AnonymBruker Skrevet 16. juli 2022 #121 Del Skrevet 16. juli 2022 9 hours ago, Fru Uperfekt said: Blir ofte bedt om å lage bryllupskaken men den er da i langt flere lag (minst 5) Blir bedt om å lage de så da gjør jeg det Blir jeg bedt om å lage bryllupskaken så er den stort sett 5 lag i samarbeid med Brudeparet Elsker å bake, ene barnet mitt synes det er gøy å pynte de Hvis de spesifikt spør deg om å lage bryllupskaken ville jeg gitt den som gave med beste samvittighet. Stor forskjell på å lage bryllupskaken og «noe til kakebordet». Det går jo masse tid, innsats og penger i en så omfattende og flott kake. Anonymkode: 92ddf...b21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Curiousine Skrevet 16. juli 2022 #122 Del Skrevet 16. juli 2022 Da håper jeg ikke dere har gjester som bor langt unna 🤔 synes ikke det er helt innafor, men er jo dere som bestemmer 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 19. juli 2022 #123 Del Skrevet 19. juli 2022 uglejenta skrev (På 26.6.2022 den 22.36): Helt i orden, men da ville jeg skrevet i innbydelse at dere ønsker at alle tar med en matrett istedet for gave. Så føler ikke gjestene på at de må ta med begge deler Dette. Uvanlig forespørsel, men skriv gjerne at matretten blir istedet for gave. Jeg ville også hatt noen som kan skrive ned hva alle skal ta med seg så dere ikke har 34 salater og 18 kaker og kun 2 middagsretter for hele selskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2022 #124 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 5.55): Og gjestene måtte betale for reise og opphold selv? Dere slapp sinnsykt billig unna. 500 pr pers er rundt det det koster pr person for et halv kjipt tapasbord i Norge, uten alkohol… normalt ville dette kostet over 1000 pr pers i Norge… Anonymkode: f629c...2c5 Tja, heller 2000 per person. Vi skal gifte oss nå, hvor prisen er 2300 per pers. Anonymkode: 65238...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 19. juli 2022 #125 Del Skrevet 19. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40): Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. Anonymkode: 70fd9...eaa Uenig. I et bryllup er man invitert, da skal man ikke koste for mat selv. Om brudeparet ikke ønsker å legge ut for mat, da mener jeg gjestene får gi mat fremfor gave. Man kan ikke forvente at gjestene står for regninga i et bryllup, unnskyld meg! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #126 Del Skrevet 21. juli 2022 «Dere inviteres herved til å være med å arrangere og betale for bryllupet vårt!» Fristende. Anonymkode: 02b79...adc 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #127 Del Skrevet 21. juli 2022 Gjerrigknarker, fra jobb og privatlivet Anonymkode: 948fb...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havspeil Skrevet 21. juli 2022 #128 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): «Dere inviteres herved til å være med å arrangere og betale for bryllupet vårt!» Fristende. Anonymkode: 02b79...adc Godt sagt. Beste kommentaren, så langt 🏆 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #129 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Dere inviteres herved til å være med å arrangere og betale for bryllupet vårt!» Fristende. Anonymkode: 02b79...adc Kostnadene våres for bryllupet er ca. 100.000,- Middag 22.000,- eks drikke. Det er et "rimlig" bryllup. Antall timer med planlegging, shopping, ordne, sette sammen, koordinere etc - enormt. Tror kun de som faktisk har hatt bryllup, uten at noen ordner og betaler for alt, vet hvor mye arbeid det er og hvor dyrt det er. Å ønske seg gaver i tillegg til en rett er uhørt, men å ta med seg en rett i stede for gave er helt innafor. Anonymkode: fb1c4...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #130 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kostnadene våres for bryllupet er ca. 100.000,- Middag 22.000,- eks drikke. Det er et "rimlig" bryllup. Antall timer med planlegging, shopping, ordne, sette sammen, koordinere etc - enormt. Tror kun de som faktisk har hatt bryllup, uten at noen ordner og betaler for alt, vet hvor mye arbeid det er og hvor dyrt det er. Å ønske seg gaver i tillegg til en rett er uhørt, men å ta med seg en rett i stede for gave er helt innafor. Anonymkode: fb1c4...2f4 Helt uenig. Å gi en gave i bryllup er normalen etter tradisjonen. Å be gjester lage maten til sitt eget bryllup er frekt. Det er ikke gjestene som skal måtte ta den jobben når man inviterer dem til bryllupsfeiring. Og ja, jeg har hatt bryllup, med 100 gjester, planlagt og organisert og ordnet full servering til alle gjester. Hadde aldri kunnet be gjester om å stå for maten i eget bryllup. Toppen av freidighet. Anonymkode: 02b79...adc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #131 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt uenig. Å gi en gave i bryllup er normalen etter tradisjonen. Å be gjester lage maten til sitt eget bryllup er frekt. Det er ikke gjestene som skal måtte ta den jobben når man inviterer dem til bryllupsfeiring. Og ja, jeg har hatt bryllup, med 100 gjester, planlagt og organisert og ordnet full servering til alle gjester. Hadde aldri kunnet be gjester om å stå for maten i eget bryllup. Toppen av freidighet. Anonymkode: 02b79...adc Faktisk er det tradisjon at gjestene tar med seg mat, alkohol OG gave. Foreldrene til bruden står for kostnadene og planlegging av bryllupet. Foreldrene til brudgommen skulle betale for utdanningen til sønnen sin. Å spørre pent om gjestene kan ta med en matrett i stede for gave er helt innafor. Det finnes ufattelig mange måter å feire et bryllup på, og din måte er ikke den riktige for alle. Et bryllup er for brudeparet og slik de ønsker å feire. Man får en invitasjon som man kan si nei til hvis man skal være såpass bessewisser. Gjester slipper billig unna ved å ta med en matrett. Har man lang vei å reise eller andre hindrer som gjør det vanskelig å ta med en matrett skal man selvfølgelig ikke det. Det er ikke frekt i det heletatt. Det som er frekt er å diktere hvordan andre skal feire dagen sin. Anonymkode: fb1c4...2f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 21. juli 2022 #132 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Faktisk er det tradisjon at gjestene tar med seg mat, alkohol OG gave. Foreldrene til bruden står for kostnadene og planlegging av bryllupet. Foreldrene til brudgommen skulle betale for utdanningen til sønnen sin. Å spørre pent om gjestene kan ta med en matrett i stede for gave er helt innafor. Det finnes ufattelig mange måter å feire et bryllup på, og din måte er ikke den riktige for alle. Et bryllup er for brudeparet og slik de ønsker å feire. Man får en invitasjon som man kan si nei til hvis man skal være såpass bessewisser. Gjester slipper billig unna ved å ta med en matrett. Har man lang vei å reise eller andre hindrer som gjør det vanskelig å ta med en matrett skal man selvfølgelig ikke det. Det er ikke frekt i det heletatt. Det som er frekt er å diktere hvordan andre skal feire dagen sin. Anonymkode: fb1c4...2f4 På hvilken måte slipper gjestene billig unna ved å ta med seg en middagsrett, en kake og en gave? Normalen i dagens samfunn er å ta med gave. Noen velger spleiselag og da er det selvsagt maten som er gaven. Det er dagens normal. At man for 100 år siden gjorde ting annerledes blir et tynt argument. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #133 Del Skrevet 21. juli 2022 altflyter skrev (51 minutter siden): På hvilken måte slipper gjestene billig unna ved å ta med seg en middagsrett, en kake og en gave? Normalen i dagens samfunn er å ta med gave. Noen velger spleiselag og da er det selvsagt maten som er gaven. Det er dagens normal. At man for 100 år siden gjorde ting annerledes blir et tynt argument. Aldri sagt mat, kake og gave. Matrett i stede for gave. Ikke kake i tillegg. Selvfølgelig skat matretten være i stede for gave. Grunnen til at jeg påpeker hva som er tradisjon er at folk alltid bringer dette opp, men ikke fått med seg hva som egentlig er tradisjonen. I dagens samfunn er det meste normalt. Alt fra bryllup ut i naturen og grille på bål, til slott i Frankrike. Spleiselag til veldig kostbare bryllup. Anonymkode: fb1c4...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 21. juli 2022 #134 Del Skrevet 21. juli 2022 spleisebryllup er superhyggelig! Mye hyggeligere enn stivt bryllup, syns jeg. Kjør i vei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 21. juli 2022 #135 Del Skrevet 21. juli 2022 I spleisebryllup bidrar alle, det er skikkelig hyggelig. Og alle har noe å prate om (hvilken rett hadde du med? Å, den var så god - hvordan lager du den). De som ikke vil lage mat, kan ta med noe å drikke. Elsker sånne bryllup Jeg syns det er hyggelig med gave i tillegg til å ta med mat, men igjen - man kan spleise, så blir det ikke så dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 21. juli 2022 #136 Del Skrevet 21. juli 2022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #137 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Faktisk er det tradisjon at gjestene tar med seg mat, alkohol OG gave. Foreldrene til bruden står for kostnadene og planlegging av bryllupet. Foreldrene til brudgommen skulle betale for utdanningen til sønnen sin. Å spørre pent om gjestene kan ta med en matrett i stede for gave er helt innafor. Det finnes ufattelig mange måter å feire et bryllup på, og din måte er ikke den riktige for alle. Et bryllup er for brudeparet og slik de ønsker å feire. Man får en invitasjon som man kan si nei til hvis man skal være såpass bessewisser. Gjester slipper billig unna ved å ta med en matrett. Har man lang vei å reise eller andre hindrer som gjør det vanskelig å ta med en matrett skal man selvfølgelig ikke det. Det er ikke frekt i det heletatt. Det som er frekt er å diktere hvordan andre skal feire dagen sin. Anonymkode: fb1c4...2f4 Det skal du få lov å mene. Men som du sikkert kan se i denne tråden, er det de fleste som mener at det ikke er innafor å be gjester stå for maten i eget bryllup. «Diktere hvordan andre skal feire dagen sin»? Den var god. Når man ber gjester ta med maten så dikterer man rimelig mye mer vil jeg si. Når man ber gjester til feiring så er man vert og som vert varter man opp gjestene. Man setter ikke betingelser som at gjestene må ta med mat, ikke i et bryllup. Greit med spleiselag i mange anledninger, men bryllup er ikke en anledning for spleiselag. Det fremstår som veldig gjerrig å ikke spandere mat på gjester man inviterer i bryllup. Anonymkode: 02b79...adc 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #138 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Det skal du få lov å mene. Men som du sikkert kan se i denne tråden, er det de fleste som mener at det ikke er innafor å be gjester stå for maten i eget bryllup. «Diktere hvordan andre skal feire dagen sin»? Den var god. Når man ber gjester ta med maten så dikterer man rimelig mye mer vil jeg si. Når man ber gjester til feiring så er man vert og som vert varter man opp gjestene. Man setter ikke betingelser som at gjestene må ta med mat, ikke i et bryllup. Greit med spleiselag i mange anledninger, men bryllup er ikke en anledning for spleiselag. Det fremstår som veldig gjerrig å ikke spandere mat på gjester man inviterer i bryllup. Anonymkode: 02b79...adc Leser man inne på bryllups siden her så er de fleste negative til det meste. Som flere har påpekt, ønsker man gode råd, ikke les her inne. Av god grunn. Det er også flere her inne som er positive til spleiselag eller gode erfaringer med det. En gave er et ønske, ikke en betingelse. Dvs når man ønsker at gjestene tar med mat, krever de det ikke, setter betingelser eller dikterer noe. Da har du misforstått litt. Man er invitert, dvs at man kan la være å komme. Helt valgfritt. Hvem sier hvordan et bryllup skal være i et såpass fritt land som Norge? Finnes det en regelbok for hva som er greit og ikke greit? Eller har du bare laget regler selv? Anonymkode: fb1c4...2f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #139 Del Skrevet 21. juli 2022 Jeg tenker at det er helt greit så lenge man innrømmer at man går for rimelig bryllup med spleiselag-tapas/koldtbord. Da kan man be alle gjestene ta med sin spesialitet (dette må samkjøres så man ikke får 25 foccacia og ett lite fat med kjøttboller), og sette alt utover et bord. Brudeparet stiller med varmretter og drikke til alle. Kanskje kan gjestene velge om de vil bidra med smårett eller en kake til kaffen. Og selvsagt presiserer man i innbydelsen at maten/kaken er i stedet for gave. Hvis noen ønsker å gi gave i tillegg, så gjør de det uansett. Det er jo mulig å spe på med en god flaske vin sammen med matretten, så kan brudeparet velge om de vil åpne til bruk i bryllupet eller spare til senere. Jeg tror dette kan bli et skikkelig koselig bryllup med MYE god mat av ulike typer, og så lenge brudeparet spanderer resten av kalaset og lager en fin ramme rundt, tror jeg mange vil synes dette er en god ide. Spesielt gjester med dårlig råd vil nok synes det er kjærkomment å kunne lage god mat istedet for å kjøpe dyre gaver. Da blir det mer fokus på tanken bak enn hvor mye gaven koster. Anonymkode: f1c51...f85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2022 #140 Del Skrevet 21. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 26.6.2022 den 22.40): Nei det er jeg ikke enig i. Det er snakk om en liten matrett. Hvor mye koster det liksom. For en billig bryllupsgave det ville blitt. Anonymkode: 70fd9...eaa Med dagens matpriser kan det fort bli en ganske dyr gave, alt etter som hva man lager. Anonymkode: f1c51...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå