Gå til innhold

Greit å legge til barnehageansatt på Facebook?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har gått i barnehagen i 3 år og hatt de samme ansatte hele tiden. Jeg har fått et veldig godt forhold til flere av de ansatte, og jeg prater mye med de om løst og fast ved henting og levering. Jeg har lagt til et par av de på Facebook, fordi jeg rett og slett føler at vi kjenner hverandre godt nå. Men så har jeg blitt litt redd i ettertid. Enn om jeg satte de ansatte i en ubehagelig situasjon? Kanskje de ikke ville det? Ser nemlig at de ikke har andre foreldre på Facebook. Samtidig føltes det veldig naturlig for meg å gjøre det, fordi jeg føler vi har blitt så godt kjent etter disse årene. Jeg er jo litt utadvent og har snakket mye med de da. Snakker om ferieplaner, vær og vind, løst og fast, mye som ikke angår barnet også egentlig. Synspunkt? Har jeg gjort noe dumt nå? 😬

Anonymkode: 671b2...f97

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er dumt. Du setter de i en vanskelig situasjon om det skulle bli noen interessekonflikt en dag. Det er mest de som har gjort feil ved å godta venneforespørslen, da de bør skille tydelig mellom jobb og privat.

Anonymkode: a1103...4b1

• Liker 27
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig ville ikke gjort det, men de har jo godtatt forespørselen din så da er det vel greit😊

Anonymkode: a10b0...cf5

• Liker 2
Skrevet

Bare koselig hvis dere har utviklet en fin relasjon og kjenner hverandre godt etter hvert 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer også litt an på hvem type stilling de har. Styrer og ped.leder synes jeg hvertfall er ugreit, da de er en del av faggruppen i bhg som har oppfølging med utvikling av barnet osv. Hva skjer den dagen det er snakk om barnevern, ppt, bup e.l. Vil den ansatte ha en upartisk rolle da og opptrå profesjonelt?

Anonymkode: a1103...4b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har regler for det på min jobb

Anonymkode: e118c...675

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sendte forespørsel til ei i barnehagen og ble "confirmed", men angrer litt, det var kanskje litt invaderende av meg. Min unnskyldning får bli at jeg kjente henne litt fra før da hun er datteren til en nabo. I mindre bygder er folk mer "sammenvevd" så her er sånt kanskje mer akseptabelt? Eller mindre?

Anonymkode: 10196...1cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er barnehagelærer og hadde godtatt om jeg ble lagt til, om vi hadde god kjemi. Vet om flere som har blitt lagt til før :) hadde ikke lagt til selv, for det blir feil føler jeg

Anonymkode: 904bc...d6f

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det tenker jeg. Er barnehagelærer og har enkelte foreldre på fb. Men det er folk jeg har hatt en relasjon til FØR de ble foreldre på gruppa mi. Jeg har en lukket profil og legger feks ut ting fra fester, festivaler, og andre private sammenkomster som jeg tenker at de ikke har noen ting med. Det er som de gangene jeg er ute på byen. Møter jeg på foreldre fra barnehagen,  så skygger jeg banen. Har null interesse av å invitere dem inn i min private sfære. 

Anonymkode: 29f2b...885

• Liker 3
Skrevet

Både ja og nei 

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet i barnehage og jobber nå i skoleverket. Jeg godkjenner ikke forespørsel om vennskap på FB fra foresatte eller elever. Liker å holde en profesjonell avstand mellom privatliv og jobb. 

Anonymkode: aa628...c58

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er barnehagelærer og hadde godtatt om jeg ble lagt til, om vi hadde god kjemi. Vet om flere som har blitt lagt til før :) hadde ikke lagt til selv, for det blir feil føler jeg

Anonymkode: 904bc...d6f

Ble litt lettet når jeg las dette 😊 Jeg har hatt god kjemi med de det gjelder i 3 år. Det har aldri vært noe annet enn veldig hyggelig! Når jeg henter ungen så ler og skravler vi om helgeplaner, ferier, hverdagslig tull og tøys. De forteller om sin datter som har flyttet og begynt på studier, vi har snakket om at moren til en av de lå for døden, vi har delt kakeoppskrifter og så snakker vi også litt om dagen til barnet. Møtes vi på butikken slår vi også av en prat. Så jeg har derfor følt det som helt naturlig og uproblematisk. Men så oppdaget jeg at ingen andre mødre var venn med de 🙊 Men samtidig så har jeg inntrykk av at jeg snakker mye mer med de også. 

Skrevet

Er vel likevell ikke helt innafor, og fleste barnehager har nok regler mot dette. Men en, de har jo godtatt, og mulig de ikke har tenkt noe over det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i bhg. Når du sender slike forespørsler setter du den ansatte i et dilemma.  

Om man velger å svare nei eller ignorere vil jo du føle på det. Du vil lage deg dine tanker om hvorfor de ikke vil være venn med deg på fb. Da vil jo det gå ut over den relasjonen dere har ved levering og henting.  

Så, de gangene vi får slike forespørsler svarer vi jo ja, selv om vi egentlig ikke ønsker det. Jeg ønsker virkelig ikke å blande jobb og privatliv. Det er jo til syvende og sist det det er. Å være ansatt i en barnehage er jobb, selv om nok mange mødre tenker at det er en livsstil og et kall fra oven. 

Anonymkode: de580...995

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber i bhg. Når du sender slike forespørsler setter du den ansatte i et dilemma.  

Om man velger å svare nei eller ignorere vil jo du føle på det. Du vil lage deg dine tanker om hvorfor de ikke vil være venn med deg på fb. Da vil jo det gå ut over den relasjonen dere har ved levering og henting.  

Så, de gangene vi får slike forespørsler svarer vi jo ja, selv om vi egentlig ikke ønsker det. Jeg ønsker virkelig ikke å blande jobb og privatliv. Det er jo til syvende og sist det det er. Å være ansatt i en barnehage er jobb, selv om nok mange mødre tenker at det er en livsstil og et kall fra oven. 

Anonymkode: de580...995

Ja, jeg ser den. Det er ikke sånn at jeg ukritisk legger til alle sammen. Det er snakk om noen få som jeg har hatt med å gjøre i 3 år. Føler vi kjenner hverandre veldig godt. Det har aldri vært noe annet enn god stemning, aldri noen «issues», bare smil og latter og prat om løst og fast. Jeg føler jo selv at jeg har en «sperre», og kjenner på hvem det føltes naturlig å legge til og ikke. Men tror du de synes det ble klient uansett? 😬 

Skrevet

Jeg har kun lagt til to ansatte i bhg på facebook, og det er kun fordi vi har barn på samme aktiviteter via skole. Hadde ikke gjort det om de «kun» var ansatte i bhg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dere som jobber i barnehage, har dere aldri fått så god kontakt med enkelte foreldre over flere år, at dere føler at dere kjenner de så godt at det kan være naturlig? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig å skravle med barnehageansatte og også lærere altså :) Har 3 barn mellom 1-16 år, og aldri lagt til noen ansatte på sosiale medier, men jeg skravler jo masse med dem. En av de ansatte i barnehagen til min mellomste sa til og med at den dagen han gifter seg så mååå jeg invitere henne, for hun var/er så oppriktig glad i han. Hun jobbet i samme barnehage da min eldste gikk der også, og vi er kjempe glade i hun - men vi har på en måte ikke noe felles utover det på en måte, hun er en fantastisk person som har tatt godt vare på barna mine, men hun er ikke venninnen min. Det samme med læreren til sønnen min før vi flyttet; han er seriøst det mest fantastiske menneske jeg noensinne har møtt! Fy søren for en fyr ❤️ Men han er ikke kompisen min, han er (var) læreren til sønnen min, og sønnen min var helt vanvittig heldig som vi starte i 1 klasse med en sånn lærer. Vi skravlet om absolutt alt, på foreldresamtaler kunne vi sitte å skravle om ungdomstida vår til og med, altså kjemien og stemningen var så laidback og fin - men igjen, han er ikke kompisen min. 

Mulig jeg er rar hehe, men for meg så er det en slags grense der. De er ikke der for å være vennen min, men for å være der for barna mine, og de har «rett» til å ha et privatliv utenom på en måte. Jeg vet ikke, men jeg tenker sånn .. Enda vi skravler om vær og fin, ferier, søsken, husbygging, i det hele tatt, alt det er veldig normalt å snakke om ved siden av barnet, de snakker vel egentlig stort sett sånn med de fleste foreldre :) 

Anonymkode: 97740...27b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men dere som jobber i barnehage, har dere aldri fått så god kontakt med enkelte foreldre over flere år, at dere føler at dere kjenner de så godt at det kan være naturlig? 

Jo men regler er regler og de er greie å forholde seg til 

Anonymkode: e118c...675

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Hadde ventet til barnet var ferdig i barnehagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...