Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
jennya skrev (12 minutter siden):

Det står ikke transmennsker frem i hopetall (hoppetall er noe annet) og detransisjonerer, og det kommer heller ikke til å gjøre det. Det fins millioner av transpersoner verden over, og det ville være underlig hvis detransisjon ikke forekom. Transpersoner har eksistert til alle tider og det vil det forsette å gjøre. Det er ikke noe som "går over".

HRT vil vanligvis foregå i et samarbeid melleom en endokrinolog i HF-et og fastlegen, hvor endoen initierer of fastlegen følger opp. Det fins tiår av klinisk erfaring med HRT fra milloner av mennesker, anbefale prosedyrer fra WHO og andre organisasjoner, så det er ikke noe problem for fastlegen å følge opp. 

Det er bare å benekte fakta. Tallene i Storbritannia forteller en annen historie. Norge følger i samme spor, så det kommer her også med mindre fornuften seirer. 

Det finnes ikke tiår av klinisk erfaring med hormonbehandling av barn for å stoppe pubertet og skifte kjønn. Det finnes minimalt med klinisk erfaring, behandlingen er eksperimentell og fører til grusomme konsekvenser.

Se ''Transtoget''.

Endret av Drizzt
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jennya skrev (3 minutter siden):

Hva snakker du om her? En kjønnsskifteoperasjon er et irreversibelt inngrep. Irreversibelt betyr at det ikke kan reverseres.

Inngrepet er i noen grad irreversibelt, men (tidligere) kjønnsorganer kan til en viss grad rekonstrueres med plastisk kirurgi. Repeterte inngrep gjør imidlertid dette stadig teknisk vanskeligere, hvilket er en av grunnene til at hyppige kjønnsskifteoperasjoner ikke bør tillates.

• Liker 2
Skrevet

Www.reddit.com/r/detrans er trist lesing. Så mange mennesker som har fått ødelagt fremtiden.

Folk skal få lov til å være hvem de vil, elske hvem de vil, gjøre som de vil med egen kropp.

Men noen valg i livet har langsiktige konsekvenser, som krever mental modenhet og god veiledning før de tas.

• Liker 4
Skrevet
10 hours ago, Gibralfaro said:

Historisk sett så stemmer nok det, men jeg synes man skal vente 10-20 år før man kan dra en klar konklusjon på hvordan dagens situasjon påvirker menneskers liv på lang sikt. 

Skal stoppe behandling av transpersoner i 20 år for å få en "konklusjon" ?

Skrevet
1 hour ago, 13579 said:

Inngrepet er i noen grad irreversibelt, men (tidligere) kjønnsorganer kan til en viss grad rekonstrueres med plastisk kirurgi. Repeterte inngrep gjør imidlertid dette stadig teknisk vanskeligere, hvilket er en av grunnene til at hyppige kjønnsskifteoperasjoner ikke bør tillates.

Dette er bare svada. Det tar over ett år før vulva gror ferdig etter MtF-operasjonen. Selve operasjonen tar 6-10 timer. Fire ganger i året??? 🤣

Skrevet
3 minutter siden, jennya said:

Skal stoppe behandling av transpersoner i 20 år for å få en "konklusjon" ?

Nei, jeg skrev at man burde vente med å dra slutninger til man har mere data.

• Liker 4
Skrevet
Just now, Gibralfaro said:

Nei, jeg skrev at man burde vente med å dra slutninger til man har mere data.

Ja, men hvilke implikasjoner mener du det skal ha for behandling? Problemet her er at slike argumenter forsøkes brukt til å stoppe behandling av transpersoner.

Skrevet
28 minutter siden, jennya said:

Ja, men hvilke implikasjoner mener du det skal ha for behandling? Problemet her er at slike argumenter forsøkes brukt til å stoppe behandling av transpersoner.

Jeg har ikke sagt noe om behandling, kun at det vil ta mange år før vi ser reelle resultater på hvordan mennesker virkelig responderer på dette. Vi kan finne både gode og dårlige eksempler på hvordan mennesker har blitt påvirket og respondert etter slik behandling/operasjon her og nå, men for at man skal få bedre og mere nøyaktige statistiske resultater så må man la det gå mange år, slik at man også tar eventuelle langsiktige senvirkninger med i betraktningene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
17 hours ago, Drizzt said:

Jada, fastlegene har superkompetanse på hormontabletter og psykiske lidelser. Her trodde jeg fastlegene sender henvisning videre til spesialist, men tydeligvis kan fastlegene alt nå i disse dager. 

Den dagen detransende unge mennesker står frem også i Norge i hoppetall slik de har gjort i Storbritannia, den dagen kommer du og andre til å skjønne feilen i tankegangen dere viser nå. Når man ikke lærer av andres feil, er man dømt til gjenta dem. 

Ikke hold pusten i påvente av dette.

• Liker 5
Skrevet
41 minutter siden, jennya said:

Alle slags argumenter brukes til alt som er. Ikke projisér dem på noen før de faktisk har gitt uttrykk for de. Til å klage i nesten hver post på at folk ikke leser det du skriver er du overraskende rask til å hoppe til konklusjoner om andre.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
jennya skrev (45 minutter siden):

Dette er bare svada. Det tar over ett år før vulva gror ferdig etter MtF-operasjonen. Selve operasjonen tar 6-10 timer. Fire ganger i året??? 🤣

Nei, det var som jeg sa at 4 ganger årlig kanskje er for mye. Poenget var at det bør settes en grense for hvor hyppig en har rett til kjønnsskifteoperasjon. Uansett bør gjentatt operasjon likevel være en rettighet uten egenandel, med kort ventetid, og uten at utenforstående skal kunne influere på avgjørelsen. Behov for operasjon må pasienten avgjøre alene, dog innenfor loven.

Skrevet
16 minutter siden, 13579 said:

Nei, det var som jeg sa at 4 ganger årlig kanskje er for mye. Poenget var at det bør settes en grense for hvor hyppig en har rett til kjønnsskifteoperasjon. Uansett bør gjentatt operasjon likevel være en rettighet uten egenandel, med kort ventetid, og uten at utenforstående skal kunne influere på avgjørelsen. Behov for operasjon må pasienten avgjøre alene, dog innenfor loven.

Men prøv å forstå at en kjønnsskifteoperasjon er noe man gjør en gang. Det er et massivt inngrep som det er viktig å heles fra og ikke tukle med etterpå. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
23 minutter siden, nisselue said:

Alle slags argumenter brukes til alt som er. Ikke projisér dem på noen før de faktisk har gitt uttrykk for de. Til å klage i nesten hver post på at folk ikke leser det du skriver er du overraskende rask til å hoppe til konklusjoner om andre.

Jeg hoppet ikke på konklusjoner, jeg spurte.

Skrevet
jennya skrev (Akkurat nå):

Men prøv å forstå at en kjønnsskifteoperasjon er noe man gjør en gang. Det er et massivt inngrep som det er viktig å heles fra og ikke tukle med etterpå. 

Det må alltid være tillatt å angre, og alle bør ha rett til å få inngrepet reversert. Dette vil ofte være mulig, om enn det kan være komplisert. Alle bør dessuten ha rett til å få et godt resultat, i motsatt fall må de ha krav på erstatning.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, 13579 said:

Det må alltid være tillatt å angre, og alle bør ha rett til å få inngrepet reversert. Dette vil ofte være mulig, om enn det kan være komplisert. Alle bør dessuten ha rett til å få et godt resultat, i motsatt fall må de ha krav på erstatning.

Hei, se mine tidligere svar.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, jennya said:

Ok. Det du svarte på var "Historisk sett så stemmer nok det, men jeg synes man skal vente 10-20 år før man kan dra en klar konklusjon på hvordan dagens situasjon påvirker menneskers liv på lang sikt."

Et utsagn kjemisk fritt for engang det minste hint til å ville stoppe eller påvirke behandling på noen som helst måte. Det var en snarvei du klarte å ta helt selv. At det i ditt hode var et naturlig spørsmål var altså ikke fordi det hadde noe med hva debattanten uttrykte men hva du selv forventet eller vanligvis forbinder med det. Dine tanker, med andre ord. Projisering.

Men selvfølgelig står du fritt til å spørre, akkurat som jeg står fritt til å tenke mitt om din grunn for å spørre om noe som aldri engang var hintet til.

Endret av nisselue
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
50 minutter siden, jennya said:

Nja, føler mere at du ikke fant noe å "ta meg på" i innlegget, så da forsøker du å hive ut snøret, og håper på napp, slik at du kan sveive meg inn, og slå meg mot en stein til jeg slutter å sprelle.

For all del, jeg kan ta feil, men det er en ofte brukt taktikk i debatter rundt dette temaet.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
36 minutter siden, Gibralfaro said:

Nja, føler mere at du ikke fant noe å "ta meg på" i innlegget, så da forsøker du å hive ut snøret, og håper på napp, slik at du kan sveive meg inn, og slå meg mot en stein til jeg slutter å sprelle.

For all del, jeg kan ta feil, men det er en ofte brukt taktikk i debatter rundt dette temaet.

Nei slett ikke. Jeg spør fordi jeg lurer på hvilke konsekvenser du mener det må få at vi må vente 10-20 år på mer informasjon. Mener du at vi må fortsette å utvikle behandlingstilbudet eller mener du at vi må stoppe behandling eller behandlinger mens vi venter på mer informasjon?

Skrevet
32 minutter siden, jennya said:

Nei slett ikke. Jeg spør fordi jeg lurer på hvilke konsekvenser du mener det må få at vi må vente 10-20 år på mer informasjon.

Hvorfor må det få noen konsekvenser nå? Kan man ikke beholde tilbud til de vi mener vi med sikkerhet kan si at vil ha godt av det? Det er tross alt slik det er i dag og jeg vet ikke om noen som mener det ikke er veien å gå. Det å ta dette som om det er en kamp for om det skal eksistere i det hele tatt eller ikke tror jeg er en solid bjørnetjeneste til de som virkelig har behov.

Det blir kanskje litt som med lovbrudd. Skal man tro alle som beskylder noen for noe eller skal man utrede slik at det ikke går ut over uskyldige? Det mange er redd for er at unge personer uten kapasitet til å tenke på resten av livet (som jo gjelder alle unge) skal få makten til å ødelegge resten av livet sitt for noe de ikke forstår enda. Selv vil jeg gå så langt at jeg sier at forvirrede unge med dårlige valg er betraktelig mange flere enn de som har et reélt behov. Som da skulle bety at man ikke bare kan dele ut hormoner og love kastrering til alle som måtte føle for det den dagen.

32 minutter siden, jennya said:

Mener du at vi må fortsette å utvikle behandlingstilbudet eller mener du at vi må stoppe behandling eller behandlinger mens vi venter på mer informasjon?

Eller, alternativ tre, man fortsetter å gjøre så godt man kan i å klarlegge om hver enkelt som melder seg egentlig trenger hjelp for noe annet før man gir de muligheten til å ødelegge resten av sitt liv.

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, nisselue said:

Hvorfor må det få noen konsekvenser nå? Kan man ikke beholde tilbud til de vi mener vi med sikkerhet kan si at vil ha godt av det? Det er tross alt slik det er i dag og jeg vet ikke om noen som mener det ikke er veien å gå. Det å ta dette som om det er en kamp for om det skal eksistere i det hele tatt eller ikke tror jeg er en solid bjørnetjeneste til de som virkelig har behov.

Det blir kanskje litt som med lovbrudd. Skal man tro alle som beskylder noen for noe eller skal man utrede slik at det ikke går ut over uskyldige? Det mange er redd for er at unge personer uten kapasitet til å tenke på resten av livet (som jo gjelder alle unge) skal få makten til å ødelegge resten av livet sitt for noe de ikke forstår enda. Selv vil jeg gå så langt at jeg sier at forvirrede unge med dårlige valg er betraktelig mange flere enn de som har et reélt behov. Som da skulle bety at man ikke bare kan dele ut hormoner og love kastrering til alle som måtte føle for det den dagen.

Eller, alternativ tre, man fortsetter å gjøre så godt man kan i å klarlegge om hver enkelt som melder seg egentlig trenger hjelp for noe annet før man gir de muligheten til å ødelegge resten av sitt liv.

Ja, enig i mye her, selv om jeg vil fortsette å jobbe med alternativ en. Det er ingen spasertur til hormoner eller kirurgi i dag. I Norge kan det gå 8-10 år fra du får henvisning til du får kirurgi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...