Gå til innhold

Smaksprøver, helst når babyen sitter selv?


mingus

Anbefalte innlegg

Jeg får det ikke til å stemme, siden MMEbabyer får mat fra 4mnds alder? Iallfall i min barselgruppe. Babyen min fullammes, men er veldig interessert i dette jeg holder på med som kalles spising, storebror fikk 3 uker senere enn hun er nå (4,5 mnd, han var 5mnd og en uke) og da sitter han jo selv i tripptrappen, ser jeg på bildet. Hun er ikke så stødig med sitting enda. Ville dere ventet et par 3 uker og se om hun kan sitte selv, eller ville dere gitt en smak gulrotmos i vippestolen? 

Hadde ikke brydd meg, hadde hun ikke sendt laaange misunnelige blikk mens vi spiser 😄

Men jeg er redd hun skal sette noe i halsen, samtidig som de jevnaldrende har jo spist i flere uker allerede uten problem. Husker virkelig ikke hvordan dette var med storebror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må kunne sitte med rett rygg og holde hodet stødig. Det er viktig for å klare å spytte ut mat enten for å holde luftveiene åpne, eller fordi hun ikke liker. Hun får smøre seg med tålmodighet så lenge :)

Anonymkode: 4d1a4...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å gi mos og grøt i vippestolen, stilt på øverste hakket (så det er mest oppreist). Dette i følge helsesykepleieren min. Vi har gjort det sånn med begge våre. 

Fast føde som i skivebiter og grønnsaksstenger og sånt fikk vi derimot råd om å vente med til barnet kunne sitte stødig selv, oppreist. 

Anonymkode: 7ff7b...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun må kunne sitte med rett rygg og holde hodet stødig. Det er viktig for å klare å spytte ut mat enten for å holde luftveiene åpne, eller fordi hun ikke liker. Hun får smøre seg med tålmodighet så lenge :)

Anonymkode: 4d1a4...16a

Ja det er det jeg og er så redd for, selv om barselgruppa sier kjøøør på! 😅 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Helt ok å gi mos og grøt i vippestolen, stilt på øverste hakket (så det er mest oppreist). Dette i følge helsesykepleieren min. Vi har gjort det sånn med begge våre. 

Fast føde som i skivebiter og grønnsaksstenger og sånt fikk vi derimot råd om å vente med til barnet kunne sitte stødig selv, oppreist. 

Anonymkode: 7ff7b...c14

Jeg har bare en modus i vippestol, og det er henslengt stresslessmodus. Skive og sånt får hun iallfall ikke for hun sitter, eller har mer enn de to små riskornene i nederste gomme 😀 tenkte bare en liten sånn lilla Freia påskeegg-skje med gulrotmos e.l men det er kanskje som brukeren over mener og, litt for tidlig siden hun er så saccosekk enda 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre som du vil og har tenkt. Skjønner ikke poenget med tråden. 

Her har vi gitt mos, flere skjeer, samt større "smaksprøver" av grøt i "stressless" mode på vippestolen siden 4 mnd. Går kjempefint for oss. 

Anonymkode: fb854...91d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to ting jeg fant ut at ikke lot seg gjøre i praksis da jeg ble mor:

1) unngå all salt

2) vente med smaksprøver til han kunne sitte selv  

 

det første… vi lager all mat fra bunnen av (også brød!) og har full kontroll på saltbruken vår. Hvis han ikke skulle fått NOE salt hadde vi måttet lage all mat til han først, og så til oss… Aint nobody got time for that. Så han spiser det vi spiser, og vi spiser LITE salt (siden vi ikke har noe særlig hel- eller halvfabrikata).

 

2) det er først nå 9 mnd gammel han klarer å sitte ordentlig selv. I tripp-trappen har han sittet ok i to-tre mnd. Han begynte med smaksprøver på skje i egget (newborn-setet) da han var fire mnd (mme-baby). ingen biter. Ingen størrelser. Bare en SMAKSPRØVE
 

Har gått kanon og dette har gjort livet veeeeldig mye bedre. 

Anonymkode: 110dd...343

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp begynt å gi grøt og moste grønnsaker(potet er det eneste vi har fått testet foreløpig). Baby er 4,5 mnd. Hun kan ikke sitte selv men samboeren holder henne i armkroken så hun sitter stødig, dette er null problem og slik vår hs anbefalte det. Baby rett og slett elsker å få smake på alt, skal helst stappe skjea så langt ned i munnen hun bare klarer 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir i newborn-sete på Tripp trapp stolen. Moser all maten helt klumpefritt. Noen ganger blir det litt hosting, men det går som regel greit. Vi er raske med å bikke forover om det skulle sette seg noe galt.

Anonymkode: af6d7...b48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får gjøre som du vil og har tenkt. Skjønner ikke poenget med tråden. 

Her har vi gitt mos, flere skjeer, samt større "smaksprøver" av grøt i "stressless" mode på vippestolen siden 4 mnd. Går kjempefint for oss. 

Anonymkode: fb854...91d

Fordi det er et diskusjonsforum, og jeg vil diskutere saken, høre hva andre gjør, og kanskje det kommer fram ulemper jeg ikke visste om fra før? Men så greit å høre da, takk for informasjon iallfall 🙂

Endret av mingus
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grøt går fint i vippestol, men vær forsiktig. og de trenger ikke mer enn et par skjeer når de er så små og skal starte m fast føde. det er bare for å bli vant til smaken.. 

annen mat burde du vente litt med, vent til hen sitter stødig og begynner å få tenner, eller har tenner. 

Anonymkode: 5dea8...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

grøt går fint i vippestol, men vær forsiktig. og de trenger ikke mer enn et par skjeer når de er så små og skal starte m fast føde. det er bare for å bli vant til smaken.. 

annen mat burde du vente litt med, vent til hen sitter stødig og begynner å få tenner, eller har tenner. 

Anonymkode: 5dea8...c20

Takk for tips, er baby 2 dette så litt husker jeg heldigvis fra sist 😊 er bare for smakens skyld, som sagt en kvart skje det er snakk om. Og at ikke jeg gir skive ol før hun har fått litt mer tannebisser 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

grøt går fint i vippestol, men vær forsiktig. og de trenger ikke mer enn et par skjeer når de er så små og skal starte m fast føde. det er bare for å bli vant til smaken.. 

annen mat burde du vente litt med, vent til hen sitter stødig og begynner å få tenner, eller har tenner. 

Anonymkode: 5dea8...c20

Noen får ikke tenner før de nærmer seg et år, man skal ikke vente på at de får tenner. 

Anonymkode: 7c22f...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer trenger ikke tenner for å spise mat, de klarer helt fint å mose mat med tunge og gommer. Bare vent litt med rå gulrot og andre harde ting som ikke bløtes opp av spytt. Start med myk mat, og så lærer baby teknikken etterhvert.

Vi holdt baby på fanget eller støttet godt opp med puter til han lærte å sitte selv. Det var også betryggende for oss, siden det gjorde det lett å reagere hvis han begynte å brekke seg. Han satte heldigvis aldri noe i halsen, men vi var selvfølgelig bekymret til å begynne med.

Anonymkode: 3da2c...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noen får ikke tenner før de nærmer seg et år, man skal ikke vente på at de får tenner. 

Anonymkode: 7c22f...861

Min har 2 små nå rett før 5mnd så regner med det går ganske fort med resten og, som med storebror.. men venter så klart til det er litt fler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Babyer trenger ikke tenner for å spise mat, de klarer helt fint å mose mat med tunge og gommer. Bare vent litt med rå gulrot og andre harde ting som ikke bløtes opp av spytt. Start med myk mat, og så lærer baby teknikken etterhvert.

Vi holdt baby på fanget eller støttet godt opp med puter til han lærte å sitte selv. Det var også betryggende for oss, siden det gjorde det lett å reagere hvis han begynte å brekke seg. Han satte heldigvis aldri noe i halsen, men vi var selvfølgelig bekymret til å begynne med.

Anonymkode: 3da2c...b89

Ja, jeg har snudd storebror rundt noen ganger som en støvsuger, for han satte mat i vrangstrupa, kjempeskummelt, men jeg fikk det heldigvis opp. Men det er nok derfor jeg er litt nølende akkurat med mat, for jeg husker hvor redd jeg har vært før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet til barnet kunne sitte, droppet mos og gitt skikkelig mat. 

Anonymkode: dc269...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mingus skrev (13 timer siden):

Takk for tips, er baby 2 dette så litt husker jeg heldigvis fra sist 😊 er bare for smakens skyld, som sagt en kvart skje det er snakk om. Og at ikke jeg gir skive ol før hun har fått litt mer tannebisser 🙂

Babyer bruker ikke tennene til å tygge maten, så det har ingenting for seg 🙂

Anonymkode: dc269...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Babyer trenger ikke tenner for å spise mat, de klarer helt fint å mose mat med tunge og gommer. Bare vent litt med rå gulrot og andre harde ting som ikke bløtes opp av spytt. Start med myk mat, og så lærer baby teknikken etterhvert.

Vi holdt baby på fanget eller støttet godt opp med puter til han lærte å sitte selv. Det var også betryggende for oss, siden det gjorde det lett å reagere hvis han begynte å brekke seg. Han satte heldigvis aldri noe i halsen, men vi var selvfølgelig bekymret til å begynne med.

Anonymkode: 3da2c...b89

Men hvis du foretar deg noe bare fordi barnet brekker seg så hemmer du babyens evne til å selv nettopp forhindre kvelning? Å brekke seg er ikke farlig, det er en del av prosessen. 

Anonymkode: dc269...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moset mat går fint an å gi i vippestol. Værre med store brødskivebiter, men så er det sjeldent det man begynner med. Min satt ikke oppreist stødig før han var 10 måneder, kunne ikke ha venta med mat helt til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater min baby på 7 mnd i vippesetol. Hun sitter ikke enda. Vi fullammet til 6 mnd og startet med fast føde da selv om alle de andre i barselgruppa gav smaksprøver fra 4 mnd.

Anonymkode: 1bfc9...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...