Gå til innhold

Finner folk hverandre på ‘gamlemåten’ i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, er 23 år. Ble sjekket opp i kassa av en engelskmann, takket ja til date. Han spurte om mobilnr mitt.kjempekjekk fyr.🙌🏻

Anonymkode: 5c91b...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 52, null problem å treffe noen naturlig. Men i min aldersgruppe så er vi jo vant med litt smalltalk :)

Anonymkode: 878e6...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Håper det. Synes det er mer sjarmerende enn å planlegge og møtes gjennom Internett. Synes ikke det blir helt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forsøkt nettdating, men lykkes med å treffe menn uansett.  Kjæresten min traff jeg via felles venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yourman40 skrev (På 4.7.2022 den 10.44):

Håper virkelig man gjør det.  
var mere sjarm over og møte partnere før i tiden 😚

Dette er bare tull for de aller fleste, nostalgisk og ikke noe annet. Husker veldig godt i min ungdom hvordan dette fungerte over hele fjøla før internet med datingsider kom på banen fra midten av 2000 tallet. Det var bygdefester, byturer og fester hos bekjente og venner. Utvalget var begrenset, på fester ble det nytt alt for mye alkohol det samme på byen. Noe som ofte resulterte i mange bomturer. De "datene" man fikk var etter man traff noen og utvekslet telefonnummer.  Vet du hva ? Det var akkurat like mye bom den gangen som i dag på nettdating. Ofte så ble man "fadet" eller ghostet den gang også, men man kjente ikke til utrykket :) De bare svarte ikke telefonen, eller moren svarte telefonen og datteren var aldri hjemme eller ikke ringte tilbake. Da fattet man tegningen.

Med nettdating har man et ekstremt mye større antall å søke blant. Det de aller fleste gjør feil er at de ikke gidder å lage en skikkelig profil, velge rett nettsted, oppføre seg ( alt for seksualisert i tankegangen), lite seriøs og ligger listen alt for høyt ut i fra egen attraktivitet. Null tålmodighet og bruke det som et prosjekt som kan ta noen måneder. Kjipe som pokker som ikke orker å bruke de få tusenlappene slikt koster for å ha en seriøs profil på en seriøs nettside. Så forstå at en "date" ikke er det samme som  et forhold. At det kan ta noen dater før man klaffer med den rette, og ikke mint bruke tid på å date flere ganger med de man finner interessant.

De som var attraktive før fikk lett partnere, og det får de i dag også. De som var mindre attraktive brukte tid på dette her og måte lete en stund, og slik er det i dag også. Det er bare "kontaktformen" som har endret seg litt.

Anonymkode: a6261...9ba

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 6.02):

Eller går det bare i nettdating? Syns det er så trist at det virker som det har blitt slik😓 Jeg har ingen erfaring med dette selv. Møtte mannen min ute helt tilfeldig, men kjenner ingeniør nyere tid som har møtt hverandre slik tilsvarende. Alle jeg kjenner møtte hverandre på nett. Nå har jeg vært singel i 3 år og nordmenn flest virker utilnærmelige. Lite rom for smalltalk og være imøtekommende. Ikke en gang naboer. Har det alltod vært slik? Sa,funnet blir bare kaldere og kaldere føler jeg.

Anonymkode: fa253...ef0

Ja, jeg føler det er sånn. Har flyttet til en ny by og det er vanskelig å bli kjent med nye mennesker. Både nye vennskap og det å finne en partner å være glad i. Det er ikke lett å være mann heller da damer ofte får mye oppmerksomhet men det er ikke like enkelt for menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smiler til menn på gata som jeg synes ser hyggelige ut. Ingen smiler tilbake. De ser muggne og alvorlige ut. 
Jeg har langt lyst hår, slank, petite, pen, ser ikke skummel ut. Masser av superlike på Tinder, blir hyppig sjekket opp på byen, men kan ikke få frem et smil hos en mann på gata. Heller ikke på trikken eller butikken, er de åpne for en small talk. Gjelder norske menn, faller oftest i snakk med innvandrere- som det faller mer naturlig for dem. 
Det virker som det må bli apper...

Anonymkode: d8817...ecf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Smiler til menn på gata som jeg synes ser hyggelige ut. Ingen smiler tilbake. De ser muggne og alvorlige ut. 
Jeg har langt lyst hår, slank, petite, pen, ser ikke skummel ut. Masser av superlike på Tinder, blir hyppig sjekket opp på byen, men kan ikke få frem et smil hos en mann på gata. Heller ikke på trikken eller butikken, er de åpne for en small talk. Gjelder norske menn, faller oftest i snakk med innvandrere- som det faller mer naturlig for dem. 
Det virker som det må bli apper...

Anonymkode: d8817...ecf

Det er synd om få er åpne for slike arenaer, for det kan nok være en fin måte å treffe andre på. Samtidig er det jo ikke så overraskende når en jo blitt "kondisjonert" over tid til at denslags er "ikke greit", gjennom kampanjer som "villebaresnakkelitt", så du må kanskje regne med å måtte ta litt ekstra initiativ for å få respons da mange nok har lest at slikt fort kan sortere under trakassering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte eksen min på tinder, men har ikke brukt tinder utenom en liten periode etter jeg ble singel for 4-5 år siden. Møtte han jeg dater nå på fest hos en kollega, han er kompis med samboeren hennes 😊 

Anonymkode: 8e59f...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Smiler til menn på gata som jeg synes ser hyggelige ut. Ingen smiler tilbake. De ser muggne og alvorlige ut. 
Jeg har langt lyst hår, slank, petite, pen, ser ikke skummel ut. Masser av superlike på Tinder, blir hyppig sjekket opp på byen, men kan ikke få frem et smil hos en mann på gata. Heller ikke på trikken eller butikken, er de åpne for en small talk. Gjelder norske menn, faller oftest i snakk med innvandrere- som det faller mer naturlig for dem. 
Det virker som det må bli apper...

Anonymkode: d8817...ecf

Jeg møter et smil med et smil, og det skjer faktisk at kvinner smiler til meg. Small talk er det dessverre veldig sjelden det kommer til. Det må liksom skje noe rundt oss, som det er naturlig å kommentere til en fremmed person.  Men selv om noen smiler til meg på gata, så er det jo fryktelig langt opp til å agere på det. Da må man jo snu og gå etter den andre, og hva faen sier man da?  Da blir det heller å leve noen minutter på den boosten, og gå videre. #myintrovertedlife

Anonymkode: 0cd71...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd meg på nettdating, samboer ble jeg kjent med via felles venner og felles interesse. 🥰
Vært sammen i litt over 3 år

Anonymkode: 660ba...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare tull for de aller fleste, nostalgisk og ikke noe annet. Husker veldig godt i min ungdom hvordan dette fungerte over hele fjøla før internet med datingsider kom på banen fra midten av 2000 tallet. Det var bygdefester, byturer og fester hos bekjente og venner. Utvalget var begrenset, på fester ble det nytt alt for mye alkohol det samme på byen. Noe som ofte resulterte i mange bomturer. De "datene" man fikk var etter man traff noen og utvekslet telefonnummer.  Vet du hva ? Det var akkurat like mye bom den gangen som i dag på nettdating. Ofte så ble man "fadet" eller ghostet den gang også, men man kjente ikke til utrykket :) De bare svarte ikke telefonen, eller moren svarte telefonen og datteren var aldri hjemme eller ikke ringte tilbake. Da fattet man tegningen.

Med nettdating har man et ekstremt mye større antall å søke blant. Det de aller fleste gjør feil er at de ikke gidder å lage en skikkelig profil, velge rett nettsted, oppføre seg ( alt for seksualisert i tankegangen), lite seriøs og ligger listen alt for høyt ut i fra egen attraktivitet. Null tålmodighet og bruke det som et prosjekt som kan ta noen måneder. Kjipe som pokker som ikke orker å bruke de få tusenlappene slikt koster for å ha en seriøs profil på en seriøs nettside. Så forstå at en "date" ikke er det samme som  et forhold. At det kan ta noen dater før man klaffer med den rette, og ikke mint bruke tid på å date flere ganger med de man finner interessant.

De som var attraktive før fikk lett partnere, og det får de i dag også. De som var mindre attraktive brukte tid på dette her og måte lete en stund, og slik er det i dag også. Det er bare "kontaktformen" som har endret seg litt.

Anonymkode: a6261...9ba

Vi alle har forskjellig erfaring fra den tiden.  andre gode, andre dårlige.  

Min personlige erfaring er hvertfall at jeg synes det var mere hyggeligere og mere sjarm over det.   

Man var mere sosial, samt man var ute og snakket med folk på en sunnere måte.  En bare bak en skjerm. 
 

Man satt og snakket med kvinner og hadde en fantastisk kveld. Selv om man ikke hadde sveipet ja på de om det fantes en app den gangen. 
 

i dag er alt basert på utseende. Man sveiper vekk om det ikke tilfaller oss. 
 
Men da glemmer man det viktigste.  Personligheten er viktigst om man skal få ett vellykket forhold til og fungere.  
 

Ei kvinne som er terningkast 3. kan bli terningkast 6 med riktig personlighet.  Mens ei kvinne som er terningkast 6.  kan bli terningkast 2 pga personligheten.  

Og dette fant man fortere ut før i tiden, når man satt og skravla med dem i noen timer, med noe godt i glasset. 
i dag kan man sitte og chatte med folk i månedsvis, før man treffes og så kommer plutselig sannheten fram om hvordan man er.  Og man ser at oi. Dette er ikke den jeg chattet med.

Alt var mye bedre før i tiden ble jeg fortalt, når jeg var ung. 
Er noe jeg aldri forstod meningen med. Før jeg selv ble gammel.  

Så ta vare på tiden mens man er i den.  For plutselig blir man eldre og alt forandres 😜
 


 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Smiler til menn på gata som jeg synes ser hyggelige ut. Ingen smiler tilbake. De ser muggne og alvorlige ut. 
Jeg har langt lyst hår, slank, petite, pen, ser ikke skummel ut. Masser av superlike på Tinder, blir hyppig sjekket opp på byen, men kan ikke få frem et smil hos en mann på gata. Heller ikke på trikken eller butikken, er de åpne for en small talk. Gjelder norske menn, faller oftest i snakk med innvandrere- som det faller mer naturlig for dem. 
Det virker som det må bli apper...

Anonymkode: d8817...ecf

Må selv ta iniativ og bli kjent med de norske treigingene først vet du..gjennom hobbyer, turer, museum besøk osv .  Innvandrer menn er ALLTID lett å komme i kontakt med og lett å prate med. Så skjønner hvorfor mange ender opp med utlendinger istedet.

Anonymkode: 393b2...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 14.50):

Jeg skjønner ikke helt hvor folk møtes, jeg er jo bare hjemme og på jobb på grunn av små barn. Da er man sjanseløs😕

Anonymkode: e7973...4c9

Leste statestikk på det en gang.

De fleste voksne møter hverandre enten i jobb eller studiesammenheng. Ikke på byen, eller app/nett.

Anonymkode: 8ec6f...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Smiler til menn på gata som jeg synes ser hyggelige ut. Ingen smiler tilbake. De ser muggne og alvorlige ut. 
Jeg har langt lyst hår, slank, petite, pen, ser ikke skummel ut.

Anonymkode: d8817...ecf

Tror ikke jeg hadde lagt merke til deg heller. Jeg tiltrekkes ikke typisk blonde damer med langt lyst hår liksom. Ikke noe personlig, men «lyse pene jenter» er det over alt hvor man er her i Norge. 
Jeg er hverken muggen eller alvorlig. Handler vel om hva man syntes er attraktivt da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Yourman40 said:

Vi alle har forskjellig erfaring fra den tiden.  andre gode, andre dårlige.  

Min personlige erfaring er hvertfall at jeg synes det var mere hyggeligere og mere sjarm over det.   

Man var mere sosial, samt man var ute og snakket med folk på en sunnere måte.  En bare bak en skjerm. 
 

Man satt og snakket med kvinner og hadde en fantastisk kveld. Selv om man ikke hadde sveipet ja på de om det fantes en app den gangen. 
 

i dag er alt basert på utseende. Man sveiper vekk om det ikke tilfaller oss. 
 
Men da glemmer man det viktigste.  Personligheten er viktigst om man skal få ett vellykket forhold til og fungere.  
 

Ei kvinne som er terningkast 3. kan bli terningkast 6 med riktig personlighet.  Mens ei kvinne som er terningkast 6.  kan bli terningkast 2 pga personligheten.  

Og dette fant man fortere ut før i tiden, når man satt og skravla med dem i noen timer, med noe godt i glasset. 
i dag kan man sitte og chatte med folk i månedsvis, før man treffes og så kommer plutselig sannheten fram om hvordan man er.  Og man ser at oi. Dette er ikke den jeg chattet med.

Alt var mye bedre før i tiden ble jeg fortalt, når jeg var ung. 
Er noe jeg aldri forstod meningen med. Før jeg selv ble gammel.  

Så ta vare på tiden mens man er i den.  For plutselig blir man eldre og alt forandres 😜
 


 


 

Dette er jeg enig i ! Det vanskelige med nettdating og apper er jo rett og slett å se mennesket. Mange fremstiller seg selv feil selv om de prøve så godt de kan å være ærlig, og når du treffer dem er de en helt annen. Bildene kan være for bra, for dårlige, rare situasjoner, feil vinkel etc. Mange damer velger også bilder av seg selv de selv liker til profilen, men ofte er de bildene minst representativ for hvordan de faktisk ser ut. Jeg tror til og med det finnes forskning på det, at folk foretrekker bilder av seg selv som ser minst "vanlig" ut. 

Jeg har møtt mange damer i årenes løp på gamlemåten, og mange av de jeg har falt for og blitt sammen med ville jeg forkastet tvert på Tinder ... men jeg møtte dem i virkeligheten.... 

Bilder og profiltekst kan ikke beskrive et menneske, det kan kun fremstille et øyeblikksbilde av et menneske. 

Anonymkode: 7e4fa...259

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 4.7.2022 den 6.02):

Eller går det bare i nettdating? Syns det er så trist at det virker som det har blitt slik😓 Jeg har ingen erfaring med dette selv. Møtte mannen min ute helt tilfeldig, men kjenner ingeniør nyere tid som har møtt hverandre slik tilsvarende. Alle jeg kjenner møtte hverandre på nett. Nå har jeg vært singel i 3 år og nordmenn flest virker utilnærmelige. Lite rom for smalltalk og være imøtekommende. Ikke en gang naboer. Har det alltod vært slik? Sa,funnet blir bare kaldere og kaldere føler jeg.

Anonymkode: fa253...ef0

Nå er ikke jeg singel for tiden… men det er bare tull at "alle" er på sjekkeapper. Det stemmer rett og slett ikke.

Tvert imot er (eller var ihvertfall) mitt inntrykk at det meste av de bra folka styrer unna slikt.

Nå vet jeg alltids ikke hvordan det er blant folk i 20-årene, da dette blir for ungt for meg. Men det er fullt ut mulig å sjekke på utesteder fremdeles.

Det som heller ser ut til å ha skjedd er at folk har mistet endrl sosiale ferdigheter og ikke lenger er i stand til å oppsøke kontakt.

Og detter jo trist. Old school er å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/4/2022 at 6:02 AM, AnonymBruker said:

Nå har jeg vært singel i 3 år og nordmenn flest virker utilnærmelige. Lite rom for smalltalk og være imøtekommende. Ikke en gang naboer. Har det alltod vært slik? Sa,funnet blir bare kaldere og kaldere føler jeg.

Nå messes det jo veldig om det motsatte da, at menn konstant "plager" damer overalt 😅 Det blir litt rart å klage på det motsatte, når fokuset stort sett er på å hindre at menn skal kontakte damer.

Uansett - hva som er sosialt akseptabelt har endret seg. Noen liker det, andre ikke. Men vi kan nok ikke skru klokka tilbake, vi må nok bare akseptere at man trenger en slags godkjenning eller kontrakt for å få lov å kontakte fremmede. Tinder er en slik kontraktstjeneste, ved å gi noen en like tillater du at de kan snakke med deg

Anonymkode: e6806...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes egentlig med gamlemåten? Stort sett så har det vært arrangerte ekteskap, og blant annet ekteskapsbyråer har eksistert i 70 år. Før det kunne folk faktisk finne hverandre gjennom koder/ord/tegninger som var skjært inn i trær f.eks. Det å finne den rette sånn helt tilfeldig er bare flaks, og det har det alltid vært.

Anonymkode: 79c36...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leste statestikk på det en gang.

De fleste voksne møter hverandre enten i jobb eller studiesammenheng. Ikke på byen, eller app/nett.

Anonymkode: 8ec6f...c1b

Men jeg vil jo ikke ha noen på jobb? Det ville jo bare blitt rot. Under studiene hadde jeg jo kjæreste, så da var det uaktuelt. Da er jeg stuck da 😄

Anonymkode: e7973...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...