Gå til innhold

Er ordene «slekt» og «slektninger» på vei ut? Virker som alt bare er «familie» nå.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det har nok noe med alder å gjøre, men jeg pleier å kalle kjernefamilien for familie og de utenfor for slektninger. Ser aldri ordene slekt/slektninger brukt har på KG. Jeg ville f.eks sagt at jeg har slektninger på Vestlandet, men nå skriver folk at de drar til Vestlandet for å besøke familie. Tenker vel det skyldes anglifisering, men jeg synes språket blir litt fattigere. Noe som har tenker rundt bruken av disse ordene?

Anonymkode: b6b66...327

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For meg er familie dine nære, altså foreldre, barn, søsken, samboer/ektefelle. Slekt er noen du har en biologisk relasjon til, eks. din onkel eller din tremenning. Du er i familie med din ektefelle, men ikke i slekt (om du da ikke har giftet deg med en tremenning, eller tilsvarende).

Anonymkode: cf022...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg er familie dine nære, altså foreldre, barn, søsken, samboer/ektefelle. Slekt er noen du har en biologisk relasjon til, eks. din onkel eller din tremenning. Du er i familie med din ektefelle, men ikke i slekt (om du da ikke har giftet deg med en tremenning, eller tilsvarende).

Anonymkode: cf022...d89

Jeg har samme definisjon. Når jeg reiser «hjem» til Vestlandet så besøker jeg familie når jeg er hos mine foreldre. Slekt er tanter, onkler, søskenbarn osv. 

Anonymkode: 6d72c...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det har jeg ikke tenkt på. Jeg bruker og hører/leser like mye av det ene som det andre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...