Gå til innhold

Styringsrente på 1.25 % !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OFFENTLIGGJØRING STYRINGSRENTE DØGNLÅNSRENTE RESERVERENTE
23.06.2022 1,25 2,25 0,25

https://www.finansnorge.no/tema/bank/slik-setter-bankene-boliglansrenten/

https://www.finansportalen.no/

Så  står det  igjenn å sjå hvor høyt bankene ettehvert   vil legge lista for sin utlån.

 

Anonymkode: 52493...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som forventet dette. Kommer bare til å fortsette å stige.

Anonymkode: 798c9...c91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):
OFFENTLIGGJØRING STYRINGSRENTE DØGNLÅNSRENTE RESERVERENTE
23.06.2022 1,25 2,25 0,25

https://www.finansnorge.no/tema/bank/slik-setter-bankene-boliglansrenten/

https://www.finansportalen.no/

Så  står det  igjenn å sjå hvor høyt bankene ettehvert   vil legge lista for sin utlån.

 

Anonymkode: 52493...5e0

66% økning i renteutgiftene det 😭

Anonymkode: 41039...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om det skjer noe med sparing også. 

Anonymkode: d30b7...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spent på om det skjer noe med sparing også. 

Anonymkode: d30b7...747

Mens boliglånsrenta gikk opp med 0.75 gikk min innskuddsrente opp med 0.05%, så er ikke voldsomt optimist

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som forventet dette. Kommer bare til å fortsette å stige.

Anonymkode: 798c9...c91

Blir spennende tider fremover dette. Litt spent på om befolkningen klarer å justere ned forbruket i tide, og stramme inn budsjettet. Før de går konkurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Topsi said:

Mens boliglånsrenta gikk opp med 0.75 gikk min innskuddsrente opp med 0.05%, så er ikke voldsomt optimist

Ikke jeg heller, men er jo gjerne et par måneders etterslep. Så tar nok en stund før man får den halve prosenten. På den annen side er det langt etterslep på tidligere renteøkninger, så bør jo skje noe snart. 

Anonymkode: d30b7...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Julen ringes inn 2022 vil styringsrenten øke ytterligere, og ligge på omlag 2,25 %.  Utlånsrenten i dei fleste banker vil ligge på omlag 3-4 %, og drivstoffprisene vil ligge på omlag kr. 30.- pr liter.

Får vi en ny høst / vinter med høye strømregninger vil mange måtte omprioritere sitt forbruksmønster.  

Anonymkode: 52493...5e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en helt kynisk politikk fra dagens regjering! Der de håver inn masse penger på Strøm og drivstoff og sender regningen over til vanlige folk når prisstigningen løper løpsk i form av inflasjon. Den ekstreme prisstigningen på strøm og drivstoff slår ikke bare direkte ut på høyere inflasjon på grunn av dette isolert. Det påvirker alle typer varer og tjenester og er inflasjonsdrivende som bare pokker. Heve renten hjelper neppe mye! Det gjør bare at enda flere vil slite stort, miste boligene sine og enda flere bedrifter vil slite. Mangel på arbeidskraft er stor ja, men det bunner i at veldig mye av denne arbeidskraften er så dårlig betalt at man ikke kan leve i Norge på disse lønningene. De som jobbet i disse yrkene har reist hjem under pandemien.

Støre og denne Vedum virker helt handlingslammet. "vent å se" er slagordet. De håper at dette skal gå over av seg selv, eller at folk flest blir så utmattet av dette at de ikke protesterer lenger.  De har nok midlertidig rett i sine antydninger, men når folk mister sine tak over hodet, ikke kan betale for mat og helt grunnleggende behov ? Da kommer den sosiale nøden. Kanskje folk reiser seg da.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spent på om det skjer noe med sparing også. 

Anonymkode: d30b7...747

Sparerenten har gått opp i flere banker allerede.

Anonymkode: 52493...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Før Julen ringes inn 2022 vil styringsrenten øke ytterligere, og ligge på omlag 2,25 %.  Utlånsrenten i dei fleste banker vil ligge på omlag 3-4 %, og drivstoffprisene vil ligge på omlag kr. 30.- pr liter.

Får vi en ny høst / vinter med høye strømregninger vil mange måtte omprioritere sitt forbruksmønster.  

Anonymkode: 52493...5e0

Matprisene skal sikkert også opp 

Anonymkode: 565c6...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er enda sykt lavt. Håper det går mer opp. Jeg vil ha noe renter på sparepengene mine. 

Anonymkode: 9894d...2e9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttca skrev (5 minutter siden):

Blir spennende tider fremover dette. Litt spent på om befolkningen klarer å justere ned forbruket i tide, og stramme inn budsjettet. Før de går konkurs.

Jeg legger merke til at poenget med at det er mye kapital i befolkningen ikke er med denne gangen, og at man signaliserer at man følger utviklingen tett, og at rentebanen kan bli justert oftere. Det er positivt.  

Men det bekymrer meg at det fortsatt forventes lønnsvekst, og så vidt jeg kjenner til , er det klart at det blir reallønnsnedgang i år. Og de har fortsatt en feil inflasjons-modell.  Prisvekst uten lønnsvekst er ikke nødvendigvis noe som bør takles med renter. 

Jeg  frykter vi tvinger befolkningen inn i en sparemodus, og da står utfordringene i kø VELDIG fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sluttca skrev (15 minutter siden):

Blir spennende tider fremover dette. Litt spent på om befolkningen klarer å justere ned forbruket i tide, og stramme inn budsjettet. Før de går konkurs.

Denne rentehevingen har vel vært kritisert for at prisstigningen ikke skyldes overforbruk hos folk, men ytre faktorer som gir høye priser på strøm, drivstoff og mat. Folk har allerede spart inn på disse tingene med de mangedoble prisene, så renteheving er ikke riktig virkemiddel. 

Anonymkode: 7d1e9...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Dette er en helt kynisk politikk fra dagens regjering! Der de håver inn masse penger på Strøm og drivstoff og sender regningen over til vanlige folk når prisstigningen løper løpsk i form av inflasjon. Den ekstreme prisstigningen på strøm og drivstoff slår ikke bare direkte ut på høyere inflasjon på grunn av dette isolert. Det påvirker alle typer varer og tjenester og er inflasjonsdrivende som bare pokker. Heve renten hjelper neppe mye! Det gjør bare at enda flere vil slite stort, miste boligene sine og enda flere bedrifter vil slite. Mangel på arbeidskraft er stor ja, men det bunner i at veldig mye av denne arbeidskraften er så dårlig betalt at man ikke kan leve i Norge på disse lønningene. De som jobbet i disse yrkene har reist hjem under pandemien.

Støre og denne Vedum virker helt handlingslammet. "vent å se" er slagordet. De håper at dette skal gå over av seg selv, eller at folk flest blir så utmattet av dette at de ikke protesterer lenger.  De har nok midlertidig rett i sine antydninger, men når folk mister sine tak over hodet, ikke kan betale for mat og helt grunnleggende behov ? Da kommer den sosiale nøden. Kanskje folk reiser seg da.

Amerikanske borgere står overfor tilsvarende utfordringer som nordmenn. og det meste henger saman idag.  Norge ligger på europatoppen i husholdningsgjeld, og det har bekymret m.a. kredittilsynet lenge. Lønnstileggene er forlengst gått med i dragsuget til prisveksten, og renteforhøyelsene. Medan pensjonistene fekk kr 500,- i mnd så  bevilget politikerne seg selv skyhøge lønnstillegg. Vi kommer etterhvert til å få eit 3-delt samfunn der klasseskille blir mer, og mer synleg  

Anonymkode: 52493...5e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke klarer denne godt varslete rentehevingen burde fått fastrente. Det var mulig i binde renten på rett over 2 % i 10 år for 1 år siden. 

Blir helt sjokkert av å lese i avisene om folk som er redd de må selge hus og hjem. Hvorfor i alle dager bandt de ikke renten? Det har jo vært innlysende at renten skulle opp... 

 

Anonymkode: e77e2...530

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Antiviruset said:

Dette er en helt kynisk politikk fra dagens regjering!

Du vet at regjeringen ikke har noe med rentehevingene å gjøre?

Anonymkode: 845b4...cb8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgste rentehevning på 20 år. 

Vi har etterhvert fått en hel genrasjon som levd med lave renter, og knapt opplevd en renteøkning på 20 år. 

Høy lånvekts,  høyt privat  forbruk, krigen i Ukrania, pandemien, er utslagsgivende for renteøkn. m.m  

Anonymkode: 52493...5e0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har lånt til over pipa bør binde renta nå! Hvis de ikke skal selge, endre på huslånet osv så det ikke blir over og underkurs da. 

Anonymkode: 9894d...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Jeg legger merke til at poenget med at det er mye kapital i befolkningen ikke er med denne gangen, og at man signaliserer at man følger utviklingen tett, og at rentebanen kan bli justert oftere. Det er positivt.  

Men det bekymrer meg at det fortsatt forventes lønnsvekst, og så vidt jeg kjenner til , er det klart at det blir reallønnsnedgang i år. Og de har fortsatt en feil inflasjons-modell.  Prisvekst uten lønnsvekst er ikke nødvendigvis noe som bør takles med renter. 

Jeg  frykter vi tvinger befolkningen inn i en sparemodus, og da står utfordringene i kø VELDIG fort.

Dette med lønnsvekst er tull  det er allerede klart at vi får en reallønnsnedgang, og det er tydelig at dette nesten er et "forsøk" på å forsterke den, for den ble ikke stor nok i lønnsoppgjøret. Vi snakker ikke om en galopperende lønnsvekst, men en moderat, utilstrekkelig lønnsvekst. Blir nesten litt konspiratorisk her  men virker som at målet er mindre penger til vanlige folk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...