Gå til innhold

Jeg har lagt om kostholdet hjemme, trenger råd til å overbevise mannen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, var litt usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men det angår alle i husholdningen 😊 

Jeg har fulgt ernæringsmamma og bare bra barnemat fordi jeg er enig i det meste, og har valgt derfor å ta litt bedre valg i hverdagen. Har ikke blitt nyfrelst, da de fleste måltidene har vært laget fra bunnen før, men har nå laget enda mer fra bunnen, og erstattet noen produkter. 

Feks kjøper vi ikke yoghurt med smak som danonino, men yoghurt naturell med bær elr honning. Kjøper ikke godteri til vanlig eller kjeks, men koser oss med frukt eller hjemmelaget milkshake. Spiser også en del pakistansk mango med kokoskrem nå på sommeren 😍

Anyway. Mannen min er helt enig, synes det er flott. Men han takler det dårlig når jeg setter begrensninger for hva han skal gi barna. 

Han kan finne på å kjøpe donuts med estoffer og faktisk SPØRRE om det er en akseptabel lunsj til ettåringen. 

Jeg sier selvsagt nei, og foreslår et bedre alternativ. 

Problemet er vel at han virker lite mottagelig. Han vet, men gidder ikke gjøre noe med det, og han heier meg frem. Men bidrar ikke. 

Han er inneforstått med ordentlig mat først. 

Men altså handleturen i går, han slang oppi den ene ultra prosseeserte varen etter den andre og jeg følte jeg ikke kunne begynne å klage og konfiskere ting... 

Hva skal jeg gjøre for å få ham til å bidra? Han kan spise hva han vil, men barna er jo de som trenger den beste maten.. 

Anonymkode: ff0da...6b8

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må roe deg ned littegrann.

Anonymkode: 1a6b8...532

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men altså handleturen i går, han slang oppi den ene ultra prosseeserte varen etter den andre og jeg følte jeg ikke kunne begynne å klage og konfiskere ting... 

som hva? Snakker vi fortsatt donuts og påsmurte lefser eller ferdigpizza liksom eller er det varer han ikke skjønner er overbehandlet som fersk pasta eller posesuppe liksom? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham om å høre Wolfgang Wee uncut med Marit Kolby som gjest. Kanskje de klarer å overbevise ham?

Anonymkode: f0f7b...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke innføre et nytt eller strengere regime hjemme uten å inkludere ham. Dere må være enige i forkant om hva slags kosthold dere ønsker for dere selv og barna før dere begynner med restriksjoner og endringer.

Anonymkode: eab17...a5f

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danonino yoghurt inneholder like mye sukker som godteri da, det har aldri vi kjøpt heller.  Finnes likevel et hav mellom danonino og yoghurt naturell; f eks Tine og Safari barneyoghurt som er tilsatt diverse vitaminer som barn trenger. 

Hva angår mannen din så kan han vel fort føle seg dum dersom du nå har mye større matkunnskap enn ham. Prøv å la det dryppe sakte men sikkert inn, uten at du må bli belærende.

Anonymkode: 7e9c7...030

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... Og husk, jo bedre den nye, sunne maten smaker, jo lettere er det å overbevise resten av familien. 

Anonymkode: 7e9c7...030

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det høres fint ut, men kan barna aldri få spise sjokolade eller bakevarer? 

Anonymkode: 9db85...61f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns jo det høres fint ut, men kan barna aldri få spise sjokolade eller bakevarer? 

Anonymkode: 9db85...61f

Ellers er det jo å informere mannen din om ultraprosessert mat og hvilke matvarer som ikke er lurt å bruke og hvorfor. 

Anonymkode: 9db85...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, som en over her sier, at dette må være et felles prosjekt. Nå fremstiller du det som at du har tatt et valg på vegne av familien, og ønsker hjelp til å tvinge din mann til å følge det. Det er ikke sånn det fungerer. Dere er to voksne, likestilte mennesker i din familie (hvis ikke dere har en spesiell ordning vi må vite om), og det vil si at avgjørelser for barna og familien må tas i fellesskap. Jeg foreslår at dere setter dere ned og tar en ordentlig prat om hvordan dere begge ønsker at kortholdet skal være, og hvor langt dere er villige til å strekke dere, hvilke unntak som er akseptable osv. 

Anonymkode: 8ac9a...2b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det ikke er snakk om allergi, er det nok helt oK for dine barn å ha et balansert kosthold Noe helsekost, noe vanlig mat. Du kan lage så mye sunt du vil, men hvis mannen din er mer avslappet til kosthold, høres det ut som en dårlig idé å tvinge ham, eller mase mye om dette. Såfremt barna ikke er svært overvektige eller har andre helseproblemer.

Hadde mannen min begynt å mase om at vi skulle endre kostholdet til barna, etter en eller annen diett som han var blitt opptatt av, ville jeg IKKE synes det var greit. Ev. får han ta seg av matlagingen i huset fremover, og bestemme hva som skal spises. Så hadde jeg unnet meg gode lunsjer på jobben i stedet, hvis det ble litt vel magert hjemme :)

Anonymkode: 3acd9...1da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi vært borti også. Donuts og bakervarer skjønner man jo at ikke er bra, men min samboer vet ikke like mye om ernæring som meg så kjøper fort vanlig mat han tror er sunn og næringsrik, som ikke er det. Det er jo ikke noe han gjør for å sabotere et sunt kosthold, men at kokt skinke er sunnere enn servelat osv er ikke noe han tenker over 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok initiativet overfor mannen min, han var helt enig og ba meg informere ham og han skulle bli med på det siden han ikke har tålmodighet til å lese seg opp. Har sendt noen linker her og der og han er med. 

Jeg står for innkjøp og matlaging, så er ikke noe annet enn det. 

Selvsagt får ungene spise is og bakevarer, vi drar også på burger king! Jeg orker ikke være hysterisk. 

Men han bare forsetter som før 😭 

Anonymkode: ff0da...6b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La mannen gi det han ønsker også gir du det du ønsker, da vil jeg si barna får en god balanse.

Du hadde vel fått sjokk om du skulle kommet hjem hos oss.

Anonymkode: 9f222...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

La mannen gi det han ønsker også gir du det du ønsker, da vil jeg si barna får en god balanse.

Du hadde vel fått sjokk om du skulle kommet hjem hos oss.

Anonymkode: 9f222...1da

Altså jeg kjøpte 3 bokser med dinosaurkjeks i går. 

Jeg legger ikke masse restriksjoner som gjør at barna føler på det. Det er bare at man trenger ikke spise godis eller ferdigpizza til lunsj liksom. 

Jeg velger å bake brød fremfor å kjøpe. Da trenger ikke mannen kjøpe ferdig brød. 

Jeg vil ikke være kjip mot ham, så sier minimalt. Annet enn at han ikke bør fylle opp magen til ungene med fyllstoff og sånt fremfor vanlig og ren mat... 

Anonymkode: ff0da...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er trenger ikke overbevise mannen om noe som helst. Han er en voksen mann som spiser akkurat hva han vil og som på lik linje med deg kan ta valg for deres barn som han mener er det beste for dem. Det er henimot ingenting som er verre en kostholdsfanatikere.  Å leve med folk som er besatt av mat eller trening er livsbegrensende og en trist, trist hverdag. 

Anonymkode: 86f65...880

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok initiativet overfor mannen min, han var helt enig og ba meg informere ham og han skulle bli med på det siden han ikke har tålmodighet til å lese seg opp. Har sendt noen linker her og der og han er med. 

Jeg står for innkjøp og matlaging, så er ikke noe annet enn det. 

Selvsagt får ungene spise is og bakevarer, vi drar også på burger king! Jeg orker ikke være hysterisk. 

Men han bare forsetter som før 😭 

Anonymkode: ff0da...6b8

Da er det jo bare å spørre ham om han faktisk er enig. Ikke forsøk å "overbevise ham". Men si at du blir litt forvirret når han gir blandede signaler. Først sier han at han er enig i endringene, så følger han dem ikke opp - så du lurer på hva han egentlig mener om det?

Anonymkode: eab17...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er trenger ikke overbevise mannen om noe som helst. Han er en voksen mann som spiser akkurat hva han vil og som på lik linje med deg kan ta valg for deres barn som han mener er det beste for dem. Det er henimot ingenting som er verre en kostholdsfanatikere.  Å leve med folk som er besatt av mat eller trening er livsbegrensende og en trist, trist hverdag. 

Anonymkode: 86f65...880

Men det er jo nettopp det. Han får gjøre som han vil, men han bør velge det beste for barna sine. Og det beste er ikke ferdig pizza om vi har bedre alternativer. Det er ikke farlig en gang i blant, men å gå konsekvent for ferdig mat er ikke heldig for barna. 

 

Anonymkode: ff0da...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det jo bare å spørre ham om han faktisk er enig. Ikke forsøk å "overbevise ham". Men si at du blir litt forvirret når han gir blandede signaler. Først sier han at han er enig i endringene, så følger han dem ikke opp - så du lurer på hva han egentlig mener om det?

Anonymkode: eab17...a5f

Takk for et godt råd, det kan jeg jo gjøre. Da virker det ikke så angripende.. 

Anonymkode: ff0da...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv opptatt av å vite hva jeg putter i kroppen, og lager derfor mye mat fra bunnen av og er bevisst på innholdet i matvarene jeg kjøper. Så i utgangspunktet tenker jeg det er helt topp at du ønsker å være mer bevisst på kostholdet.

Men - det jeg ikke helt klarer å skjønne her er at du skriver du er opptatt av sunn og næringsrik mat samtidig som at du også kan handle f.eks. kjeks, men når mannen din handler donuts og kjeks så syns du det er feil? Jeg får mer inntrykk av at du skal ha full kontroll på kostholdet, og mannen din skal bare gjøre akkurat det du sier han skal gjøre. Det er ikke balanse - det er det stikk motsatte og jeg tipper mannen din blir veldig forvirret av det.

Her har vi det litt lignende som dere - jeg har mer kunnskap om de ulike matvarene, mens mannen plutselig kommer med noe som er ultraprossesert og tror det er kjempesunt. Da forklarer jeg bare hvorfor vi heller bør velge x foran y, og så vet han det til neste gang.  Samtidig så kan ikke jeg legge kjeks i handlekurven og så skal liksom ikke han få lov til det samme. Da må vi bli enige om hva som er "kose"-mat, når det skal handles inn og når barnet vårt skal få lov til å spise det. Og så må vi møtes på midten iblant - han liker frossenpizza, det gjør ikke jeg, så da kan vi "pimpe" den opp med masse grønnsaker osv.

Tror st kommunikasjon er nøkkelen her. Selv om du trot han er med, så er han kanskje egentlig ikke det - for han føles det kanskje mer som at det er ditt prosjekt, men han er med fordi det objektivt sett er bra med et sunt kosthold.

Anonymkode: 13fe3...cb7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...