Gå til innhold

Paret ønsker seg penger til bryllupet.. men jeg har ikke noe lyst å gi penger.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Tja. Er jo faktisk litt i det da. Det er stor forskjell på å invitere til treretters middag med alkohol og kake. Og å invitere til koldtbord på et billig lokale i skauen. I utlegg for brudeparet altså. 

Anonymkode: fe16a...882

Leste du hele innlegget? Det kan ha blitt lagt uendelig mye mer kjærlighet og tid i et bryllup "i et billig lokale i skauen" og man kan som gjest ha en mye flottere opplevelse der, en på en 3 retters på hotell. Alt kan ikke måles i penger.

Poenget med å gifte seg er ikke å få gaver, poenget er å feire kjærligheten. Alt av gaver er bonus. Man fremstår som ekstremt usjarmerende om man blir sur for å få en gave fordi man ønsket seg penger. 

Vi gifter oss i sommer og blir selvfølgelig glad for gaver, men forventer ikke at alle skal ha med noe. At de kommer i bryllupet og koser seg er det viktigste.

Anonymkode: 225cf...fb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvor mye skal jeg gi da? Har ikke kjempe god økonomi. Synes det blir flaut å gi for lite.. Og jeg må i tillegg sove en natt på hotell. Jeg legger meg opp i det fordi jeg ikke skjønner logikken. 

Anonymkode: bd1c4...4e1

Du hadde sikkert brukt 1000 kr i gave uansett. Gi det det er passe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig ansvarlig for å registrere gavene i et bryllup der de ønsket seg penger. Halvparten skrev av de vippset (et ukjent beløp), resten ga gaver. De fleste gavene fra venner var vin, annen drikke og spiselige ting. Slekt ga fysiske ting.

Anonymkode: 6ce97...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker seg penger, eller ønsker seg robotstøvsuger merke II modell III, spiller liten rolle for min del. Det er uansett bare en byttehandel, og lite personlig ved det hele. Gave mot fest.

Gaven blir ikke mer personlig fordi det er en ting du har gått i butikken og kjøpt, etter ønskelisten til paret.

Anonymkode: c5aa4...24c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så dritlei gaver. Som godt voksen har jeg alt jeg trenger og vel så det, det siste jeg vil ha er enda mer ræl som må kjøres på dynga.

Anonymkode: afebe...61a

Samme her. Jeg begynte å "etablere" meg tidlig, så jeg har alt av servise, glass til ulike drinker, pene ildfaste former som le creuset, flotte skjærebrett, lokale vevde ulltepper, matchende håndklær med monogram, mye arvet av flotte vaser,  møbler pyntegjenstander, iskremmaskin, kakefat, solid kenwood kjøkkenmaskin, terassevarmer, osv. Lykke til med å kjøpe gave til meg liksom 😂

Vi kommer til å ønske oss penger pga jeg har virkelig det aller meste og mer til + opplevelser i min familie blir noe i form av "jeg ønsker å ta dere med ut på café en dag" fra fastgrodd tante i Alta eller "billetter til det lokale hermetikkmuseumet ute i gokk" når vi ikke har bil. Beløpet på gaven spiller ingen rolle, gaven er tross alt ingen transaksjon mot bryllupsfesten

Anonymkode: fcc4e...fa3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Skal snart i bryllup til et vennepar som egentlig ikke er så nære venner av meg, men det er hyggelig å bli invitert, så har takket ja og gleder meg. Men…. De ønsker seg bare penger i gave. Er dette vanlig nå for tiden? Det har ikke vært slik i de tre siste bryllupene jeg har vært i. Jeg bare synes det er litt rart at hvis man trenger penger til ulike prosjekter eller reiser man planlegger, så kunne man jo brukt pengene som man i utgangspunktet skal bruke på bryllup til dette. Synes det er rart at de prioriterer å ha et så dyrt og stort bryllup da. Nesten så jeg tenker at de planlegger å gå i pluss pga at de kun ønsker penger?

Og hvor mye skal jeg gi??? 1000 kr? Det blir vanskelig å finne «riktig» beløp

Det er vel en uskreven regel om at man skal dekke kuverten. Som enslig gjest ville jeg gitt ca 500 kr . Evnt gi blomster og champagne pluss en vase . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er kjekt med penger som ønske, med mindre brudeparet har en veldig spesifikk ønskeliste.

Vi gifter oss neste år, og gaveønsket er penger. Rett og slett fordi vi har alt vi trenger av ting, og vi begge hater dilldall og nips. Og vi ser heller at de som ikke ønsker å gi penger, bare lar være å gi noe, men at de kommer og koser seg likevel. Gjesten er det beste gaven for oss.

Anonymkode: 1df16...747

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi var student og ga 150 kroner i gave. Det var mer enn nok, jeg var bare glad hun kom i bryllupet ❤️ 

Anonymkode: e6ffd...623

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er så dritlei gaver. Som godt voksen har jeg alt jeg trenger og vel så det, det siste jeg vil ha er enda mer ræl som må kjøres på dynga.

Anonymkode: afebe...61a

Enig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvor mye skal jeg gi da? Har ikke kjempe god økonomi. Synes det blir flaut å gi for lite.. Og jeg må i tillegg sove en natt på hotell. Jeg legger meg opp i det fordi jeg ikke skjønner logikken. 

Det er opp til den som gir. Jev tenker at alt i et bryllup er dyrt for vertene. Så tenker minimum 500kr. Har du ikke råd til mer enn 200, så er det også greit tenker jeg da. 

De som er nære gir ofte litt mer. Men de har som regel putta inn litt penger før festen. Ønsker du å gi mer så gjør du det. Under 200 syntes jeg blir for lite i bryllup, så min grensa er 200 tenker jeg. 

Jeg ser det litt sånn jeg da at jeg betaler for egen mat og drikke i selskapet. Så gir da feks 700 eller 1000kr ca. Er det grillfest 200kr kanskje. 

Anonymkode: 37bfc...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir penger om noen ønsker det. Er selv minimalist, og skjønner godt folk ikke vil ha ting. Men jeg syns man kan si hva pengene skal brukes til, f.eks "bidrag til bryllupsreisen", så man vet det går til noe spesielt.

500 kr er nok om du er singel. Mer enn nok :)

Anonymkode: 4834d...764

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjip. Hvorfor ikke bare gi brudeparet det de ønsker seg. Hvis du virkelig tror at de går i pluss eller null fordi gjestene gir pengegaver, kan jeg nesten garantere deg at du tar feil.

Om du er redd for at det blir synlig hvilken sum du gir, så kan jeg trøste deg med at det er lett å finne ut verdien av gjenstanden du gir også. Det er bare å google...

Anonymkode: e128b...206

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på å kjøpe en gryte til 500 kroner, eller gi 500 kroner i kontanter?

Slutt å tenke på deg selv. Det er de som skal ha gaven, hvis du ikke kan godta deres ønsker så lar du være å gå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at det kan virke lite hvis du tar ut "bare" en pengelapp på 500 kr og gir til dem. Folk kan ønske seg hva de vil, men du som gjest kan også gi hva du vil. Erfaringsmessig syns jeg Kitchen er knall. De fleste syns det er ok å få noe derfra, og trenger de ikke gaven så kan de bytte gaven og få tilgodelapp. Min go-to gave til personer jeg ikke er så veldig nær er Rosenthal kaffekanne eller Eva Solo salt- og pepperbørse 😁

Det ble et veldig spesifikt råd, men pytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Regelen er at man skal gi minimum det kuvertprisen koster når man blir invitert i bryllup, konfirmasjon, runde dager osv.

Anonymkode: bf803...a34

NiceOrNothing skrev (10 timer siden):

Det er vel en uskreven regel om at man skal dekke kuverten. Som enslig gjest ville jeg gitt ca 500 kr . Evnt gi blomster og champagne pluss en vase . 

Nei, det er ingen "regel", verken skreven eller uskreven. Dette er det "noen" som har funnet på i nyere tid, enten her inne eller på ett eller annet forum, og så har det fått spre seg.

Det er en meningsløs "finne-på-regel", for konsekvensene av dette, som enkelte kanskje ikke tenker over, er jo f.eks at:
1. Hvis noen inviterer deg i et fornemt bryllup i et dyrt lokale med legendarisk mat og drikke så har du liksom ikke råd til å takke ja, fordi kuvertprisen er for høy til at du kan matche det med tilsvarende gave.

eller

2. Unge par som ikke er så godt etablert ennå, men som ønsker å gifte seg, får mindre rause gaver selv om de faktisk er blant de som trenger utstyr og ting mest av alle.

eller

3. Du må kontakte brudeparet for å skaffe deg peiling på lokalet og prisene, hvilke viner de har tenkt å servere, hvor mange retters middag det blir osv for å få en viss indikasjon om hva du skal gi i bryllupsgave.

Ingen av disse tingene gir jo mening!

Selv liker jeg best at brudeparet bruker hodet godt nok til å ønske seg litt andre ting enn bare penger/gavekort. Jeg føler pengeønsker som et press, og vet at mange gir mer enn de egentlig hadde tenkt for ikke å framstå som kjipe. En ønskeliste med både rimelige og dyrere ting gir større frihet og handlingsrom. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er mye bedre enn at du kjøper noe dritt som blir stuet i boden og senere blir kastet. 

Hilsen ei som gifta seg i februar og fikk mye dritt gaver! 

Anonymkode: 4ae40...f91

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gifter oss i sommer og har skrevet i invitasjonene at vi ønsker oss penger. Vi har alt vi trenger, og tenker at penger kanskje kan  dekke litt under halvparten av hva bryllupet koster oss. Kanskje det er vårt bryllup du er invitert i . 

Forstår ikke hvorfor det skal være noe galt i det? Jeg vil ikke ha andre ting. Hvorfor skal jeg ønske meg masse greier som jeg ikke trenger?

Anonymkode: 32735...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mitt bryllup du er invitert i. Om det er sånn at du føler deg overrasket over å bli invitert, og at alt dette er til bry for deg, så trenger du egentlig ikke komme.

Vi har nå hvertfall invitert både nye og gamle venner, og felles for venneinvitasjonene er at vi har invitert de vi ønsker skal være en del av livet vårt. Men, dersom ikke det er gjensidig er det greit. 

Bra du bor så nær at du slipper hotellovernatting hvertfall. Trenger ikke ny kjole heller fra min del. Men vi hadde gledet oss til 3 retters og fest sammen med deg. 

Og du vet jo at vi allerede har vært sammen i 15 år, og at vi allerede har for mye ting. Så hvorfor skulle vi ville fylle opp med enda mer? 

Anonymkode: 995a8...40b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 11.37):

Logikken er vel at det er bedre å få penger enn masse ting man ikke har bruk for. De fleste som gifter seg i dag har mer enn nok ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi giftet oss i fjor og ønsket oss bare penger. Av de 100 gjestene så fikk vi kanskje 2 gaver, resten penger. Vi har altfor masse av alt så vi ønsket oss derfor ikke gaver. I tillegg lever vi i et samfunn der hvor vi ønsker noe så kjøper vi det selv. Jeg ser ikke noe galt i å ønske seg penger. Og dersom noen himlet med øynene og tenkte at vi er frekke, javel så får de tenke det. Jeg sover like godt om natta. 

Anonymkode: 284c5...a3f

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gifter oss i sommer og har skrevet i invitasjonene at vi ønsker oss penger. Vi har alt vi trenger, og tenker at penger kanskje kan  dekke litt under halvparten av hva bryllupet koster oss. Kanskje det er vårt bryllup du er invitert i . 

Forstår ikke hvorfor det skal være noe galt i det? Jeg vil ikke ha andre ting. Hvorfor skal jeg ønske meg masse greier som jeg ikke trenger?

Anonymkode: 32735...e49

Men når dere ikke ønsker dere gaver, hvorfor da tigge om penger? Dere trenger ikke gaver, dere vil ikke ha gaver, dere syns det er ræl og dere har alt dere trenger. Sp ber dere om penger? 
Jeg syns det er superfrekt. Jeg gir aldri penger, har aldri vært i bryllup med det som ønske heller. Jeg gir presanger til konfirmasjon også jeg. 

Anonymkode: 33c9c...f09

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...