Gå til innhold

Enslig førstegangsprøver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som er eller har vært enslig prøver her inne? Har dessverre ikke funnet mannen i mitt liv og grunnet alder tenker jeg å sette i gang et solo-løp ved en fertilitetsklinikk, antagelig med inseminasjon, i løpet av sensommeren. Hadde vært så fint å høre noen erfaringer fra andre - hvordan var prosessen hos fertilitetsklinikken (noen klinikker dere anbefaler eller fraråder), opplevelsen av å gå gravid, føde og faktisk få et barn som enslig kvinne. Noe dere ville gjort annerledes om dere skulle gjort det igjen? Alle råd, erfaringer og innspill mottas med STOR takk! 

Anonymkode: 6af81...8c2

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noen erfaring men ville bare si du er tøff og ønsker deg lykke til ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei og velkommen i «klubben»!
Jeg har nydelig vært igjennom assistert befruktning offentlig ved Riksen som enslig. I samråd med Riksen gikk jeg for IVF pga alder (39) og større sjangser for å få klaff på færre forsøk. Startet prosessen i juli for to år siden. Så det har tatt tid. Ventetiden på donor ble ekstra lang, pga korona. Men når jeg først var i gang i slutten av april, så har det gått slag i slag. Fulltreff på første forsøk! ❤️ Er i dag 6+2, så fortsatt litt engstelig for at det skal glippe. 
Masse lykke til. Jeg anbefaler deg å rådføre deg med legen din. Kanskje du kan kjøre parallelt løp med søknad til det offentlige samtidig som du sjekker ut ulike private klinikker? 

Anonymkode: 9fc0c...8a4

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mordi9 skrev (7 minutter siden):

Barn fortjener ei mor og en far! 

Var det dette tråden handlet om? Nei. 

pell deg vekk med meninger ingen har bedt om. 🙄 

Anonymkode: 26e21...0ec

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du? Jeg vurderer også å prøve alene.

Anonymkode: 140c0...b46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mordi9 skrev (28 minutter siden):

Er så lei av folk som skal komme med avsporing på egne meninger, ingen bryr seg.

Anonymkode: 29f78...9de

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mordi9 skrev (42 minutter siden):

Eller to mødre, eller to fedre, eller singel mamma, eller singel pappa.

Barn fortjener kjærlighet❤️

Anonymkode: d0433...eb5

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 23.45):

Hei og velkommen i «klubben»!
Jeg har nydelig vært igjennom assistert befruktning offentlig ved Riksen som enslig. I samråd med Riksen gikk jeg for IVF pga alder (39) og større sjangser for å få klaff på færre forsøk. Startet prosessen i juli for to år siden. Så det har tatt tid. Ventetiden på donor ble ekstra lang, pga korona. Men når jeg først var i gang i slutten av april, så har det gått slag i slag. Fulltreff på første forsøk! ❤️ Er i dag 6+2, så fortsatt litt engstelig for at det skal glippe. 
Masse lykke til. Jeg anbefaler deg å rådføre deg med legen din. Kanskje du kan kjøre parallelt løp med søknad til det offentlige samtidig som du sjekker ut ulike private klinikker? 

Fantastisk fint å lese at du fikk full klaff på første forsøk!! Gratulerer så mye og lykke til! 

Og takk for at du deler erfaringene. Det høres ut som et godt råd å prøve både søknad til den offentlige og undersøke private klinikker - det tar jeg med meg videre. Hvordan opplevde du søknadsprosessen, var det utfordrende å få innvilgelse? Har lest at det er krav til en utvidet omsorgsattest for enslige. Trenger man f.eks. «referansepersoner» fra sitt nettverk som kan gå god for en?

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 0.01):

Hvor gammel er du? Jeg vurderer også å prøve alene.

Anonymkode: 140c0...b46

Jeg er 36 år. Hva med deg? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (På 28.6.2022 den 23.39):

Ikke noen erfaring men ville bare si du er tøff og ønsker deg lykke til ❤️

Tusen takk - det kjennes godt å høre :)

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fantastisk fint å lese at du fikk full klaff på første forsøk!! Gratulerer så mye og lykke til! 

Og takk for at du deler erfaringene. Det høres ut som et godt råd å prøve både søknad til den offentlige og undersøke private klinikker - det tar jeg med meg videre. Hvordan opplevde du søknadsprosessen, var det utfordrende å få innvilgelse? Har lest at det er krav til en utvidet omsorgsattest for enslige. Trenger man f.eks. «referansepersoner» fra sitt nettverk som kan gå god for en?

TS

Tusen takk! Dette er overveldende og såå stas! 🥰 Hvis alt går som det skal så kommer det en liten bebis i februar 👏👏

Selve søknadsprosessen for å få innvilget gikk egentlig ganske greit. Jeg ble henvist til gynekolog, som hadde god kontroll på hva som skulle gjøres. Gynekologen hjalp meg med alt. Tok diverse tester nedentil og mange blodprøver. Jeg søkte om omsorgsattest via nettsiden til politiet. (Mener å huske at jeg fikk raskt svar) Tror dette er samme attest som de som skal adoptere må ha. I tillegg til at jeg svarte på et helseskjema (som jeg fikk utdelt av gynekologen). Der beskrev jeg litt om meg og min helse, familie og nettverk. Gynekologen sendte inn søknaden med alt av dokumentasjon for meg. så var det bare å vente på svar fra Riksen  

Første møtet med Riksen var en samtale med en lege som skulle vurdere om jeg var skikket/kandidat til å få assistert befruktning eller ikke. 

Masse lykke til! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter mange års vurdering tok eg endelig steget til å søke assistert befruktning. Har gjort det litt bakvendt i forhold til korsen det skal gjøres. Alt skal vel egentlig gå via gynokolog som har greie på ka som skal gjøres. Betilte time hos lege for å bli henvist videre men ho vist ikke ka ho skulle gjøre så henviste meg til gyn på UNN, men de har ikke det tilbudet så da ble eg henvist til Oslo. Fikk videotime der siden eg bor så langt unna. Tok vel 3-4 mnd fra første time hos lege til time med Oslo. Pga tidsmangel ble timen min tidligere på dagen og over tlf ikke video. Overrasket over samtalen egentlig. Forvent vel dype og personlige spørsmål men va enkle spørsmål som "røyke du?", høyde og vekt, nettverk og sykdomshistorie. Siden eg ikke gikk via gyn pga legen henviste direkte til Oslo så måtte eg samle inn papirene sjøl. Politi attest, resultater fra siste time på gyn, egen vurdering og måtte sende inn bekreftelse på at eg skal bli sotten på donor lista. Må også få legen til å sende inn egnethets vurdering men det e enda ikke gjort siden ventetid hos legen va en mnd. E 1 års ventetid og etter det blir eg sendt ned til Oslo når det e tid for inseminering  :)

Anonymkode: 72883...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...