Gå til innhold

Ta med katten på ferie? Hvordan vil det gå .


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en til å passe han men vet ikke om jeg kan stole 100 prosent på vedkommende. Sist katten ble passet så var han i leiligheten i fem dager uten tilsyn . Dette viste jeg ikke om . Jeg har sikker på at han ble tatt vare på . Men katten var veldig ute av seg når jeg kom hjem fordi han hadde vært inne i fem dager. Nå har samme personen sagt han kan passe han å bo her noen dager . Å han sier jeg må stole på han . Jeg skal være borte en uke. Burde jeg stole på vedkommende så katten får vært i kjente omgivelser eller ta med katten på hytte til et ukjent sted. Men det blir kanskje slitsomt å er redd katten blir borte. Det er en gammel katt på 13 år . 

Anonymkode: 3bb57...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan han ikke holdes inne i hytta du er på, da? Du MÅ jo ikke slippe han ut på et fremmed sted.

Er katten chipmerket forresten?

 

Anonymkode: 42a5d...eee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han kan holdes inne på hytt men jeg vet han vil mase masse. Mjaue på natten så vi holdes våkne. Hvis han ikke får kommet ut så blir han sprø . Ja han er chippet . Men jeg er så redd for han . 

Anonymkode: 3bb57...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med min på hytta. Han er ikke så kjent der enda, så jeg går med han i bånd, og han har do inne. Går flere turer om dagen, til og med natt om han er veldig urolig. Sitter jeg ute er han med ut i bånd. Går fint, og får mye oppmerksomhet og leking for å veie opp at han ikke får gå løst. 

På bilturen stopper vi på rolige steder uten folk og trafikk, gjerne litt natur/skog hvis han blir urolig. Passer på å ha god tid, for han bruker lang tid på å finne et sted å gå på do. Det eneste jeg synes var litt vanskelig var at han klorte en del når jeg skulle ha han inn i buret igjen, så langermet genser er lurt. Utenom det hadde jeg fornøyd pus hele tiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min hytte men en leie hytte vi skal til . Men det er lov til å ha med dyr. Det blir annerledes hvis det hadde vært min hyttte for da hadde vi kommet tilbake ditt flere ganger . 

Anonymkode: 3bb57...5ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke katt nå men har vokst opp med katt og hatt katt tidligere. Da vi flyttet og hadde katten med kunne vi bare glemme å prøve å stenge den inne. Den stakk ut på dag 2 i det nye huset. Den holdt seg rundt huset men en dag ble den borte. Jeg lette overalt i flere dager før jeg plutselig oppdaget den i en hage 50 meter unna huset. Den hadde altså ikke gått langt. Hvis du ikke kan la den være hjemme med pass må du ta den med. Jeg har erfart at katten er mer knyttet til folk enn til sted og holder seg rundt huset og skjønner fort hvor den bor. Det er ikke bare å holde en utelatt innesperret . Vet at dette går i mot hva mange andre sier. 

Anonymkode: 9ffdc...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde aldri overlatt katten til samme person som ikke oppsøkte katten i løpet av 5 dager. Det er bare uansvarlig av deg, og deler av skylden ligger på deg om katten blir skadet. Det skal ikke mer enn 3 dager uten mat før de kan utvikle nyreskade. Ta med katten på hytten, gå tur med den, fest den i langbånd e.l., osv. En uke med mas fremfor en uke hvor det er sterk mulighet for at katten går uten tilsyn er vel verdt det. 

Anonymkode: 414c4...14a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke katt nå men har vokst opp med katt og hatt katt tidligere. Da vi flyttet og hadde katten med kunne vi bare glemme å prøve å stenge den inne. Den stakk ut på dag 2 i det nye huset. Den holdt seg rundt huset men en dag ble den borte. Jeg lette overalt i flere dager før jeg plutselig oppdaget den i en hage 50 meter unna huset. Den hadde altså ikke gått langt. Hvis du ikke kan la den være hjemme med pass må du ta den med. Jeg har erfart at katten er mer knyttet til folk enn til sted og holder seg rundt huset og skjønner fort hvor den bor. Det er ikke bare å holde en utelatt innesperret . Vet at dette går i mot hva mange andre sier. 

Anonymkode: 9ffdc...6ed

Det er en forferdelig ide. Hvert eneste år!!! er det personer som mister kattene sine på hytten/ferie. Til og med personer som mister kattene sine på biltur. Det kan gå fint, men det er skikkelig dumt å ta en sjanse på det. Hvis katten slippes ut før katten er trygg på stedet (som kan ta flere uker) så risikerer man at katten stikker av for å prøve å gå hjem. 
 

TS, aldri i livet om jeg hadde overlatt kattene mine til han der. Er det lang reise? Hvordan er katten din i bil? Er katten din vandt med dokasse? Tror du at du kan venne til katten i sele?

 

Ta med feliway classic spray og spray flere steder i hytten når dere kommer, ha også med feliway classic og sett i stikkontakt så fort som mulig. Tren på sele så dere evt kan gå ut. Det finnes og en del slike små midlertidige kattegårder «telt» men det tar sikkert litt tid før det kommer i posten. Kanskje du kunne kjøpt kompost gjerder på biltema og lagd en kattegård der? Hvis ikke du finner noen løsning ville jeg bare holdt katten inne. Ta med mye leker og god mat så holder du katten opptatt, og ignorer masingen så går det helt fint. Uansett hadde jeg heller hørt på masingen 24/7 enn å la katten være hjemme med en som ikke vet å ta vare på katter.

 

Men det finnes vell andre løsninger? Droppe hytteturen (det hadde jeg lett gjort), andre som kan passe? kattehotell? Passetjenester som pass pus, pawshake o.l? annonse på finn?

 

 

Anonymkode: 910d4...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gitt blaffen i å reise på ferie hvis ingen hadde passet katten min. Katten er faktisk viktigere. 

Anonymkode: 0d593...77a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med en katt på mini-ferie for en stund siden. Hun gikk i bånd når vi var ute, ellers så var det ikke noe mas om å komme ut. Hadde med kattekassa, flere pledd med lukt av hjemme. Det gikk veldig bra. Den katten er 15 år, og bruker ikke bånd når vi er hjemme.

Men jeg har merket meg at når katten skal være med å gå tur, så holder den seg ved siden av meg når den kommer utenfor de stedene som katten pleier å gå alene. Nå er jo katter forskjellige så om denne katten er sånn betyr jo ikke at andre katter er sånn. 

Anonymkode: c42de...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...