med nye folk OG satt pris på den lille fritiden de hadde ....

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Absolutt ikke slemt. Han er en voksen mann som bor hjemme gratis, som har brukt opp alle pengene sine på ferie. Så klart han ikke skal få enda mer penger av dere for å bruke på tull?

Som flere foreslår, kan han jo jobbe litt for penger hjemme, men da får han ta initiativ til det selv, det er ikke noe dere trenger å tilrettelegge for.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis denne tenåringen bor hjemme enten gratis eller til en symbolsk sum mener jeg det bare er å forvente at han deltar i daglig drift av hjemmet uten å få betalt. Det innbefatter plenklipping, maling og annet forefallende arbeid. 

Jeg hadde eget, lite hus da jeg var 22, få som betalte meg for å klippe gresset for å si det slik. Ferie hadde jeg derimot aldri råd til. 

Anonymkode: 10d09...767

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...