Gå til innhold

Hva er grunnen til at man velger barnefritt bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke tenke meg å ha med mine barn når jeg er gjest i et bryllup! De krever jo oppmerksomhet og pass når jeg helst vil forholde meg til brudeparet og de andre gjestene! 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Daria said:

Så alle som ikke setter en mors ønsker og behov over alt annet og tilrettelegger for dette - selv i sin egen store feiring - er en diva? Enkelte mødre har en fascinerende innstilling til hvor viktig deres egen tilstedeværelse er ved enhver anledning. 

Hvorfor er du så aggressiv? 

Det er da bøttevis av tråder om bruder/brudepar som er sinte fordi gjester med spedbarn takker nei til brylluper. «Ungen tåler vel en flaske!?» spørs det, uten å fatte at en ammende kvinne trenger å kunne slippe av med melken kanskje hver 2-3 time. «Men hun kan vel pumpe!?» Ja, men det tar nok minst 20 min per gang, og hvor skal hun gjøre det - ved bordet? 

Jeg erindrer ikke å ha sett tråder fra gjester som sutrer over at de ikke får ta med spedbarn UTEN at det er fordi bruden blir rasende hvis de ikke kommer. Men du må gjerne linke til dem hvis jeg tar feil. 

 

Anonymkode: 40d9d...8c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er du så aggressiv? 

Det er da bøttevis av tråder om bruder/brudepar som er sinte fordi gjester med spedbarn takker nei til brylluper. «Ungen tåler vel en flaske!?» spørs det, uten å fatte at en ammende kvinne trenger å kunne slippe av med melken kanskje hver 2-3 time. «Men hun kan vel pumpe!?» Ja, men det tar nok minst 20 min per gang, og hvor skal hun gjøre det - ved bordet? 

Jeg erindrer ikke å ha sett tråder fra gjester som sutrer over at de ikke får ta med spedbarn UTEN at det er fordi bruden blir rasende hvis de ikke kommer. Men du må gjerne linke til dem hvis jeg tar feil. 

 

Anonymkode: 40d9d...8c9

Dette. Enten må man godta at begrensningene man selv setter resulterer i avbud fra nærmeste, eller så får man tilrettelegge. Å forvente at ammende kvinner skal styre med pumping, flasketilvenning, barnevakt, håndtering av melkespreng osv for å være med på ditt bryllup gjør deg til en bridezilla uten sidestykke.

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Da er vi forskjellige. Jeg hadde ikke risikert å ødelegge ammingen og sitte i selskapet med vond melkespreng bare fordi bruden ønsket å være diva.

Anonymkode: 6244a...6cf

Da får du la være å komme da. Er det noen anledning en kvinne faktisk kan tillate seg å være diva, så er det på sin bryllupsdag.

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener du det samme om allergikere? At du ikke trenger å tilrettelegge for dem siden det blir så mye styr?

Anonymkode: 6244a...6cf

Jeg er allergiker og forventer ingen tilrettelegging i selskaper. Tar med noe mat selv om det serveres noe jeg ikke kan spise.

18 hours ago, AnonymBruker said:

I vanlige norske bryllup er det vanlig at kakene først serveres kl 23. da blir det mange gjester som kjeder seg og tyller i seg drikke når de endelig får lov

Anonymkode: 1fc64...332

Kanskje det er vanlig i din familie, men jeg har aldri i mitt liv vært i noe bryllup der kakene ble servert kl. 23.

Anonymkode: d60d3...d1e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da får du la være å komme da. Er det noen anledning en kvinne faktisk kan tillate seg å være diva, så er det på sin bryllupsdag.

Jeg er allergiker og forventer ingen tilrettelegging i selskaper. Tar med noe mat selv om det serveres noe jeg ikke kan spise.

Kanskje det er vanlig i din familie, men jeg har aldri i mitt liv vært i noe bryllup der kakene ble servert kl. 23.

Anonymkode: d60d3...d1e

Jeg personlig hadde tilrettelagt for mine ammende familiemedlemmer. Jeg forstår faktisk ikke at noen ville heller ha droppet et søsken, mor eller sitt voksne barn i bryllupet for å ri prinsippet om ingen spedbarn i selskapet. Men det er nå meg. Og jeg har heller ikke vært i et eneste selskap der det ikke var tilrettelagt for allergikere.

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker (den dagen jeg gifter meg) at barn er velkomne i seremonien og middagen, men ikke festen. Rett og slett fordi barn og alkohol ikke hører sammen. (Neida, man må ikke servere alkohol i bryllup) 

Anonymkode: de95f...96e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er så heldige(hvis jeg kan si det) at ingen av våre søsken har barn ennå, så dette har ikke vært en reell problemstilling for vår del. Jeg ville absolutt ikke hatt barn i bryllupet, av grunner som allerede er nevnt mange ganger i tråden, men det har uansett ikke vært et tema. Ingen har reagert på at barna ikke er bedt, de som har barn er såpass perifere at det er de inneforstått med. Og de veninnene mine som har barn er de som aller snakker mest om hvor mye de gleder seg til å endelig få slå ut håret en helg :danser:

Og til de som drar inn begravelser- jeg skulle ønske jeg hadde blitt skjermet for min første begravelse. 

Anonymkode: 13401...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er du så aggressiv? 

Anonymkode: 40d9d...8c9

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette. Enten må man godta at begrensningene man selv setter resulterer i avbud fra nærmeste, eller så får man tilrettelegge. Å forvente at ammende kvinner skal styre med pumping, flasketilvenning, barnevakt, håndtering av melkespreng osv for å være med på ditt bryllup gjør deg til en bridezilla uten sidestykke.

Anonymkode: 6244a...6cf

Jeg er ikke aggressiv, jeg er oppgitt over at enhver diskusjon om barnefrie arrangementer blir vinklet til at alle som ikke ønsker barn overalt er barnehatende, egosentriske divaer. Tråden handlet om barn i bryllup generelt, det er ikke jeg som trakk inn ammende mødre i utgangspunktet, og jeg sier jo nettopp at har man små barn uten barnevakt er det ikke bare greit, men faktisk å foretrekke at de melder avbud.

Å gi beskjed til matansvarlig om allergier hos gjester er en bagatell og en selvfølge som ikke påvirker noe for noen andre enn kokken og allergikeren, det kan ikke sammenliknes med hvorvidt man har barn til stede eller ikke.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg syns det er stusslig at ikke barna skal få oppleve bryllup og jeg. For meg er det familiefest og da blir det rart og utelate unger. Tenk på erfaringer og opplevelsen det er for et barn!

Anonymkode: 64ee3...f2a

Sorry men det er brudeparet sin dag. Ikke en læringsarena for småbarn. Barn har godt av å ikke alltid være midtpunkt i enhver sammenheng. Jeg forstår godt at mange velger barnefritt bryllup. Da får de høre talene uten ungeskrik og kan servere den maten de ønsker, alkohol etc. 

Jeg syntes heller ikke barn skal være på fester med mye alkohol.
 

Alt skal ikke tilpasses barn. Bryllup er i mange tilfeller ikke barnevennlig. Enkelt og greit. 

 

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lang dag, med lang middag og taler. Mye ukjente mennesker for mange og det er fint å kunne kose seg og slappe helt av med andre voksne på en sånn dag. Barn blir fort et uromoment og bli slitsom for både foreldrene og andre gjester. Man ønsker å ha fokus på dagen og det som skjer. Barna kan overnatte hos venner og likende. I det forrige bryllupet jeg var i hadde brudeparet problemer med å få barnevakt til en av ungene sine. Da sov han hos mine foreldre sammen med min sønn. Ble hentet etter middagen, da de ønsket å ha barna tilstede til maten.

Anonymkode: 29739...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (13 minutter siden):

 

Jeg er ikke aggressiv, jeg er oppgitt over at enhver diskusjon om barnefrie arrangementer blir vinklet til at alle som ikke ønsker barn overalt er barnehatende, egosentriske divaer. Tråden handlet om barn i bryllup generelt, det er ikke jeg som trakk inn ammende mødre i utgangspunktet, og jeg sier jo nettopp at har man små barn uten barnevakt er det ikke bare greit, men faktisk å foretrekke at de melder avbud.

Å gi beskjed til matansvarlig om allergier hos gjester er en bagatell og en selvfølge som ikke påvirker noe for noen andre enn kokken og allergikeren, det kan ikke sammenliknes med hvorvidt man har barn til stede eller ikke.

Og da var spørsmålet om du hadde foretrukket at en av dine aller nærmeste måtte avstå fra bryllupet i stedet for å ta med seg spedbarnet sitt. 

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bryllupsbransjen og har vært i mange bryllup, og har derfor sett det meste. Og kort fortalt så er de barnefrie bryllupene mye hyggeligere for alle involverte. Og da snakker jeg i hovedsak om middagen/selskapet som er den største utfordring med barn i bryllup.

Spedbarn som ammer og ligger i vognen/sover store deler av dagen: Ikke noe problem å ha med i bryllup.

Barn i barneskolealder og opp som klarer å sitte ved bordet og være stille under talene: Ja. (Men det blir fort gørrkjedelig for dem å skulle sitte gjennom en 4-5 timers lang middag med taler, så like greit for dem å få være med på vielse og så dra hjem med barnevakt rett før selskapet går til bords.)

Barnehagebarn: Har ingenting i bryllup å gjøre. De klarer ikke å sitte ved bordet i timesvis, hyler og roper under talene og forstyrrer selskapet. De har det bedre hjemme/hos barnevakt.

Anonymkode: be7f7...4c0

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga alkohol, uvørne, overstadig berusede gjester som høylytt har det moro. Da kan barn være hjemme 

Anonymkode: 0ff14...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og da var spørsmålet om du hadde foretrukket at en av dine aller nærmeste måtte avstå fra bryllupet i stedet for å ta med seg spedbarnet sitt. 

Anonymkode: 6244a...6cf

Du skal ikke vurdere å faktisk lese innleggene mine før du insisterer på å krangle videre? Vær så god, her er teskjeen og nå takker jeg for meg i denne spalte...

Daria skrev (1 time siden):

Så alle som ikke setter en mors ønsker og behov over alt annet og tilrettelegger for dette - selv i sin egen store feiring - er en diva? Enkelte mødre har en fascinerende innstilling til hvor viktig deres egen tilstedeværelse er ved enhver anledning. Søsteren min  hadde jeg nok tilrettelagt for om det trengtes - men hun ville også vært enkel å samarbeide med om å finne en løsning. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen andres hvis tilstedeværelse ville vært så livsviktig for meg i bryllupet mitt at det ville trumfet ønsket om en voksenfest. Det vil alltid være noen som må melde avbud - på grunn av sykdom, reisevei, andre planer, økonomi eller mangel på barnevakt. Det er sjelden verdens undergang, og jeg ser ikke at vertskapet har noe større ansvar for å tilrettelegge for barnevaktproblematikken enn for noe av det andre.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Pga alkohol, uvørne, overstadig berusede gjester som høylytt har det moro. Da kan barn være hjemme 

Anonymkode: 0ff14...3a0

Hvorfor vil folk ha slike gjester i selskapet? De er jo enda mer plagsomme enn små barn. 

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (2 timer siden):

Sorry men det er brudeparet sin dag. Ikke en læringsarena for småbarn. Barn har godt av å ikke alltid være midtpunkt i enhver sammenheng. Jeg forstår godt at mange velger barnefritt bryllup. Da får de høre talene uten ungeskrik og kan servere den maten de ønsker, alkohol etc. 

Jeg syntes heller ikke barn skal være på fester med mye alkohol.
 

Alt skal ikke tilpasses barn. Bryllup er i mange tilfeller ikke barnevennlig. Enkelt og greit. 

 

 

 

Sorry men da er vi på hver sin planet. For meg er familie, små og store, viktig å inkludere i slike begivenheter. 

Anonymkode: 64ee3...f2a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sorry men da er vi på hver sin planet. For meg er familie, små og store, viktig å inkludere i slike begivenheter. 

Anonymkode: 64ee3...f2a

Og det er du fri til å mene. Derfor kan du invitere så mange barn du bare vil når du gifter deg. Men du kan ikke forvente at andre skal invitere barn i sitt bryllup fordi du føler at det er viktig å inkludere barn 😊folk må få velge selv 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for alle svar! 

Etter å ha lest her så tenker jeg nok at de som ikke kan komme pga barnepass nesten bare må bli hjemme.

Jeg vil at alle skal ha de hyggelig, og aller helst at alle kunne kommet, men det blir nok ikke så allright for barn, foreldre eller andre gjester dersom det blir som beskrevet her 😅

Ts

Anonymkode: 759c4...5f4

Kan du ikke avtale med noen som kan passe barna som blir for utålmodige og/eller når festen tar av eller de skal sove? 

Egentlig tenker jeg at det er en ærlig sak å ønske barnefritt bryllup, så lenge du takler at noen da ikke kan komme. Men det virker som du har litt lyst til å ha dem der også? Og så kan foreldrene velge hvor mye de vil la barna få med seg?

Har vært i flere bryllup der det har vært barn, og de har både oppført seg bra og sett ut til å ha sin beste kveld 😄 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (På 21.6.2022 den 18.59):

1: fordi vi ville ha alkohol i bryllupet vårt og vi syns ikke barn og alkohol hører sammen. 

2: barn syns taler og voksenhumor er kjedelig. Det er mye av begge deler i et bryllup. 

3: det må settes en grense et sted. Skal alle ha med barna sine blir det fort 10-15 stk ekstra. 

4: det må gå an å ha enkelte ting som er forbeholdt voksne. Barn er med på stort sett alt annet. 

Jeg trvides veldig godt som barn i forsamlinger som bryllup selv om det inkluderer taler osv. Man får god mat og kan ha det skikkelig gøy med andre barn som er til stede. Men jeg skjønner for så vidt at noen velger å ikke ha med barn, bare at de ikke alltid bør ekskluderes fra sånn type selakap. Barn kan også finne glede i det. 

Anonymkode: 9bd5a...91f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har aldri vært med på kakene serveres så sent. Og jeg har vært i snart 50 bryllup. Kakene kommer som regel på bordet rundt 16-18. 23 var da grusomt sent. 

Anonymkode: fca84...64d

Når starter middagen dersom kakene kommer så tidlig? Du kan jo lese tråden om medbrakt alkohol i bryllup og se hvor mange som sier at det er vanlig at kakene kommer så sent. 

Anonymkode: 1fc64...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...