Gå til innhold

Er progesteronmangel vanlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste litt om dette og begynte å tenke litt.. 

Har stort sett regelmessig syklus, og blør i 4-5 dager ved mens. 
Nå har jeg plutselig opplevd spotting noen dager før mens et par ganger. 
Har også hatt to kjemiske graviditeter. 
Har også nå følt meg veldig trøtt, irritert og hatt ømme bryster, men dette er jo også helt vanlige pms-symptomer. 

Denne syklusen var også eggløsningstestene veldig rare, ettersom strimmeltesten var positiv i 2 dager, mens den digitale var negativ. 

Er dette noe som er vanlig? Bør man sjekke dette eller? 

Jeg er 25 år, har ett barn fra før og har ingen kjente sykdommer ellers. Ble relativt kjapt gravid med første. Og også de to som var kjemisk..

Anonymkode: 7d7c8...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo ta en test hos legen..men det høres normalt ut. Kjemisk er jo ikke noe med progesteron og gjøre..det er mer at egget er sykt og ikke strekt nok til å holde.

De fleste vet ikke at de har har der engang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (4 minutter siden):

Kan jo ta en test hos legen..men det høres normalt ut. Kjemisk er jo ikke noe med progesteron og gjøre..det er mer at egget er sykt og ikke strekt nok til å holde.

De fleste vet ikke at de har har der engang 

Vet kjemisk er ganske vanlig, men det står at lav progesteron også kan gjøre at kroppen ikke klarer å fullføre graviditet. Så kjente jeg ble litt stressa for det.. 

Idag er liksom dag to med kun litt rosa utflod, og mensen kommer liksom ikke igang som den pleier. Det er ikke helt normalt for meg iallefall..

Anonymkode: 7d7c8...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke så mye om dette, så ta det med en klype salt. Jeg er 47 år, og de siste par årene har det vært kluss i syklusene mine, mensen kan plutselig ta lang pause i perioder, mye nyoppstått migrene, perioder med hetetokter.. det er visst ikke overgangsalder enda, men man kan ha det sånn som dette i mange år før overgangsalderen setter inn, og i den periodene er det visst ganske vanlig å ha en ubalanse i hormonbalansen mellom østrogen og progesteron. Mangler kvinner tar feilaktig østrogenstilskudd i denne fasen, uten en gang å vite noe om hvilken type hormonell ubalanse man har. Ofte er det progesteron det mangler i denne fasen, og da må man evt ta provera (kunstig progesteron) for å få mensen. Og mensen bør man ha dersom østrogenet i kroppen har gjort at slimhinnen i livmoren har blitt tykk. Dette endrer seg når både østrogen- og progesteron-nivået synker, for da bygges ikke slimhinnen opp lenger, om man trenger ikke blø, ha mensen. Det er min private gynekolog som har fortalt meg dette, det er visst ikke alle fastleger som kjenner til dette, og gir automatisk pasientene sine østrogentilskudd før de vet hva som faktisk er situasjonen. 

Nå gjelder dette noe helt annet enn det du spør om, men poenget mitt er at du bør spørre en gynekolog ang dette, og ikke «bare» fastlegen. 

Anonymkode: 42746...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...