AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #1 Del Skrevet 17. juni 2022 Hvordan kan man bli glad i å trene? Og finne motivasjon til å trene? Jeg ønsker gjerne å begynne å trene, og har forsøkt å begynne mange ganger. Men problemet mitt er at jeg ikke er så glad i å trene og dermed også sliter med å finne motivasjonen. Jeg ønsker jo å gå ned i vekt og få en "fit" kropp, så det burde jo egentlig være motivasjon nok, men nei... Anonymkode: eff51...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #2 Del Skrevet 17. juni 2022 Kan du pare det med noe du liker? For eksempel lage en regel om at du kun får høre på favorittpodcasten mens du trener. Et eller annet sånt? Anonymkode: d3d43...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #3 Del Skrevet 17. juni 2022 Jeg prøvde den fake it till you make it. Satte opp treningsprogram også bare gjorde jeg det. Akkurat som å ta oppvaska eller vaske doen, bare måtte gjøres. De første ukene bet jeg tenna sammen og gjorde det. Så en dag skulle jeg skifte klær og fikk et glimt av meg selv i undertøy i speilet. Nå høres jeg ut som den selvdiggeren, men jeg så plutselig at lårene har fått den skyggen på siden, som viser at det er muskler i live der, rumpa mi er rundere og litt høyere, magen litt strammere og flatere. Det fikk fyr på ting! Nå kjører jeg til trening og omtrent brøyter folk vekk på veien, unna vei! 🤪 Anonymkode: fedae...93e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titania Skrevet 17. juni 2022 #4 Del Skrevet 17. juni 2022 Finn aktiviteter du liker Om så en gruppetime, gå i skogen eller om du brått finner ut at du vil løfte mye Når man finner det som er gøy, trenger man ikke lete etter motivasjonen lenger, det bare skjer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2022 #5 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du pare det med noe du liker? For eksempel lage en regel om at du kun får høre på favorittpodcasten mens du trener. Et eller annet sånt? Anonymkode: d3d43...811 Ja, det var ett godt tips, er jo fint å jogge med en podcast på øret. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg prøvde den fake it till you make it. Satte opp treningsprogram også bare gjorde jeg det. Akkurat som å ta oppvaska eller vaske doen, bare måtte gjøres. De første ukene bet jeg tenna sammen og gjorde det. Så en dag skulle jeg skifte klær og fikk et glimt av meg selv i undertøy i speilet. Nå høres jeg ut som den selvdiggeren, men jeg så plutselig at lårene har fått den skyggen på siden, som viser at det er muskler i live der, rumpa mi er rundere og litt høyere, magen litt strammere og flatere. Det fikk fyr på ting! Nå kjører jeg til trening og omtrent brøyter folk vekk på veien, unna vei! 🤪 Anonymkode: fedae...93e Fake it till you make it, ja. Det virker jo som at det fungerer. Jeg har tatt bilder og tatt mål av kroppen, så håper på at det kan motivere meg å se at vekten går nedover (er ganske overvektig) og at kroppen blir slankere. Titania skrev (2 timer siden): Finn aktiviteter du liker Om så en gruppetime, gå i skogen eller om du brått finner ut at du vil løfte mye Når man finner det som er gøy, trenger man ikke lete etter motivasjonen lenger, det bare skjer Jeg liker jo å jogge sånn egentlig, er bare at om jeg må jogge fast så blir det ikke like gøy, hehe. Anonymkode: eff51...69a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marshall Skrevet 17. juni 2022 #6 Del Skrevet 17. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det var ett godt tips, er jo fint å jogge med en podcast på øret. Jeg liker jo å jogge sånn egentlig, er bare at om jeg må jogge fast så blir det ikke like gøy, hehe. Anonymkode: eff51...69a Så gjør det når solen skinner, varier rutene, hør på god musikk underveis. Gjør det til noe du kan glede deg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2022 #7 Del Skrevet 18. juni 2022 Ikke tenk, bare gjør det. Sett opp en plan og hold deg til den som en fast rutine som du bare gjør på samme måte som andre daglige forpliktelser. Jeg måtte presse meg på trening i sikkert 2 måneder før noe løsnet og jeg begynte å glede meg til noen av øktene. Framgangen er motivasjonen. Anonymkode: 5b7c9...566 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mumia Skrevet 18. juni 2022 #8 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 11.39): Hvordan kan man bli glad i å trene? Og finne motivasjon til å trene? Jeg ønsker gjerne å begynne å trene, og har forsøkt å begynne mange ganger. Men problemet mitt er at jeg ikke er så glad i å trene og dermed også sliter med å finne motivasjonen. Jeg ønsker jo å gå ned i vekt og få en "fit" kropp, så det burde jo egentlig være motivasjon nok, men nei... Anonymkode: eff51...69a Sett av 30 til 45 minutter annenhver dag, og ikke vik unna....lov deg selv dette.....fordeler: bedre helse, bedre hud, bra søvn osv. Finn noe du liker: dansing? Inkluder styrketrening av armer og bein. Sett på høy musikk så du får litt motivasjon Endret 18. juni 2022 av Mumia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Del Skrevet 20. juni 2022 Finn noe du liker, eller modifiser ting du ikke liker i seg selv slik at det blir kjekt. Om du egentlig liker å løpe, hva er det som gjør at du ikke gjør det? Jeg trente kampsport i nærmere femten år. Det var kjekt og sosialt, og jeg gledet meg til hver trening. Det var kjekt å ha venner i klubben, og det var morsomt å øve frem mot graderinger, ha et mål å jobbe mot. Skulle gjerne gjort det ennå, men nå er jeg småbarnsmor og i den berømmelige Tidsklemma, og har ikke nok fritid til halvannentimes økter + kjøring frem og tilbake flere ganger i uken. Styrketrening ble gøy da jeg begynte å følge programmer, og aller viktigst: logge progresjon. Det er dritkjedelig å stå og løfte en vekt opp og ned. Å jobbe med teknikk, er derimot noe jeg liker, så det ble gøyere når jeg begynte å ha fokus på det. Å se progresjon er også noe som motiverer meg. Det er ikke gøy i seg selv å løfte 80 kg, men om man har slitt kjempelenge i 70-tallssjiktet, er det dritgøy å endelig klare å nå målet om 80 kg. Løping ble også gøy av å logge progresjon, og jobbe mot et mål. Etter jeg fikk barn, er trening også blitt et "fristed". Jeg merker at det gjør underverker for humøret å komme meg ut på løpetur. Løpingen er også kjekkere når jeg kombinerer det med lydbøker og podcaster på de lange, rolige øktene, og sinna-musikk på de harde øktene. Jeg har så lite tid til å høre på bøker og musikk ellers, at det er en liten Treat yoself å løpe med godbok på øret, i fred og ro Anonymkode: 93b93...4a6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Del Skrevet 21. juni 2022 Tusen takk for svar alle sammen. Mange gode råd 😊 Anonymkode: eff51...69a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Del Skrevet 21. juni 2022 Trener gjerne formiddag, 1-2 timer etter frokost. Tar på meg treningsklær i det jeg står opp, da sitter det lengre inne å ombestemme seg. I perioder det går litt trått behandler jeg trening som en hvilken som helst avtale. Den legges inn i kalenderen, og skal ikke endres. Innimellom kjører jeg et av programmene som er lett tilgjengelig på Youtube. Med relativt krevende to-ukers eller 24-dagers program. Da har du et opplegg du er "forpliktet" til, og får samtidig noen nye øvelser, og kjenner noen nye muskelgrupper, det bidrar til å få opp motivasjonen igjen. Anonymkode: 2317f...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Del Skrevet 21. juni 2022 Jeg har måttet innse at jeg ikke liker det. Og det var egentlig en befrielse, for å belage meg på motivasjon funker dårlig. Det er massevis av ting jeg gjør selv om jeg ikke liker det (jeg snakker om deg, husarbeid). Det er bare en jobb som skal gjøres. Jeg trenger ikke å like det. Alle liker det ikke. Nå har jeg holdt det gående en stund, for første gang i mitt liv, og det er blitt en vane. Dersom det skulle dukke opp treningsglede etterhvert er det fint, men det er ikke noe jeg er avhengig av for å gjennomføre. Jeg kjenner positive effekter, er mer utholden, sover bedre, har mer overskudd i hverdagen. Tenker at for meg er det belønning nok, selv om jeg ikke får direkte glede av det på sikt heller. Når det er sagt, hjelp det også å finne ut hvorfor jeg ikke liker det. Jeg fant årsaker i egen skam over kondis som barn, og kommentarene jeg fikk rundt det. Jeg har ikke likt at noen ser at jeg er sliten eller andpusten. Det er bedre nå, men fortsatt noe jeg må aktivt jobbe mot. Anonymkode: f91cb...71c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnball Skrevet 21. juni 2022 #13 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 11.39): Hvordan kan man bli glad i å trene? Og finne motivasjon til å trene? Jeg ønsker gjerne å begynne å trene, og har forsøkt å begynne mange ganger. Men problemet mitt er at jeg ikke er så glad i å trene og dermed også sliter med å finne motivasjonen. Jeg ønsker jo å gå ned i vekt og få en "fit" kropp, så det burde jo egentlig være motivasjon nok, men nei... Anonymkode: eff51...69a Hvor hardt trener du? Veldig mange starter veldig hardt når de feks ikke er i form, da blir det bare veldig tungt og hardt, og mange faller fra raskt. start litt enkelt, og øke intensitet med små steg hver gang du trener. hvis du f.eks starter med å sykle på trimsykkel i 10 minutter, sykle i 12 neste gang, osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #14 Del Skrevet 26. juni 2022 Kan du finne en makker å lage avtaler med? Eller personlig trener? Jeg har hatt glede av begge deler, og en makker er det hyggeligste og rimeligste i lengden. Videre er mye av min trening en aktivitet som gir meg stor glede, og det hjelper veldig. I tillegg prøver jeg å få litt kondis også, hvilket for meg er mer selvpining. Der er forpliktelsen og/eller musikken viktig. Anonymkode: 5b460...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #15 Del Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 12.32): Jeg prøvde den fake it till you make it. Satte opp treningsprogram også bare gjorde jeg det. Akkurat som å ta oppvaska eller vaske doen, bare måtte gjøres. De første ukene bet jeg tenna sammen og gjorde det. Så en dag skulle jeg skifte klær og fikk et glimt av meg selv i undertøy i speilet. Nå høres jeg ut som den selvdiggeren, men jeg så plutselig at lårene har fått den skyggen på siden, som viser at det er muskler i live der, rumpa mi er rundere og litt høyere, magen litt strammere og flatere. Det fikk fyr på ting! Nå kjører jeg til trening og omtrent brøyter folk vekk på veien, unna vei! 🤪 Anonymkode: fedae...93e Hvor lenge har du trent? Anonymkode: fb5ae...256 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #16 Del Skrevet 26. juni 2022 Motivasjonen kommer etter hvert - og den er ferskvare. Senk ambisjonene litt og tving deg gjennom 3-4 treninger, tenk at det blir aldri tyngre enn nå og så går det på automatikk. Ta f.eks 3 timer med PT for å ha noe forpliktende eller finn noen enkle gruppetimer. Vær som meg i dårlige perioder - stolt bare av at du faktisk møter opp. Om det så bare blir 15-20 minutter så er det mye bedre enn 20 min på sofaen. Plutselig er motivasjonen tilbakep Anonymkode: e4cf2...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #17 Del Skrevet 26. juni 2022 Jeg må trene noe jeg synes er gøy. Hvis jeg skal trene styrke hjelper det å ha en makker eller to å trene med. På dager hvor jeg ikke har lyst setter jeg meg et mål om at jeg må møte opp og gå/jogge 7 minutter på en tredemølle og så skal jeg få lov til å gå hjem hvis jeg fortsatt har lyst. Resultatet blir at jeg fullfører økten når jeg likevel er i gang. Trener jeg alene hører jeg podcast. Nye freshe treningsklær hjelper på motivasjonen. I perioder funker det bedre med gruppetimer for at noen skal lede meg igjennom økten. Ellers finnes det jo mange ting du kan begynne med, avhengig av hvor du bor. Meld deg inn i en eller annen klubb, begynn med dans, kampsport, bedriftsfotball, annen klubb som driver med ballspill, begynn med klatring, meld deg inn i turistforeningen og bli med på arrangerte turer i nærområdet. Jeg leste i avisen at håndbak-miljøet er voksende, så et finnes alt mulig rart du kan drive med. For mange er det enklere å ha faste avtaler hvor man skal møte andre og sammen drive med en aktivitet. Det kan dessuten gi deg motivasjon til å trene styrke eller kondisjon for å bli bedre i den aktuelle sporten. Anonymkode: 48613...dc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #18 Del Skrevet 26. juni 2022 Jeg hater å trene, men jeg gjør det likevel. Har mye motivasjon i å ha PT, og følge egentreningsprogrammet han setter opp. Men det er jo dyrt da... jeg er av de som elsket lockdown, for da hadde jeg en unnskyldning for å sitte på sofaen Anonymkode: 0fdd9...a3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2022 #19 Del Skrevet 26. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 15.32): Jeg har måttet innse at jeg ikke liker det. Og det var egentlig en befrielse, for å belage meg på motivasjon funker dårlig. Det er massevis av ting jeg gjør selv om jeg ikke liker det (jeg snakker om deg, husarbeid). Det er bare en jobb som skal gjøres. Jeg trenger ikke å like det. Alle liker det ikke. Nå har jeg holdt det gående en stund, for første gang i mitt liv, og det er blitt en vane. Dersom det skulle dukke opp treningsglede etterhvert er det fint, men det er ikke noe jeg er avhengig av for å gjennomføre. Jeg kjenner positive effekter, er mer utholden, sover bedre, har mer overskudd i hverdagen. Tenker at for meg er det belønning nok, selv om jeg ikke får direkte glede av det på sikt heller. Når det er sagt, hjelp det også å finne ut hvorfor jeg ikke liker det. Jeg fant årsaker i egen skam over kondis som barn, og kommentarene jeg fikk rundt det. Jeg har ikke likt at noen ser at jeg er sliten eller andpusten. Det er bedre nå, men fortsatt noe jeg må aktivt jobbe mot. Anonymkode: f91cb...71c Dette!!!!! Tusen ganger dette. Trening er ikke noe du må like. Hvor har vi det fra, at du må like alt du skal drive med? Liker du å vaske do? Nei. Gjør du det allikevel? Ja. Jeg hater å gå med søpla. Men det er jo ikke et alternativ å la være. Trening ble plassert i "jeg må gjøre dette"bolken, og så gjorde jeg det. Og da, etter noen uker …. Så kom treningsgleden. De gangene jeg forsøkte å starte, men aldri klarte å opprettholde det gikk jeg inn med den mentale innstillingen "dette liker jeg ikke, jeg vil ikke". Vi klarer ikke pushe oss til å gjøre ting vi ikke vil over lengre tid. Så plasserte jeg treningen i "jeg har ikke noe valg." og sluttet å tenke at jeg må like dette. Det er som lykken; den kommer når du slutter å jage etter den. Treningsglede like så: den kom når jeg sluttet å kjempe… Anonymkode: 7e24f...a96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 26. juni 2022 #20 Del Skrevet 26. juni 2022 Det kan også være greit å innse først som sist at ingen er supermotivert til å trene hver eneste gang. Motivasjon kommer og går, det du må sette din lit til er viljestyrken, og den kan du trene opp akkurat som en muskel. For hver gang du tvinger deg selv til å gjennomføre, så blir viljestyrken din litt sterkere. Dessverre kan du ikke måle viljestyrke på samme måte som muskelkraft, men jeg syns det er litt motiverende å tenke på uansett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå