Gå til innhold

Skadet emalje / syreskader på tennene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke 18 år engang å tror jeg har syreskader / skadet tannemalje på tennene mine:(.

jeg blir veldig lei meg med tanke på dette for jeg vet ikke hvordan jeg har fått det. Jeg pusser tennene hver dag, og kan hende at jeg drikker brus noen ganger i uken.

tennene mine er gule selvom jeg pusser de, og får mindre selvtillit av det når jeg viser tennene mine da jeg smiler, ler osv. 

jeg har sluttet med å vise tennene fram da jeg har fått kommentarer fra kjæresten min og vennene mine at tennene mine er gule, og jeg blir veldig leg meg for å høre det. Ja jeg vet de er gule, men man trenger ikke å si noe om det til de som har det.

Jeg er 17 år og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har lest at man kan få fasetter på tennene, men det er dyrt. Har prøvd tannblekning hjemme men funker ikke. 

Jeg trenger hjelp med det ^

Anonymkode: 4cddf...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Gule tenner er normalt og sjenerøst syreskader i den alderen.

Hjemmebleking er uvirksomt ja, så eventuelt må du ta en konsultasjon hos tannlege. 

Unngå syrlige matvarer, kullsyre og tannpuss rett etterpå :)  Vent 20-30 min. 

Men først og fremst ta en sjekk hos tannlegen. 

Anonymkode: d9207...d40

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke 18 år engang å tror jeg har syreskader / skadet tannemalje på tennene mine:(.

jeg blir veldig lei meg med tanke på dette for jeg vet ikke hvordan jeg har fått det. Jeg pusser tennene hver dag, og kan hende at jeg drikker brus noen ganger i uken.

tennene mine er gule selvom jeg pusser de, og får mindre selvtillit av det når jeg viser tennene mine da jeg smiler, ler osv. 

jeg har sluttet med å vise tennene fram da jeg har fått kommentarer fra kjæresten min og vennene mine at tennene mine er gule, og jeg blir veldig leg meg for å høre det. Ja jeg vet de er gule, men man trenger ikke å si noe om det til de som har det.

Jeg er 17 år og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har lest at man kan få fasetter på tennene, men det er dyrt. Har prøvd tannblekning hjemme men funker ikke. 

Jeg trenger hjelp med det ^

Anonymkode: 4cddf...1a8

Du har rett til gratis tannbehandling gjennom den offentlige tannhelsetjenesten. Kanskje du skal vurdere å gå dit og snakke med en tannlege om problemene dine.

AnonymBruker
Skrevet

Du har fremdeles gratis tannbehandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Du bør bestille deg en time på tannklinikken din og få en tannpleier eller tannlege til å undersøke tennene dine. Der vil du få riktig veiledning og nødvendig behandling dersom det er behov for det.

Det er bedre å oppsøke tannhelsepersonell for råd og diagnose om tannhelsen, og ikke spørre på KG. Ingen andre enn en tannlege eller tannpleier kan si om du har syreskader på tennene og hva som eventuelt bør gjøres med det.

Anonymkode: 35489...a1c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Brus ødelegger emaljen på tennene, så kutt dette tvert. Samme med appelsinjuice, energidrikker osv. Om du «må» ha, bruk sugerør så drikken ikke treffer fortennene. 

Få en tannlegetime kjapt, som flere skriver over.

Anonymkode: 038d6...f8d

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert det er syreskader. Iser det mye i tennene dine? Noen har naturlig gulere tenner enn andre. Helt normalt. Trenger ikke bety noenting. :)

Anonymkode: 8db7b...e6a

Skrevet (endret)

Du skriver syreskader, men det høres da mer ut som misfarging enn syreskader? Syreskader gjør tennene frynsete i kanten og de brekker lett, og emaljen blir tynn. Ikke nødvendigvis gul og misfarget.

Noen mennesker har bare rett og slett gulere tenner enn andre. Ser ovenfor at du er blitt rådet til å gå til tannlegen og få tennene bleket ved hjelp av tannlegen. Det fungerer, det er sant, men du skal vite at tennene overraskende fort vil bli noe mørkere igjen, omtrent som de var før. Hvitfargen man får av bleking varer ikke. Så de pengene (tusenvis av kroner...!) man bruker på bleking av tenner, er noe man må regne med å fortsette med. Det varer ikke, det må gjentas.

Bare så du er oppmerksom på det, og ikke blir skuffet når tennene er gule igjen ett år senere....

Har du sparepenger etter konfirmasjon eller noe, kan du jo prøve å få tennene bleket hos tannlegen. Jeg gjorde det etter at jeg sluttet å røyke for 11-12 år siden. Den gangen betalte jeg 3500 for det, og det er jo en del år siden nå.

Det er to måter å bleke tennene med tannlegens hjelp. Jeg fikk mine bleket i tannlegestolen, under en time jeg hadde der. De ble bleket ved at et middel ble penslet på tennene, og så ble det satt et blått lys på dem. Det var egentlig litt vondt, må jeg si! Isende smerte.

Den andre metoden er hjemmebleking, man får en formstøpt skinne av tannlegen til å sette på tennene om natten, som man fyller med en blekekrem før man setter den på. Dette må man gjøre noen netter inntil ønsket bleket farge er oppnådd. Husker ikke hvor mange netter venninnen min sa hun hadde brukt det. Men hennes tenner ble veldig hvite og fine :)

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...