Gå til innhold

Forslag til kjøreplan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er en typisk kjøreplan i et bryllup?

Anonymkode: b7457...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja denne fant jeg selv da jeg googlet før jeg opprettet tråden, men synes den var helt håpløs. 1,5 time på forrett som tar 5 min å spise? 11 taler?? Kakebord først etter midnatt? Er dette normalt?😂

Anonymkode: b7457...899

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bruden?
I så fall er det toastmaster som lager kjøreplan, du trenger bare å si hva du vil dagen deres skal inneholde :)

Sminke, hår, brud og brudepiketid

Kjøre til kirken

Vielse

Fotografering for brudeparet og forlovere

Samme tid som fotografering er det fingermat og noe godt i glasset til de ventende gjestene (du velger selv hva du vil gjøre ut av denne tiden. Viss ikke så er dette mingletid imens de venter)

Middag: Her også, kommer veldig an på hva slags mat dere vil ha, hvor mange retter, hvor mange gjester dere er, hva slags underholdning, hva slags familie dere er, mange taler, musikkinnslag? osv. 

MEN! 

Velkommen til bords
Skjenke vin til forrett/toastmaster snakker

Forrett
Toastmaster snakker og rydd

Skjenk vin til hovedrett
Presentasjon hovedrett
Hovedrett servert
Runde 2 vin hovedrett
Toastmaster/
Tale
Rydd
Tale
HVIS FLERE TALER HER MÅ DET ETTERFYLLES I GLASSENE

Dessertvin skjenk/Toastmaster
Dessert
TALE
TALE

Talere under middag: Brudens far, Brudgom, Forlover brud, Forlover brudgom.
Innslag: legg de til ryddetidene.

RYDD OG OMRIGG og bar åpner med en gang
Nå vil folk strekke litt på seg, gå på do, ut en tur, frisk luft, gå i baren, mingle. 

Samle fokus igjen ved å starte med en felles lek eller innslag eller underholdning eller noe slikt. I mens dette pågår setter man ut kakene og kaffe. Det mingles og drikkes. Så når man er klar og har unnagjort kakekutting og leker og alt slikt, så kaller man brudeparet til dansegulvet for dansen, dette markerer åpning av dansegulvet og selve festen annses for startet. 

Det er umulig å skrive tidsbruk eller klokkelsett siden jeg ikke vet noe om antall gjester eller når vielsen er. Men det er lett å fylle ut, og en toastmaster får til dette :)

Kakebordet er som regel kl 20.00
Fest åpnes 21.00/21.30
Nattmat kl. 23.30 eller midnatt. 

 

Anonymkode: ba3f8...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette vil avhenge av hvor lang tid du trenger/ønsker til forberedelsene på morgenen, hvor lang tid det tar å kjøre til kirke/vielsessted, selskapslokale ++

Men her er de vanligste punktene i et norsk bryllupsprogram og hvor lang tid det tar med start ved vielsen:

Kirkevielse - 45 minutter + 15-20 minutter på kirketrappen for gratulasjoner og bilder. (Borgelig/HE-vielse tar ca. 20 minutter.)

Portrettfotografering - 1 til 1 1/2 time. Husk å også regne med tid til kjøring til og fra + gange til eventuell location.

Velkomst ved selskapslokale + mingling - ca. 30 minutter.

-----
Hittils i bryllupsdagen er det ganske lett å holde kontroll på kjøreplanen, men under middagen er det mye som skjer samtidig, så det er veldig viktig å ha god kommunikasjon med toastmaster og kjøkkenet slik at dette går så smidig som mulig.
------

Bryllupsmiddagen: En gjennomsnittlig bryllupsmiddag tar fort 4-5 timer - og det er fordi man må beregne tid til:

- Skjenking av vin/drikke
- Velkomsttale
- Servering av forrett + tid til å spise
- Vanligvis 1-2 taler under forretten (brud/brudgom)
- Rydding
- Påfyll drikke/ny vin til hovedrett
- Servering av hovedrett + tid til å spise
- 2-4 taler under/etter hovedretten (foreldre/forlovere)
- Rydding
- Kanskje en 10-15 minutters pause før desserten
- Skjenking av drikke igjen
- Servering av dessert
- Resten av talene kommer gjerne samlet under/etter desserten (øvrige familie/venner)

Avhengig av hvordan lokalet er lagt opp er det ofte behov for å rydde selskapslokalet og gjøre klart for kaker, dans og fest. Dette tar opp mot en time - tid hvor selskapet mingler. Er det er selskapslokale med flere rom hvor man har egne rom til dans og kaker/kaffe så kan man gå rett dit etter middag, men de fleste lokaler bruker samme rom til middag og fest og man må derfor beregne god tid til rydding etter middag.

Med utgangspunkt i at man vanligvis går til bords i 16-17 tiden, og en middag varer rundt 4-5 timer så er det vanlig at første dans og kaker skjer rundt 21/22, MEN vær oppmerksom på at det er veldig vanlig at bryllupsmiddager går over tiden. Kjøkkenet kan være forsinket, det tar lang tid med servering, det tar lenger tid å samle gjestene igjen etter pausene, talerne snakker mye lenger enn hva toastmaster har regnet med ++ Så det er faktisk ikke uvanlig at man nærmer seg midnatt før kaker og dans skjer.

Hvis du synes dette høres ille ut så er det beste rådet mitt å engasjere en toastmaster som er streng på taletid, har god kommunikasjon med kjøkkenet og som i det hele tatt er veldig engasjert og tørr å si ifra. Da har du best odds for at dere ikke "kaster bort" tid under middagen.

Men regn alltid en time mer enn man tror til middagen, fordi det er mye som skal klaffe.

Anonymkode: b52c5...60f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja denne fant jeg selv da jeg googlet før jeg opprettet tråden, men synes den var helt håpløs. 1,5 time på forrett som tar 5 min å spise? 11 taler?? Kakebord først etter midnatt? Er dette normalt?😂

Anonymkode: b7457...899

Følg rekkefølgen kanskje, og ikke tiden 😂

Anonymkode: 94026...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja denne fant jeg selv da jeg googlet før jeg opprettet tråden, men synes den var helt håpløs. 1,5 time på forrett som tar 5 min å spise? 11 taler?? Kakebord først etter midnatt? Er dette normalt?😂

Anonymkode: b7457...899

Nå er det vel 30 minutter satt av til forrett i den planen (17.45-18.15), og det stemmer nok ganske greit. Forretten skal serveres, det skal spises en god del av den før første taler blir introdusert. Ofte er det også to taler under forretten. Med servering, spising, introduksjon av talere + taletid så er man fort oppe på 30 minutter 😊 Og samme oppskrift gjelder under hovedretten, men da med mye lenger tid til å spise, flere taler, kanskje påfyll av drikke ++

Og 11 taler er heller ikke unormalt. Det kommer så klart an på hvor stort selskap man har og hvor taleglade gjestene er, men dette er alle potensielle talere:

- Brud
- Brudgom
- Brudens foreldre (ved skilte foreldre er dette ofte to taler)
- Brudgommens foreldre (ved skilte foreldre er dette ofte to taler)
- Brudens forlover(e)
- Brudgommens forlover(e)

- Eventuelle søsken på begge sider
- Tanter/onkler/besteforeldre/faddere
- Andre taler/innslag fra venner
- Takk for maten-tale

Anonymkode: b52c5...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja denne fant jeg selv da jeg googlet før jeg opprettet tråden, men synes den var helt håpløs. 1,5 time på forrett som tar 5 min å spise? 11 taler?? Kakebord først etter midnatt? Er dette normalt?😂

Anonymkode: b7457...899

Enig, helt tragisk!! Selv om det er normalt ville jeg nok fått fortgang i elendigheten på en eller annen måte. Tenk på når man er på jobbkonferanser med kanskje 150 stk og tre retter og litt undeholdning, det går faktisk an å avvikle litt fortere. 
Det er jo DRIT KJEDELIG å sitte så lenge ved bordet, da er man jo låst til å snakke med bare noen få mennesker. Det er gjerne flere familie/venner/kjente man har lyst til å prate med også. 

Anonymkode: 27613...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... kjøreplanend som er presentert noen steder er ganske voldsomt. Man må ikke ha det slik. Og selvfølgelig får brudeparet bestemme hvordan dagen skal legges opp, det er ikke noe man må overlate til toastmaster. At toastmaster har kontroll på talene og har makstider på taler er lurt. Som oftest er bryllup flest mye mer uformelle enn det typiske "bryllupsarrangørnettsidet" legger opp til.

Jeg syntes det høres drøyt sent ut å ha kakebord midnatt. Vi skal ha kaker til kaffen etter middag, det har det vært i alle bryllup jeg har vært i (både formelle og mer uformelle), og aldri senere enn 22. Så er det snacks og nattmat senere på kvelden. 

Vi tar fingermat til minglingen før vi setter oss, beregner så 2,5 time på selve middag (buffet), så kaffe og kaker som dessert for å slippe altfor mange timer til bords og slik at selve festen kan starte ikke så altfor sent. Vi har både eldre, gravide og småbarnsforeldre blant gjestene så vil ikke dra ut de "obligatoriske tingene" altfor lenge. Lang dag blir det uansett! 

Men man gjør jo ting akkurat sånn man vil og det som passer en best :)

 

 

 

Anonymkode: 4e99b...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 12.14):

Ja denne fant jeg selv da jeg googlet før jeg opprettet tråden, men synes den var helt håpløs. 1,5 time på forrett som tar 5 min å spise? 11 taler?? Kakebord først etter midnatt? Er dette normalt?😂

Anonymkode: b7457...899

Det er sent kakebord! Er jo ikke alle som orker å delta til midnatt. Det kommer jo ofte besteforeldre, gjester som har barnevakt osv. 

Jeg tror det er lurt å legge en plan litt nærmere. Be talere gi beskjed til toastmaster innen x dato. Gi også beskjed på maks varighet per tale. Om 10 talere står i 10min hver, så tar det sin tid. 

Anonymkode: 296c6...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende tid for kakebord så kommer dette helt ann på når på dagen man gifter seg. Har vært i kirkebryllup som startet kl 16, da sier det seg selv at det er vanskelig å få inn kakebord til kl 20.

Selv hadde vi kirkebryllup som startet kl 14.30, middagen startet kl 17.30 og kakebord ble da kl. 22.30, nattmat kl 02. Festen varte for øvrig til kl. 05 ;) 

Anonymkode: 39711...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...