Gå til innhold

Oljeskift, dobling i pris! Vi blir lurt!?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ringt for priser på oljeskift og oljefilter.

Dette kostet 1100 sist rett før pandemien.

De tre jeg har ringt hittil vil ha 2200-2500.

Hva er det som har økt sånn i pris? Jeg vet at den generelle oljeprisen har gått opp til rundt 110 USD pr fat som tilsvarer ca 7 kr literen. Men selve oljen utgjør vel bare en brøkdel av prisen. Har trodd at det er timebetalingen som utgjør mesteparten av prisen og mekanikerne har vel ikke fått doblet lønnen sin?

Jeg mistenker at vi blir lurt på mange priser nå. Når folk flest er innprentet med at "prisene øker" så utnytter mange anledningen til å skru opp prisene fordi folk lettere godtar det når "alt" annet også øker. På tide å lære seg å skifte olje selv? I følge en jeg kjenner er det ikke så vanskelig på mange biler.

Anonymkode: 65e7e...18e

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skift olje selv ja :)

 

Anonymkode: ce466...5c6

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Du trenger ikke være spesielt handy eller ha peiling på bil for å gjøre det selv. 

Anonymkode: a62eb...b46

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er dritlett å skifte selv :)

Anonymkode: d418b...0c0

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Den økte prisen på råolje er bare en liten faktor, kostnaden etter raffinering og transport ut til kunder kommer også i tillegg til alle andre kostnader som har økt betraktelig.

Det er ikke vanskelig å bytte olje og oljefilter selv, kjøp olje av god kvalitet med rett viskositet og de rette spesifikasjonene i henhold til det som står oppgitt for bilen. Men husk at du ikke får oppført dette i servicehefte og det kan påvirke prisen på bilen hvis du skal selge den, er det en gammel bil så er det kanskje ikke så viktig.

Anonymkode: c26cf...0b0

  • Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Den økte prisen på råolje er bare en liten faktor, kostnaden etter raffinering og transport ut til kunder kommer også i tillegg til alle andre kostnader som har økt betraktelig.

Det er ikke vanskelig å bytte olje og oljefilter selv, kjøp olje av god kvalitet med rett viskositet og de rette spesifikasjonene i henhold til det som står oppgitt for bilen. Men husk at du ikke får oppført dette i servicehefte og det kan påvirke prisen på bilen hvis du skal selge den, er det en gammel bil så er det kanskje ikke så viktig.

Anonymkode: c26cf...0b0

Det er nettopp det. Og mange biler har varslingssystem som viser at det er på tide med oljeskift. Dette må de slette på verksted, og det er det ikke mange verksted som er villig til å gjøre uten at de har gjort det.

Biler blir i større grad laget for at de må på verksted.

Anonymkode: 25677...ec7

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nettopp det. Og mange biler har varslingssystem som viser at det er på tide med oljeskift. Dette må de slette på verksted, og det er det ikke mange verksted som er villig til å gjøre uten at de har gjort det.

Biler blir i større grad laget for at de må på verksted.

Anonymkode: 25677...ec7

Bare å kjøpe kodeverktøy og slette selv. Mange biler har også mulighet for å resetting av serviceteller ved å holde knapper inne i dashen

Anonymkode: b3056...925

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bare å kjøpe kodeverktøy og slette selv. Mange biler har også mulighet for å resetting av serviceteller ved å holde knapper inne i dashen

Anonymkode: b3056...925

Det hadde ikke min bil. Hvor mye koster et sånt kodeverktøy?

Anonymkode: 25677...ec7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Illuminatum
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 15.31):

Jeg har ringt for priser på oljeskift og oljefilter.

Dette kostet 1100 sist rett før pandemien.

De tre jeg har ringt hittil vil ha 2200-2500.

Hva er det som har økt sånn i pris? Jeg vet at den generelle oljeprisen har gått opp til rundt 110 USD pr fat som tilsvarer ca 7 kr literen. Men selve oljen utgjør vel bare en brøkdel av prisen. Har trodd at det er timebetalingen som utgjør mesteparten av prisen og mekanikerne har vel ikke fått doblet lønnen sin?

Jeg mistenker at vi blir lurt på mange priser nå. Når folk flest er innprentet med at "prisene øker" så utnytter mange anledningen til å skru opp prisene fordi folk lettere godtar det når "alt" annet også øker. På tide å lære seg å skifte olje selv? I følge en jeg kjenner er det ikke så vanskelig på mange biler.

Anonymkode: 65e7e...18e

Olje kjøpt i butikk koster gjerne 1000-1400 kroner for en 4 liter. Ved ojeskift må en ofte ha en liter ekstra og pris opp mot 300 kroner. Oljefilter 150-300 kroner i tillegg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fruktninja
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 15.31):

Jeg har ringt for priser på oljeskift og oljefilter.

Dette kostet 1100 sist rett før pandemien.

De tre jeg har ringt hittil vil ha 2200-2500.

Hva er det som har økt sånn i pris? Jeg vet at den generelle oljeprisen har gått opp til rundt 110 USD pr fat som tilsvarer ca 7 kr literen. Men selve oljen utgjør vel bare en brøkdel av prisen. Har trodd at det er timebetalingen som utgjør mesteparten av prisen og mekanikerne har vel ikke fått doblet lønnen sin?

Jeg mistenker at vi blir lurt på mange priser nå. Når folk flest er innprentet med at "prisene øker" så utnytter mange anledningen til å skru opp prisene fordi folk lettere godtar det når "alt" annet også øker. På tide å lære seg å skifte olje selv? I følge en jeg kjenner er det ikke så vanskelig på mange biler.

Anonymkode: 65e7e...18e

 

Det er mange ting som avgjør hva du må betale til slutt. 

Oljeprisen utgjør bare en liten del, men vi kan starte der. 
Råoljeprisen har gått opp, i likhet med alt av kjemikalier som er i motoroljen. Oljen som er på bilen din er ikke råolje, men et høyraffinert produkt som det er mye tilsetninger i. Kraftpriser har gått opp, det samme har miljøavgifter, emballasje og ikke minst transportkostnader har økt, i likhet med lønnen til alle involverte.

Oljefilteret har og hatt en økning i pris, igjen pga økte produksjonskostnader, økte lønninger, økte kraftpriser etc.  

Lønnen til mekanikeren som skal gjøre jobben har og økt noe, (de fleste gikk opp ca 1,5-2% i årets lønnsoppgjør, mindre enn en frontfag, og pr def reallønnsnedgang, men det er en annen diskusjon).  Timeprisen du betaler på verkstedet går ikke bare til dekning av lønnen til en mekaniker, men og for å dekke kostnadene med å ha en kundemottaker, strøm i lokalet, arbeidsklær, forsikringer, kurs til de ansatte og ikke minst utstyr og verktøy. Det har og blitt dyrere for verkstedet å bli kvitt spilloljen fra bilen din, og når  ALT dette har gått opp i pris i større eller mindre grad, og så vil det påvirke sluttsummen.

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
trøndermann38

Lønner seg å kjøpe olje og filter selv og få verkstedet til å bruke det, har jeg alltid gjort. Og det er stor forskjell på pris. Omtrent dobbel pris i byen enn her jeg bor. Så kan lønne seg å finne ett verksted utenfor byen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NakenPanda

Hel syntetisk Castrol  4 liter koster nå 1000 NOK samt oljefilter 100-150, så du kan neppe forvente å få det til 1100 siden alle raffinering produkter er 100% avhengig av rå vare prisen.

de tar garantert 30 min arbeid min for dette, så med fortjeneste er det nok nærmere 2000 ja

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

En av bilene her var akkurat på merkeverksted for oljeskift. Olje og oljefilter med tilhørende bunnplugg og pakning, pluss jobben kom på 1700kr. De 950 kronene for delene kommer jeg ikke utenom, og 750 kr for en halvtimes jobb er og helt greit, det tar faktisk litt tid å kjøre bilen inn på løftebukken, ta av bunnplate, tømme olje, bytte filter/pakninger og fylle på ny olje. Og ikke minst- jeg slipper å gjøre jobben selv, slipper styret med å samle oljen og levere til kommunens mottak for spesialavfall, slipper å stå i kø på bilrekvisita for å få olje og filter og i det hele tatt…

Anonymkode: 93908...e11

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spørsmål til dere som skifter olje selv. Jeg har gjort det flere ganger, men da har jeg hatt bilen på løftebukk. Ellers kan man kjøpe en pumpe med slange som suger opp fra der peilepinnen står, men det anbefales ikke å gjøre hver gang siden du ikke får ut alt og "møkka" blir liggende. 

Så det jeg lurer på er hvordan skifter dere olje selv uten tilgang til løftebukk? Ikke faen om jeg setter bilen på støtter og legger meg under den. Da betaler jeg heller et verksted.

Og til kommentaren over: skifter du bunnplugg ved oljeskift? Jeg har gjort det en gang, men den jeg skifta begynte å få dårlige gjenger.

Anonymkode: d15da...0b8

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...