Gå til innhold

Hvor tilgjengelig er du for jobben i ferien din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas

Er helt utilgjengelig. Er uansett ingenting jeg kan svare på uten å begynne å plukke på noen regneark og diskutere med andre kolleger som også har ferie. Er heldigvis ganske rolig i juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt utilgjengelig. Ferien har jeg tjent opp, og er 100% min tid. Dersom arbeidsgiver trenger at jeg gjør noe, må de evt. kalle meg tilbake fra ferie med de konsekvenser det har. Det har foreløpig ikke skjedd, fordi ting kan vente eller andre kan håndtere det. Har en profesjonell arbeidsgiver, da.

Anonymkode: 33db5...b80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte etter noen år at det bare var å si man var bortreist uten dekning/wifi. Ellers fikk jeg masse «kan du bare fikse» meldinger.. og satt da og jobbet fulle arbeidsdager midt i ferien. Selv om jeg fikk de timene tilbake så er det ikke skikkelig ferie når det kun blir en dag her og der.

Anonymkode: 02e3d...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilgjengelig. Er avdelingsleder, og noen ganger vil jeg heller bli kontaktet enn å få mye opprydding i etterkant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser over mailen en gang om dagen. Svarer om noe haster, men lar det meste ligge til jeg er tilbake. Har på fraværsvarsel slik at folk er klar over at det kan ta tid.

Tar telefonen om det er noen jeg jobber tett med som ringer. 

Sparer meg for stress og merarbeid når jeg er tilbake. Og koster meg egentlig ingenting. Har man en jobb som gjør at man blir sliten mentalt av å tenke på den bør man finne seg noe annet. 

Anonymkode: 40622...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett ikke aktuell problemstilling som lærer, men i år måtte jeg fordi klagefristen for standpunkt var siste dag før ferien min starta, så jeg kunne risikert å fått en klage som jeg da ikke ville fått beskjed om før etter at ferien starta. Ble derfor en del kommunikasjon med foresatte i den arbeidsfri perioden etter at skoleferien starta, før ferien min starta. 
Mannen har en del kommunikasjon med jobb, men det er med andre som også egentlig har ferie 🙈, som har ting som må spikres nå (angående jobbreise rett etter ferien i en stilling han starta i rett før ferie)

Anonymkode: 06b47...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekker mail i ny og ne, ser jeg om det er noe enkle greier jeg må registrere, fakturere osv så gjør jeg det. Ellers så samler det seg opp mye etter ferien. Jeg er eneste som har ansvar for min del av jobben, så det er ingen andre som gjør det.. Jeg stempler meg inn hver gang jeg må jobbe ekstra, men det blir bare avspasering, får ikke ekstra lønn.

Anonymkode: 15106...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg for første gang gjort meg helt utilgjengelig i ferien. Tidligere har jeg alltid sjekket e-post for å da være mer forberedt når jeg begynte på jobb igjen. Men i år har jeg vært bevist på å slå av alle varsler, ikke sjekke mail, og logge av alle kanaler, og det har vært en herlig ferie. Ikke kjent meg så uthvilt etter ferien på mange år, anbefales!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonetta skrev (22 minutter siden):

I år har jeg for første gang gjort meg helt utilgjengelig i ferien. Tidligere har jeg alltid sjekket e-post for å da være mer forberedt når jeg begynte på jobb igjen. Men i år har jeg vært bevist på å slå av alle varsler, ikke sjekke mail, og logge av alle kanaler, og det har vært en herlig ferie. Ikke kjent meg så uthvilt etter ferien på mange år, anbefales!

Men jeg er ikke mer uthvilt uten noen mail, enn med.

Om man har det slik - at noen minutter om dagen suger energi - krever ikke jobben alt for mye ellers også? 

Anonymkode: 40622...ef8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trygda, så har ikke jobb.

Anonymkode: 3bc7a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2022 den 0.42):

Kobler du helt av og typ slår av epostvarsler? Eller synes du det er greit å svare på telefon og sende litt eposter og diverse?

Synes det er litt vanskelig fordi diverse folk fortsetter å ringe meg og sende ting. Klarer ikke koble av da... Men føler jeg må involvere meg siden jeg har vært borti prosjektene.

Anonymkode: b50d7...588

Er tilgjengelig til en hver tid pr tlf.

Anonymkode: e7841...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen jobb i ferien. Hverken telefoner eller Mail. Jobber i helsevesenet.

Anonymkode: 11e76...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger av, sjekker ikke e-post. Kollegene mine vet de kan ringe om noe skulle gå til h&*%@!€, men det er utrolig lite sannsynlig. 

Anonymkode: b9ec5...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er tilgjengelig både på telefon og Mail. I år har det faktisk vært helt stille så langt. Det er jo deilig og vite at alt går bra, da slapper jeg av. I fjor ble det noen telefoner, men heller det enn og sette kollegaer i knipe eller ha ting og rydde opp i senere. 

Anonymkode: ce24a...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter pandemi og hjemmekontor har terskelen for å lese Mail eller jobbe litt på kveldstid/helger/ferier blitt mye lavere. Jeg tok derfor et aktivt valg denne sommeren at jeg skulle logge av alt. Det siste jeg gjorde før jeg tok ferie var å skifte passord på mailen slik at jeg ikke i et svakt øyeblikk skulle trykke meg inn på mobilen. Ved å logge helt av vet jeg at på slutten av ferien gleder jeg meg til å komme tilbake til jobb, det er den følelsen jeg jakter for den har vært fraværende de siste par årene 😬

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt utilgjengelig. Det samme gjelder mellom 1600 og 0800. Tenker ikke på jobben, og sjekker aldri Teams eller Epost.

Anonymkode: 5b76a...09e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er tilgjengelig, leser mail og gjør det viktigste - for min egen del.

Anonymkode: a9a6a...3d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ikke mail. Har avtale med sjefen om at hun sender sms om det er krise, etter hennes definisjon. Så vurderer jeg om dette krever handling fra min side. Skriver uansett 2 timer for hver sms. Jeg har ferie 😁

Anonymkode: 477c1...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par funksjoner som jeg er alene om på min jobb, så noen få henvendelser er det. Men alt som kan ligge eller besvares av andre blir lagt til side eller videresendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en jobb som kan legges bort etter arbeidstid. Er redd for å bli utbrent, så er nøye med å koble helt av og leser derfor ingen epost. Jobben er slitsom nok i arbeidstiden, om den ikke skal ødelegge den dyrebare fritiden min også. Har kolleger som sjekker mailen i ferien for å unngå et lass når de kommer tilbake, men personlig tror jeg ikke det er så lurt i lengden. Er noe annet hvis man er leder selvfølgelig.

Anonymkode: 23472...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...