AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #61 Del Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 0.56): Jeg syntes det er en rart å gi gave etter hvor "bra bryllup" det er 🙈 Det er jo veldig subjektivt og ikke noe man kan vite på forhånd. Man gir gave ut ifra hva man har lyst til å gi i gave. Verdi av en gave er også subjektivt, en "billig" gave kan ha stor verdi for mottakeren. Det er nok derfor pengegave føles upersonlig og feil ut- da er plutselig gavens verdi kun i kroner og øre. Står fast ved mitt råd å gi pengegave sammen med andre for å hindre at enkeltsummer kommer i fokus. Og kjøp et fint kort eller noe annet lite og personlig. Anonymkode: 225cf...fb6 🙏🏻 Anonymkode: bd1c4...4e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #62 Del Skrevet 9. juli 2022 Hvis man ikke vil ha masse ræl, som så mange av dere skriver, så får man heller skrive i invitasjonen at man ikke vil ha gaver. Punktum. At det er nok at folk vil komme å feire! Så får man heller kutte i gjestelisten hvis det blir for mange i forhold til budsjettet. Hvis foreldre eller de nærmeste absolutt vil sponse festen eller gi penger, må de jo få gjøre det, men jeg synes det er litt ufint å kun ønske penger. Anonymkode: bd1c4...4e1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 9. juli 2022 #63 Del Skrevet 9. juli 2022 I alle dager! Alle kan ønske seg hva man vil, men om du kun ønsker deg penger, fordi man har ALT, har man sannsynligvis brukt for mye på bryllupet sitt. Jeg synes det er frekt å komme med en ønskeliste med én ting, som er penger. En bra ønskeliste inneholder nyttige ting i ulike prisklasser, slik at alle kan finne noe som passer deres økonomi. Det er absolutt greit at penger ar ett av ønskene, men om det er det eneste ønsket, må man forvente å få en del "ræl". Det bør også være velkomment om noen ønsker å gå "off piste". Det er ikke sånn at gjestene skal betale for bryllupet. De bruker en hel dag på å høre på taler om fra brudeparet ble født til nå, og klapper for deres kjærlighet i timesvis. Enten inviterer man eller så gjør man det ikke. Har brudeparet dårlig råd, kan en løsning være å høre om venner kan gi vin til festen eller arbeidstimer til å sette i stand bryllupet i gave, men hadde noen sagt til meg: betal dette, ellers trenger du ikke å komme, hadde jeg lurt på om vedkommende var i en psykose, om det var en god venn, og var det en bekjent, hadde jeg takket nei. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #64 Del Skrevet 9. juli 2022 holy moly brullyp er virkelig noe fjas. brudeparet betaler ut av ræven for noe tull og tøys, fordi "deres" dag skal være perfekt. Så skal jaggumed kreti og pleti betale reise, hotell, osv og attpåtil sponse tøysedagen med penger?? 😬😬😬😬😬 hvis de trenger penger kunne de jo drite i bryllupet. nei ære være de som bare signerer noen dokumenter med vitner og tar seg en middag. Anonymkode: 2cef8...71b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #65 Del Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis man ikke vil ha masse ræl, som så mange av dere skriver, så får man heller skrive i invitasjonen at man ikke vil ha gaver. Punktum. At det er nok at folk vil komme å feire! Så får man heller kutte i gjestelisten hvis det blir for mange i forhold til budsjettet. Hvis foreldre eller de nærmeste absolutt vil sponse festen eller gi penger, må de jo få gjøre det, men jeg synes det er litt ufint å kun ønske penger. Anonymkode: bd1c4...4e1 Ufint å kun ønske seg penger?? Vi ønsker oss kun penger til vårt bryllup. Det blir kanskje en brøkdel av hva bryllupet koster oss, og brukes til å betale bryllupet. Det er slik vi prioriterer. Jeg burde heller hatt et billig bryllup i en hage med korgefest og heller ønsket meg ting mener du? Det betyr ikke at alle skal gi tusenvis av kroner i gave. Hvorfor skal vi ønske oss andre ting enn vi egentlig vil ha? Gi vel det du ellers hadde brukt på en gave vel. Dere som mener dette, er det fordi dere alltid gir gaver som er på tilbud? Og så sier dere til dere selv at gaven er mer verdt enn den er, fordi verdien tross alt var høyere enn dere betalte? Anonymkode: 32735...e49 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #66 Del Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 0.56): Jeg syntes det er en rart å gi gave etter hvor "bra bryllup" det er 🙈 Det er jo veldig subjektivt og ikke noe man kan vite på forhånd. Man gir gave ut ifra hva man har lyst til å gi i gave. Verdi av en gave er også subjektivt, en "billig" gave kan ha stor verdi for mottakeren. Det er nok derfor pengegave føles upersonlig og feil ut- da er plutselig gavens verdi kun i kroner og øre. Står fast ved mitt råd å gi pengegave sammen med andre for å hindre at enkeltsummer kommer i fokus. Og kjøp et fint kort eller noe annet lite og personlig. Anonymkode: 225cf...fb6 Det er jo ikke det? Det er ganske forskjell om de inviterer til 3-retters middag med alt av drikke inkludert under middag og til festen eller er «koldtbord/buffet» med en øl til maten eller enda verre- «alkoholfritt bryllup»😂 fra tidligere var det en greie om at man «gir sum tilsvarende kuvertprisen», men det er nok litt vanskelig å beregne. Det går jo litt i stil med hva brudeparet er villig til å bruke på deg som gjest og hva du vil bruke på de. Anonymkode: fe850...1ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. juli 2022 #67 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 3.34): Hvis man ikke vil ha masse ræl, som så mange av dere skriver, så får man heller skrive i invitasjonen at man ikke vil ha gaver. Punktum. At det er nok at folk vil komme å feire! Så får man heller kutte i gjestelisten hvis det blir for mange i forhold til budsjettet. Hvis foreldre eller de nærmeste absolutt vil sponse festen eller gi penger, må de jo få gjøre det, men jeg synes det er litt ufint å kun ønske penger. Anonymkode: bd1c4...4e1 så teit å tenke at det kun er lov å ønske seg ting i gave. Gjestene må jo uansett bruke pengene på disse gavene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #68 Del Skrevet 10. juli 2022 Veggdyret skrev (På 7.7.2022 den 13.21): Kjøp et digert gammelt maleri med gullramme på en gjenbruksbutikk - koster gjerne rundt en hundrelapp - og pakk inn med en "så dette bildet og tenkte det ville passe perfekt på stua deres!" Vips har du gitt en personlig gave som de aldri finner ut prisen på, og spart penger selv også. Høres jo ikke ut som om du er så veldig begeistret for dem i utgangspunktet så... Man kjøper ALDRI kunst som skal være pynt uten at det er noe personen ønsker seg. Anonymkode: 15baa...abf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mousj Skrevet 10. juli 2022 #69 Del Skrevet 10. juli 2022 Tidene har forandret seg. Det tradisjonelle var jo at brudepar skulle starte opp en ny og felles husholdning, og dermed trengte "alt" . Etterhvert kunne en legge inn gaveønskeliste på diverse butikker og de inviterte kunne finne ut der hva man samlet på av glass, servise og annet. Jeg giftet meg for 25 år siden, vi flyttet akkurat fra leilighet til hus og det var kjempegøy å gå inn i glassmagasinet og huke av det man ønsket seg. Og svært mye av det stod på gavebordet og brukes den dag i dag. Nå er det annerledes. Man gifter seg mye senere, har bodd sammen lenge, er mindre opptatt av krystall og porselen, og har det meste fra før. I tillegg er man mer opptatt av å ilke skaffe seg flere ting enn det man har bruk for. Dermed blir det reiser, opplevelser, god mat og drikke i fokus, i tillegg til at det har blitt forferdelig dyrt å holde bryllup. Jeg synes det er helt legitimt å ønske seg penger, og som invitert gjest ville jeg gitt 500- 1000 kr, hør litt med de andre. Et par ville gitt 1000, så litt urimelig at en enslig skal gi det samme. Men det er en avveining. Poenget mitt er at det er en grunn til at man ikke ønsker gjenstander, men det er også en tradisjonell grunn til at mange synes dette er rart. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #70 Del Skrevet 10. juli 2022 Jeg forstår virkelig ikke problemet med å ønske seg penger. De har nok brukt veldig mye penger på bryllupet og jeg tror ikkje du skal være "redd" for at de går i pluss pga pengegaver! Men at det hjelpet på å dekke inn igjen noe, det forstår jeg. Mange par som har bodd sammen lenge har virkelig ALT de trenger og gjerne plassmangel, så å ikke ville ønske seg noe bare for å ønske seg noe syns jeg er veldig lurt. Du må sove en natt på hotell og har ikke kjempegod økonomi, men du hadde vel tenkt å bruke penger på en gave uansett? Du trenger vel ikke gi mer penger enn du hadde tenkt å bruke på gaven!? Så for deg er det vel det samme. Du skriver at det ikke var så nære venner, men at det var hyggelig å bli invitert og du har takket ja. Da tenker jeg at du må ta konsekvensene av at du faktisk takket ja. Hvis du ikke hadde råd til å gå i bryllup kunne du faktisk takket nei i dette tilfellet, da hadde brudeparet også spart noen penger. Anonymkode: b9a63...f7f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. juli 2022 #71 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår virkelig ikke problemet med å ønske seg penger. De har nok brukt veldig mye penger på bryllupet og jeg tror ikkje du skal være "redd" for at de går i pluss pga pengegaver! Men at det hjelpet på å dekke inn igjen noe, det forstår jeg. Mange par som har bodd sammen lenge har virkelig ALT de trenger og gjerne plassmangel, så å ikke ville ønske seg noe bare for å ønske seg noe syns jeg er veldig lurt. Du må sove en natt på hotell og har ikke kjempegod økonomi, men du hadde vel tenkt å bruke penger på en gave uansett? Du trenger vel ikke gi mer penger enn du hadde tenkt å bruke på gaven!? Så for deg er det vel det samme. Du skriver at det ikke var så nære venner, men at det var hyggelig å bli invitert og du har takket ja. Da tenker jeg at du må ta konsekvensene av at du faktisk takket ja. Hvis du ikke hadde råd til å gå i bryllup kunne du faktisk takket nei i dette tilfellet, da hadde brudeparet også spart noen penger. Anonymkode: b9a63...f7f Det er ingen som har sagt at det er et problem å ønske seg penger, men jeg ville aldri kun kommet med ett ønske enten det var bursdag jul eller bryllup. Brydeparet velger selv hvor mange de ønsker å invitere. Det bør ikke være opp til meg å takke nei, fordi betingelsene er rare og snevre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #72 Del Skrevet 10. juli 2022 Turtellure12 skrev (På 8.7.2022 den 20.27): Skjønner at det kan virke lite hvis du tar ut "bare" en pengelapp på 500 kr og gir til dem. Folk kan ønske seg hva de vil, men du som gjest kan også gi hva du vil. Erfaringsmessig syns jeg Kitchen er knall. De fleste syns det er ok å få noe derfra, og trenger de ikke gaven så kan de bytte gaven og få tilgodelapp. Min go-to gave til personer jeg ikke er så veldig nær er Rosenthal kaffekanne eller Eva Solo salt- og pepperbørse 😁 Det ble et veldig spesifikt råd, men pytt. Kaffekanne og salt og pepperbøsse har vel alle flere eksemplarer av? Hvorfor velger du akkurat det? Anonymkode: 40b6c...97f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #73 Del Skrevet 10. juli 2022 On 7/7/2022 at 12:10 PM, AnonymBruker said: Jeg har også kvidd meg med å gi penger, syntes det er så upersonlig og føles rart å gi penger til folk. Gir og ønsker meg aldri penger i bursdagsgave eller jul heller. Syntes gaver bør være gjennomtenkte og personlige og at å vippse 500kr blir rart. Men det er jo min mening da, skjønner at andre har andre tanker. Når jeg har gitt penger har jeg alltid gitt sammen med noen andre sånn at det ikke er tydelig hvor mye hver og en gir. Feks at vi er en venninnegjeng på 5 også gir to 250kr, en 500kr, en 600kr og en 400kr - så gir man 2000kr fra jentene. Ofte ønsker folk seg penger til noe spesielt, som til bryllupsreise eller oppussing. Det går jo an, hvis man vet hva brudeparet liker, eller kjøpe en spesifikk opplevelse eller interiørgjenstand til reisen/oppussingen. Du kan også gi en liten gave sammen med penger for å gjøre det mer personlig - f.eks at man gir et søtt kjøkkenhåndkle og et fint kort med "her er tilskudd til det nye kjøkkenet" og legger ved en 500-lapp. Eller gi et engangskamera og et lite gammeldags fotoalbum og et kort med "dette kan dere ta med dere på turen og samle gode minner i", ol. Anonymkode: 225cf...fb6 Lol hvem blir med på en sånn deal? Sånn er søsteren min også. «Skal vi gi sammen? Jeg kan bare gi 100 kr da…» og så er det forventet at jeg skal justere det opp for jeg uansett gir anstendige gaver. Så den 1000-lappen blir da fra oss «begge». Skjer ikke. Minst 500 må du klare gi TS. Har du råd til å bli med hvis ikke? Hvorfor skal man bestandig ønske seg TING? Trenger vi virkelig mer ting i verden? Er det ikke bedre at man sier i fra om at man har det man trenger og ber om penger for å kunne bruke på opplevelse/noe man faktisk har bruk for? Vi skal bygge nytt hus, så vi kommer til å ønske oss penger. Bryr meg egentlig ikke om noen blir fornærmet av dette, de er jo invitert og kan fint takke nei? Det er jo begrenset med plass så folk burde vel være glad de blir spurt om å komme, og blir de fornærmet for noe slik så good riddance. Anonymkode: 5b1ff...aa1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 10. juli 2022 #74 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lol hvem blir med på en sånn deal? Sånn er søsteren min også. «Skal vi gi sammen? Jeg kan bare gi 100 kr da…» og så er det forventet at jeg skal justere det opp for jeg uansett gir anstendige gaver. Så den 1000-lappen blir da fra oss «begge». Skjer ikke. Minst 500 må du klare gi TS. Har du råd til å bli med hvis ikke? Hvorfor skal man bestandig ønske seg TING? Trenger vi virkelig mer ting i verden? Er det ikke bedre at man sier i fra om at man har det man trenger og ber om penger for å kunne bruke på opplevelse/noe man faktisk har bruk for? Vi skal bygge nytt hus, så vi kommer til å ønske oss penger. Bryr meg egentlig ikke om noen blir fornærmet av dette, de er jo invitert og kan fint takke nei? Det er jo begrenset med plass så folk burde vel være glad de blir spurt om å komme, og blir de fornærmet for noe slik så good riddance. Anonymkode: 5b1ff...aa1 Foreldre og søsken blir fornærmet om de ikke blir invitert i bryllup. De fleste andre blir lettet om de slipper, spesielt om det følger med masse restriksjoner og regler, og det oppleves som at du burde være taknemlig for å delta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #75 Del Skrevet 10. juli 2022 Kjøp et fint kort og skriv at jeg vippser gave. Trenger ikke skrive beløpet. 500kr er passe, slik du beskriver økonomien din. Anonymkode: 09ab1...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #76 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøp et fint kort og skriv at jeg vippser gave. Trenger ikke skrive beløpet. 500kr er passe, slik du beskriver økonomien din. Anonymkode: 09ab1...806 Er ikke 500 ganske lite? Jeg ville nok gitt 1000 om jeg kom alene, også 2000 som et par. Jeg blir veldig glad når jeg blir invitert i bryllup, en koster mye som gjest og de har da valgt å bruke penger på meg også. Anonymkode: fe850...1ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #77 Del Skrevet 10. juli 2022 Helene1982 skrev (3 timer siden): Det er ingen som har sagt at det er et problem å ønske seg penger, men jeg ville aldri kun kommet med ett ønske enten det var bursdag jul eller bryllup. Brydeparet velger selv hvor mange de ønsker å invitere. Det bør ikke være opp til meg å takke nei, fordi betingelsene er rare og snevre. Jeg syns det er et problem å ønske seg penger, det er ren tigging og noe annet enn en gave. En gave er nettopp en gave, og man skal takke og være takknemlig for gesten, (om man innerst ikke er det for selve tingen). En vipps-overføring? Til voksne folk som ikke ønsker seg noe, ikke trenger noe, ikke vil ha gaver og skriftlig sier det? Anonymkode: 33c9c...f09 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. juli 2022 #78 Del Skrevet 10. juli 2022 Helene1982 skrev (4 timer siden): Foreldre og søsken blir fornærmet om de ikke blir invitert i bryllup. De fleste andre blir lettet om de slipper, spesielt om det følger med masse restriksjoner og regler, og det oppleves som at du burde være taknemlig for å delta. foreldre og søsken er vel nesten obligatorisk å be da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #79 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 7.35): Vi giftet oss i fjor og ønsket oss bare penger. Av de 100 gjestene så fikk vi kanskje 2 gaver, resten penger. Vi har altfor masse av alt så vi ønsket oss derfor ikke gaver. I tillegg lever vi i et samfunn der hvor vi ønsker noe så kjøper vi det selv. Jeg ser ikke noe galt i å ønske seg penger. Og dersom noen himlet med øynene og tenkte at vi er frekke, javel så får de tenke det. Jeg sover like godt om natta. Anonymkode: 284c5...a3f Jeg tenker at du da bør kjøpe deg det du ønsker for egne midler. Barn kan ønske seg penger fordi de ikke så lett kan skaffe det selv. Vi voksene derimot bør kunne fikse penger selv. Hvis jeg lager til et selskap så sier jeg bare at ingen gave er ønskelig. Anonymkode: d53ad...3a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #80 Del Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at du da bør kjøpe deg det du ønsker for egne midler. Barn kan ønske seg penger fordi de ikke så lett kan skaffe det selv. Vi voksene derimot bør kunne fikse penger selv. Hvis jeg lager til et selskap så sier jeg bare at ingen gave er ønskelig. Anonymkode: d53ad...3a1 Det er jo det som er saken; vi ønsket oss ingenting. Vi hadde dobbelt opp av alt og har ikke plass til å ha masse ting som vi ikke ønsker oss. Bærekraftig er det også. Anonymkode: 284c5...a3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå