Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
ops2 skrev (6 timer siden):

Men sterke krefter vil at aldersgrensen for å få hormoner skal ned, ned ned. Og at behandlingen kan starte uten foreldrenes samtykke. Vil du ha link? Jeg har allerede linket i denne tråden, men jeg vet hvor late folk er. Og at de leser poster som bare bekrefter det de har bestemt seg for på forhånd.

At behandling kan starte, uten foreldrenes samtykke, er bra i de få tilfellene hvor barnet er reellt transkjønnet og foreldrene nekter barnet behandling. Slike tilfeller finnes. Jeg er ikke for å kaste hormoner etter usikre barn og unge, men jeg er heller ikke for "å stenge butikken" helt for den marginale gruppen som faktisk har ønsket å endre kjønn fra de var bitte små. At en ekte transperson blir tvunget gjennom feil pubertet er like traumatisk som at en person, som tror at vedkommende er trans, blir feilbehandlet med hormoner og etterpå angrer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ops2 skrev (5 timer siden):

Kan du la de vente til de blir 25 år? Er det greitt for deg?

For å sterilisere seg må man være 25 år.

Det er den alderen som helsevesenet krever. Og den typen sterilisering er faktisk reverserbar. Eggledere eller sædledere blir klippet av. Muligheten for å skjøte de sammen er til stede. Muligheten til assistert befruktning er til stede, ved å høste eggceller eller sædceller.

Vanlig sterilisering er med andre ord ikke så inngripende, som sterilisering ved kjønnskorrigering.

Behandling med pubertetsblokkere og hormoner gir lavere fruktbarhet eller sterilitet. Kan en tenåring ta stilling til om han eller hun vil ha barn om ti, tolv, tjue år?

Det er noe man bør tenke over. Reverserbar sterilisering for voksne krever at de skal være 25 år. Men medisinsk behandling hvor effektene kan lede til sterilitet, skal tenåringer få. Og i følge Foreningen FRI og deres pasientforening, skal terskelen for å starte behandling bli lavere, og alderen lavere. Basert på deres indre kjønn.... Sorry, jeg blir litt svett her.

Nei. 

Forstår du ikke at det innebærer at personen må gjennomgå feil pubertet, med all lidelse det innebærer? For å ikke snakke om irreversible endringer i kroppen som følge av dette? 

Transkvinner vil få skjegg og dyp stemme, noe som er svært vanskelig å få helt vekk. Hvis målet er å se 100 % ut som motsatt kjønn, så nytter det ikke å starte prosessen når vedkommende er ferdig med puberteten og fullt utvokst. Da er det faktisk for sent.

Skrevet
ops2 skrev (4 timer siden):

En normal og sunn pubertet sies å være galt i videoen over. Man skal ikke vente og se, for da gjennomgår barnet en irreversibel pubertetsutvikling, sier de.

Men hva er verst, at en skal vente og la kroppen og hjernen modnes, eller kaste seg ut i å bekrefte straks en tenåring eller en preteen sier at han/hun er et annet kjønn?

Det ene gjør ingen skade på annet enn forfengeligheten.

Det andre gjør skade på alt, hvis man angrer.

Så du hadde selv taklet å leve mange, mange år i kroppen til det motsatte kjønn? Bare fordi noen hadde bestemt at du ikke fikk ha en kropp som samsvarte med ditt faktiske kjønn?

Det er ikke bare "forfengeligheten" som skades. Den psykiske helsen skades også når ekte transpersoner (les: de som er født slik) blir tvunget til å gå gjennom feil pubertet.

Hvorfor skal de få dette gjelder straffes fordi noen andre angrer på kjønnsskifte?

Da må det heller bedre utredninger til, ikke mer restriksjoner for de som faktisk trenger denne behandlingen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
jennya skrev (5 timer siden):

Det er ingen som tror dette. Endringer fra hormoner tar år. Derimot fins det publikasjoner på at hormoner gir forbedret livskvalitet.

Egentlig ikke. Endringer fra hormoner skjer med en gang. Se på kvinner i overgangsalderen som får hormoner for å redusere plagene denne fasen medfører. Samtidig er det viktig å huske at det er stor forskjell mellom en barnekropp som skal gjennom pubertet og en kvinnekropp i overgangsalderen. Barnekroppen blir varig påvirket fordi den er i rask utvikling, mens kvinnekroppen får ikke varige endringer av hormonene ved overgangsalderen.

• Liker 5
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

At behandling kan starte, uten foreldrenes samtykke, er bra i de få tilfellene hvor barnet er reellt transkjønnet og foreldrene nekter barnet behandling. 

Hvordan kan legen være 100% sikker på at det er tilfelle og foreldrene tar feil? Konkret.

• Liker 8
Skrevet
ops2 skrev (4 timer siden):

Jeg sier bare, se dette programmet, om du bare skal se et eneste program i transdebatten, se det. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller

Rikshospitalet uttrykker seg profesjonelt og vennlig, uten å være umenneskelige. Fra 22 minutter. Så er det ganske ubalanserte transpersoner som angriper Rikshospitalet. Fra 26 minutter. Tilbudet er forferdelig, sier de. Litt etter 28 minutter kommer sexolog Pirelli Benestad. Det er en lettvintere vei til hormoner.

Hans første ord i programmet er : "Hvis du kommer, vil jeg ofte si: Hva er det du vil kjøpe i min butikk?" (Pirelli Benestad opptrer både som mann og kvinne. I programmet ser han kvinnelig ut, men pronomenet som brukes er han)

Pirelli Benestad har utdannet alle som jobber på Helsestasjon for Kjønn og Seksualitet. Alle sammen. Ikke mye tverrfaglig grunnlag der. Espen Esther Pirelli Benestad er guruen på feltet, sier lederen der. Hun har ingen problematiske tanker om at det før kom 3-4 i året, og nå er det 140 som kommer i året.

Se fra 30 min 30 sekunder (Om Rikshospitalet) "Hele tiden får de spørsmål. 'Er du sikker?' Det er skadelig for barn (Å få spørsmål er skadelig for barn, mener hun)". Ved 30:50 kommer spørsmålet om i hvilken grad er 13-14 åringer i stand til å ta veloverveide valg om sin kjønnsidentitet. Hun svarer at hennes erfaring er at barn  og unge som kommer, er tydelige på det.

I motsetning til Rikshospitalet er det ingen krav om psykiatrisk evaluering.

FRI og PKI kjørte en målrettet kampanje for å få bort Rikshospitalet. De avviste for mange. De spurte for mye. Resultatet ble Helsestasjon for Kjønn og Seksualitet (HKS).

Dette vil nå FRI og PKI ha over hele landet.

Jeg håper for guds skyld at de 140 de behandler hvert år ikke angrer seg. Og hvis det er mange som angrer seg, hva skal sexologene si? "Beklager, vi tok feil."

(Nei, nå poster jeg ikke mer på en stund. Jeg er stuptøtt, og i morgen blir en travel dag.)

En så kalt sexolog kan aldri vite bedre enn en lege. Det er så tullete tittel når det gjelder faglig tyngde. Som yogainstruktør for eksempel.

Det er skremmende at Norge går i Storbritannias spor. Vi ser allerede hvor feil Storbritannias liberalisering slo til. Om noen få år kommer vi til å ha vår egen organisasjon for detranshjelp.

• Liker 6
Skrevet
ops2 skrev (7 timer siden):

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller

Jeg har linket til dette programmet før. Jeg vet at mange ikke vil eller orker å åpne en link. Derfor tok jeg noen skjermdumper. Hele programmet bør sees.

Spoiler

trans.png

Spoiler

trans2.png

Spoiler

trans3.png

Spoiler

trans5.png

Løsningen kan være at alle barn som vil gjennomgå behandling uten foreldrenes samtykke og utenfor et sykehus, må signere en erklæring at de gir behandler alt ansvar for gjennomført behandling og at behandler er økonomisk ansvarlig hvis barnet vil detranse senere.

Så når de angrer noen år senere, har de bare behandler å skylde på.

• Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, ops2 said:

Hvis Rikshospitalet behandler pasienter med psykiske problemer som om de har psykiske problemer, er det galt? Selv on kjønnsinkongruens ikke skal regnes som en psykiatrisk lidelse lenger, så kommer 2/3 av de som blir henvist med psykiatriske problemer og diagnoser i tillegg.

Hvis de har et komplisert bilde med diagnoser som begynte før kjønnsdysmorfi, som Asperger for eksempel. Så bør det utredes om Asperger er grunnen til å ikke føle seg til rette i sin egn kropp. Og ja, Rikshospitalet gir avslag når de mener kjønnsdysmorfi har andre, underliggende årsaker.

Rikshospitalet krever også at man skal leve sosialt som det annet kjønn i et helt år før de får pubertetsblokkere. Dette føler ungdommen er urettferdig. De vil ha hormoner så de kan få de ytre forandringene og se ut som det andre kjønn med det samme.

Dette er tungt å svelge for mange. Derfor jobber de med å få enklere veier til behandlingen. Dører som er lettere å åpne. Behandlere som er "snillere".

Det er utrolig mye hat mot Rikshospitalet ute på sosiale media. Det som kommer fram i en avis som linken under, er den snille varianten. Folk poster at de hater Riksen. Å være så ubalansert mener jeg er et faresignal. Og for meg, er det et signal på at Rikshospitalet gjør det riktig, når de gjør aktivister så rasende. Det bør ikke være de med kort lunte og sleivspark når de møter motbør, som skal åpne dørene til behandling.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/livredd-er-ordet-som-beskriver-transfolk-under-utredning-pa-rikshospitalet-best/o/5-95-448368

Godt oppsummert ! Og spot on i forhold til hva jeg også mener.

men vitenskap og medisinen som fag har blitt sidestilt med meninger og kvasilitterære fortolkninger de siste 10-15 årene og det er ikke lett for folk å begynne å forstå nå hvorfor det er viktig med solid fagkompetanse og evidensbasert forskning i bunnen når livsomveltende beslutninger skal tas.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, Tvillingsjel said:

At en ekte transperson blir tvunget gjennom feil pubertet er like traumatisk som at en person, som tror at vedkommende er trans, blir feilbehandlet med hormoner og etterpå angrer.

Eller er det rett og slett puberten man skal gå gjennom? Når man vet at så mange unge sliter med angst- og depresjonslidelser, hvorfor er det da så tabu å snakke om at de følelsene man har kanskje kan skyldes andre ting, som for eksempel ytre påvirkninger? 

Jeg har fortsatt tilgode å få en god og beskrivende forklaring på hva det vil si, eller hvordan det føles å være transe. Svaret kan være så enkelt som at jeg ikke er transe, jeg har aldri hatt de samme tankene, og derfor ikke er i stand til å forstå beskrivelsene, men samtidig så føler jeg at de beskrivelsene som kommer beskriver det som før i tiden var en normal pubertet, med tanker, følelser og usikkerhet knyttet rundt hvem man er, med en del flere tilfeller av angstlidelser nå enn før.

Er det så utenkelig at det kan skyldes at mennesker for første gang i menneskehistorien sosialiserer i så stor grad med andre mennesker på en måte som ikke innebærer fysisk kontakt, eller at man er i samme rom, by, land eller verdensdel? Er det så utenkelig at usikre unge blir påvirket av feil eller falsk informasjon som spres i sosiale medier? Er det så utenkelig at unge mennesker som går gjennom puberteten, kjemper med sosial angst i mye større grad enn tidligere i historien? At presset for å lykkes og klatre i det ungdommelige hierarkiet har blitt så brutalt at det kan utvikle angstlidelser?

Det er ingen hemmelighet at vi alle er forskjellige, selv om vi også er like, og vi skal akseptere den vi er, og mangfoldet i menneskerasen. Men om man skal akseptere den man er, hvorfor er det da så viktig for enkelte å forandre kjønn? Kjønnet man er født med, som kan dokumenteres ved hjelp av biologi, er en del av den man er. Om man skal omfavne den man er, akseptere og elske den man er, hvorfor er man da så opptatt av å forandre den man er? Om man må forandre den man er, for å kunne bli akseptert og elsket, aksepterer man egentlig den man er, eller forsøker man å forandre på seg selv for å passe inn i en gruppe, og for å få aksept, som igjen betyr bekreftelser og økt innsprøyting av serotonin? Lytter man da til gruppen, eller til sin egen stemme?

Når måten vi mennesker sosialiserer og omgås med hverandre på forandres så ekstremt bare på noen få årtier, så må man også stille spørsmål til hvordan dette har påvirket menneskerasen. Kan det ha forandret noe i måten vi tenker på? Kan det ha forandret noe på måten vi sosialiserer på, og hvor ofte? Når man i større grad tilbringer tid alene, eller hjemme med partner, så får man også færre sosiale impulser, og færre bekreftelser, som vi mennesker har blitt så enormt avhengige av. Det gir dårligere utgangspunkt for mental og sosial utvikling, som igjen kan føre til angstlidelser og utviklings- eller lærevansker.

Jeg sier ikke at det er det som skjer, eller at jeg sitter med "fasiten", for det er kun en teori. Teorien kan være helt feil, eller den kan være spot on. Det kan også være at den havner et sted i midten, eller at den kun gjelder for noen få. Men det er viktig å prate om og debattere slikt. Det gir åpenhet, det gir økt kunnskap, økt selvtillit, og det gir et bedre utgangspunkt for å lære og forstå, som igjen vil kunne føre til færre fordommer, og mindre hat. Om slike debatter og samtaler fører til at noen få forandrer mening, at de innser at dette ikke var de allikevel, og redder de på den måten, vil det ikke være verd det?

Hovedpoenget, og fokuset bør i alle fall være at så mange som mulig får den hjelpen de behøver, men i dag virker det ofte som at målet er å få flest mulig til å innse at de er transer. Har man slike tanker og velger å gå til psykolog, så gjør man ikke det for å få bekreftelse på at man er transe, men for å få hjelp til å sortere tankene og finne seg selv, uten å fokusere på om man er transe eller ikke. Slik burde det i alle fall være, hvis ikke så kan det være lett å lede pasienten i den retningen vedkommende hadde bestemt seg på forhånd for å gå i, og det er fort det som også kan skje når unge og lettpåvirkelige mennesker får sine sannheter fra TikTok, i stedet for fra profesjonelle, eller foreldre.

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet
MammatilPer skrev (19 timer siden):

Ikke første og ikke siste tilfelle. 

Han saksøker for å ha fått viljen sin,men hadde sikkert saksøkt dersom ønske ikke hadde blitt  oppfylt. 

Finnes en hel haug dokumentarer på YouTube av mennesker som i samme situasjon som denne personen.

Netopp. Mye psykiatri blant de som vil skifte kjønn. 

• Liker 3
Skrevet
Lille Olly skrev (18 timer siden):

Ja, nei.. Det er skremselspropaganda. Legene vet hva de gjør. Det er ikke akkurat lett å få kjønnskorrigerende behandling.

Hva er skremselspropaganda? At personer som har gjennomgått behandling forteller at behandlingen var feil på dem, de angrer og skulle ønske noen stoppet dem og fant ut at de ikke var transpersoner likevel?

Er personenes egne erfaringer skremselspropaganda? Jøss.

Det er hele problemet - at ikke-leger gir hormoner og at PKI og Fri vil at det skal bli enda lettere å få hormoner. De er sterkt imot at Rikshospitalet og legene skal sitte med det avgjørende ordet. De vil at Norge blir som Storbritannia hvor man kan dra på en ''helsestasjon'' og få pubertetblokkere. 

Det må bli enda vanskeligere, ikke lettere å få varige skader på egen kropp.

MammatilPer skrev (17 timer siden):

Han har fortsatt saksøkt for å ha fått viljen sin.Ingen tvang han fysisk til operasjonsbordet. Hvordan  det endte der er en annen sak. 

Han har ikke saksøkt noen for å ha fått viljen sin. Men på grunn av feilbehandling. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Drizzt said:

Det er hele problemet - at ikke-leger gir hormoner og at PKI og Fri vil at det skal bli enda lettere å få hormoner. De er sterkt imot at Rikshospitalet og legene skal sitte med det avgjørende ordet. De vil at Norge blir som Storbritannia hvor man kan dra på en ''helsestasjon'' og få pubertetblokkere. 

Det må bli enda vanskeligere, ikke lettere å få varige skader på egen kropp.

Hvor har du lest at PKI og FRI er i mot at det er leger som skal ordinere hormoner?

Voksne mennesker må få adgang til HRT under informert samtykke. Det er svært lett å få tak i hormoner på nettet. For en ung person er det ikke alltid like lett å vite hva hen få i seg, og HRT som ikke følges opp med blodprøver vil være et problem. Da er det mye bedre at HKS kan følge opp med legeassistert ordinering enn at ungdom selvmedisinerer med preparater kjøpt på nettet.

Skrevet
jennya skrev (23 minutter siden):

Hvor har du lest at PKI og FRI er i mot at det er leger som skal ordinere hormoner?

Voksne mennesker må få adgang til HRT under informert samtykke. Det er svært lett å få tak i hormoner på nettet. For en ung person er det ikke alltid like lett å vite hva hen få i seg, og HRT som ikke følges opp med blodprøver vil være et problem. Da er det mye bedre at HKS kan følge opp med legeassistert ordinering enn at ungdom selvmedisinerer med preparater kjøpt på nettet.

Sexologer og helsesøstre er ikke leger. De vil senke terskelen og la diverse helsestasjoner stå for preparatene. De vil gi hormonpreparater til barn uten foreldrenes samtykke. Fram til barna blir 18 er det foreldrene som bestemmer medisinsk behandling og spesielt behandling med alvorlige konsekvenser for barnets helse. Å bare fjerne foreldrene og pøse hormoner på alle barn som har hørt noen fortelle dem på TikTok at de er trans blir feil, uansett hvordan man pakker det inn.

HKS kan godt finnes som et sted barn kan henvende seg til for en prat, men ikke de som bestemmer og utfører behandling. Dette bør kun spesialister på Rikshospitalet får bestemme. Er Fri og PKI enige med meg?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
8 minutter siden, Drizzt said:

Sexologer og helsesøstre er ikke leger. De vil senke terskelen og la diverse helsestasjoner stå for preparatene. De vil gi hormonpreparater til barn uten foreldrenes samtykke. Fram til barna blir 18 er det foreldrene som bestemmer medisinsk behandling og spesielt behandling med alvorlige konsekvenser for barnets helse. Å bare fjerne foreldrene og pøse hormoner på alle barn som har hørt noen fortelle dem på TikTok at de er trans blir feil, uansett hvordan man pakker det inn.

HKS kan godt finnes som et sted barn kan henvende seg til for en prat, men ikke de som bestemmer og utfører behandling. Dette bør kun spesialister på Rikshospitalet får bestemme. Er Fri og PKI enige med meg?

Det er leger som ordinerer også på HKS. De er nok ikke enige med deg i at bare spesialister på riksen skal gjøre dette, men at regionsentrene også skal kunne gjøre det. Det er ikke noe magi i MTF HRT, for eksempel. Det er også mange fastleger rundt i det ganske land som ordinerer i dag også.

Skrevet
jennya skrev (33 minutter siden):

Det er leger som ordinerer også på HKS. De er nok ikke enige med deg i at bare spesialister på riksen skal gjøre dette, men at regionsentrene også skal kunne gjøre det. Det er ikke noe magi i MTF HRT, for eksempel. Det er også mange fastleger rundt i det ganske land som ordinerer i dag også.

Jada, fastlegene har superkompetanse på hormontabletter og psykiske lidelser. Her trodde jeg fastlegene sender henvisning videre til spesialist, men tydeligvis kan fastlegene alt nå i disse dager. 

Den dagen detransende unge mennesker står frem også i Norge i hoppetall slik de har gjort i Storbritannia, den dagen kommer du og andre til å skjønne feilen i tankegangen dere viser nå. Når man ikke lærer av andres feil, er man dømt til gjenta dem. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Det vil alltid være noen som angrer på ett valg de tar. De fleste av transpersoner som angrer er de som går for fort frem. Riksen er elendig, men det er en grunn til at det tar laaaang tid før man får hormoner og operasjon. Mye spørs på hvor man får hjelp fra. Noen går privat og går alt for fort frem, da kan man fort angre fordi man utelukker det andre fort uten å utrede andre ting godt nok. 

Jeg er i en prosess selv nå der jeg finner ut om jeg kanskje er trans, men jeg bruker tid og finner den riktige hjelpen. Esben Esther er veldig flink. Det spørs veldig hvor man får hjelp fra og hvor fort det går. Men noen vil alltid angre. Men det er svært få som angrer på kjønnsskifte her i Norge.

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Stoltskeiv said:

Men det er svært få som angrer på kjønnsskifte her i Norge.

Historisk sett så stemmer nok det, men jeg synes man skal vente 10-20 år før man kan dra en klar konklusjon på hvordan dagens situasjon påvirker menneskers liv på lang sikt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Stoltskeiv skrev (2 timer siden):

Det vil alltid være noen som angrer på at valg de tar. De fleste av transpersoner som angrer er de som går for fort frem. Riksen er elendig, men det er en grunn til at det tar laaaang tid før man får hormoner og operasjon. Mye spørs på hvor man får hjelp fra. Noen går privat og går alt for fort frem, da kan man fort angre fordi man utelukker det andre fort uten å utrede andre ting godt nok. 

Jeg er i en prosess selv nå der jeg finner ut om jeg kanskje er trans, men jeg bruker tid og finner den riktige hjelpen. Esben Esther er veldig flink. Det spørs veldig hvor man får hjelp fra og hvor fort det går. Men noen vil alltid angre. Men det er svært få som angrer på kjønnsskifte her i Norge.

Ja, naturligvis vil enkelte angre på valget de har gjort. Disse må ha rett til å få inngrepet reversert, men det bør settes et tak på antall tillatte inngrep. Kjønnsskifteoperasjoner bør ikke tillates mer enn 4 ganger årlig, kanskje enda sjeldnere (2 ganger pr år?).

Skrevet (endret)
15 hours ago, Drizzt said:

Jada, fastlegene har superkompetanse på hormontabletter og psykiske lidelser. Her trodde jeg fastlegene sender henvisning videre til spesialist, men tydeligvis kan fastlegene alt nå i disse dager. 

Den dagen detransende unge mennesker står frem også i Norge i hoppetall slik de har gjort i Storbritannia, den dagen kommer du og andre til å skjønne feilen i tankegangen dere viser nå. Når man ikke lærer av andres feil, er man dømt til gjenta dem. 

Det står ikke transmennsker frem i hopetall (hoppetall er noe annet) og detransisjonerer, og det kommer heller ikke til å gjøre det. Det fins millioner av transpersoner verden over, og det ville være underlig hvis detransisjon ikke forekom. Transpersoner har eksistert til alle tider og det vil det forsette å gjøre. Det er ikke noe som "går over".

HRT vil vanligvis foregå i et samarbeid melleom en endokrinolog i HF-et og fastlegen, hvor endoen initierer og fastlegen følger opp. Det fins tiår av klinisk erfaring med HRT fra milloner av mennesker, anbefale prosedyrer fra WHO og andre organisasjoner, så det er ikke noe problem for fastlegen å følge opp. 

Endret av jennya
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
9 hours ago, 13579 said:

Ja, naturligvis vil enkelte angre på valget de har gjort. Disse må ha rett til å få inngrepet reversert, men det bør settes et tak på antall tillatte inngrep. Kjønnsskifteoperasjoner bør ikke tillates mer enn 4 ganger årlig, kanskje enda sjeldnere (2 ganger pr år?).

Hva snakker du om her? En kjønnsskifteoperasjon er et irreversibelt inngrep. Irreversibelt betyr at det ikke kan reverseres.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...