Gå til innhold

Synes bilen min bruker ekstremt mye bensin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en Toyota rav 4 hybrid. Ikke ladbar hybrid. 

Jeg kjører mye, og jeg synes jeg fyller bensin hele tiden. Sist jeg fylte var på søndag og da fylte jeg tanken opp. Tanken er ikke spesielt stor 56 l. 

Siden søndag har jeg kjørt 440 km og da kom det opp fuel low på dashbordet. Fylte 43 l. 

Det er jo nesten 1 liter per mil? Bruker ca 2000 kr i uka på bensin, så må jo få gjort noe med det her. Men jeg bor langt unna det meste: 20 km til nærmeste matbutikk, 30 km til jobb, jeg har barn som skal kjøres. Det er ikke eksisterende kollektivtilbud her. Kjører minst 6 mil om dagen. 

Anonymkode: 76de1...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så kjipt, og ikke minst dyrt i lengden...

Dette kan sikkert skyldes forskjellige ting. Tilstoppet luftfilter, bremser som ligger på, eller eventuelt bensinlekkasje? Men hadde det vært sistnevnte ville du nok ha merket bensinlukt.

Anonymkode: 02706...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har en Toyota rav 4 hybrid. Ikke ladbar hybrid. 

Jeg kjører mye, og jeg synes jeg fyller bensin hele tiden. Sist jeg fylte var på søndag og da fylte jeg tanken opp. Tanken er ikke spesielt stor 56 l. 

Siden søndag har jeg kjørt 440 km og da kom det opp fuel low på dashbordet. Fylte 43 l. 

Det er jo nesten 1 liter per mil? Bruker ca 2000 kr i uka på bensin, så må jo få gjort noe med det her. Men jeg bor langt unna det meste: 20 km til nærmeste matbutikk, 30 km til jobb, jeg har barn som skal kjøres. Det er ikke eksisterende kollektivtilbud her. Kjører minst 6 mil om dagen. 

Anonymkode: 76de1...ff7

For å få kostnad på 2000 kroner i uken må du jo kjøre ca 11 mil om dagen (inkl lø,sø)

En ting er sikkert at med 8000 kroner i drivstoff i måneden ville jeg byttet til elbil prompte.

Men du burde hatt en forbruk på 0,5-0,6 på den bilen. Kjørestil vil imidlertid bety mye i forhold til forbruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snittforbruk for bensindrevet RAV4 skal være noe over 0,8 l/mil:

https://www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/440-RAV_4.html?powerunit=2

Om du ligger rett i underkant av literen på mila, kan det være noe feil - som foreslått over - eller kjørestilen din.

Forbruket går opp hver gang du danner energi om til varme ved bremsing. Kjør forutseende. Ha kraftig gasspådrag og kom raskt opp i marsjfart om du skal på motorvei eller riksvei, ellers kjør mildt og pent mellom 1500 og 3000 omdreininger. Gir opp tidlig. Trill i fri eller i gir når du kan - ikke kjør med gassen inne for så å bytte rett til brems. Da har du ikke fulgt godt nok med på trafikken.

Slike enkle råd kan lett utgjøre en tredel av forbruket. 

Anonymkode: ff891...860

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (23 timer siden):

For å få kostnad på 2000 kroner i uken må du jo kjøre ca 11 mil om dagen (inkl lø,sø)

En ting er sikkert at med 8000 kroner i drivstoff i måneden ville jeg byttet til elbil prompte.

Men du burde hatt en forbruk på 0,5-0,6 på den bilen. Kjørestil vil imidlertid bety mye i forhold til forbruk. 

Og forurense like mye..... Denne har jeg ventet på, og nå kommer det. At vi er i en særstilling her på berget, hjelper ikke den dritt på hva som skjer globalt!

Anonymkode: 6129d...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og forurense like mye..... Denne har jeg ventet på, og nå kommer det. At vi er i en særstilling her på berget, hjelper ikke den dritt på hva som skjer globalt!

Var det ikke snakk om økonomi nå?

Ellers er vel artikkelen du lenker til om en spesiell bil og en ekstrem bil. Den veier for øvrig 4,1 tonn. Kanskje får vi en eller to her i landet?
 I tillegg er det her tatt utgangspunkt i at strømmen produseres av fossilt brennstoff i stor grad.

Endret av Illuminatum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Bilen du trekker frem har 1000 hestekrefter, 3 elmotorer, veier over 4 tonn og man trenger lastebillapp for å kjøre den. Og det er med amerikansk energimiks, som i stor grad inneholder kullkraft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den studien ble tilbakevist ganske så kjapt, men dieselfolket har ikke lyst til å gi seg, selv etter ti år med desinformasjonskampanjer.

Anonymkode: ff891...860

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hybrider er uansett ett blindspor. De bruker mye drivstoff på grunn av at de må dra på ett tungt batteri, og de bruker mye strøm fordi de må dra på en tung motor.... 

Anonymkode: 84841...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rav4 hybrid er ikke rette bilen å drive å pendle/kjøre langt med.

Ville byttet til en moderne liten varebil (Vw, Peugeot/Citroen e.l) med lavt dieselforbruk, evt el dersom det er aktuelt med kjøreavstand.

Anonymkode: d7440...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hybrider er uansett ett blindspor. De bruker mye drivstoff på grunn av at de må dra på ett tungt batteri, og de bruker mye strøm fordi de må dra på en tung motor.... 

Og en ren elbil bruker mye strøm fordi den må dra på en tungt batteri🤓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlampe som lyser ? kan være en lambdasonde  forbruksvare på disse Ravene 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 18.26):

Dummeste jeg har lest. Jeg har en ikke-ladbar hybrid, og den bruker knapt nok bensin. Fyller en gang per mnd. ca. Og batteriet lades jo hele tiden gjennom tilbakeføring av energi, så om den bruker mye eller lite strøm er jo revnende likegyldig. Det er jo ikke sånn at man kjører rundt med tomt batteri på noe tidspunkt.

Anonymkode: c626c...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.7.2022 den 18.26):

Jeg har hybrid som lader seg selv. Bruker 0.34 på mila. Min gamle Rav brukte nesten 1.2. Raven bruker ekstra pga 4 hjulstrekk og høyden.

Anonymkode: ae033...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil bil. Du burde kjøpt Mitsubishi Outlander Phev. En plugin hybrid. Med den kan du småkjøre med elektrisk i ca 50 km. Hvis du kan lade hjemme. 

Anonymkode: 9e3bb...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (På 13.7.2022 den 10.15):

Utvilsomt. En elbil vil bruke strøm for 1000-1500 pr. måned med dagens priser og strømstøtte. F.eks kalkulatoren til Tesla angir lånekostnad fra 3400,- for en ny Model 3, selvsagt avhengig av mengde egenkapital og nedbetalingstid. Billigere alternativer finnes også, en Leaf 40kWh klarer fint distansene og koster fra 229.000,- (pluss vinterdekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg ville gjort var å faktisk måle forbruket selv. Neste gang du fyller bensin så fyller du full tank og tilbakestilles tripptelleren i bilen din. Neste gang du fyller etter det så ser du hvor mange liter du putter på (det du har brukt) og hvor langt du har kjørt. Gjør dette et par ganger så er du sikker på hva forbruket er over tid.

Ligger du over 0,8L/mil så ville jeg ha sjekket om det var noe galt med bilen.

Jeg har en Volvo XC60 som er en PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) og ligger på ca 0,63 når jeg kjører uøkonomisk og lader lite, og 0,46 når jeg lader hjemme etter hver tur.

Så selv om alt er ok med bilen din så ville jeg vurdert å bytte bil i noe mer fornuftig. Jeg er avhengig av firehjulstrekk, stor plass, stor tilhenger og mulighet for å kjøre langt uten å lade så for meg var PHEV det mest fornuftige. Men om du klarer deg men en vanlig bil og ikke skal langt så ville jeg sett på en ren elbil.

DACE8F60-12A9-4EB3-A2E8-E2DA5434E4C1.thumb.jpeg.aee317aaab628a575ba6bf14e986b9da.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres jo mye ut til å være hybrid.  Har hørt det før at mange hybridbiler har tungt batteri, og bruker mye når den er på bensin bruk. Jeg har kassert min rav4 97modell nå. Og den brukte ca literen på mila. Vi har en til 2000 mod og bruker ca 07-08 pr mil. Så vi beholder 1, og  har kjøpt en ny, som er nede på 0,47 l pr mil nå. 

Bor du med mye bakker ol. Så vil du ha høyere forbruk.  Kjørestil har også mye å si. Men jeg har sjukt mye kjøring. Så måtte  bytte til noe billigere å kjøre nå. Merker egentlig ikke at jeg i praksis har mindre plass i bilen.  

Anonymkode: 53733...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...