frogger Skrevet 1. juli 2022 #61 Skrevet 1. juli 2022 Huff er trans-tråder sommerens trygde-tråder? Virker som det alltids må finne noe å håne å sjikanere? 2
jennya Skrevet 1. juli 2022 #62 Skrevet 1. juli 2022 2 minutter siden, nisselue said: Nei vettu hva. Denne situasjonen sitter jeg selv midt oppi med barn og kan skrive under på at det er høyst reélt. Vel, nå har vel ikke barna særlig mulighet til å forsvare seg her. Det er nok av eksempler på foreldre som har brukt og bruker ekstrem psykisk vold mot sine barn for at de skal leve i deres bilde. Så jeg tenker denne sake har to sider.
jennya Skrevet 1. juli 2022 #63 Skrevet 1. juli 2022 3 minutter siden, nisselue said: Nå er vel ikke behandling stoppet i Sverige. Det er bare å Google.
Entern Skrevet 1. juli 2022 #64 Skrevet 1. juli 2022 jennya skrev (1 minutt siden): Vel, nå har vel ikke barna særlig mulighet til å forsvare seg her. Det er nok av eksempler på foreldre som har brukt og bruker ekstrem psykisk vold mot sine barn for at de skal leve i deres bilde. Så jeg tenker denne sake har to sider. Finnes også folk som manipulerer sårbare barn og ungdommer til å gjøre noe de ikke forstår rekkevidden av… 10 4
nisselue Skrevet 1. juli 2022 #65 Skrevet 1. juli 2022 Just now, jennya said: Det er bare å Google. I Sverige har de vel stoppet eller kraftig redusert hormonblokkere til 16-åringer. Om du vet om at kjønnskorrigerende behandling nå ikke eksisterer i Sverige så har du andre kilder enn meg. 7 1 2
jennya Skrevet 1. juli 2022 #66 Skrevet 1. juli 2022 Just now, Entern said: Finnes også folk som manipulerer sårbare barn og ungdommer til å gjøre noe de ikke forstår rekkevidden av… Ja, og veldig mange slike fins først og fremst i hodene på transfober. Kjønnsinkonguens kommer innenfra ørene og ut, og ikke motsatt.
nisselue Skrevet 1. juli 2022 #67 Skrevet 1. juli 2022 4 minutter siden, jennya said: Vel, nå har vel ikke barna særlig mulighet til å forsvare seg her. Det er nok av eksempler på foreldre som har brukt og bruker ekstrem psykisk vold mot sine barn for at de skal leve i deres bilde. Så jeg tenker denne sake har to sider. Kanskje litt stygt å beskylde motdebattanter for psykisk vold mot sine barn, men deg om det. Det forklarer hvertfall hva for et fastlåst ståsted du kommer fra da du må gå dit for å rettferdiggjøre din holding. 8 3
nisselue Skrevet 1. juli 2022 #68 Skrevet 1. juli 2022 Just now, jennya said: Ja, og veldig mange slike fins først og fremst i hodene på transfober. Kjønnsinkonguens kommer innenfra ørene og ut, og ikke motsatt. Du virker ikke til å ha noen åpning for at kjønnsinkongruens kan feildiagnostiseres. 11 3
Entern Skrevet 1. juli 2022 #69 Skrevet 1. juli 2022 jennya skrev (1 minutt siden): Ja, og veldig mange slike fins først og fremst i hodene på transfober. Kjønnsinkonguens kommer innenfra ørene og ut, og ikke motsatt. That’s, like, your opinion. 9 1
ops2 Skrevet 1. juli 2022 #70 Skrevet 1. juli 2022 4 minutter siden, jennya said: Å ta fra dem muligheten til behandling er å ta fram dem retten til et verdig liv. Det er hva denne tråde handler om, gjennom å trekke frem eksempler på folk som angrer å stoppe eller hindre behandling. 98% er 100 - 2 i tilfelle du ikke så den. Kan du la de vente til de blir 25 år? Er det greitt for deg? For å sterilisere seg må man være 25 år. Det er den alderen som helsevesenet krever. Og den typen sterilisering er faktisk reverserbar. Eggledere eller sædledere blir klippet av. Muligheten for å skjøte de sammen er til stede. Muligheten til assistert befruktning er til stede, ved å høste eggceller eller sædceller. Vanlig sterilisering er med andre ord ikke så inngripende, som sterilisering ved kjønnskorrigering. Behandling med pubertetsblokkere og hormoner gir lavere fruktbarhet eller sterilitet. Kan en tenåring ta stilling til om han eller hun vil ha barn om ti, tolv, tjue år? Det er noe man bør tenke over. Reverserbar sterilisering for voksne krever at de skal være 25 år. Men medisinsk behandling hvor effektene kan lede til sterilitet, skal tenåringer få. Og i følge Foreningen FRI og deres pasientforening, skal terskelen for å starte behandling bli lavere, og alderen lavere. Basert på deres indre kjønn.... Sorry, jeg blir litt svett her. 11 4 5
jennya Skrevet 1. juli 2022 #71 Skrevet 1. juli 2022 Just now, ops2 said: Kan du la de vente til de blir 25 år? Er det greitt for deg? For å sterilisere seg må man være 25 år. Det er den alderen som helsevesenet krever. Og den typen sterilisering er faktisk reverserbar. Eggledere eller sædledere blir klippet av. Muligheten for å skjøte de sammen er til stede. Muligheten til assistert befruktning er til stede, ved å høste eggceller eller sædceller. Vanlig sterilisering er med andre ord ikke så inngripende, som sterilisering ved kjønnskorrigering. Behandling med pubertetsblokkere og hormoner gir lavere fruktbarhet eller sterilitet. Kan en tenåring ta stilling til om han eller hun vil ha barn om ti, tolv, tjue år? Det er noe man bør tenke over. Reverserbar sterilisering for voksne krever at de skal være 25 år. Men medisinsk behandling hvor effektene kan lede til sterilitet, skal tenåringer få. Og i følge Foreningen FRI og deres pasientforening, skal terskelen for å starte behandling bli lavere, og alderen lavere. Basert på deres indre kjønn.... Sorry, jeg blir litt svett her. Nei det er ikke greit for meg. Myndighetsalderen i Norge er 18 år. Folk får ikke operere seg før de er 18 år. En myndighetsalder uten at folk faktik kan bestemme over eget liv er en vits.
Entern Skrevet 1. juli 2022 #72 Skrevet 1. juli 2022 ops2 skrev (3 minutter siden): Det er noe man bør tenke over. Reverserbar sterilisering for voksne krever at de skal være 25 år. Men medisinsk behandling hvor effektene kan lede til sterilitet, skal tenåringer få. Og i følge Foreningen FRI og deres pasientforening, skal terskelen for å starte behandling bli lavere, og alderen lavere. Basert på deres indre kjønn.... Sorry, jeg blir litt svett her. Ja det er jo sinnssykt. Når man tenker gjennom det, er det helt sinnssykt. 9 1
jennya Skrevet 1. juli 2022 #73 Skrevet 1. juli 2022 1 minutt siden, nisselue said: Da må du jobbe med timingen din. Jeg fortalte at jeg er oppe i en slik situasjon selv og du svarer med at "Det er nok av eksempler på foreldre som har brukt og bruker ekstrem psykisk vold mot sine barn for at de skal leve i deres bilde." Ingen annen kommentar som tilsa at du hadde lest det jeg skrev. Kun en kommentar om psykisk vold. Så jeg tok den til inntekt for at du leste det jeg skrev. Min feil der da tydeligvis. Så om det ikke var hva du kommenterte på, hva er din kommentar til at jeg selv står midt oppe i en slik situasjon med barn? Altså at de ikke benyttes som noen stråmann, som jo var der dette begynte. Jeg tar ikke stilling til, og er heller ikke interessert i din sak. Nettepp fordi jeg ikke kan høre den andre part. Det jeg sier er at jeg dessverre har lest om både foreldre og hele familier om har utført grov psykisk vold mot transpersoner. Det gjør veldig inntrykk på meg, nettopp fordi jeg selv er transperson og vet nøyaktig hvilket helvete dette kan være. De unge menneskene jeg snakker om får altså dette på toppen.
nisselue Skrevet 1. juli 2022 #74 Skrevet 1. juli 2022 10 minutter siden, jennya said: Jeg tar ikke stilling til, og er heller ikke interessert i din sak. Nettepp fordi jeg ikke kan høre den andre part. Det jeg sier er at jeg dessverre har lest om både foreldre og hele familier om har utført grov psykisk vold mot transpersoner. Det gjør veldig inntrykk på meg, nettopp fordi jeg selv er transperson og vet nøyaktig hvilket helvete dette kan være. De unge menneskene jeg snakker om får altså dette på toppen. Det er jo vel og bra det, men jeg tror kanskje du skal holde en liten åpning for at din historie ikke er den som gjelder for alle og at usikre barn er et lett bytte for ekkokamre på nettet. Sistnevnte er altså noe som bekymrer mange av oss - helt uten å ha noen negative følelser eller meninger om de som fakltisk er trans selv. 14 3 1
ops2 Skrevet 1. juli 2022 #75 Skrevet 1. juli 2022 15 minutter siden, jennya said: Nei det er ikke greit for meg. Myndighetsalderen i Norge er 18 år. Folk får ikke operere seg før de er 18 år. En myndighetsalder uten at folk faktik kan bestemme over eget liv er en vits. Hvorfor er det en aldersgrense for sterilisering? Betyr ikke det noe for deg? Benekter du 100% at pubertetsblokkere og hormoner kan føre til sterilitet? At svenske leger kaller det eksperimentell behandling, har stoppet all hormonbehandling under 16 år, og at 16-18 kan få det bare etter en vurdering av modenhet? 6 3 5
ops2 Skrevet 1. juli 2022 #76 Skrevet 1. juli 2022 52 minutter siden, jennya said: Nei det er ikke stråmann, fordi dette brukes som argument for at vi må stoppe behandling fordi det trengs mer forsking. Har du ikke fulgt med i debatten? Utredningen i Norge er grundig, og ingen blir satt i behandling uten grundig psykologsk vurdering. Det som er stråmann er å skyve barna foran seg for å pulverisere tilbudet og hindre folk som trenger det hjelp. Og hvem skal behandlingen stoppes på? A: Voksne, modne mennesker som ikke har psykiske problemer? B: Tenåringer som har psykiske problemer og er så umodne at de ikke kan gi samtykke til sex (under den seksuelle lavalderen) skal være modne nok til å bestemme seg for å begynne på kjønnsendrende behandling? Hva? Hva er det vi vil stoppe? A eller B? 11 4 3
jennya Skrevet 1. juli 2022 #77 Skrevet 1. juli 2022 1 minutt siden, nisselue said: Det er jo vel og bra det, men jeg tror kanskje du skal holde en liten åpning for at din historie ikke er den som gjelder for alle og at usikre barn er et lett bytte for ekkokamre på nettet. Sistnevnte er altså noe som bekymrer mange av oss - helt uten å ha noen negative følelser eller meninger om de som fakltisk er trans selv. Ja, enig. Det som er viktig er å gi barn en trygg ramme og tid til å kunne finne ut av dette og jobbe seg igjennom det, uansett utfall. Jeg har lest om tilfeller hvor foreldre er i stand til å gjøre akkurat dette, og den motsatte ytterligheten - at barna skal være konforme med foreldrenes bilde av hva de skal være. Det er mange forhold rundt det å ha kjønnsinkongruens som er et rent helvete. Det er ingen med kjønnsinkongruens som "overtaler" barn til å bli trans, for det er ingen av oss som ønsker at andre skal gå igjennom de psykiske og fysiske belastningene vi har opplevd selv. Jeg tror ikke det er noen som går igjennom dette uten å bli merket for livet, og mange bukker under på veien. Psykiske problemer, arbeidsløshet og selvmord er høyt over resten av befolkningen. Men som for homofili er transkjønnethet noe du er født med, og det er helt analogt ikke noe som kan "kureres" på noe vis. Derfor er det så viktig å være en støtte både til dem som sliter med å finne ut av seg selv og til dem som er kjønnsinkongruente. Det må ikke være stigma hverken rundt transisjon eller detransisjon.
jennya Skrevet 1. juli 2022 #78 Skrevet 1. juli 2022 14 minutter siden, ops2 said: Og hvem skal behandlingen stoppes på? A: Voksne, modne mennesker som ikke har psykiske problemer? B: Tenåringer som har psykiske problemer og er så umodne at de ikke kan gi samtykke til sex (under den seksuelle lavalderen) skal være modne nok til å bestemme seg for å begynne på kjønnsendrende behandling? Hva? Hva er det vi vil stoppe? A eller B? Min opplevelse av å være en del av systemet er A og B. Som et voksent modent menneske uten psykiske problemer har jeg fått oppleve at behandlingsregimet ikke evner skille mellom de to tilfellene. 1
ops2 Skrevet 1. juli 2022 #79 Skrevet 1. juli 2022 Her er hva den internasjonale foreningen for transgender helse sier (WPATH) World Professional Association for Transgender Health: https://www.wdbo.com/news/health/trans-kids-treatment/USZPP5J37LHSI3TNFZGAEG4UHY/ Quote The new guidelines include starting medication called puberty blockers in the early stages of puberty, which for girls is around ages 8 to 13 and typically two years later for boys. That's no change from the group's previous guidance. —Sex hormones — estrogen or testosterone — starting at age 14. This is often lifelong treatment. Long-term risks may include infertility and weight gain, along with strokes in trans women and high blood pressure in trans men, the guidelines say. —Breast removal for trans boys at age 15. Previous guidance suggested this could be done at least a year after hormones, around age 17, although a specific minimum age wasn't listed. WPATH er den ledende internasjonale foreningen. Siden @jennyakjenner så godt til norske organisasjoner for behandling av transseksuelle, så kan jeg jo spørre om de ønsker at disse retningslinjene skulle gjelde i Norge. 4 4
ops2 Skrevet 1. juli 2022 #80 Skrevet 1. juli 2022 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller Jeg har linket til dette programmet før. Jeg vet at mange ikke vil eller orker å åpne en link. Derfor tok jeg noen skjermdumper. Hele programmet bør sees. 4 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå