Gjest Anonymus Notarius Skrevet 6. juli 2022 #21 Skrevet 6. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 19.40): Jeg fikk ingen strekkmerker, enda min mor og mormor fikk massevis da de var gravide 😜 brukte cerave moisturizing lotion på magen fra ca. uke 20, orket ikke bruke masse penger på fancy kremer som ikke hadde bevist effekt så apotekkrem gjorde nytten 😜 la også ganske lite på meg (8 kg), tror det har mye å si for om man får strekkmerker eller ikke Anonymkode: 78e5d...9d3 Det har ikke noe å si, strekkmerker er hormonelle. Jeg fikk kun strekkmerker på puppene og øverst på låra da jeg var gravid, det var ikke der huden min ble strukket, for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #22 Skrevet 7. juli 2022 Jeg fikk ingen strekkmerker med første barnet og heller ikke nå på nr 2 foreløpig (uke 28) min mor fikk heller ikke, vi begge er veldig slanke om det har en betydning det vet jeg ikke da. Anonymkode: 91ed7...cef
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #23 Skrevet 7. juli 2022 Mest flaks/ uflaks tror jeg. Vil likevel anta at det er noe større sannsynlighet dersom man går opp mye vekt. Også for elastisiteten på huden i etterkant når magen trekker seg sammen igjen. Vektoppgang i svangerskap kan man jo til en viss grad påvirke selv. Det skader sikkert ikke å fukte huden på utsiden med fet krem og innsiden med sunt fett, jeg gjorde i alle fall det for å bidra med det lille jeg kunne. Jeg fikk strekkmerker under puberteten, men ikke i svangerskapene. Gikk opp mellom 9-12 kilo. Var/er i øvre sjiktet av normal BMI før og etter graviditetene. En stor klem og mye sympati fra meg til deg, jeg hadde det på samme måte. Hadde faktisk en helt irrasjonell frykt for strekkmerker, for selv om de fleste ikke bryr seg om det gjorde jeg! Det er upolitisk korrekt å si det, men jeg er fortsatt sjeleglad for at jeg slapp unna og at magen min fortsatt er fin og relativt fast etter svangerskapene. Anonymkode: c99cf...34f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #24 Skrevet 7. juli 2022 Her er et googlesøk som viser vitenskapelige studier av årsaker til strekkmerker. Det enkleste for å unngå strekkmerker ser ut til å være å sørge for et anbefalt D-vitaminnivå (mellom 75 og 150 nmol/L, ifølge norske helsemyndigheter). https://helse-mr.no/fag-og-forsking/tenester/medisinsk-biokjemi/analyser-og-undersokelser-molde-og-kristiansund/vitamin-d-25-oh-vitamin-d Den biokjemiske sammenhengen mellom D-vitaminmangel og strekkmerker er at kroppen bruker D-vitamin som råvare for hormonet som styrer celledeling i hudceller. Ved D-vitaminmangel får hudcellene problemer med å danne nok hormon til å dele seg fort nok, sånn at huden kan vokse i takt med volumet i magen. Strekkmerker er altså ei nødløsning når huden må vokse raskt med begrenset celledeling. Et optimalt D-vitaminnivå innabords gjør det også enklere for huden å stramme seg opp igjen etter fødsel. I googlesøket finner du også studier som viser at strekkmerker kan forsvinne raskere hvis D-vitaminnivået i blodet øker over 75. Anonymkode: 2b09d...c8c 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #25 Skrevet 7. juli 2022 Mangler dessverr kilder, men har hørt at i tillegg til genetikk så er det ofte slik at jo eldre man er jo mindre risiko for strekkmerker. Jeg har "gamle" strekkmerker på pupper og lår etter puberteten, men fikk ikke et eneste ett under graviditet som 30+ (normalvektig med GIGANTISK mage). Fatter ikke hvordan det gikk an og håper det blir likt i neste svangerskap. Anonymkode: 72a0a...cc2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #26 Skrevet 7. juli 2022 Jeg fikk ingen strekkmerker, min mor har heller ingen på magen. Fra før har jeg litt lyse strekkmerker på utsiden og innsida på lårene. Jeg gjorde ingenting for å forhindre det. Det er som kjent genetisk. Der kan godt hende jeg får strekkmerker på magen ved et nytt barn. Jeg kan med hånden på hjerte si at strekkmerker er verdt det for å få baby. Har en liten fyr her på 6 uker ❤️🤗 Lykke til! Anonymkode: f56d7...f5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå