AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #1 Skrevet 17. juli 2022 Jeg har en datter på 6år som har fått angst for å spise mat etter at hun satt fast noe i halsen for ca 6 uker siden. Helsestasjonen og legen er ikke interessert i å hjelpe, heller ikke til å henvise til psykolog. Hun spiser litt yoghurt, på en god dag litt suppe uten klumper, på en enda bedre dag kanskje en halv gulrot som er kokt så mye at den kan Moses med tunga. Hun bruker gjerne en time på å få i seg en liten yoghurt, og man ser at hun tydelig er redd når hun spiser. De første to ukene fikk hun panikkanfall, den typen at hun trodde hun ikke fikk puste. Siden ingen vil hjelpe vil jeg finne en psykolog selv, jeg orker ikke å se jenta mi lide seg gjennom å spise en liten yoghurt. Hun har gått bed 4kg, og jeg syns ikke dette er greit i det hele tatt. jeg har googlet en del i løpet av disse ukene, fagofobi dukker opp. Lege og helsestasjonen nekter fortsatt å hjelpe, sier de ikke kan gjøre noe før hun må legges inn for å få næring. er det noen som har tips til en god psykolog for en liten jente som må ha hjelp for å komme over kneika? Evt har vært i en lignende situasjon og har noen råd? ps; de som har tenkt til å svare at hub spiser når hun blir sulten kan la være å svare. Anonymkode: 79a7c...008
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #2 Skrevet 17. juli 2022 Sjekk ut om det finnes noe lavterskeltilbud ang psykisk helse i kommunen, rask psykisk helsehjelp heter det. Legen kan ikke nekte å sende henvisning nå som det har gått såpass med tid, og hun har gått ned i vekt, helsehjelp har hun krav på. Anonymkode: 76e44...e59 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2022 #4 Skrevet 17. juli 2022 Psykolog er ikke nødvendigvis rett instans her, ville heller søkt hjelp hos logoped f.eks. Kjøp ernæringsdrikke på apotek, det er samme konsistens som saft, men næringstett og kan opprettholde vekten, finnes i mange ulike smaker. Anonymkode: bfc57...8fa
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #5 Skrevet 18. juli 2022 Kan anbefale henne her: Mari Sol Acosta - Din Samtaleterapaut Holder til i Hokksund, hun er tidligere sykepleier også.. Hun er kickass med både barn og voksne.. Hun har også ett barn i samme alder som deg..❤️ Anonymkode: 4cdbe...9a4 1 1
Kaisada Skrevet 18. juli 2022 #6 Skrevet 18. juli 2022 avdramatiser og ikke legg til rette for nye vaner som ernæringsdrikk. Server vanlig mat og prøv å ikke fokuser for mye på at hun satte i halsen. om hun fokuserer mye på det må du avdramatisere og si at alle setter mat i halsen, men man må ta små biter og spise sakte så går det bra. Fagfolk vil ikke lage et problem ut av noe som kan rette seg på egenhand. Her har du en viktig rolle.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #7 Skrevet 18. juli 2022 Hun må henvises til BUP. Ikke gi det angående det og bytt fastlege hvis hen ikke vil henvise. Anonymkode: 0344a...d67
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #8 Skrevet 18. juli 2022 Kaisada skrev (11 timer siden): avdramatiser og ikke legg til rette for nye vaner som ernæringsdrikk. Server vanlig mat og prøv å ikke fokuser for mye på at hun satte i halsen. om hun fokuserer mye på det må du avdramatisere og si at alle setter mat i halsen, men man må ta små biter og spise sakte så går det bra. Fagfolk vil ikke lage et problem ut av noe som kan rette seg på egenhand. Her har du en viktig rolle. wow! For en idiotisk kommentar. Helt forbanna seriøst, tror du virkelig ikke at jeg har prøvd?!?! Når barnet ditt gråter fordi hun vil spise mat, men tror det er farlig, så skal man bare overse det i uker?! Hva feiler det deg? Hun får panikkanfall, og det går dårligere med spisingen for hver dag som går. Du er vel en v de som bare skulle droppa å svare her, jeg er ute etter råd, ikke bullshit. Jeg syns ikke det er greit å se at hver dag blir ødelagt for henne. Slapp helt av, næringsdrikker liker hun ikke. Jeg har ingen planer om å se på at barnet mitt visner bort.. ts Anonymkode: 79a7c...008 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #9 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan anbefale henne her: Mari Sol Acosta - Din Samtaleterapaut Holder til i Hokksund, hun er tidligere sykepleier også.. Hun er kickass med både barn og voksne.. Hun har også ett barn i samme alder som deg..❤️ Anonymkode: 4cdbe...9a4 Tusen takk ❤️ Anonymkode: 79a7c...008
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #10 Skrevet 18. juli 2022 Kan hun være autist? Anonymkode: f8ce6...dc7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2022 #11 Skrevet 18. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan hun være autist? Anonymkode: f8ce6...dc7 Fordi hun har blitt redd for å spise etter en traumatisk hendelse? Har aldri hatt noen trekk som tilsier annet enn at hun er ei frisk, normal jente. Anonymkode: 79a7c...008
Kaisada Skrevet 19. juli 2022 #12 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): wow! For en idiotisk kommentar. Helt forbanna seriøst, tror du virkelig ikke at jeg har prøvd?!?! Når barnet ditt gråter fordi hun vil spise mat, men tror det er farlig, så skal man bare overse det i uker?! Hva feiler det deg? Hun får panikkanfall, og det går dårligere med spisingen for hver dag som går. Du er vel en v de som bare skulle droppa å svare her, jeg er ute etter råd, ikke bullshit. Jeg syns ikke det er greit å se at hver dag blir ødelagt for henne. Slapp helt av, næringsdrikker liker hun ikke. Jeg har ingen planer om å se på at barnet mitt visner bort.. ts Anonymkode: 79a7c...008 det er vel ikke så langt fra det fagfolkene du har vært i kontakt med har formidlet. Og ja det kan virke idiotisk. Det handler ikke om å overse det, som du skriver, det handler om å håndtere det på en konstruktiv måte.
Jane Eyre Skrevet 19. juli 2022 #13 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 17.7.2022 den 13.36): Jeg har en datter på 6år som har fått angst for å spise mat etter at hun satt fast noe i halsen for ca 6 uker siden. Helsestasjonen og legen er ikke interessert i å hjelpe, heller ikke til å henvise til psykolog. Hun spiser litt yoghurt, på en god dag litt suppe uten klumper, på en enda bedre dag kanskje en halv gulrot som er kokt så mye at den kan Moses med tunga. Hun bruker gjerne en time på å få i seg en liten yoghurt, og man ser at hun tydelig er redd når hun spiser. De første to ukene fikk hun panikkanfall, den typen at hun trodde hun ikke fikk puste. Siden ingen vil hjelpe vil jeg finne en psykolog selv, jeg orker ikke å se jenta mi lide seg gjennom å spise en liten yoghurt. Hun har gått bed 4kg, og jeg syns ikke dette er greit i det hele tatt. jeg har googlet en del i løpet av disse ukene, fagofobi dukker opp. Lege og helsestasjonen nekter fortsatt å hjelpe, sier de ikke kan gjøre noe før hun må legges inn for å få næring. er det noen som har tips til en god psykolog for en liten jente som må ha hjelp for å komme over kneika? Evt har vært i en lignende situasjon og har noen råd? ps; de som har tenkt til å svare at hub spiser når hun blir sulten kan la være å svare. Anonymkode: 79a7c...008 Hei. Ofte ønsker BUP at man forsøker førstelinjen først. Ville kontaktet helsestasjon og fastlege først. Får hun ikke hjelp der, kan dere be fastlege sende henvisning til BUP. Be fastlegen skrive at hun driver med mye unngåelse og kanskje noe ritualer. Det er bra hvis BUP vurderer at dette kanskje er tvang, for da er det faktisk lettere å få hjelp. Pasienter med tvang/OCD er rettighetspasienter. Ønsker dere lykke til!
Jane Eyre Skrevet 19. juli 2022 #14 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 17.7.2022 den 19.40): Psykolog er ikke nødvendigvis rett instans her, ville heller søkt hjelp hos logoped f.eks. Kjøp ernæringsdrikke på apotek, det er samme konsistens som saft, men næringstett og kan opprettholde vekten, finnes i mange ulike smaker. Anonymkode: bfc57...8fa Jo her ville jeg tenkt psykolog jo. Hendelsen har trolig vært svært traumatisk for henne, men hun trenger også å eksponeres for mat som kan sette seg fast i halsen igjen. Foreldre skal ikke ta på seg denne rollen. Problemet er mer emosjonelt, og det kam ikke logopeden hjelpe henne med… 1
Gjest Some guy Skrevet 19. juli 2022 #15 Skrevet 19. juli 2022 On 7/17/2022 at 1:36 PM, AnonymBruker said: Jeg har en datter på 6år som har fått angst for å spise mat etter at hun satt fast noe i halsen for ca 6 uker siden. Helsestasjonen og legen er ikke interessert i å hjelpe, heller ikke til å henvise til psykolog. Hun spiser litt yoghurt, på en god dag litt suppe uten klumper, på en enda bedre dag kanskje en halv gulrot som er kokt så mye at den kan Moses med tunga. Hun bruker gjerne en time på å få i seg en liten yoghurt, og man ser at hun tydelig er redd når hun spiser. De første to ukene fikk hun panikkanfall, den typen at hun trodde hun ikke fikk puste. Siden ingen vil hjelpe vil jeg finne en psykolog selv, jeg orker ikke å se jenta mi lide seg gjennom å spise en liten yoghurt. Hun har gått bed 4kg, og jeg syns ikke dette er greit i det hele tatt. jeg har googlet en del i løpet av disse ukene, fagofobi dukker opp. Lege og helsestasjonen nekter fortsatt å hjelpe, sier de ikke kan gjøre noe før hun må legges inn for å få næring. er det noen som har tips til en god psykolog for en liten jente som må ha hjelp for å komme over kneika? Evt har vært i en lignende situasjon og har noen råd? ps; de som har tenkt til å svare at hub spiser når hun blir sulten kan la være å svare. Anonymkode: 79a7c...008 Prøv å gi henne hard godteri. Prøv å mat henne mens hun ser på tv eller spiller på ipad mens hun er distrahert. Prøv å bagateliser chokingen litt for å få henne til å slappe av. Ikke snakk om at det var en skremende situasjon, men heller spill det ned ala «det var ikke så farlig, det har skjedd pappa og meg også». Alle kan sette mat i halsen. Bruk hard mat som tilgang til spilling. «Du får spille hvis du tar 1 bit av denne». Gi henne en måte å mestre situasjonen. Fortell henne at sånt kan ikke skje hvis hun tygget godt og mye. Og hver gang hun gjor det, ros henne. Forhåpentligvis ved hjelp av bagatellisering and konkrete mestrings verktøy som tygging og små biter, oppmuntring, ros ol. så kan hun komme seg over dette. Hun trenger å føle at dette er noe hun kan styre selv.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #16 Skrevet 19. juli 2022 Kaisada skrev (3 timer siden): det er vel ikke så langt fra det fagfolkene du har vært i kontakt med har formidlet. Og ja det kan virke idiotisk. Det handler ikke om å overse det, som du skriver, det handler om å håndtere det på en konstruktiv måte. Du tror seriøst at vi ikke har prøvd? Mulig du ville latt ungen din sulte i hjel og la ungen sitte med tårer i øynene og panikkanfall i flere måneder uten å gjøre noe, men jeg syns faktisk ikke det er greit. Skal andre med panikkanfall av ulike grunner nektes hjelp også? Det du skriver her hjelper ikke en dritt, det gjør det bare verre. Anonymkode: 79a7c...008
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #17 Skrevet 19. juli 2022 Some guy skrev (2 timer siden): Prøv å gi henne hard godteri. Prøv å mat henne mens hun ser på tv eller spiller på ipad mens hun er distrahert. Prøv å bagateliser chokingen litt for å få henne til å slappe av. Ikke snakk om at det var en skremende situasjon, men heller spill det ned ala «det var ikke så farlig, det har skjedd pappa og meg også». Alle kan sette mat i halsen. Bruk hard mat som tilgang til spilling. «Du får spille hvis du tar 1 bit av denne». Gi henne en måte å mestre situasjonen. Fortell henne at sånt kan ikke skje hvis hun tygget godt og mye. Og hver gang hun gjor det, ros henne. Forhåpentligvis ved hjelp av bagatellisering and konkrete mestrings verktøy som tygging og små biter, oppmuntring, ros ol. så kan hun komme seg over dette. Hun trenger å føle at dette er noe hun kan styre selv. har prøvd, fungerer ikke.. ikke bittelitt engang. Anonymkode: 79a7c...008
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #18 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): wow! For en idiotisk kommentar. Helt forbanna seriøst, tror du virkelig ikke at jeg har prøvd?!?! Når barnet ditt gråter fordi hun vil spise mat, men tror det er farlig, så skal man bare overse det i uker?! Hva feiler det deg? Hun får panikkanfall, og det går dårligere med spisingen for hver dag som går. Du er vel en v de som bare skulle droppa å svare her, jeg er ute etter råd, ikke bullshit. Jeg syns ikke det er greit å se at hver dag blir ødelagt for henne. Slapp helt av, næringsdrikker liker hun ikke. Jeg har ingen planer om å se på at barnet mitt visner bort.. ts Anonymkode: 79a7c...008 4 kg er mye for en 6-åring. Det viktigste er at du forholder deg rolig til dette uten å mase så mye rundt dette. Samtidig er det viktig at hun forstår at du forstår hennes angst. La henne spise og drikke det hun vil. Det er trygt for henne å kunne bestemme selv hva hun vil drikke og spise. Du kan lage næringsrik supper av grønnsaker og fisk/kjøtt. Eventuelt mose alt hun spiser. Så lenge hun får i seg mat og drikke. Med tiden vil hun klare å komme over dette og føle seg trygg på å spise fast føde igjen. Kanske du kan foreslå å koke alle grønnsakene godt så de blir veldig myke, dampe eller steke fisken i stekeovn så den blir myk å spise. Langtidsteke kjøtt så det blir veldig saftig og mørkt og lett å tygge? Viktig å få i seg melon, den kan du mose. Og andre frukt kan moses. Banan f.eks. Anonymkode: 5832a...a01
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #19 Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan hun være autist? Anonymkode: f8ce6...dc7 Alt er ikke autist 😂 Anonymkode: 5832a...a01 1
Maskinfører Skrevet 19. juli 2022 #20 Skrevet 19. juli 2022 Det der slik er veldig forstålig min bestefar satt fast ett fiskebein i halsen og drakk bare øl og melk ble ikke fjernet før han havnet på sykehjem håper det går bra med datter,n din
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå