Gå til innhold

Håper på boligkrakk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mulig du har noe rett i dette, men ser virkelig ikke hvorfor banken skal gjøre dette, og hvordan de overvåker hver enkelt bolig på denne måten. Har aldri hørt om et sånt tilfelle Iallefall.

Etter min kunnskap så vil et pant på 5 millioner på en bolig som synker til 4,5millioner ikke bli et problem før den dag man må selge/tvangsalg. Banken kan nekte en megler å selge til under 5 millioner før selger klarer å få en finansiering på resterende gjeld, i det tilfellet vil man måtte ta et forbrukslån - men at dette skulle skje før et salt mener jeg er et hypotetisk problem - ser virkelig ikke hva en bank skal få ut av at en sånn splitt i lånet.

Anonymkode: a5255...b10

Jeg har heller aldri hørt om en slik praksis, men siden jeg er nysgjerrig av natur måtte jeg undersøke litt.

Jeg gikk inn på mine lånedokumenter, og derfra ble jeg henvist til §1-9 i panteloven, hvor det står som følger ( det er punkt "e" som er gjeldende ved tap av markedsverdi):

Sitat

§ 1-9.Forfall.

(1) Foruten til vanlig forfallstid kan panthaveren kreve at pantekravet blir innfridd
a. når plikten til å betale renter og avdrag blir vesentlig misligholdt,
b. når pantet blir tvangssolgt,
c. når det blir åpnet gjeldsforhandling eller konkurs hos skyldneren eller hos pantets eier,
d. når eieren eller pantsetteren vesentlig misbruker sin råderett over pantet eller forøvrig vesentlig forsømmer sine plikter etter § 1-7,
e. når pantet går tapt eller blir skadet ved en tilfeldig begivenhet, og dette medfører at pantesikkerheten blir vesentlig forminsket.

(2) Krav om innfrielse etter første ledd bokstav c gir ikke rett til å kreve forsinkelsesrente.

(3) Før innfrielse kan kreves etter reglene i første ledd bokstav d eller e, skal panthaveren gi eieren og pantsetteren varsel med en rimelig frist til å rette på forholdet, dersom det ikke er forbundet med fare å vente.

Slik jeg leser denne bestemmelsen kan altså banken kreve at hele eller deler av pantet blir innfridd hvis pantesikkerheten blir vesentlig forminsket (som ved et boligkrakk), også når det ikke foreligger mislighold.

Banken har altså denne muligheten, men hvor ofte de benytter seg av den skal jeg ikke uttale meg om.

Anonymkode: 71ffb...b70

• Nyttig 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 17.54):

enorm renteøkning

enorm?...

Anonymkode: 8253a...cf4

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...