Gå til innhold

Er det like vanskelig å få A på universitet som F (ikke bestått)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennom alle studieår har fått alle karakterene, uten om E og F. Har fått alt fra A-D. På den aller siste eksamen nå fikk jeg C som også var gjennomsnittskarakteren, som innebærer at de fleste endte opp med C. Men jeg synes overraskende mange strøk. 11 A ble utlevert, mens 14 personer endte opp med stryk. Det er mange synes jeg. Hva skal egentlig til for å stryke på eksamen, utenom plagiat og formelle feil som å skrive navnet sitt på papiret osv. Skjønner ikke hva som gjør at så mange stryker

Anonymkode: c1773...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man ikke F ved å levere blankt også? Hvis man kommer på eksamen og bare ikke er klar.

Anonymkode: e3d80...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjennom alle studieår har fått alle karakterene, uten om E og F. Har fått alt fra A-D. På den aller siste eksamen nå fikk jeg C som også var gjennomsnittskarakteren, som innebærer at de fleste endte opp med C. Men jeg synes overraskende mange strøk. 11 A ble utlevert, mens 14 personer endte opp med stryk. Det er mange synes jeg. Hva skal egentlig til for å stryke på eksamen, utenom plagiat og formelle feil som å skrive navnet sitt på papiret osv. Skjønner ikke hva som gjør at så mange stryker

Anonymkode: c1773...de9

Jeg tror at hvis du jobber veldig bra/jevnt så skal det mer til for å stryke. Men jobber du ikke så jevnt eller jobber litt for lite så kan man gidt stryke. Jeg har fått alle karakterer fra A til stryk og det kommer mye an på hvor godt jeg har jobbet med faget. 

Anonymkode: 4dc6d...56e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig det er å få A er veldig avhengig av studie, og jeg mener også at enkelte er i overkant snille med studentene sine. Etter å ha studert for mye, for lenge, så har jeg mistet en del respekt for akademia.

Den siste bacheloren jeg tok fikk jeg A og B på alt av eksamener og andre typer innleveringer, og dette omtrent uten at jeg har vært på en eneste forelesning. I det ene faget har jeg ikke lest, bare brukt google på en sekstimers hjemmeeksamen, og jeg vet fortsatt ikke helt hva det faget egentlig handlet om. Ingen fikk under C, selv fikk jeg B. Helt ufortjent. 

I 2011 tok jeg et årsstudium der vi fikk utdelt kanskje 50 spørsmål og svar før eksamen, med beskjed om at vi kom til å få 20 av dem på eksamen. På den eksamen fikk ingen under B, men det var jo et manipulert resultat, vi visste hva som kom på eksamen. Og dette tror jeg skjer relativt ofte, om enn på litt ulike måter. Spesielt på små institutter som kanskje sliter med å argumentere for hvorfor de burde få lov til å eksistere, og som også sliter litt med rekruttering. De gir gode karakterer for å gi inntrykk av at dette er kvalitetsfag med flinke studenter.

Stryk kan komme av mange ting, men en veldig vanlig ting er at studentene misforstår oppgaveteksten og svarer på noe helt annet uten at de er klar over det. Også skjer jo livet da. I en klasse på kanskje 100 stykker så er det ikke så rart om en forholdsvis stor del aldri leverer eksamen, dropper ut uten å trekke seg, eller rett og slett leverer et dårlig stykke arbeid og håper på det beste.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått stryk, men har fått A mange ganger.

Anonymkode: acbfd...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.11 skrev (14 minutter siden):

Hvor vanskelig det er å få A er veldig avhengig av studie, og jeg mener også at enkelte er i overkant snille med studentene sine. Etter å ha studert for mye, for lenge, så har jeg mistet en del respekt for akademia.

Den siste bacheloren jeg tok fikk jeg A og B på alt av eksamener og andre typer innleveringer, og dette omtrent uten at jeg har vært på en eneste forelesning. I det ene faget har jeg ikke lest, bare brukt google på en sekstimers hjemmeeksamen, og jeg vet fortsatt ikke helt hva det faget egentlig handlet om. Ingen fikk under C, selv fikk jeg B. Helt ufortjent. 

I 2011 tok jeg et årsstudium der vi fikk utdelt kanskje 50 spørsmål og svar før eksamen, med beskjed om at vi kom til å få 20 av dem på eksamen. På den eksamen fikk ingen under B, men det var jo et manipulert resultat, vi visste hva som kom på eksamen. Og dette tror jeg skjer relativt ofte, om enn på litt ulike måter. Spesielt på små institutter som kanskje sliter med å argumentere for hvorfor de burde få lov til å eksistere, og som også sliter litt med rekruttering. De gir gode karakterer for å gi inntrykk av at dette er kvalitetsfag med flinke studenter.

Stryk kan komme av mange ting, men en veldig vanlig ting er at studentene misforstår oppgaveteksten og svarer på noe helt annet uten at de er klar over det. Også skjer jo livet da. I en klasse på kanskje 100 stykker så er det ikke så rart om en forholdsvis stor del aldri leverer eksamen, dropper ut uten å trekke seg, eller rett og slett leverer et dårlig stykke arbeid og håper på det beste.

I dette semestret her har jeg ikke fulgt med på en eneste forelesing, jeg har ikke en gang kjøpt skolebøkene, og brukte feil bok på eksamen som kilde da jeg skulle henvise. Lånte en bok på biblioteket som til og med var feil å bruke, og jeg endte opp med C på eksamen.

 

Ja, folk er forskjellig på måten vi lærer på og måten vi tar ting på, men jeg lurer igjen på om sensor tar høyde for om oppgaven er god selv om man tilsynelatende ikke svarer på oppgaven? Virker nesten sånn. Men ble litt overrasket over at 14 personer strøk på eksamen. Tror ikke jeg har sett noe resultat med så mange stryk før, særlig på en filosofi eksamen. På den forrige eksamen som kom forrige uke, der var 12 A’ere og 4 stryk 

Anonymkode: c1773...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende noen valgte å konte eksamen for å heller ta den senere, men jeg lurer også veldig på dette. Jeg ser også at det varierer veldig fra eksamen til eksamen. På en av dem fikk de fleste B eller C, mens på en annen var det både flere A og flere D, E og F. Jeg lurer veldig på hva som er grunnen til det.

Anonymkode: c872c...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I dette semestret her har jeg ikke fulgt med på en eneste forelesing, jeg har ikke en gang kjøpt skolebøkene, og brukte feil bok på eksamen som kilde da jeg skulle henvise. Lånte en bok på biblioteket som til og med var feil å bruke, og jeg endte opp med C på eksamen.

 

Ja, folk er forskjellig på måten vi lærer på og måten vi tar ting på, men jeg lurer igjen på om sensor tar høyde for om oppgaven er god selv om man tilsynelatende ikke svarer på oppgaven? Virker nesten sånn. Men ble litt overrasket over at 14 personer strøk på eksamen. Tror ikke jeg har sett noe resultat med så mange stryk før, særlig på en filosofi eksamen. På den forrige eksamen som kom forrige uke, der var 12 A’ere og 4 stryk 

Anonymkode: c1773...de9

Jeg har også opplevd å gjøre det bra når jeg har lest beldig lite. Men andre ganger så har det gått dårlig når jeg ikke har lest. Det har nok også å gjøre med hvordan de lager eksamen, men samtidig er det forskjellig hva man synes er vanskelig. Hvis noen stryker der jeg har gjort det bra uten at jeg la i så mye innsats tenker jeg liksom ikke "hvordan går det an"? Jeg tenker at de sikkert slet med dette mens jeg sliter mer med andre fag hvis jeg ikke klarer å jobbe jevnt i det faget. 

Anonymkode: 4dc6d...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har også opplevd å gjøre det bra når jeg har lest beldig lite. Men andre ganger så har det gått dårlig når jeg ikke har lest. Det har nok også å gjøre med hvordan de lager eksamen, men samtidig er det forskjellig hva man synes er vanskelig. Hvis noen stryker der jeg har gjort det bra uten at jeg la i så mye innsats tenker jeg liksom ikke "hvordan går det an"? Jeg tenker at de sikkert slet med dette mens jeg sliter mer med andre fag hvis jeg ikke klarer å jobbe jevnt i det faget. 

Anonymkode: 4dc6d...56e

Så jeg har både opplevd å gjøre det bra i fag der flesteparten ikke har det, og motsatt (strøket eller fått E der folk synes eksamen var grei). Fordi jeg noen ganger syenes det er vanskelig å jobbe godt med faget, andre ganger er det et fag jeg er mer naturlig god i. Så er dette motsatt for enkelte andre (hva de er god i og hva de sliter mer med).

Jobber man jevnt og godt så stryker man mer sjeldent, men gjør man ikke det så kan det være mye mer variabelt hvordan folk gjør det. 

Anonymkode: 4dc6d...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mye lettere å få F enn å få A, hva er det for slags spørsmål egentlig 😂

Jeg har fått F et par ganger selv. Har møtt opp og bare levert blankt etter 5 minutter, og kontet ved neste mulighet (og gjort det bra da).

Anonymkode: 4beb1...4c8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent praktisk er det svært enkelt å stryke hvis man går inn for det, en A må man jobbe for

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt ifra, vil du få F er det bare å levere en besvarelse med direkte sitat uten kilde henvisning 

Anonymkode: 30c2f...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste 20 sider av pensum i et emne en gang. Deltok ikke på forelesninger og emnet var på veldig få studiepoeng. Møtte opp, forstod oppgaven og hadde fått med meg noen grunnbegreper og ca hva de handlet om. Dermed greide jeg å levere mange nok ord og fikk en E. Dersom man missforstår oppgaven tror jeg man kan ryke på en F.

Anonymkode: 8ef45...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs på faget, men jeg har opplevd tre ganger at vanligste karakter var F så E, D, C, B, A i den rekkefølgen. Jeg har vært med på at 58% strøk og under 1% fikk A. Tenker de tilfellene må påvirke gjennomsnittet en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryk er under 40% riktig svar, så når man studerer noe annet enn humaniora er det lett å stryke. 

Anonymkode: 51889...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stryk er under 40% riktig svar, så når man studerer noe annet enn humaniora er det lett å stryke. 

Anonymkode: 51889...4e4

Ja, men tidligere nevnt så går jeg filosofi og synes det er sykt rart at 14 personer strøk på i slike fag. Skjønner det selv om det gjelder ingeniør eller matte fag, men det var det ikke i dette tilfelle 

Anonymkode: c1773...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men tidligere nevnt så går jeg filosofi og synes det er sykt rart at 14 personer strøk på i slike fag. Skjønner det selv om det gjelder ingeniør eller matte fag, men det var det ikke i dette tilfelle 

Anonymkode: c1773...de9

Mattefag kan på mange måter være lettere, da det som regel foreligger et fasitsvar. I filosofi er det ikke like mange fasitsvar, det handler i stor grad om hvordan du argumenterer og setter sammen informasjonen du har tilgjengelig. 

Hva som anses som vanskeligst avhenger nok også av hva man har anlegg for, men det er i bunn og grunn ikke rarere at noen stryker i filosofi, enn i matte. 

 

Edit: Også er det jo også min personlige fordom at en stor del av filosofistudentene er en gjeng med rødvinsdrikkende, pretensiøse snøfnugg uten et snev av arbeidsmoral eller studieteknikk, som er vant til å bli oppfattet som smartingen på videregående bare fordi de kunne name-droppe Platon og Aristoteles, og som får et aldri så lite sjokk når de kommer på universitetet. Og disse har en tendens til å stryke, enten det er på grunn av sjokk eller arroganse. 

Endret av 17.11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere med F enn A. For den A'en må du faktisk jobbe(hvor mye er jo selvfølgelig et helt annet tema), for den F'en trenger du strengt tatt ikke gjøre enn å melde deg opp i faget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På universitet jeg gikk på var alt under 40% riktig F (stryk) og over 90% riktig var A.

 

Jeg tør å påstå at det er lettere å få F enn A

Anonymkode: 36afd...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er i dag ferdigutdannet jurist. D er gjennomsnittskarakteren for jusstudenter som blir uteksaminert av UiO.
Både jeg og mine medstudenter satt dag inn og dag ut på lesesalen, men det skulle mye til for å få A eller B. De fleste havnet på et sted mellom C,D og E. Alltid et par stryk. Har strøket selv i to fag jeg forberedte meg ganske godt til, fordi karakterpresset er så høyt (sensorer forventer mye).

Anonymkode: 697fa...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...