Gå til innhold

Jeg forstår ikke rundkjøringer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Mange amatører i denne tråden.

Anonymkode: 0de6f...645

Pluss én ekspert, som i stedet for å dele fasiten, heller foretrekker å reklamere med sin ekspertise, uten å bruke eller vise den frem.  👏

Anonymkode: 07083...ba4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Blinklysene angir hvor du skal ut.Hvis du skal rett frem skal du ikke bruke blinklys, til høyre er det høyre blinklyset, og venstre hvis det er alle avkjørsler til venstre for den som går rett frem.

Anonymkode: 0f8ed...041

Man skal alltid blinke til høyre ut av rundkjøringer. Uansett hvilken avkjøring man skal ta. Svinger man av veien man kjører på, så signaliserer man til sine medtrafikkanter. Enkelt og greit.

Anonymkode: 07083...ba4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen som har tatt lappen den siste tiden som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Altså, lærer man nå for tiden at man skal blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen, selv om man skal rett frem?

Anonymkode: 1c6d5...ced

Jeg lærer at man skal blinke til venstre når man skal til venstre, og blinke til høyre om man skal til høyre. Skal man rett frem blinker man ikke før man skal blinke seg ut. 

Anonymkode: 23dc6...370

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det noen som har tatt lappen den siste tiden som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Altså, lærer man nå for tiden at man skal blinke til venstre når man kjører inn i rundkjøringen, selv om man skal rett frem?

Har kjørt med kjøreskolelærer i ett år nå, og vi lærer IKKE å blinke til venstre om man skal rett frem i rundkjøringen nei. 

Anonymkode: 5d867...186

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har kjørt med kjøreskolelærer i ett år nå, og vi lærer IKKE å blinke til venstre om man skal rett frem i rundkjøringen nei. 

Det er riktig det du sier. Man skal IKKE blinke til venstre hvis man skal rett frem i rundkjøringen. Selv etter noen her la ut et bilde av de enkle reglene i rundkjøringen forstår ikke folk det 😝

Anonymkode: 893b4...073

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Jeg har akkurat tatt lappen, så jeg har dette veldig ferskt i minnet.

●Blinklys på vei inn:

• Hvis du skal til høyre: Blink til høyre før/i det du kjører inn i rundkjøringen og behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

• Hvis du skal rett frem: Ikke blink på vei inn i rundkjøringen, men blink til høyre når du skal ut. Blink aller helst så fort du har passert siste avkjørsel før din avkjørsel. 

• Hvis du skal til venstre: Blink til venstre før/i det du kjører inn i rundkjøringen. Behold blinklyset på til du har passert siste avkjørsel før din avkjørsel- da bytter du til høyre blinklys. 

● Hvilken fil du skal holde

• Én fil: Ligg ytterst i filen når du skal til høyre og rett frem og innerst når du skal til venstre. 

• To filer: Ligg i høyre fil når du skal til høyre og rett frem og venstre når du skal til venstre. 

• OBS, OBS: Hvis du skal til venstre i en rundkjøring med flere filer, må du skifte fra venstre til høyre fil når du forlater rundkjøringen. Her har du vikeplikt og må se deg veldig godt for! 

• OBS, OBS: Enkelte rundkjøringer har skilt som viser hvilken fil du skal ligge i, og dette kan gå på tvers av de vanlige reglene. Da er det selvsagt skiltet som gjelder. 

●Andre tips

• Ha lav fart på vei inn i, og gjennom rundkjøringen. Du kommer ikke fortere frem av å kjøre fort og dårlig. Det er veldig vanskelig å kjøre fort og bra i en rundkjøring. 

Anonymkode: a9c2f...e3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 18.40):

Forstår ikke hvordan jeg skal legge bilen i rundkjøringer. noen ganger skal jeg visstnok ligge til venstre når jeg skal rett frem, andre ganger får jeg beskjed om at jeg skal ligge til høyre. Hva er riktig? Er det forskjell når det er flere utkjørsler av rundkjøringer, f.eks fire enn hvis det er bare tre?

Anonymkode: 62710...c55

Er du i tvil legg deg ytterst. Er lov det

Anonymkode: 875f2...7ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 18.48):

Du må jo alltid blinke til høyre når du skal ut av en rundkjøring.

Anonymkode: 5c786...c77

Ja, hvis man blinker til venstre tror jo folk man skal rundt hele rundkjøringen. Sliter ikke med å forstå rundkjøringen, men merker endel andre gjør det pga at de ikke blinker. 

Anonymkode: 723bf...f70

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 18.40):

Forstår ikke hvordan jeg skal legge bilen i rundkjøringer. noen ganger skal jeg visstnok ligge til venstre når jeg skal rett frem, andre ganger får jeg beskjed om at jeg skal ligge til høyre. Hva er riktig? Er det forskjell når det er flere utkjørsler av rundkjøringer, f.eks fire enn hvis det er bare tre?

Anonymkode: 62710...c55

Er du i tvil legg deg ytterst. Er lov det

Elles må du huske på vikeplikt fra venstre (de inne i rundkjøringen) blink deg ut når du er midt på siste avkjøring før du skal ut. 

Legger du deg til venstre når du skal helt rundt, så signaliserer du tydelig hvor du skal. Liker du det ikke, har du lov å ligge ytterst. Bare vær obs på at du kan lage noen misforståelser da. 

Skal du rett frem er det litt variert om du bør ligge innerst eller ytterst. Så selv ligger jeg som regel ytterst der

Anonymkode: 875f2...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snickersogtwist skrev (På 6.7.2022 den 18.55):

Det er ganske enkelt, skal du til høyre eller rett frem, så ligger du ytterst til høyre, skal du Venster så legger du deg lengst til venster, når du skal ut så blinker du i god tid og sjekker speilet. 

Sånn som dette.

Anonymkode: 33ba0...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det var godt å høre!

Likevel, jeg har opplevd flere ganger at folk gjør nettopp det, blinker til venstre (og legger seg til venstre) og kjører rett frem. De skifter ikke engang til høyre blinklys når de skal ut.  Litt skummelt når jeg da legger meg ut til høyre fordi jeg også skal rett frem, og det er bare plass til en av oss ved utkjøringen. 

Da jeg tok opp dette med noen i en samtale, fikk jeg høre at man visstnok skal «blinke seg inn i rundkjøringen», derfor blinker man venstre på vei inn i rundkjøringen. Men det høres jo heeelt feil ut. Når man kjører mot en rundkjøring så er det jo ingen andre plasser å kjøre enn nettopp inn i rundkjøringen! Er jo ikke vits å «blinke seg inn» dit! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Mange som ikke forstår det har jeg merket, de fleste ligger jo til venstre også når de skal rett frem selv om de går vei til venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
On 7/6/2022 at 11:32 PM, AnonymBruker said:

Håper du tuller? Du blinket til venstre dersom du skal til venstre i rundkjøringen og så lar du dette blinklys stå på helt til du har kjørt ut av rundkjøringen?

Anonymkode: 792cc...7ee

Det er sykt mange som gjør dette her jeg bor! Så jævla irriterende!! Da er det bedre at folk heller lar være å bruke det blinklyset, hvis de ikke skjønner hvilken vei det blinker en gang. 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...