AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Hei, jeg ble innkalt til intervju til en programmeringsjobb og er nyutdannet med bachelor i fysikk. I stillingsutlysningen stod det at de ville ha en med "strong knowledge of python" og jeg skrev jeg hadde det siden jeg har brukt det en god del i løpet av studiene. Men jeg har ikke programmert på fritiden eller hatt relevant deltidsjobb. Blir litt usikker på om jeg har det de ser etter og om de skjønner omtrent ferdighetsnivået mitt som nyutdannet. Anonymkode: 15bfc...ff8
NoMoreMrNiceGuy Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Jeg tenker at dersom de søker etter noen med "strong knowledge", så forventes det mer enn å ha brukt det i studiene. Men,- den som intet våger intet vinner. Du kan være heldig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #4 Skrevet 9. juli 2022 1 minutt siden, NoMoreMrNiceGuy said: Jeg tenker at dersom de søker etter noen med "strong knowledge", så forventes det mer enn å ha brukt det i studiene. Men,- den som intet våger intet vinner. Du kan være heldig. Takk! Det var det jeg også tenkte. Nå har jeg blitt kalt inn til intervju og jeg skrev at jeg har fått fin "strong knowledge" fra å ha brukt Python i studiesammenheng og jeg har jo ingen relevante jobber på fritiden. Får se hvordan intervjuet blir og jeg også tenkte "den som intet våger, intet vinner" da jeg søkte på jobben for jeg også tenkte de søkte en som hadde mer erfaring enn meg. For jeg har ikke programmert spesielt mye i løpet av studiene. Anonymkode: 15bfc...ff8
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #5 Skrevet 9. juli 2022 Jeg ville tenkt at strong knowledge innebærer noe jobberfaring men de ser jo på CVn din så de vet jo da sikkert omtrentlig nivået ditt Tenker at det ikke er 100-vis av søkere med jobberfaring og kunnskapen der (slik jeg kjenner jobbmarkedet for utviklere) så helt ok med en nyutdannet også og du er sikkert innenfor det de ser for seg selv om annonsen gjerne beskriver "drømmesøkeren" Har du brukt språket mye i studiene så kan du det sikkert godt nok for en jobb og så lærer man fort når man jobber (jeg fikk utviklerjobb og hadde da ikke programmert på noen år og før det kun i studiesammenheng, det gikk helt fint, kom fort inn i det igjen og lærte kjapt og mye første året) Anonymkode: 44073...17a
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #6 Skrevet 9. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg ville tenkt at strong knowledge innebærer noe jobberfaring men de ser jo på CVn din så de vet jo da sikkert omtrentlig nivået ditt Tenker at det ikke er 100-vis av søkere med jobberfaring og kunnskapen der (slik jeg kjenner jobbmarkedet for utviklere) så helt ok med en nyutdannet også og du er sikkert innenfor det de ser for seg selv om annonsen gjerne beskriver "drømmesøkeren" Har du brukt språket mye i studiene så kan du det sikkert godt nok for en jobb og så lærer man fort når man jobber (jeg fikk utviklerjobb og hadde da ikke programmert på noen år og før det kun i studiesammenheng, det gikk helt fint, kom fort inn i det igjen og lærte kjapt og mye første året) Anonymkode: 44073...17a Takk! Jeg tror deler av grunnen til at jeg fikk intervjutilbud var nettopp dette med få søkere. Søknadsfristen var "ASAP" og da blir det neppe hundrevis av søkere med dagens jobbmarked. TS Anonymkode: 15bfc...ff8 1
powerpuffen Skrevet 9. juli 2022 #7 Skrevet 9. juli 2022 På mitt fagfelt søkte de etter noen med "meget gode excel-kunnskaper". Var ikke helt på det nivået de forventet, men fikk likevel jobben. Mye læres underveis Du bør absolutt gå på intervjuet! Egenhet har mye å si det også.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #8 Skrevet 9. juli 2022 1 minutt siden, Lacuna said: På mitt fagfelt søkte de etter noen med "meget gode excel-kunnskaper". Var ikke helt på det nivået de forventet, men fikk likevel jobben. Mye læres underveis Du bør absolutt gå på intervjuet! Egenhet har mye å si det også. Gratulerer med jobben! 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk! Jeg tror deler av grunnen til at jeg fikk intervjutilbud var nettopp dette med få søkere. Søknadsfristen var "ASAP" og da blir det neppe hundrevis av søkere med dagens jobbmarked. TS Anonymkode: 15bfc...ff8 Og de kan vel heller ikke regne med å få drømmekandidaten når de ønsker at prosessen skal ta så kort tid som mulig. TS Anonymkode: 15bfc...ff8
Summeer Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Du får vel en case (kodekata) du skal løse, så ser de ferdighetsnivået ditt, og ikke minst hvordan du tenker. De kan også be deg om å ta med kode du har skrevet selv for å vise frem og forklare hvorfor og hvordan dette løser et problem Du kan forberede deg nå med å gjøre feks bowlingkataen (google det) i python. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 8 minutter siden, Summeer said: Du får vel en case (kodekata) du skal løse, så ser de ferdighetsnivået ditt, og ikke minst hvordan du tenker. De kan også be deg om å ta med kode du har skrevet selv for å vise frem og forklare hvorfor og hvordan dette løser et problem Du kan forberede deg nå med å gjøre feks bowlingkataen (google det) i python. Lykke til! Takk! Første intervjuet skal være «bli kjent», men skal ta den kataen du anbefaler for om jeg får andregangsintervjuet består i en test hvor jeg skal programmere på tid ville jeg gjort det svært dårlig. ts Anonymkode: 15bfc...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 2 hours ago, Lacuna said: På mitt fagfelt søkte de etter noen med "meget gode excel-kunnskaper". Var ikke helt på det nivået de forventet, men fikk likevel jobben. Mye læres underveis Du bør absolutt gå på intervjuet! Egenhet har mye å si det også. Måtte du vise Excel-kunnskapene dine før du fikk jobben? Ts Anonymkode: 15bfc...ff8
powerpuffen Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Måtte du vise Excel-kunnskapene dine før du fikk jobben? Ts Anonymkode: 15bfc...ff8 Jeg fikk et case som jeg måtte gjennomføre i excel, men måtte ikke vise hvordan jeg hadde kommet frem til svaret 😊 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #13 Skrevet 10. juli 2022 7 hours ago, Lacuna said: Jeg fikk et case som jeg måtte gjennomføre i excel, men måtte ikke vise hvordan jeg hadde kommet frem til svaret 😊 Takk! TS Anonymkode: 15bfc...ff8
Summeer Skrevet 10. juli 2022 #14 Skrevet 10. juli 2022 Jeg ansetter utviklere, og vi er mest opptatt av at du skal forklare hvorfor du velger å løse oppgaven på den måten du gjør. Vi gir enkle caser som hjemmeoppgaver, nettopp fordi vi ikke nødvendigvis vil se den ekstremt gode koden, men hvordan du velger å løse et problem. Kodekvalitet vil fort bli bra hos en nyutdannet, men da må personen kunne sette ord på utfordringer og kunne diskutere løsninger med noen som er mer erfaren. Så om du gjør bowlingkataen så gjør den gjerne to ganger på to ulike måter, eller i to ulike språk. Det er det som kan skille deg ut på et teknisk intervju.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #15 Skrevet 10. juli 2022 1 hour ago, Summeer said: Jeg ansetter utviklere, og vi er mest opptatt av at du skal forklare hvorfor du velger å løse oppgaven på den måten du gjør. Vi gir enkle caser som hjemmeoppgaver, nettopp fordi vi ikke nødvendigvis vil se den ekstremt gode koden, men hvordan du velger å løse et problem. Kodekvalitet vil fort bli bra hos en nyutdannet, men da må personen kunne sette ord på utfordringer og kunne diskutere løsninger med noen som er mer erfaren. Så om du gjør bowlingkataen så gjør den gjerne to ganger på to ulike måter, eller i to ulike språk. Det er det som kan skille deg ut på et teknisk intervju. Tusen takk! Jeg har bachelor i fysikk og da har jeg ikke lært så mange programmeringgspråk. Jeg kan python og matlab, men der er ting nærmest identisk. Så å løse oppgaven på to ulike språk kommer jeg nok ikke til å klare, til dette intervjuet. Men jeg skal huske på det at det kanskje er flere måter å løse samme oppgave og at jeg bør få frem det i intervjuet. Anonymkode: 15bfc...ff8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #16 Skrevet 10. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Tusen takk! Jeg har bachelor i fysikk og da har jeg ikke lært så mange programmeringgspråk. Jeg kan python og matlab, men der er ting nærmest identisk. Så å løse oppgaven på to ulike språk kommer jeg nok ikke til å klare, til dette intervjuet. Men jeg skal huske på det at det kanskje er flere måter å løse samme oppgave og at jeg bør få frem det i intervjuet. Anonymkode: 15bfc...ff8 Jeg er trådstarer. Anonymkode: 15bfc...ff8
Summeer Skrevet 10. juli 2022 #17 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk! Jeg har bachelor i fysikk og da har jeg ikke lært så mange programmeringgspråk. Jeg kan python og matlab, men der er ting nærmest identisk. Så å løse oppgaven på to ulike språk kommer jeg nok ikke til å klare, til dette intervjuet. Men jeg skal huske på det at det kanskje er flere måter å løse samme oppgave og at jeg bør få frem det i intervjuet. Anonymkode: 15bfc...ff8 Her ville jeg nok pirket ganske hardt på deg på et intervju om du bruker ordet "kanskje", for det er utallige måter å løse et problem på. Og i eksisterende kodebase kan det trigge feil andre steder i koden om man ikke er obs og sjekker hvorfor ting er løst på en spesifikk måte. Og det er svært sjelden utvikleren får ferdig detaljspekket oppgave, som regel er man flere som samarbeider om en problemstilling mer enn en som hamrer løs på tastaturet. Det er ikke sikkert din måte å løse koden på er den beste, eller skaper problemer senere, og da må du vise meg at du kan samarbeide og lære....
Summeer Skrevet 10. juli 2022 #18 Skrevet 10. juli 2022 Og om du er i en jobbsøkeprosess til utviklerstillinger ville jeg definitivt satt meg ned og lært meg et språk til, feks java.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Skrevet 10. juli 2022 Det går greit, de har jo kalt deg inn til intervju så da vet de allerede at du ikke har erfaring. Alle sier at de vil har folk mer sterk kunnskap, men det er så stor etterspørsel etter utviklere nå at de mange selskap er ganske desperate og godtar folk som er helt greie på det. Det et de kaller inn en nyutdannet uten noe jobberfaring eller egne prosjekter når de egentlig etterspør en person med mer erfaring i annonsen, viser at de har slitt med å finne kvalifiserte folk. Er det et stort, anerkjent selskap, konsulentselskap eller et lite ukjent selskap? Anonymkode: 56b0a...209 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Skrevet 10. juli 2022 33 minutter siden, Summeer said: Her ville jeg nok pirket ganske hardt på deg på et intervju om du bruker ordet "kanskje", for det er utallige måter å løse et problem på. Og i eksisterende kodebase kan det trigge feil andre steder i koden om man ikke er obs og sjekker hvorfor ting er løst på en spesifikk måte. Og det er svært sjelden utvikleren får ferdig detaljspekket oppgave, som regel er man flere som samarbeider om en problemstilling mer enn en som hamrer løs på tastaturet. Det er ikke sikkert din måte å løse koden på er den beste, eller skaper problemer senere, og da må du vise meg at du kan samarbeide og lære.... Tusen takk! Det er uendelig mye bedre at du pirker på meg nå enn at jeg pirkes på i et jobbintervju! 31 minutter siden, Summeer said: Og om du er i en jobbsøkeprosess til utviklerstillinger ville jeg definitivt satt meg ned og lært meg et språk til, feks java. Enig og jeg har tenkt å lære meg java. Men dette intervjuet er en Python-jobb og om andregangsintervjuet er om f.eks to uker så er det vel bedre at jeg bruker den tiden til å terpe på Python som jeg kan enn at jeg bruker tiden på å lære meg Java? Så kan jeg heller fokusere på java senere om jeg ikke får denne jobben. 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det går greit, de har jo kalt deg inn til intervju så da vet de allerede at du ikke har erfaring. Alle sier at de vil har folk mer sterk kunnskap, men det er så stor etterspørsel etter utviklere nå at de mange selskap er ganske desperate og godtar folk som er helt greie på det. Det et de kaller inn en nyutdannet uten noe jobberfaring eller egne prosjekter når de egentlig etterspør en person med mer erfaring i annonsen, viser at de har slitt med å finne kvalifiserte folk. Er det et stort, anerkjent selskap, konsulentselskap eller et lite ukjent selskap? Anonymkode: 56b0a...209 De har rundt 50 ansatte. TS Anonymkode: 15bfc...ff8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå