Gå til innhold

Kombinere styrketrening med løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om noen her har gode tips til det å kombinere styrketrening med løping? Er helt nybegynner og har planer om å trene 3 ganger i uken og mulig øke etter hvert. Jeg ønsker gjerne å løpe fordi jeg synes det er kjekt. Men man får jo ikke spesielt mye muskler av det og derfor ønsker jeg å kombinere det med styrketrening. Ift styrketrening tenker jeg trene cardio/trene med egen kroppsvekt hjemme. Løping ute. 

Hvordan er det best å kombinere dette? Løpe og trene styrke samme dag? Er det ok? Eller burde jeg heller trene styrke 2 dager i uken og løpe 1 dag? Man får vel ikke så mye fremgang på løpingen om man bare løper en gang i uka, eller?

Anonymkode: b1eb0...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville heller startet med lett styrketrening 2 ganger i uken og gåturer med rask gange, gjerne i mye oppoverbakker. Så øker du litt og litt på. 

Hvis du er helt utrent er det å trene 3 ganger i uken, en løpeøkt og en styrkeøkt pr gang litt voldsomt og kan potensielt bidra til skader og mye sliten. Begynn rolig, så øker du etterhvert, mye bedre. 

Anonymkode: 7bb34...77f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trener litt oftere jeg da, hver dag. Løper en dag i uka, da styrke er hovedpri. Men merker framgang på løping også, og opprettholder den med kun en cardiodag i uken. Så min uke ser ca sånn ut:

man-bein/ass

tirs-overkropp

ons-løping

tors-overkropp

fre-bein/evnt løping, kommer an på arbeidsvakta som varierer på fredager

lør-overkropp

søn- bein/ass

Anonymkode: 6f16e...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dag er helt OK. På mosjonistnivå er også det å trene det i samme økt OK. Ville da gjennomført styrke først. På supermosjonistnivå ville jeg hatt minimum 2 timer mellom styrke og løping, og da også gjort styrke først. Altså ikke løpe i en time og så trene styrke rett etterpå ✌️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (2 minutter siden):

Samme dag er helt OK. På mosjonistnivå er også det å trene det i samme økt OK. Ville da gjennomført styrke først. På supermosjonistnivå ville jeg hatt minimum 2 timer mellom styrke og løping, og da også gjort styrke først. Altså ikke løpe i en time og så trene styrke rett etterpå ✌️

Hva er grunnen til at det er ok å trene styrke og løping i samme økt om man er mosjonist, men ikke om man er supermosjonist? Og hvor går grensen mellom de to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er grunnen til at det er ok å trene styrke og løping i samme økt om man er mosjonist, men ikke om man er supermosjonist? Og hvor går grensen mellom de to?

Tenker mer på målsetninger her. Hvor viktig er det å få de ekstra 10 % med resultater? Og er det verdt den ekstra innsatsen det vil være å ha 2 timer mellom? Sannsynligvis ikke... Men om du er "supermosjonist" og skal ha alt "perfekt" hele tiden, så kanskje du synes det er verdt det 😊

Så at jeg skrev "ville jeg ha" jekker jeg meg herved ned på.

Og du vil nok kunne slippe unna med å gjøre det i samme økt uansett så lenge du gjør styrke først, selv om du vil ha de siste 10 %.

Forskningen på dette er litt konfundert. Altså det er resultater her som ikke er så lett å tolke eller avdekke hva som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kombinerer som jeg føler for.

Foretrekker også løping. Så ofte tar jeg bare et 10 minutters fullkroppsprogram etter løpeturen. Eller jeg trener kun det ene eller det andre. Enkelte uker er kun løping. Andre uker har jeg trent lengre økter styrke flere ganger. 

Det å trene jevnt over tid handler først og fremst om treningsglede. Om du blir for teoretisk i formen, eller trener ting du egentlig ikke liker, så er sannsynligheten stor for at du slutter. 

Anonymkode: 838e6...723

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kombinerer som jeg føler for.

Foretrekker også løping. Så ofte tar jeg bare et 10 minutters fullkroppsprogram etter løpeturen. Eller jeg trener kun det ene eller det andre. Enkelte uker er kun løping. Andre uker har jeg trent lengre økter styrke flere ganger. 

Det å trene jevnt over tid handler først og fremst om treningsglede. Om du blir for teoretisk i formen, eller trener ting du egentlig ikke liker, så er sannsynligheten stor for at du slutter. 

Anonymkode: 838e6...723

Yes, nailed it!

🔨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid pleid å først ta løpetur og deretter "sirkeltrening" med bein, mage og rygg i 10-15 min etterpå, dvs tar ikke pause mellom hver øvelse. Blir godt trent av det. Kan ikke løpe lenger, men gjør det likens bare med sykling. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere noen linker til gode styrkeprogram på 10-15 minutter som kan brukes etter løping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sandum.PT ser du mange ganger har skrevet dette med styrke før løping. Men en ting jeg ikke helt får tak på: er det fordi det er «skadelig» eller «mindre effekt» å gjøre motsatt?

(Som en som stadig har intensjon om å komme i gang, men aldri gjør det..eneste gangen jeg har klart,  var 3 mnd i fjor når jeg fulgte et opplegg fra fysio når jeg løp på meg en overbelastning - men da var det alltid etter løping. Dersom det er eneste alternativet (fordi ellers blir det bare ikke 🙄), er det ok-ish eller ødelegger det noe? 🤔)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (1 time siden):

@Sandum.PT ser du mange ganger har skrevet dette med styrke før løping. Men en ting jeg ikke helt får tak på: er det fordi det er «skadelig» eller «mindre effekt» å gjøre motsatt?

(Som en som stadig har intensjon om å komme i gang, men aldri gjør det..eneste gangen jeg har klart,  var 3 mnd i fjor når jeg fulgte et opplegg fra fysio når jeg løp på meg en overbelastning - men da var det alltid etter løping. Dersom det er eneste alternativet (fordi ellers blir det bare ikke 🙄), er det ok-ish eller ødelegger det noe? 🤔)

Det er ikke skadelig i det hele tatt, men det kan gi litt mindre effekt av styrketrening å trene langvarig utholdenhetstrening av en type som skaper mye muskelskade om man gjør det på samme muskelgruppe rett før styrke. For eksempel en times løping rett før en beinøkt. Da får du sannsynligvis litt dårligere resultater av denne beinøkta enn om du ikke hadde løpt først.

Så hvis man gjør dette gang etter gang over lang tid (flere år) vil man nok ligge merkbart bak der man hadde ligget hvis man ikke hadde løpt slik før hver løpeøkt.

Om det i det hele tatt har noe å si er en annen sak. Skal du konkurrere i styrkeløft? Da vil forskjellen være markant og utslagsgivende. Skal du trene som mosjonist for å bli generelt sterkere og i bedre form? Da kan det godt hende at det er viktigere å få treningen til å passe inn i hverdagen og med det man liker å gjøre. Det kan bety å ta en lang løpeøkt før styrke på bein 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (På 19.6.2022 den 20.50):

Det er ikke skadelig i det hele tatt, men det kan gi litt mindre effekt av styrketrening å trene langvarig utholdenhetstrening av en type som skaper mye muskelskade om man gjør det på samme muskelgruppe rett før styrke. For eksempel en times løping rett før en beinøkt. Da får du sannsynligvis litt dårligere resultater av denne beinøkta enn om du ikke hadde løpt først.

Så hvis man gjør dette gang etter gang over lang tid (flere år) vil man nok ligge merkbart bak der man hadde ligget hvis man ikke hadde løpt slik før hver løpeøkt.

Om det i det hele tatt har noe å si er en annen sak. Skal du konkurrere i styrkeløft? Da vil forskjellen være markant og utslagsgivende. Skal du trene som mosjonist for å bli generelt sterkere og i bedre form? Da kan det godt hende at det er viktigere å få treningen til å passe inn i hverdagen og med det man liker å gjøre. Det kan bety å ta en lang løpeøkt før styrke på bein 😊

Takk! Veldig takknemlig for svar 🌸 da forsvant den unnskyldningen - og det er kun positivt 🤣

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (4 timer siden):

Takk! Veldig takknemlig for svar 🌸 da forsvant den unnskyldningen - og det er kun positivt 🤣

thor-marvel.gif.fd6603a67131ac2c2afc27cfda135a3f.gif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 13.14):

Jeg lurer på om noen her har gode tips til det å kombinere styrketrening med løping? Er helt nybegynner og har planer om å trene 3 ganger i uken og mulig øke etter hvert. Jeg ønsker gjerne å løpe fordi jeg synes det er kjekt. Men man får jo ikke spesielt mye muskler av det og derfor ønsker jeg å kombinere det med styrketrening. Ift styrketrening tenker jeg trene cardio/trene med egen kroppsvekt hjemme. Løping ute. 

Hvordan er det best å kombinere dette? Løpe og trene styrke samme dag? Er det ok? Eller burde jeg heller trene styrke 2 dager i uken og løpe 1 dag? Man får vel ikke så mye fremgang på løpingen om man bare løper en gang i uka, eller?

Et forslag til en ukeplan med styrke som hovedaktivitet:

Mandag - Styrke (helkropp)

Tirsdag - Langkjøring S1\2 løping

Onsdag - Styrke (helkropp)

Torsdag - Passiv\aktiv restitusjon

Fredag - Styrke (helkropp)

Lørdag - Intervall S3\4 løping

Søndag - Passiv\aktiv restitusjon

Hvis du heller vil trene 4 ganger i uka - foreslår jeg følgende fordeling:

Mandag - Langkjøring S1\2 løping

Tirsdag - Styrke (helkropp)

Onsdag - Hvile\ aktiv restitusjon om du vil

Torsdag - Intervall S3\4 løping

Fredag - Hvile\ aktiv restitusjon om du vil

Lørdag - Styrke (helkropp)

Søndag - Hvile\ aktiv restitusjon om du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...