Gå til innhold

Hvordan måles blodtapet ved fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan de kan si at man mistet «x antall ml blod» ved fødselen, regner med de ikke står med desilitermål og fyller opp😅 er det en subjektiv vurdering de tar ved å se hvor mye blod som havner på gulvet eller hva?😅

 

bare noe jeg begynte å tenke på her jeg sitter og ruger😅

Anonymkode: 93fa2...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordmødrene er meget drillet på å se ca hvor mye blod som forsvinner :) 

Anonymkode: 8b62b...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan de veie kompresser som et estimat.

Anonymkode: 3ad3f...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes vagt at de brukte vekt. Men nøyaktig hva det var jeg lå og blødde på som de veide husker jeg ikke.

Anonymkode: b25c8...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. 

Blødde veldig mye rett etter sist fødsel, så måtte hasteopereres.

Men skjønte aldri hvordan de så det eller regnet det ut 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veier kiuter/håndkler og kompresser som har blitt brukt. 

Anonymkode: 13089...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kladder, håndkler osv kan veies, det samme med bind og evt. blod som havner i metall-skåla som er under fødesenga (jordmor kan dra den frem ved blødning for å samle opp blod/unngå søl).

Ellers er det som en skriver lenger opp, jordmødrene er gode på å estimere blødning dersom den er "normal". Det er ofte ved større mengder de vil ha ting veid. 

Anonymkode: 1e493...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i set underlaget kan det vel havne både det ene og andre av kroppsvæsker, hva om man tisser en halvliter? 😅

Anonymkode: 93fa2...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan de. Tror jeg mistet 2,5 dl ved fødsel siste gang- og det er veldig lite ☺️ Man tisser vel ikke så mye når baby er på tur ut, det er trangt om plassen…,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jordmoren på HS etter fødsel (hun har jobbet på sykehus også) og hun sa det var et estimat eller gjetting basert på erfaring/kunnskap, iallfall i slike tilfeller som mitt som blødde lite/normalt. Vil tro de også veier og sånn som andre sier men kanskje det er mer når man har blødd mye? Kan ikke huske at de veide noe på meg de bare så på underlivet/senga og sa noe sånn "ja 600ml ca" 

Anonymkode: 99891...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mwfa skrev (49 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. 

Blødde veldig mye rett etter sist fødsel, så måtte hasteopereres.

Men skjønte aldri hvordan de så det eller regnet det ut 🤔

Kom på nå, og forhørte med sambo som faktisk fikk med seg endel. 

Jeg blødde kraftig og hadde sterke smerter. De presset på magen min og det rant ut klumper av blod. Finnes no ord for det. Men husker ikke hva. 

De veide det på en vekt rundt samme sted barnet ble veid, bare på egen tralle. 

Dog snakket jordmødrene mye seg i mellom om mengde og hva de trodde ut ifra det de så. Flere øyne, kanskje også mer riktig mengde? 

De sa lite av nøyaktig mengde, annet enn nå begynner det å gå over grensen. 

Mistet totalt litt over 2 liter blod og ble jo hasteoperert. Husker ikke mye av de første timene etter fødsel. Ble ikke helt som man så for seg. 

Konklusjon i følge sambo. Bruker de både vekt, som sånn på klumper av blod osv. Men også mye ut i fra det de ser. Det er vel kanskje også vanlig å få bekreftelse fra kollega om det begynner å gå over normalt tap av blod vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tas sånn ca estimat på øyemål. Ved store mengder så samler vi kladdene som ligger i fødesengen og veier de. Trekker i fra vekt på kladdene, pluss litt ekstra for fostervann/urin osv osv 

Anonymkode: 1a38a...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tas sånn ca estimat på øyemål. Ved store mengder så samler vi kladdene som ligger i fødesengen og veier de. Trekker i fra vekt på kladdene, pluss litt ekstra for fostervann/urin osv osv 

Anonymkode: 1a38a...4c7

Ah, ikke sant!

vet du også om den sprøyta som settes i låret for å få livmora til å trekke seg sammen settes uansett mengde? Jeg mistet 500ml blod forrige gang (altså ikke sjokkerende mye), men ble så satt ut av å plutselig få en sprøyte i skinka😅

Anonymkode: 93fa2...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ah, ikke sant!

vet du også om den sprøyta som settes i låret for å få livmora til å trekke seg sammen settes uansett mengde? Jeg mistet 500ml blod forrige gang (altså ikke sjokkerende mye), men ble så satt ut av å plutselig få en sprøyte i skinka😅

Anonymkode: 93fa2...952

Alle får den 🤪 ble satt ut jeg også, enda jeg visste om det før fødsel. Den kom brått på 😅

Anonymkode: 38554...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Alle får den 🤪 ble satt ut jeg også, enda jeg visste om det før fødsel. Den kom brått på 😅

Anonymkode: 38554...b1b

Alle? Var jo ikke behov for det før i tiden...Skal ikke kroppen få jobbe så naturlig som mulig?

Anonymkode: 99901...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle? Var jo ikke behov for det før i tiden...Skal ikke kroppen få jobbe så naturlig som mulig?

Anonymkode: 99901...a0b

Kvinner døde av blodtap hvis livmora ikke trakk seg sammen før i tiden. En helt naturlig død, der altså.

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De hadde faktisk litermål på fødestua på Ahus i desember. Så helt likt ut som det i metall fra Ikea som vi har hjemme. Ler litt av det enda 😅 (mistet rett under en liter så de var litt halvstressa fordi blodtap på over literen krever innleggelse av mor på barselavdelingen istedet for hotellet. Det var det antagelig ikke plass til 🤪)

Anonymkode: 332d6...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ah, ikke sant!

vet du også om den sprøyta som settes i låret for å få livmora til å trekke seg sammen settes uansett mengde? Jeg mistet 500ml blod forrige gang (altså ikke sjokkerende mye), men ble så satt ut av å plutselig få en sprøyte i skinka😅

Anonymkode: 93fa2...952

Den sprøyta er trolig oxytocin, og er helt super egentlig, reduserer blodtqp og stimulerer melkeproduksjonen i samme slengen. Den sprøyta redder liv i utviklingsland under kompliserte fødsler når ikke livmoren trekker seg sammen ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle får den 🤪 ble satt ut jeg også, enda jeg visste om det før fødsel. Den kom brått på 😅

Anonymkode: 38554...b1b

Hææ? Kan ikke huske noen sprøyte :klo: 

Anonymkode: 70239...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (6 timer siden):

Kvinner døde av blodtap hvis livmora ikke trakk seg sammen før i tiden. En helt naturlig død, der altså.

Alle tror alt vi gjør er så mye bedre enn naturen. Oxytocin intramuskulært forebygger blødning over 500ml, men ikke over 1000ml og endrer ikke forekomsten av transfusjonstrengende anemi etter fødsel. Ergo: du blør fortsatt ihjel av atoni om det er atoni som er problemet ditt, men det vil hos ganske mange gjøre blødningen litt mindre enn den ville vært ellers. I tillegg har vi satt ei grense på 500ml for hva som defineres som blødning - så det er institusjonelt ønskelig å holde mengdene under nivåene. Jeg må etter prosedyre sette det på alle pasienter, uavhengig av risiko, men det er frivillig som all annen behandling og du har krav på å få vite evidensen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...