Gå til innhold

Hva er grunnen til at man velger barnefritt bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å lese denne tråden er nesten som en studie i sosialantropologi, for meg som kommer fra en helt annen kultur. 🙈 

vi åpner ikke baren før kvelden. Sjeldent taler, og dersom det er, så er det etter middagen og dansen. Men har aldri vært i bryllup der de holder taler. Så barn er hjertelig velkommen alltid, men så må de hjem omtrent når baren åpner.

Anonymkode: fd143...f80

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde ikke barn selv, men søsteren min og noen venner hadde. For vår del var det vel fordi vi ønsket en fest med alkohol. De festene er annerledes dersom det er mange barn tilstede. Jeg var heller ikke bekvem med å drikke mye rundt barn. 

Anonymkode: aa543...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper alle dere med barnefritt bryllup i alle fall forstår at dere må gjøre unntak for spedbarn.

Anonymkode: 6fae5...665

Man må strengt tatt ikke det, men man må akseptere at de med spedbarn kanskje ikke har anledning til å komme. jeg har skjønt at dette er vanskelig for en del mødre å forstå, men det er faktisk ikke sånn at det alltid og for alle er bedre og mer ønskelig at mor kommer med barn enn at mor melder avbud.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg for 2 helger siden og vi hadde barnefritt nettopp fordi at det er en lang middag på 4-5 timer og barn som kommer til å kjede seg, skrike, tulle. I tillegg ønsket jeg at gjestene skulle kose seg uten barn og at det rett og slett var en voksenfest. Vi har selv små barn som var hjemme med barnevakt. Er veldig fornøyd med valget.

Anonymkode: 2e3f1...baf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mange små barn som klarer å sitte stille ved middagen i 3 timer. Mitt bryllup var på et sted med overnatting. Var leid inn rom og barnevakt til barna.

Anonymkode: d3403...8f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 time siden):

Man må strengt tatt ikke det, men man må akseptere at de med spedbarn kanskje ikke har anledning til å komme. jeg har skjønt at dette er vanskelig for en del mødre å forstå, men det er faktisk ikke sånn at det alltid og for alle er bedre og mer ønskelig at mor kommer med barn enn at mor melder avbud.

Samtidig må bruden forstå at hun blir nødt til å velge mellom for eksempel søster med spedbarn i selskapet eller feiring uten sin egen søster. Smak og behag. 

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samtidig må bruden forstå at hun blir nødt til å velge mellom for eksempel søster med spedbarn i selskapet eller feiring uten sin egen søster. Smak og behag. 

Anonymkode: 6244a...6cf

Du tror ikke de fleste klarer å ha en dialog med sine nærmeste og finne en løsning der det er aktuelt? At man ønsker en barnefri feiring er sjelden ensbetydende med å være barnehatende, firkantet og hjerteløs, det handler bare om hva slags feiring man ønsker. (Og min søster hadde, så sant babyen ikke var knøttliten og fullstendig avhengig av mor, funnet en barnevaktordning - vel så mye for sin egen del) 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt utenkelig for meg å skulle hatt et bryllup uten mine nieser og nevøer til stede, som jeg er så ufattelig glad i og har et godt forhold til.

Jeg kommer nok uansett til å ha et lite bryllup med få taler og rom for barna til å leke og bare være, men om jeg hadde hatt en partner som var mer gira på et stort bryllup, hadde de fortsatt vært en selvfølge. 
 

De kunne reist hjem med barnevakt utover kvelden, men skulle vært der i starten og fått middag og dessert hvertfall. Kjenner jeg familien rett, arrangerer de nok en framføring fra tantebarna og det ville jeg aldri vært foruten!

Anonymkode: 66378...686

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (41 minutter siden):

Du tror ikke de fleste klarer å ha en dialog med sine nærmeste og finne en løsning der det er aktuelt? At man ønsker en barnefri feiring er sjelden ensbetydende med å være barnehatende, firkantet og hjerteløs, det handler bare om hva slags feiring man ønsker. (Og min søster hadde, så sant babyen ikke var knøttliten og fullstendig avhengig av mor, funnet en barnevaktordning - vel så mye for sin egen del) 

Da er vi forskjellige. Jeg hadde ikke risikert å ødelegge ammingen og sitte i selskapet med vond melkespreng bare fordi bruden ønsket å være diva.

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde "barnefritt" bryllup, men egentlig ikke, fordi nevøer og nieser fikk være med på vielsen, spise bryllupskake som vi serverte rett etter vielsen og være til stede frem til middagen startet, samt at de gjestene med spedbarn som ønsket å komme fikk ha med dem hele kvelden. 

Men vi ville ha en bryllupsfest, det var åpen bar, og det ble høy stemning utover kvelden, noe som var greit at barna gikk glipp av. I tillegg oppfattet jeg på søsteren min, som var den med flest barn av gjestene, at det var rimelig deilig med en barnefri kveld hvor hun og mannen kunne slå seg skikkelig løs. Utover våre søsken, samt noen kusiner og fettere, så var det heller ingen i omgangskretsen som hadde barn. 

Alt i alt føler jeg vi fikk en god balanse, med deltakelse fra barna der de passer inn, og voksenfest etterpå. 

Anonymkode: 0a1e6...ee3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er vi forskjellige. Jeg hadde ikke risikert å ødelegge ammingen og sitte i selskapet med vond melkespreng bare fordi bruden ønsket å være diva.

Anonymkode: 6244a...6cf

Så alle som ikke setter en mors ønsker og behov over alt annet og tilrettelegger for dette - selv i sin egen store feiring - er en diva? Enkelte mødre har en fascinerende innstilling til hvor viktig deres egen tilstedeværelse er ved enhver anledning. Søsteren min  hadde jeg nok tilrettelagt for om det trengtes - men hun ville også vært enkel å samarbeide med om å finne en løsning. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen andres hvis tilstedeværelse ville vært så livsviktig for meg i bryllupet mitt at det ville trumfet ønsket om en voksenfest. Det vil alltid være noen som må melde avbud - på grunn av sykdom, reisevei, andre planer, økonomi eller mangel på barnevakt. Det er sjelden verdens undergang, og jeg ser ikke at vertskapet har noe større ansvar for å tilrettelegge for barnevaktproblematikken enn for noe av det andre.

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tenker de som arrangerer barnefritt bryllup er de samme som ikke lar barn komme i begravelser.

Anonymkode: f629c...83d

Jeg synes det var en merkelig tanke. Jeg kjenner få som ikke har hatt med barn i begravelser der det er naturlig at de er med (familie eller nære venner som har vært viktige for barna) selv om de har valgt å ha bryllupsfesten uten barn. 

Ellers mer generelt. Vi er forskjellige. Jeg giftet meg uten fest fordi vi ønsket å være gifte, men ingen av oss er glad i oppmerksomhet. Jeg har vært i flere bryllup med barn og flere uten barn. Synes selv begge deler er like naturlig og flott. Det er opp til brudeparet å bestemme hva slags fest/markering de ønsker. Som barn var jeg også i bryllup der det var alkohol (det var nok vanligere før).

Det blir veldig oppkonstruert for meg med tenkte situasjoner i forhold til amming og nær familie. De fleste klarer å snakke sammen og vurdere slikt uten at det fører til konflikter. For mange bryllup er ikke det et problem. Eller man finner løsninger som fungerer for alle. Om brudeparet ikke godtar løsninger ammende synes fungerer, så må de godta at det ikke passer for noen å komme.

 

 

Anonymkode: 92cca...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! 

Etter å ha lest her så tenker jeg nok at de som ikke kan komme pga barnepass nesten bare må bli hjemme.

Jeg vil at alle skal ha de hyggelig, og aller helst at alle kunne kommet, men det blir nok ikke så allright for barn, foreldre eller andre gjester dersom det blir som beskrevet her 😅

Ts

Anonymkode: 759c4...5f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I vanlige norske bryllup er det vanlig at kakene først serveres kl 23. da blir det mange gjester som kjeder seg og tyller i seg drikke når de endelig får lov

Anonymkode: 1fc64...332

Jeg har aldri vært med på kakene serveres så sent. Og jeg har vært i snart 50 bryllup. Kakene kommer som regel på bordet rundt 16-18. 23 var da grusomt sent. 

Anonymkode: fca84...64d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (22 minutter siden):

Så alle som ikke setter en mors ønsker og behov over alt annet og tilrettelegger for dette - selv i sin egen store feiring - er en diva? Enkelte mødre har en fascinerende innstilling til hvor viktig deres egen tilstedeværelse er ved enhver anledning. Søsteren min  hadde jeg nok tilrettelagt for om det trengtes - men hun ville også vært enkel å samarbeide med om å finne en løsning. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen andres hvis tilstedeværelse ville vært så livsviktig for meg i bryllupet mitt at det ville trumfet ønsket om en voksenfest. Det vil alltid være noen som må melde avbud - på grunn av sykdom, reisevei, andre planer, økonomi eller mangel på barnevakt. Det er sjelden verdens undergang, og jeg ser ikke at vertskapet har noe større ansvar for å tilrettelegge for barnevaktproblematikken enn for noe av det andre.

Mener du det samme om allergikere? At du ikke trenger å tilrettelegge for dem siden det blir så mye styr?

Anonymkode: 6244a...6cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I vanlige norske bryllup er det vanlig at kakene først serveres kl 23. da blir det mange gjester som kjeder seg og tyller i seg drikke når de endelig får lov

Anonymkode: 1fc64...332

Dette stemmer da overhode ikke. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri vært med på kakene serveres så sent. Og jeg har vært i snart 50 bryllup. Kakene kommer som regel på bordet rundt 16-18. 23 var da grusomt sent. 

Anonymkode: fca84...64d

Jeg har vært i en del bryllup selv om jeg ikke har tall på de. Jeg er vant til at middagen serveres ca 16 og varer en god stund. Så pleier det å være en liten pause for å strekke på bena, kanskje litt underholdning eller litt dansing - og så kaffe, kaker og eventuelt noe sterkere til kaffen. 

Det er nok forskjellige skikker rundtom. Kaker på bordet før 18 var veldig tidlig synes jeg. Når har da vielsen vært? Siste bryllupet jeg var i var vielsen kl 14, så dro de for å bli fotografert, velkomstdrink fra ca 16 og så ble det middag ca 17 om ikke jeg husker feil.

Anonymkode: 92cca...bd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hensyn til gjestene, så klart. Bryllup med barn er kjedelig greier.

Anonymkode: 9e01d...4d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mener du det samme om allergikere? At du ikke trenger å tilrettelegge for dem siden det blir så mye styr?

Anonymkode: 6244a...6cf

Av alle merkelige, usaklige sammenlikninger...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Av alle merkelige, usaklige sammenlikninger...

Hvorfor er det usaklig? En ammende mor trenger tilrettelegging fordi de kan være svært vanskelig/umulig for henne å finne et alternativ. En allergiker trenger tilrettelegging fordi han/hun har vanskelig for å finne alternativer. En laktoseintolerant person dør jo ikke av å spise noe med melk i, men han/hun vil måtte sitte på do med vondt i magen etterpå. Folk med andre allergier kan jo ta allergitabletter før de utsetter seg for allergenet. Så hvorfor skal det ikke tilstrebes tilrettelegging for ammende mødre på samme måte som det tilrettelegges for allergikere?

Anonymkode: 6244a...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...