Gå til innhold

Jeg syns det er flaut at min voksne mor neier for andre, spesielt menn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke dette fryktelig flaut . Min mor på over 63 neier når menn hilser på henne. Har gjort det hele livet.  Hun forstår ikke at det er upassende. Hva tenker du om.det? Jeg syns det er fryktelig flaut.

Anonymkode: 93e80...cdd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det upassende? Før i tiden, det vil si da din mor vokste opp, var det helt normal høflighet å både neie og bukke. Så mener jo ikke akkurat noe vondt med det, derimot er det ufint av deg å kritisere for noe sånt.

Anonymkode: 64de3...641

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror ikke dette har vært så vanlig, aldri opplevd det med noen eldre. Ikke min mor heller, hun hadde blitt forbanna om voksne damer neide😅

Anonymkode: 12fd4...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det upassende å være høflig og nå da ? Hender jeg og neier hvis jeg er veldig glad eller takknemlig. 

Og en annen ting ; det er bare dumt å gå å være flau på andre sine vegne. 

Anonymkode: 4a97a...371

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg faktisk hørtes ut som en skikkelig classy lady, med skikkelig folkeskikk og gode manerer. Ikke noe å være flau over det vel... 

Var vare noen dager siden en dame neiet og "takket så meget" når jeg hold oppe døren for henne (sikkert 75år) Og jeg bukket, selvsagt :takke:

  • Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiing 😆 trodde vi holdt på med dette på barneskolen tidlig 90tall, hvor ble det av denne skikken?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei tror ikke dette har vært så vanlig, aldri opplevd det med noen eldre. Ikke min mor heller, hun hadde blitt forbanna om voksne damer neide😅

Anonymkode: 12fd4...52b

Forbanna? Hva slags menneske er hun egentlig? Hjelpes…

Anonymkode: 64de3...641

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg(54 år) lærte som barn å neie for de voksne, når jeg skulle hilse og spesielt når jeg skulle takke. Bruker ikke dette nå, bortsett fra hvis jeg møter på en eldre person: da kommer det automatisk uten at jeg tenker over det, og jeg kan se det blir satt pris på at jeg bruker gammeldagse manerer.

Som barn syntes jeg neiing var vanskelig å lære og litt teit; jeg ville heller bukke for det var mye enklere. I dag bukker og nikker jeg så fint når jeg møter japanere.

Savner egentlig mange av de gamle manerene, for de gjorde faktisk ting mye enklere når du møtte noen fremmede og ellers ikke helt visste hva du skulle si eller gjøre: med innlærte manerer kan man i hvert fall gjøre noe, og så tar man det derfra.

Anonymkode: d9008...87f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 74 og ble lært opp til å neie når jeg takket for noe. Også når jeg hilste på eldre mennesker. Skikken har gradvis blitt avslipt, men det hender jeg fortsatt kan finne på å neie (på automatikk) for eldre mennesker, kongelige (ja jeg har hilst på et par) og når jeg blir spesielt glad for noe og vil takke. Skjer ytterst sjeldent, men likevel. Jeg syns da virkelig ikke det er noe å være flau over en eldre dame som neier. Det er, i hennes hode, ment som høflighet og det er slik hun er oppdratt. Respekter at hun er annerledes enn deg. 

Anonymkode: 490ae...b76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor  reagere negativt på  noe som er høflighet  og respektfult.  Jeg  født i starten av 70 tallet med litt eldre foreldre  . Og de lære meg å nei eller bukke .  Koster meg ikke en kalori og jeg er ikke underdanige  den jeg neier til . Jeg bare  viser min respekt  helt og holden. Men gidder ikke å neie tul mannen  da. Vel neia forrige jul for jeg fikk så kjempe fin gave .  

Anonymkode: 91da5...001

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er ikke dette fryktelig flaut . Min mor på over 63 neier når menn hilser på henne. Har gjort det hele livet.  Hun forstår ikke at det er upassende. Hva tenker du om.det? Jeg syns det er fryktelig flaut.

Anonymkode: 93e80...cdd

Vær stolt av henne. Hun en er tradisjonsbærer vi trenger flere av. Neiing er pent, synes jeg. Hva skulle hu gjøre i stedet? Ta etter gutta og bukke?

Anonymkode: b633f...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hun forstår ikke at det er upassende. Hva tenker du om.det? Jeg syns det er fryktelig flaut.

Anonymkode: 93e80...cdd

Kan du forklare hva som er upassende med det? Jeg forstår ærlig talt ikke.

Anonymkode: 504a8...968

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg(54 år) lærte som barn å neie for de voksne, når jeg skulle hilse og spesielt når jeg skulle takke. Bruker ikke dette nå, bortsett fra hvis jeg møter på en eldre person: da kommer det automatisk uten at jeg tenker over det, og jeg kan se det blir satt pris på at jeg bruker gammeldagse manerer.

Som barn syntes jeg neiing var vanskelig å lære og litt teit; jeg ville heller bukke for det var mye enklere. I dag bukker og nikker jeg så fint når jeg møter japanere.

Savner egentlig mange av de gamle manerene, for de gjorde faktisk ting mye enklere når du møtte noen fremmede og ellers ikke helt visste hva du skulle si eller gjøre: med innlærte manerer kan man i hvert fall gjøre noe, og så tar man det derfra.

Anonymkode: d9008...87f

Jeg er like gammel som deg og følte meg truffet når jeg leste hi. 
Den der neiingen… til meg sitter det i kroppen og gjett når det kom tilbake? Under Korona. Tok meg selv i å neie når jeg skulle hilse på nye folk. Kunne jo ikke ta dem i hånda, og syntes albu-og fothilsing var teit.

Så da kom neiing inn fra sidelinja 😝 Det sitter i kroppen.  Må legge til at jeg har en jobb der jeg stadig møter nye folk, brukere og pårørende 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i -66, og vi lærte folkeskikk  hjemme, men aldri at vi skulle neie for noen. 
Det hører hjemme i gamledager når det fremdeles var tjenerstand i dette landet. 
Jeg antar at denne moren har hatt gamledagse foreldre som har oppdratt sin datter i en misforstått forståelse av hva høflighet er kontra ren  underkastelse.  

Anonymkode: 6cdc3...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg neier - og det akter jeg ikke å slutte med.  Neier etter en opptreden, når meg møter nye folk, når jeg får noe fint. Opplever at folk syns det er fint - og gjør de ikke det, vel det blåser jeg i. Neiing er flott! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bacteria said:

Jeg er like gammel som deg og følte meg truffet når jeg leste hi. 
Den der neiingen… til meg sitter det i kroppen og gjett når det kom tilbake? Under Korona. Tok meg selv i å neie når jeg skulle hilse på nye folk. Kunne jo ikke ta dem i hånda, og syntes albu-og fothilsing var teit.

Så da kom neiing inn fra sidelinja 😝 Det sitter i kroppen.  Må legge til at jeg har en jobb der jeg stadig møter nye folk, brukere og pårørende 😊

Ja, det er rart det der, det sitter i. Ble vel noen kniks på meg også under koronaen. Mye stiligere enn albu- og fothilsing, spesielt sistnevnte.

En gang for noen år siden så jeg en ung mann på gata(i Oslo), han var kledd i dress og hatt, ikke stivpyntet men sånn 50-talls casual stil. "Så stilig du er!" datt det ut av meg. Han stoppet opp, løftet på hatten, smilte og nikket som takk. Jeg neide og smilte tilbake, så gikk vi hver til vårt.

Datteren min lærte jeg å neie, og det sitter i hos henne også når hun hilser på eller sier takk til eldre mennesker. De blir jo så glade.

Jeg skjønner ikke at noen synes sånt er pinlig og teit, er bare ikke vant til det selv kanskje?

Anonymkode: d9008...87f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt mørkredd av dagens unge noen ganger, som ved noen tilfeller viser en helt enorm manglende forståelse for andre mennesker. At vi faktisk er ulike individer, og at vi har ulike erfaringer og personligheter. Det er så ufattelig mange som er blottet for forståelse og empati når det kommer til mennesker.

Det er jo ikke rart når vi har erstattet menneskelig kontakt og sosialisering med teknologi, i så stor grad. Akkurat som at noen forsøker å skape roboter av mennesker, ved hjelp av evolusjon.

Anonymkode: 504a8...968

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så flaut med neiing! 😂 Jeg skjønner deg godt TS! Har hun i det minste på seg skjørt/kjole eller neiier hun når hun går i bukser og? For da ser det hvertfall kleint ut. Med skjørt/kjole blir det, om ikke annet, hakket bedre for da står det mer i stil med den gammeldagse gesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...