Gå til innhold

Hvor mye klær har dere av hver størrelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen komme med eksempler på hvor mange plagg av hver størrelse dere har til babyen? Typisk bodyer, bukser og pyjamaser. Evt annet om dere vil oppgi :)

Anonymkode: bc0ff...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde mye av alt i 50, men nå brukte han også 50 til han var nesten 4 måneder. Mye var arvet og kjøpt/fått brukt, så han rakk faktisk å bruke opp noen av plaggene. 🙈

I 56 brukte vi kanskje 5 bodyer, 3 bukser, 2 strømpebukser, 3 pysjer og en ullgenser han bare brukte ute. 56 passa i ganske nøyaktig 14 dager.

Nå bruker han 62, og vi har vel 15 langermede bodyer hvor 5 er omslag, 5 kortermede bodyer (2 omslag og 3 ikke), 3 pysjer med korte ermer og ben, 5 pysjer med lange ermer og ben, en college-genser, en cardigan i lin, 3 strømpebukser, en sparkedress med korte ermer, en sparkedress med lange ermer, en sparkedress med korte ermer og ben, og 10 bukser? Vi bruker riktig nok ikke alt, men vi liker å ha noe ekstra liggende. Også er vi dritdårlige på å vaske klær i tide. Holder på med tenner og sikler som en foss for tida, så blir minst ett body-skift i løpet av dagen. Smekker funker ikke for oss.

Anonymkode: fcafc...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ca 8 av alt i hver størrelse. Vil ikke kjøpe inn for mye på forhånd, plutselig bruker den ikke 50 i det hele tatt, eller plutselig trenger den ikke 56 før etter flere mnd og da er det feil sesong osv osv. 

Anonymkode: 43bee...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye🤪 

men jeg gikk inn for å ha 10 plagg av hver (altså 10 bodyer, 10 bukser osv) i de minste størrelsene. Noen dager går det 5 bodyer andre dager hverken gulper eller bæsjer hun ut noe som helst, så om du er som meg som ikke liker å vaske klær hver dag så er det greit med noen ekstra skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hadde mye av alt i 50, men nå brukte han også 50 til han var nesten 4 måneder. Mye var arvet og kjøpt/fått brukt, så han rakk faktisk å bruke opp noen av plaggene. 🙈

I 56 brukte vi kanskje 5 bodyer, 3 bukser, 2 strømpebukser, 3 pysjer og en ullgenser han bare brukte ute. 56 passa i ganske nøyaktig 14 dager.

Nå bruker han 62, og vi har vel 15 langermede bodyer hvor 5 er omslag, 5 kortermede bodyer (2 omslag og 3 ikke), 3 pysjer med korte ermer og ben, 5 pysjer med lange ermer og ben, en college-genser, en cardigan i lin, 3 strømpebukser, en sparkedress med korte ermer, en sparkedress med lange ermer, en sparkedress med korte ermer og ben, og 10 bukser? Vi bruker riktig nok ikke alt, men vi liker å ha noe ekstra liggende. Også er vi dritdårlige på å vaske klær i tide. Holder på med tenner og sikler som en foss for tida, så blir minst ett body-skift i løpet av dagen. Smekker funker ikke for oss.

Anonymkode: fcafc...834

Er jo ikke det at 56 holdt i 14 dager, men at du begynte å bruke det for sent, du brukte jo 50 i nesten 4 måneder, så kunne byttet til 56 før😂

Anonymkode: bc0ff...4fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alt for mye i 50. Stakkaren kom ut og var 52 cm lang og over 4 kg, så 50 var lite fra starten. Skulle jeg gjort det igjen ville jeg kjøpt en eller to bodyer og bukser i 50 og heller kjøpt 6-7 bodyer og bukser/strømpebukser i 56. Så evt. kjøpt mer i 50 ved behov. Nå er han mellom størrelse 62 og 68, og vi har vel åtte bodyer og fem bukser/strømpebukser i de størrelsene, og sikkert ti pysjer. Han gulper en del, men bæsjer sjelden, og nesten aldri utenfor bleia, så her går det oftere bodyer og gensere enn bukser på vask.

Anonymkode: d795a...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er jo ikke det at 56 holdt i 14 dager, men at du begynte å bruke det for sent, du brukte jo 50 i nesten 4 måneder, så kunne byttet til 56 før😂

Anonymkode: bc0ff...4fc

Nei, vi gikk ikke over til 56 for sent. Baby var i utgangspunktet liten og hadde en lengre stans i veksten på grunn av behandlinger og operasjoner han måtte gjennom pga. medfødt sykdom. Når ting hadde roet seg skjøt veksten veldig fart, og derfor passet 56 bare i to uker.

Anonymkode: fcafc...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, vi gikk ikke over til 56 for sent. Baby var i utgangspunktet liten og hadde en lengre stans i veksten på grunn av behandlinger og operasjoner han måtte gjennom pga. medfødt sykdom. Når ting hadde roet seg skjøt veksten veldig fart, og derfor passet 56 bare i to uker.

Anonymkode: fcafc...834

Aha okey:)

Anonymkode: bc0ff...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke telling🙊Får se hva som blir brukt når han kommer. 

Vi har valgt å kjøpe en del billigere klær/større pakker med flere bodyer osv i ulike størrelser. Det er slitsomt om bi MÅ vaske klær hver eneste dag fordi det må bli rent til dagen etter. Strømmen er jo også dyr...

Anonymkode: 250ae...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eldste hadde vi 4-5 bodyer og bukser i 56, samt noen pysjer. I 62 omtrent det dobbelte. Lite i 68, men mer 74. Dette fungerte greit, siden vi brukte pysjene som lekedress og dermed fikk flere antrekk.

Yngste ble født prematur, og brukte derfor 50 i to måneder (Vi brettet opp ermer og bein i stedet for å kjøpe enda mindre.) Jeg kjøpte et par pakker på finn, og endte opp med ca 20 bodyer og 15 bukser i størrelse 50. Ca 8 pysjer, men noen er 50/56. Det var litt mye, selv om sprutbæsj og mye gulp gir hyppige klesskift. Samtidig var det deilig på Nyfødtintensiven, når vi hadde begrenset mulighet til klesvask. 

Jeg tror vi har omtrent halvparten så mye i 56 nå, men det kan vise seg å være mer når jeg blir ferdig med å bytte størrelse i kommoden.

 

Og nei, vi har ikke brukt 50 for lenge, ihvertfall ikke mer enn noen dager. Babyer vokser i rykk og napp, og kan bruke et par uker på å legge på seg før de plutselig vokser i lengden. Det var bare 3 uker siden jeg lurte på om jeg skulle innføre 56, men så at det var alt for stort. For en uke siden var alle bukser og pysjer med sokk for korte, og de minste bodyene for små. I går vurderte jeg alle bodyer i 50, og samtlige var for små.

Anonymkode: 832a8...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 bodyer i str 50, 1 bukse

Litt mer i 56.. 3-4 bukser, 2 heldresser, 4-5 pysj, 5-7 bodyer

Ikke så mye i 62, kanskje 6-8 plagg

Bruker 62 og 68 nå, har 8-10 plagg i 68 

Litt ull har vi og hatt siden baby ble født i februar, dress og jakke/bukse til å ha utenpå + 3 body og 1 bukse i 56 og 62.

Har også 2-3 luer, votter, solhatt, noen sokkepar, 2 kjoler og 2 strømpebukser

Har generelt hatt lite søl med bæsj og gulp og sånn og burde sikkert skiftet klær litt oftere men føler ikke vi har trengt masse klær ennå...

 

Anonymkode: 4fd89...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en del, men det er fordi jeg ikke orker tanken på å handle etter fødsel. Tipper hun blir ganske lita, så her har vi; 

2 pysjamaser, 2 ullbodyer og 1 bomullsbody, 1 hentesett i strikk, 1 dress og 1 sparkebukse i str 50. 

3 pysjamaser, 10 bodyer (8 i ull og 2 i bomull), 8 bukser, 3 overdeler og et par kjoler i str 56.

Har også noen plagg i større størrelser, men vil vente å se an hvordan hun vokser. Mulig vi må kjøpe inn litt mer i 50, men vi har heldigvis 'basic.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når yngste ble født hadde vi kanskje 5-6 bodyer, en pysj , en ulldress litt hjemmestrikk, og 2-3 bukser i str 56. I str 62 hadde vi et par bodyer, en ulldress, litt hjemmestrikk, en pysj, to bukser og litt sommertøy etter eldste som vi trolig ikke fikk bruk for. Også hadde vi en body i str 50 som vi fikk av ei venninne som mente det var arrogant å anta at også barn nr to skulle rett inn i str 56. Hun hadde forsåvidt rett i at han ikke skulle det. Han var 58 cm lang ved fødsel og begynte rett i str 62 😂 Pappaen var faktisk på shopping før vi dro fra sykehuset for å kjøpe litt ull i str 62 som han kunne reise hjem i, for de sommerklærne fikk vi ikke bruk for rundt jul 😂

Han bruker 74 nå, og har gjort det lenge, så i denne størrelsen har vi ganske mye klær som strekker seg fra shorts til ull til vinddress. Hadde en del i str 62 og 68 også til slutt, for en gulpebaby krever mye mer skift enn broren gjorde i den alderen, også blir det jo litt ekstra når man får barn i motsatte sesonger for da får man et utvalg man ikke egentlig trenger som utgangspunkt 🙈 

Anonymkode: 71f06...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye man trenger, vil variere veldig. Hvor ofte vasker dere klær, har dere gulpebaby, osv. 

Vi hadde en ekstremgulper som førstemann, og det røykt med 4-5 bodyer daglig.. Men da vasket vi også klær omtrent daglig, siden vi også ble gulpet ned, så hadde vel kanskje 6-7 bodyer i de minste størrelsene. 

Minsten som ikke gulpet, klarte seg fint med 3-4 bodyer. 

Så se an behovet. Du kan kjøpe etter behov. Ser du at oi, nå må vi vaske hver eneste dag, langt fra fulle maskiner, så kjøpe et par til. Bedre å kjøpe litt lite, og så heller fylle på, enn å kjøpe alt for masse. 

Anonymkode: 22d13...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er jo ikke det at 56 holdt i 14 dager, men at du begynte å bruke det for sent, du brukte jo 50 i nesten 4 måneder, så kunne byttet til 56 før😂

Anonymkode: bc0ff...4fc

Dette kunne vært oss. Her tynte jeg tiden med 50 klærne fordi jeg ville få brukt de søte små klærne lengst mulig. Som om ikke 56 er smått nok😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er jo ikke det at 56 holdt i 14 dager, men at du begynte å bruke det for sent, du brukte jo 50 i nesten 4 måneder, så kunne byttet til 56 før😂

Anonymkode: bc0ff...4fc

Det vet du da ingenting om. Babyer vokser i rykk og napp. Vår eldste brukte 50 kjempelenge. Han vokste forferdelig sakte i starten, og ja, vi ble sendt til spesialoppfølging pga det. Str 62 raste han gjennom så fort at vi knapt rakk bruke tingene én gang. 

Anonymkode: 22d13...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et tips er forresten siklesmekker, da slipper man bytte body så ofte om man har en baby som sikler / gulper litt :) (min gulper iblant såpass lite/forsiktig at smekke tar alt og trenger da ikke vaske bodyen)

Anonymkode: 4fd89...e6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 13.56):

Et tips er forresten siklesmekker, da slipper man bytte body så ofte om man har en baby som sikler / gulper litt :) (min gulper iblant såpass lite/forsiktig at smekke tar alt og trenger da ikke vaske bodyen)

Anonymkode: 4fd89...e6e

Siklesmekker har lite verdi om du får en gulpebaby. Siklesmekka var som regel det eneste som ikke ble gulpa på hos oss. Og jeg har måttet vaske hele gulvet i gangen flere ganger når han har hengt på skuldra og gulpa nedover hele meg og utover hele gulvet 🙈😂 Vurderte en periode å skaffe sånt plasttrekk til sofaen som mammaen til Fran i the nanny hadde på nittitallet 😂😂

Anonymkode: 71f06...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...