AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #1 Del Skrevet 25. juni 2022 Når man skal kjøpe en bil av en annen privatperson så er det jo slik at man må overføre beløpet for bilen. Det andre er at selger må gå inn på nettsidene hos vegvesenet og få overført bilen på ny eiers navn. Men det er jo her slik at siden disse to tingene skjer uavhengig av hverandre så kan det jo hypotetisk sett skje at den ene parten lurer den andre. Enten ved at kjøper overfører penger, og selger deretter ikke gjennomfører omregistreringen. Alternativt, at selger overfører bilen på kjøper, men kjøper ikke betaler. Ikke noe problem med en bil til 20k.. men når det runder 100k så blir det jo et betydelig beløp og da lurt at ting gjøres trygt. Hva blir formelt sett den riktige måten å gjøre en overtakelse på, som gjør det trygt både for kjøper og selger å gjennomføre kjøpet dersom en av partene plutselig skulle finne på å svindle den andre? Skrive en kontrakt der begge forplikter seg til å gjennomføre handelen? Pengene kan jo også bli borte før man rekker å gjøre noe for å kreve de tilbake. Anonymkode: 2a86e...2d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2022 #2 Del Skrevet 25. juni 2022 Jeg betalte ekstra for å gjøre alt via Finn. Jeg er litt usikker for det er noen år siden, men da betalte kjøper inn en sum i en låst konto, og når alt formelt var i orden og navnene var overtatt så ble pengene utlevert til meg. Hadde de ikke fått bilen/godkjent at de hadde fått bilen, så hadde de fått pengene tilbake igjen. Anonymkode: e774a...d22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #3 Del Skrevet 26. juni 2022 Bankremisse. Google denne du. Anonymkode: 31124...64d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 27. juni 2022 #4 Del Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bankremisse. Google denne du. Anonymkode: 31124...64d Her er det ikke mulighet for pruting denne er ferdig utfylt og beløp kan ikke endres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemi Skrevet 27. juni 2022 #5 Del Skrevet 27. juni 2022 Dette har blitt veldig enkelt de siste årene siden alt går så raskt. Dere skriver kontrakt, penger blir overført, eierskap blir overført. De siste gangene jeg har kjøpt noe så har selger sett at jeg overfører penger og så ordner vi eierskifte på nett. Det har gått problemfritt. Selger må da forvente at penger ikke er på konto før neste dag, men med en ordentlig kontrakt så er ikke det et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå