Gå til innhold

Hvorfor får de som har mindre mer støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De vil gjøre alle vandt med å være fattige, sånn at the great reset ikke kommer som et så stort sjokk når det skjer.

Anonymkode: 3d65a...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi trenger at forbruket går ned, det betyr at de økonomiske endringene i samfunnet skal svi litt for vanlige folk som kan omprioritere. Vi må senke etterspørsel, og da må folk ha mindre penger til forbruk. Støtteordninger gis ikke for å opprettholde et vanlig forbruk i dag, det gis til de som faktisk trenger det. 

Anonymkode: 03708...203

Trenger vi det altså? Hva var poenget med koronastøtten til næringslivet da? Var det ikke nettopp å redusere konsekvensene av at forbruket gikk ned en periode?

Anonymkode: 9a98e...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Trenger vi det altså? Hva var poenget med koronastøtten til næringslivet da? Var det ikke nettopp å redusere konsekvensene av at forbruket gikk ned en periode?

Anonymkode: 9a98e...9b3

Det var vel for å hindre for mange konkurser? Allikevel klarte ikke de svakeste bedriftene seg. På den måten ble de kvitt mange "overflødige" bedrifter også.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var vel for å hindre for mange konkurser? Allikevel klarte ikke de svakeste bedriftene seg. På den måten ble de kvitt mange "overflødige" bedrifter også.

Anonymkode: ba783...2fc

Færre gikk konkurs også, enn i normale tider.

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke egentlig. Hva ønsker du at du får?

Anonymkode: 6afa1...730

De kunne støttet befolkningen i større grad med strømregningene.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Færre gikk konkurs også, enn i normale tider.

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Ja, men større foretak etter hva jeg har lest.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

De kunne støttet befolkningen i større grad med strømregningene.

Anonymkode: ba783...2fc

Du får jo allerede mye hjelp her, helt frem til minst mars 2023.

Anonymkode: 6d7fa...f1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får jo allerede mye hjelp her, helt frem til minst mars 2023.

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Mye hjelp sier du? Det blir som om et brød kostet 30 kr, så ble det satt opp til 80 kr og staten gir oss 10 kr i støtte.

Anonymkode: 0be54...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får jo allerede mye hjelp her, helt frem til minst mars 2023.

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Kaller du det mye hjelp? Blir som å sammenligne med at et brød som du før betalte 20 kr for nå koster 80 kr. Med støtte fra staten så trenger du bare å betale 60 da istedenfor 20 som man betalte før.

Staten har heller ikke en eneste utgift på støtten de gir, de tjener mer enn de gir. 

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trenger vi det altså? Hva var poenget med koronastøtten til næringslivet da? Var det ikke nettopp å redusere konsekvensene av at forbruket gikk ned en periode?

Anonymkode: 9a98e...9b3

Da var det nedgangstider og man trengte støtteordninger. I oppgangstider må det strammes inn for å unngå inflasjon. Mer penger betyr jo ikke automatisk mer ressurser, bare at flere har råd til å betale mer for dem.

Anonymkode: 619e0...052

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

En livsstil hvor man fra før omtrent aldri har tatt seg råd til å dra til syden

Anonymkode: ba783...2fc

Vi må tenke litt over at det å ha råd til å "dra til Syden", er det et mindretall av verdens befolkning som har råd til, så det er ingen menneskerett.

At det i Norge de siste tiårene har blitt nærmest en selvfølge å kunne gjøre det, var noe vi visste ikke kunne vare, om ikke annet av hensyn til klima.

Jeg vokste opp på 70-/80-tallet i det jeg vil kalle en ressurssterk familie, i et ressurssterkt miljø hvor alle bodde i villa. Dette var før krisa, Vi dro i løpet av min barndom/ungdon 2 ganger til Syden. Jeg kan huske at èn person i min barneskoleklasse i løpet av de seks årene dro på en ferie langt bort, det var til USA. Flesteparten hadde ikke flydd noen gang da vi gikk ut barneskolen.

Dette er nok nærmere den nye virkeligheten vi beveger oss mot, enn slik vi lever nå.

Vi kan ikke begynne å støtte folks privatøkonomi fordi de "omtrent aldri har tatt seg råd til å dra til syden".

Anonymkode: 6d7fa...f1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 22.39):

Hardt slit, ekstra vakter og utdannelsen og jobben man tok for å få en god lønn er dermed ganske bortkastet. Hvorfor det når man kan få masse støtte istedenfor.

Anonymkode: ba783...2fc

Tror du ikke jeg har jobbet hardt, tatt høy utdannelse, jobbet masse ekstra. Vært leder for fire hele barnehager

Så skjedde livet.

Jeg ble syk, ufør, og min mann forlot meg og barna. Takk Gud for at det finnes ett system som hjelper oss når livet skjer.

Det kan skje hvem som helst.

Men tro meg, aldri har jeg jobbet mere, eller hardere enn jeg gjør nå etter jeg ble syk.

Om du tror det er å trakte etter, så må du stikke fingeren i jorda!!! 

Anonymkode: 6f39f...10e

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi må tenke litt over at det å ha råd til å "dra til Syden", er det et mindretall av verdens befolkning som har råd til, så det er ingen menneskerett.

At det i Norge de siste tiårene har blitt nærmest en selvfølge å kunne gjøre det, var noe vi visste ikke kunne vare, om ikke annet av hensyn til klima.

Jeg vokste opp på 70-/80-tallet i det jeg vil kalle en ressurssterk familie, i et ressurssterkt miljø hvor alle bodde i villa. Dette var før krisa, Vi dro i løpet av min barndom/ungdon 2 ganger til Syden. Jeg kan huske at èn person i min barneskoleklasse i løpet av de seks årene dro på en ferie langt bort, det var til USA. Flesteparten hadde ikke flydd noen gang da vi gikk ut barneskolen.

Dette er nok nærmere den nye virkeligheten vi beveger oss mot, enn slik vi lever nå.

Vi kan ikke begynne å støtte folks privatøkonomi fordi de "omtrent aldri har tatt seg råd til å dra til syden".

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Det som er synd er at dette går utover folk som fra før akkurat har fått økonomien til å gå rundt var poenget mitt.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du ikke jeg har jobbet hardt, tatt høy utdannelse, jobbet masse ekstra. Vært leder for fire hele barnehager

Så skjedde livet.

Jeg ble syk, ufør, og min mann forlot meg og barna. Takk Gud for at det finnes ett system som hjelper oss når livet skjer.

Det kan skje hvem som helst.

Men tro meg, aldri har jeg jobbet mere, eller hardere enn jeg gjør nå etter jeg ble syk.

Om du tror det er å trakte etter, så må du stikke fingeren i jorda!!! 

Anonymkode: 6f39f...10e

Dette var absolutt ikke en tråd for å rakke ned på uføre, så ro deg ned litt.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette var absolutt ikke en tråd for å rakke ned på uføre, så ro deg ned litt.

Anonymkode: ba783...2fc

Jeg skjønner at det for uføre blir lett å lese det sånn når du åpner med å skrive

"Men med dagens horrible priser hvor den gjennomsnittlige famile påvirkes i stor grad, så er det provoserende å lese at de som har minst får fritak og får dekket ditt og datt. "

De som har minst, både helsemessig og økonomisk, er jo ofte uføre eller på AAP.

 

Anonymkode: 6d7fa...f1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det for uføre blir lett å lese det sånn når du åpner med å skrive

"Men med dagens horrible priser hvor den gjennomsnittlige famile påvirkes i stor grad, så er det provoserende å lese at de som har minst får fritak og får dekket ditt og datt. "

De som har minst, både helsemessig og økonomisk, er jo ofte uføre eller på AAP.

 

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Ja kan forstå det, men så har jeg fått frem ganske tydelig etterpå at jeg mener ikke at de ikke burde fått støtte. Men nå i disse tider så er det også flere enn de mest vanskeligstilte som trenger mer hjelp. Det gjelder også mange uføre, da det er mange av de som er over denne satsen.

Det var ikke en tråd rettet mot uføre.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja kan forstå det, men så har jeg fått frem ganske tydelig etterpå at jeg mener ikke at de ikke burde fått støtte. Men nå i disse tider så er det også flere enn de mest vanskeligstilte som trenger mer hjelp. Det gjelder også mange uføre, da det er mange av de som er over denne satsen.

Det var ikke en tråd rettet mot uføre.

Anonymkode: ba783...2fc

Ja. Uansett så vil du ha støtte til ditt behov og jeg til mitt. Er det rett at mange får støtte, selv de rike, til strøm? Behovet mitt er ikke strømstøtte men støtte til transport.

Anonymkode: 52e91...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Uansett så vil du ha støtte til ditt behov og jeg til mitt. Er det rett at mange får støtte, selv de rike, til strøm? Behovet mitt er ikke strømstøtte men støtte til transport.

Anonymkode: 52e91...f18

Ja jeg synes faktisk de burde dekke en langt større del av strømregningen enn de gjør nå til hele befolkningen. Grunnen til at jeg nevner spesielt strøm er fordi det er endel av livsoppholdet og vi klarer oss ikke uten. 

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette var absolutt ikke en tråd for å rakke ned på uføre, så ro deg ned litt.

Anonymkode: ba783...2fc

Nei, vet du.. For jeg kan ikke begripe at en som kan ta av sparepengene, ikke innser at sånt er fremmedord for noen. Eller at vi ikke skal unne noen noe, om ikke vi får kloa i det samme selv.

For vi kan få ikke sant, så lenge dere også får.

Men tenk om livet tok deg dit selv. Ville du ikke da være glad for at det finnes ordninger som dette

Og alle vil ha mere. Men å sette det ene mot det andre, blir så feil. Livet jeg levde, kontra nå, kan ikke sammenlignes. Det er som ett helvete i forhold. 

Og kanskje har du forklart deg bedre utover i innlegget . Men du fortsetter da vitterlig med med « hardt slit er bortkastet, når man kan få støtte isteden.. » 

som om dette er ett valg. Og det er leit å se.

 

Anonymkode: 6f39f...10e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, vet du.. For jeg kan ikke begripe at en som kan ta av sparepengene, ikke innser at sånt er fremmedord for noen. Eller at vi ikke skal unne noen noe, om ikke vi får kloa i det samme selv.

For vi kan få ikke sant, så lenge dere også får.

Men tenk om livet tok deg dit selv. Ville du ikke da være glad for at det finnes ordninger som dette

Og alle vil ha mere. Men å sette det ene mot det andre, blir så feil. Livet jeg levde, kontra nå, kan ikke sammenlignes. Det er som ett helvete i forhold. 

Og kanskje har du forklart deg bedre utover i innlegget . Men du fortsetter da vitterlig med med « hardt slit er bortkastet, når man kan få støtte isteden.. » 

som om dette er ett valg. Og det er leit å se.

 

Anonymkode: 6f39f...10e

Jeg forstår ikke helt hva du tar deg nær av i så fall. Du forteller at du tidligere har jobbet masse ekstra, og vært leder for fire hele barnehager. Det betyr da at du får langt over minstesats i uføretrygd og heller ikke kvalifiserer til å få ekstra støtte, vil jeg tro? Og du har også "jobbet og slitt" for det du i dag mottar og burde heller ikke tape på det.

Du snakker som at jeg er i mot at folk mottar uføretrygd. Jeg er heller ikke i mot at de som tjener minst får støtte.

Men ja jeg synes allikevel ikke det er riktig at de som har mer skal få mindre fordi prisene dobler seg. Det blir som å gå kraftig ned i inntekt for å gjøre samme jobben og i tillegg gi fra seg oppsparte midler.

Jeg er ingen tilhenger av sosialisme.

Dette er igjen ingen tråd rettet mot uføre, og det er dessuten mange uføre som tjener mer enn meg som fra før har jobbet seg opp til det. Mener at alle bør få mer støtte denne tiden.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...