Gå til innhold

Prest snakket veldig gebrokkent i kirken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var i bryllup i helgen og presten som foretok vielsen var utenlandsk og hadde så sterk aksent at jeg forstod kun halvparten av hva han sa.

Da han skulle si navnene til brudeparet klarte han ikke å uttale hennes navn riktig, og det hørtes helt komisk ut. 

Jeg hadde ikke villet hatt denne presten i mitt bryllup pga den dårlige norsken, men sikkert ikke enkelt å å byttet prest siden dette var ute på landet.

Skulle tro at presten selv var klar over sin elendig norsk uttale, og kjente sine begrensinger?

Anonymkode: cc94c...d81

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette var den eneste presten, den eneste kirken og det var viktig for dem - hvorfor skulle de la dette ødelegge for seg? Du virker sneversynt.. 

Anonymkode: dc1ae...1de

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

........ sin elendig norsk uttale, og kjente sine begrensinger?

Dette gjelder i så fall ekstremt mange yrker fra renhold, alle områder i helsesektoren fra leger og sykepleiere til hjelpearbeidere, alle omsorgsyrker inkludert barnhage og skole, ingeniører, avokater osv osv , og da sliter vi nordmenn noe enormt.. Jeg syns du fremstår på en dårlig måte i ditt eget  innlegg egentlig, dersom du ikke skjønte noe kanskje du er problemet i denne settingen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så personer av utenlandsk opprinnelse skal ikke få lov til å være prester i Norge? Hvilke andre yrker er det du mener de ikke skal kunne ha? Her har du en jobb å gjøre med deg selv, jeg ønsker deg god bedring.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en Karen og heller ikke rasistisk.

Når man virkelig må legge godviljen til for å forstå hva presten sier, så blir det litt slitsomt å sitte å gjette på hva han sier en hel preken.

Ts

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (8 minutter siden):

Dette gjelder i så fall ekstremt mange yrker fra renhold, alle områder i helsesektoren fra leger og sykepleiere til hjelpearbeidere, alle omsorgsyrker inkludert barnhage og skole, ingeniører, avokater osv osv , og da sliter vi nordmenn noe enormt.. Jeg syns du fremstår på en dårlig måte i ditt eget  innlegg egentlig, dersom du ikke skjønte noe kanskje du er problemet i denne settingen? 

Det er faktisk enkelte yrker der det burde vært mye strengere krav til språkkunnskaper, spesielt i helse og omsorgssektoren, skole, barnehage og enkelte ingeniørstillinger.

Pasienter og eldre burde slippe å forholde seg til personale som ikke kan norsk eller i beste fall snakker kebab-norsk, det er veldig lett for at det blir misforståelser og konsekvensene kan bli alvorlige.     

Anonymkode: 0a552...295

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke en Karen og heller ikke rasistisk.

Når man virkelig må legge godviljen til for å forstå hva presten sier, så blir det litt slitsomt å sitte å gjette på hva han sier en hel preken.

Ts

Nå er det slik at alle viselser i den norske kirke skjer etter samme MAL så hvor mye godvilje du måtte bruke kan nok diskuteres tenker jeg 😎

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er faktisk enkelte yrker der det burde vært mye strengere krav til språkkunnskaper, spesielt i helse og omsorgssektoren, skole, barnehage og enkelte ingeniørstillinger.

Pasienter og eldre burde slippe å forholde seg til personale som ikke kan norsk eller i beste fall snakker kebab-norsk, det er veldig lett for at det blir misforståelser og konsekvensene kan bli alvorlige.     

Anonymkode: 0a552...295

Men det er jo en helt annen diskusjon - det handler ikke om ett menneske men om et krav vi som najson evt må stille på bekostning av den arbeidskraften vi tross alt trenger.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man arbeider i Norge og har et yrke der man bruker språk og kommunikasjon, må man kanskje prøve å lære seg språket best mulig slik at man gjør seg forstått?

Jeg har jobbet utenlands noen år i to forskjellige europeiske land, og jeg fikk beskjed at jeg måtte lære meg språket best mulig hvis de skulle forstå meg.

Ikke noe medfølelse for at jeg var utenlandsk og at det var vanskelig å lære meg språket deres perfekt.

Ts

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at når man arbeider i Norge og har et yrke der man bruker språk og kommunikasjon, må man kanskje prøve å lære seg språket best mulig slik at man gjør seg forstått?

Jeg har jobbet utenlands noen år i to forskjellige europeiske land, og jeg fikk beskjed at jeg måtte lære meg språket best mulig hvis de skulle forstå meg.

Ikke noe medfølelse for at jeg var utenlandsk og at det var vanskelig å lære meg språket deres perfekt.

Ts

Hvilket land er dette, og ikke minst hvilken jobb skulle du ha der dette var et krav? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Nå er det ikke sånn at en person som kanskje aldri har lært noe som ligner et europeisk språk før bare over natten kan lære seg norsk. Det tar tid, og det kan ta maange år. Alle har ikke like godt språkøre. Det er allerede mangel på prester, så skal vi virkelig skyve til side en prest som kanskje er en ekstremt dyktig samtalepartner, er god i sjelesorg, er flink på å formidle, jobber hardt for eldre og konfirmanter, trår til for rusmisbrukere og syke, bare fordi h*n ikke har rukket å få perfekt norsk?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nylig vært i bryllup der presten var utenlandsk. I mitt tilfelle var presten islandsk, og islendinger lærer dansk på skolen, noe som ikke akkurat gjør dem noen stor tjeneste her i Norge. ;)  Aksenten gjorde det litt mer konsentasjonskrevende å følge med, men man skal være bra vrangvillig og trangsynt for å lage noe problem ut av det. For noen år siden leste jeg at de fleste av de utenlandske prestene i den norske kirke er islandske og tyske. 

For øvrig er det prestemangel i den norske kirke, med svært få søkere til stillingene. Dette gjelder ikke bare i de mest grisgrendte strøk. Uten de utenlandske prestene ville mange norske menigheter vært uten sokneprest. Da ville ikke brudeparene kunne gifte seg i kirken i det hele tatt. (At det finnes borgerlige, humanistiske og andre alternativer er en annen diskusjon.)

Endret av Ullvott
tastefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilket land er dette, og ikke minst hvilken jobb skulle du ha der dette var et krav? 

Jeg jobbet som spesialpedagog i Tyskland og Danmark (ja danskene krevde at jeg skulle snakke så perfekt dansk at de skjønte hva som ble sagt og skrevet.) Mange tenker at norsk og dansk er nesten det samme, men det er forskjell på å være turist i København og arbeide.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullvott skrev (24 minutter siden):

Jeg har selv nylig vært i bryllup der presten var utenlandsk. I mitt tilfelle var presten islandsk, og islendinger lærer dansk på skolen, noe som ikke akkurat gjør dem noen stor tjeneste her i Norge. ;)  Aksenten gjorde det litt mer konsentasjonskrevende å følge med, men man skal være bra vrangvillig og trangsynt for å lage noe problem ut av det. For noen år siden leste jeg at de fleste av de utenlandske prestene i den norske kirke er islanske og tyske. 

For øvrig er det prestemangel i den norske kirke, med svært få søkere til stillingene. Dette gjelder ikke bare i de mest grisgrendte strøk. Uten de utenlandske prestene ville mange norske menigheter vært uten sokneprest. Da ville ikke brudeparene kunne gifte seg i kirken i det hele tatt. (At det finnes borgerlige, humanistiske og andre alternativer er en annen diskusjon.)

Presten jeg hørte på tror jeg var nederlandsk, men ikke helt sikker.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Presten jeg hørte på tror jeg var nederlandsk, men ikke helt sikker.

Ts

Da kan det umulig ha vært så vanskelig å skjønne hva han sa.

Og når det gjelder uttale av navn er det utrolig hva selv erke-norske folk kan komme med

Anonymkode: 938a6...136

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Carrot said:

Til forsvar, hvis jeg tar bussen og spør sjåføren om han kjører til sted X. Men klarer ikke å gi et svar, fordi han hverken kan forstå eller snakke norsk.

Er det virkelig jeg som er problemet da?

Basert på en sann historie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stor prestemangel, dessverre...

Anonymkode: 9f2b6...ed8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

umAxa skrev (Akkurat nå):

Til forsvar, hvis jeg tar bussen og spør sjåføren om han kjører til sted X. Men klarer ikke å gi et svar, fordi han hverken kan forstå eller snakke norsk.

Er det virkelig jeg som er problemet da?

Basert på en sann historie.

tja det kommer ann på situasjonen, som for eksempel hvor du tar bussen fra.. De fleste (typ ruter, vy osv) viser ruten på appen så du kan fint sjekke selv, samtidig viser de ruten på skjerm - sjåføren skal kjenne veien og få deg trygt frem men ikke nødvendigvsis kommunisere med deg - det er lenge siden vi hadde "en buss sjåfør, en buss sjåfør er en mann med godt humør" fordi nordmenn i dag ikke ønsker seg en dårlig betalt og belastet jobb som det, så vil vi ha kollektivt må vi ha inn folk utenfra for å kjøre.. Det er ris til egen bak, så ja - jeg vil fortsatt mene at du (og jeg og alle andre) tildels er en del av problemet, spørsmålet er hvordan vi kan bli en del av løsningen siden TS for eksempel tydeligvis fokuserer mer på at hun led enn noe annet.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillEve skrev (55 minutter siden):

Nå er det ikke sånn at en person som kanskje aldri har lært noe som ligner et europeisk språk før bare over natten kan lære seg norsk. Det tar tid, og det kan ta maange år. Alle har ikke like godt språkøre. Det er allerede mangel på prester, så skal vi virkelig skyve til side en prest som kanskje er en ekstremt dyktig samtalepartner, er god i sjelesorg, er flink på å formidle, jobber hardt for eldre og konfirmanter, trår til for rusmisbrukere og syke, bare fordi h*n ikke har rukket å få perfekt norsk?

Det er ikke en god samtalepartner, dersom det er språkbarrierer. Formidlingsevne og forståelse er veldig viktig, særlig i sårbare situasjoner.

Anonymkode: d4ac1...7a8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg forstår at dere mener dette var en bagatell å henge seg opp i, men siden ingen av dere var i kirken og hørte presten snakke, er det umulig for dere å forstå hvordan jeg opplevde det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...