Gå til innhold

Manglende kjølig i bilen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en BMW 1 serie fra 2006, og den kjøler ikke ned kupeen lenger. Etter litt googling er som regel problemet for lite kjølevæske. Bilen min er på verksted for noe annet men de kunne ikke fikse kupekjølingen pga. Noe ødelagt utstyr. Virker enkelt å fylle på kjølevæske selv da? Hva slags utstyr mener de? (Forutsatt at det er kjølevæske som er problemet selvsagt) Eller er det noe jeg ikke skjønner her? Tenker det er en billig ting å sjekke selv før jeg tar bilen til en annen mekaniker.

Anonymkode: b13f9...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

OBS! Kjølevæske og AC-væske er to forskjellige ting. Det er sistnevnte du må fylle, og det er ikke anbefalt at ulærde gjør det selv. Det grunnet blant annet trykksatt tank, hvis jeg har forstått riktig.

Står litt om det her: https://www.tv2.no/a/8281393/

Anonymkode: 73ddf...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

OBS! Kjølevæske og AC-væske er to forskjellige ting. Det er sistnevnte du må fylle, og det er ikke anbefalt at ulærde gjør det selv. Det grunnet blant annet trykksatt tank, hvis jeg har forstått riktig.

Står litt om det her: https://www.tv2.no/a/8281393/

Ah, ja, det oppdaget jeg også, men er AC væske jeg mener. Så en video med en litt annen BMW som hadde noe trykk apparat, mens en annen fylte de på for hånd og oppi var det en slags dupp som fortalte hvor mye du skulle fylle, men er kanskje ikke AC væske det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjølevæske er for å kjøle ned motoren og det har ingenting med aircondition å gjøre eller temperaturen inne i bilen, bortsett fra på vinteren hvis det er for lite kjølevæske. Da kan temperaturen fra varmeapparatet bli lav og motoren for varm.

Det du trenger er å få utført en service på aircondition og det innebærer at systemet må testes for lekkasje og etterfylles med gass, for dette så må verkstedet ha spesielt utstyr og det er ikke noe du kan gjøre selv.     

Anonymkode: b6ed0...938

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ah, ja, det oppdaget jeg også, men er AC væske jeg mener. Så en video med en litt annen BMW som hadde noe trykk apparat, mens en annen fylte de på for hånd og oppi var det en slags dupp som fortalte hvor mye du skulle fylle, men er kanskje ikke AC væske det?

Det er den lettvindte og billigste måten å gjøre det på. Og de som gjør slik har ikke peiling på hva de gjør. Det er meget viktig at det er korrekt på høy og lavtrykksiden i AC-anlegget. La et verksted gjøre det, og de har på sporstoff for å kunne se om det er en lekkasje. 

Anonymkode: 7eaa0...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

mens en annen fylte de på for hånd og oppi var det en slags dupp som fortalte hvor mye du skulle fylle, men er kanskje ikke AC væske det?

Nei, det høres veldig ut som kjølevæske.

Det er mange firma som driver med etterfylling/service på A/C, anbefaler å ta den kostnaden og droppe å prøve på egenhånd. Jeg er tilhenger av å fikse mye selv, men akkurat det her er det greit å ta hos profesjonelle. Ikke koster det skremmende mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjølevæske er for å kjøle ned motoren og det har ingenting med aircondition å gjøre eller temperaturen inne i bilen, bortsett fra på vinteren hvis det er for lite kjølevæske. Da kan temperaturen fra varmeapparatet bli lav og motoren for varm.

Det du trenger er å få utført en service på aircondition og det innebærer at systemet må testes for lekkasje og etterfylles med gass, for dette så må verkstedet ha spesielt utstyr og det er ikke noe du kan gjøre selv.     

Anonymkode: b6ed0...938

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er den lettvindte og billigste måten å gjøre det på. Og de som gjør slik har ikke peiling på hva de gjør. Det er meget viktig at det er korrekt på høy og lavtrykksiden i AC-anlegget. La et verksted gjøre det, og de har på sporstoff for å kunne se om det er en lekkasje. 

Anonymkode: 7eaa0...53a

Ok, takk for hjelpen, må jeg vel bare bla opp. Må allerede ut med 8000 for det andre som var galt. Faen ass. Aldri hatt problemer med den jeg ikke kunne fikse selv, med unntak av da bremsene var gåen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det høres veldig ut som kjølevæske.

Det er mange firma som driver med etterfylling/service på A/C, anbefaler å ta den kostnaden og droppe å prøve på egenhånd. Jeg er tilhenger av å fikse mye selv, men akkurat det her er det greit å ta hos profesjonelle. Ikke koster det skremmende mye heller.

Det er jo bra. Har du et grovt anslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når kostnadene kommer opp 10 000 for ikke normale slitedeler på en så gammel BMW ville jeg byttet den ut. 

Utgiftene kommer bare til å eskalere fremover.

Anonymkode: 2feee...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom den ikke kjøler i kupeen så er det noe galt med AC anlegget, og du som privatperson kan ikke etterfylle noe her, da dette er et trykksak system, som krever både kompetanse og spesialutstyr, og ikke minst dyr gass, som du ikke  får kjøpt over disk akkurat….

Anonymkode: e4de9...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.6.2022 den 23.36):

Når kostnadene kommer opp 10 000 for ikke normale slitedeler på en så gammel BMW ville jeg byttet den ut. 

Utgiftene kommer bare til å eskalere fremover.

Anonymkode: 2feee...228

Den er nok moden for det ja, venter egentlig bare på at mannen skal få spart opp til EK, og så bil, og da blir det nok el-bil. Så kjører den nok bare til den kreperer.

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 9.18):

Dersom den ikke kjøler i kupeen så er det noe galt med AC anlegget, og du som privatperson kan ikke etterfylle noe her, da dette er et trykksak system, som krever både kompetanse og spesialutstyr, og ikke minst dyr gass, som du ikke  får kjøpt over disk akkurat….

Anonymkode: e4de9...c0c

Jepp, vil ikke pludre med slike ting selv.

Maskinfører skrev (22 timer siden):

LITT fristende, for synes det er litt gøy innimellom å skru på ting😅 men er på ferie og det mest avanserte verktøyet jeg har tilgang på er ei kjøkkensaks :fnise: Og forhåpentligvis slipper jeg å plages med dette igjen før bilen skrotes/selges. Litt synd, min første bil 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har akkurat hatt bilen på verksted for å tømme ac-anlegg for gass, dagen etter fylte de på den gamle gassen + noe ny gass. Kom på ca 2500 kr.

Ac kompressoren var ødelagt, så den byttet mannen selv hjemme.

Anonymkode: cd8b0...988

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forresten viktig at du ikke har på ac frem til du har fått etterfylt gass. Om ikke kompressoren allerede er gåen, er sjansen stor for at den ryker om du bruker anlegget uten nok gass.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 23.01):

Det er forresten viktig at du ikke har på ac frem til du har fått etterfylt gass. Om ikke kompressoren allerede er gåen, er sjansen stor for at den ryker om du bruker anlegget uten nok gass.

Au da, brukte den for trekken sin skyld på tur til ferie som tok 6 timer 😱 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 15.58):

Den er nok moden for det ja, venter egentlig bare på at mannen skal få spart opp til EK, og så bil, og da blir det nok el-bil. Så kjører den nok bare til den kreperer.

Jepp, vil ikke pludre med slike ting selv.

LITT fristende, for synes det er litt gøy innimellom å skru på ting😅 men er på ferie og det mest avanserte verktøyet jeg har tilgang på er ei kjøkkensaks :fnise: Og forhåpentligvis slipper jeg å plages med dette igjen før bilen skrotes/selges. Litt synd, min første bil 😌

Ja artig å skru spess når bolter ryker og man må fram med IQ :) men å fylle på verksted er svindyrt 

Enviro safe gds kit för ac, fyll din AC på 10 minuter - YouTube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (10 timer siden):

Ja artig å skru spess når bolter ryker og man må fram med IQ :) men å fylle på verksted er svindyrt 

Enviro safe gds kit för ac, fyll din AC på 10 minuter - YouTube

Akk. Jaja, får bare bite i det sure eplet. Verkstedet jeg fikk anbefalt av en som er mekaniker er kjempemerkelig, men er på en liten plass og det meste er merkelig her😅  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...