Gå til innhold

Kan ikke tro at det skal være vanskelig å få tak i oppkjøring for tiden, er det mulig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

jeg har betalt for alle timene og har bare oppkjøring igjen, har prøvd å finne ledige timer til oppkjøring i flere måneder og får det ikke til. Kjøreskolen sier også det er vanskelig å finne for dem også, jeg synes ikke at dette er greit as. Når man betaler så mye gjennom en viss periode, så ender man opp med dette her

Anonymkode: 2ddb3...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har funnet flere timer. Noen er 1-2 dager senere, noen er noen uker senere og noen over en mnd. Men du må sjekke HELE tiden, før de blir bestilt med én gang. Det er lurt å sjekke flere steder og ikke bare din lokale stasjon. Jeg fikk kjøretime om 3 uker, men må reise 1,5 time for å komme dit. 

Anonymkode: 037e1...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har funnet flere timer. Noen er 1-2 dager senere, noen er noen uker senere og noen over en mnd. Men du må sjekke HELE tiden, før de blir bestilt med én gang. Det er lurt å sjekke flere steder og ikke bare din lokale stasjon. Jeg fikk kjøretime om 3 uker, men må reise 1,5 time for å komme dit. 

Du må jo skaffe deg en leiebil for å komme ditt, låner du fra kjøreskolen du øvelse kjører på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt håpløst. Jeg sjekker hver dag. Min kjøreskole har til og med sagt at de ikke har kapasitet til å stille med leiebil om man får oppkjøring. Så om jeg får oppkjøring må jeg håpe på at jeg får leie av en kjøreskole jeg ikke har tatt opplæring på. 

Anonymkode: e4b28...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må jo skaffe deg en leiebil for å komme ditt, låner du fra kjøreskolen du øvelse kjører på?

Ja, selvfølgelig. Oppkjøring er i samarbeid med kjøreskolen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt håpløst. Jeg sjekker hver dag. Min kjøreskole har til og med sagt at de ikke har kapasitet til å stille med leiebil om man får oppkjøring. Så om jeg får oppkjøring må jeg håpe på at jeg får leie av en kjøreskole jeg ikke har tatt opplæring på. 

Skolen må vel stille med bil når du kjører opp? Det er sikkert unntak hvis du får oppkjøring et stykke unna. Men hvis du får oppkjøring på din lokale stasjon så er de vel pålagt å stille opp?

Anonymkode: 3b2d9...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Holder vegvesenet på slik ennå? Jeg ventet i 10 måneder i 2021, og da skyldte de på korona. Men det var tregt lenge før det også: 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2010/07/19/privatiser-oppkjoringen/

Hva skylder vegvesenet på nå? Syns det er helt ille. 

Anonymkode: f245c...06f

Nå handler det om at de har for få sensorer tilgjengelig. Selv om det utdannes sensorer betyr det ikke at de nyutdannede får jobb, fordi SVV vil spare penger. Dette er det dessverre ingenting trafikkskolene kan noe for, og det er enda mer frustrerende for de som for de som vil kjøre opp. Er flere titalls elever som må settes på vent på å få en førerprøve. Eneste tipset er å ta teoriprøven så fort som mulig.

Anonymkode: e3e74...4f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 0.37):

Skolen må vel stille med bil når du kjører opp? Det er sikkert unntak hvis du får oppkjøring et stykke unna. Men hvis du får oppkjøring på din lokale stasjon så er de vel pålagt å stille opp?

Ingen kjøreskoler er pålagt å stille med bil. Dersom man bestiller oppkjøring selv er ansvarlig selv for å stille med godkjent bil. Min kjøreskole har gått ut og sagt til alle elever at de ikke har kapasitet til å ordne bil til oppkjøring, de sier det er etterfølger av korona. De har rett og slett for mange elever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2022 den 9.23):

Bare reis til Nord-Norge. Finn en fornuftig skole så får du oppkjøring og alt fikset i løpet av en bil.

AnonymBruker skrev (På 18.6.2022 den 21.39):

Holder vegvesenet på slik ennå? Jeg ventet i 10 måneder i 2021, og da skyldte de på korona. Men det var tregt lenge før det også: 

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2010/07/19/privatiser-oppkjoringen/

Hva skylder vegvesenet på nå? Syns det er helt ille. 

Statens Vegvesen mener det er urettferdig og vanskelig med et køsystem. Så da må alle sitte mellom 08:00 og 12:00 tre dager i uken for å lete etter prøver (hvis det er snakk om risløkka).

AnonymBruker skrev (På 17.6.2022 den 0.37):

Trafikkskoler er selvsagt ikke pliktig til å leie deg en bil. Uavhengig av hvor. Det skulle tatt seg ut: "Beklager Børre, jeg kan ikke komme på banen i dag, Anne bestilte førerprøve, så vi får prøve igjen til neste uke og håpe ingen får førerprøve da". 

AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 14.18):

Nå handler det om at de har for få sensorer tilgjengelig. Selv om det utdannes sensorer betyr det ikke at de nyutdannede får jobb, fordi SVV vil spare penger. Dette er det dessverre ingenting trafikkskolene kan noe for, og det er enda mer frustrerende for de som for de som vil kjøre opp. Er flere titalls elever som må settes på vent på å få en førerprøve. Eneste tipset er å ta teoriprøven så fort som mulig.

Anonymkode: e3e74...4f6

Interessant tolkning, men helt feil. For å utdanne deg til å bli sensor må du først bli ansatt i Statens Vegvesen. Utfordringen der er at det tar et år fra man får jobb til man kjører prøver. 

Det største problemet er mangelen på venteliste. I Oslo får ikke dem som tar teori tidlig prøver før. De som er flinkest til å sjekke etter ledige prøver får kjøre først.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ingen kjøreskoler er pålagt å stille med bil. Dersom man bestiller oppkjøring selv er ansvarlig selv for å stille med godkjent bil. Min kjøreskole har gått ut og sagt til alle elever at de ikke har kapasitet til å ordne bil til oppkjøring, de sier det er etterfølger av korona. De har rett og slett for mange elever. 

Man er ansvarlig selv om man gir skolen fullmakt til å bestille.

Jeg ville byttet skole hvis de ikke kan leie bil til oppkjøring. Det burde de prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 15.58):

Da er det bare å skifte kjøreskole før du skal melde deg opp. Du gir fullmakt på din side på vegvesen.no. Kanhende de ønsker en kjøretur eller to for å vurdere om du er klar, men det er virkelig ikke noe problem. 

ajarRun skrev (4 timer siden):

Bare reis til Nord-Norge. Finn en fornuftig skole så får du oppkjøring og alt fikset i løpet av en bil.

Statens Vegvesen mener det er urettferdig og vanskelig med et køsystem. Så da må alle sitte mellom 08:00 og 12:00 tre dager i uken for å lete etter prøver (hvis det er snakk om risløkka).

Trafikkskoler er selvsagt ikke pliktig til å leie deg en bil. Uavhengig av hvor. Det skulle tatt seg ut: "Beklager Børre, jeg kan ikke komme på banen i dag, Anne bestilte førerprøve, så vi får prøve igjen til neste uke og håpe ingen får førerprøve da". 

Interessant tolkning, men helt feil. For å utdanne deg til å bli sensor må du først bli ansatt i Statens Vegvesen. Utfordringen der er at det tar et år fra man får jobb til man kjører prøver. 

Det største problemet er mangelen på venteliste. I Oslo får ikke dem som tar teori tidlig prøver før. De som er flinkest til å sjekke etter ledige prøver får kjøre først.

Man er ansvarlig selv om man gir skolen fullmakt til å bestille.

Jeg ville byttet skole hvis de ikke kan leie bil til oppkjøring. Det burde de prioritere.

De har klaget på mye og mangt lenge, men køsystemet er jo relativt nytt. Det som er positivt er at kjøreskolene ikke lengre trenger å passe på når det legges ut nye oppkjøringstimer - det ansvaret er nå flyttet over på elvene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det bare å skifte kjøreskole før du skal melde deg opp. Du gir fullmakt på din side på vegvesen.no. Kanhende de ønsker en kjøretur eller to for å vurdere om du er klar, men det er virkelig ikke noe problem. 

De har klaget på mye og mangt lenge, men køsystemet er jo relativt nytt. Det som er positivt er at kjøreskolene ikke lengre trenger å passe på når det legges ut nye oppkjøringstimer - det ansvaret er nå flyttet over på elvene. 

Dette gjelder ikke alle kjøreskoler. Kjøreskolen jeg var elev ved vil ikke at elevene sine skal bestille timer selv, nettopp fordi de ikke kan garantere at de har ledig bil, og låner derfor ikke ut bil til de elevene som likevel har bestilt selv.

Anonymkode: d6ec0...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 15.58):

Og hvilken bil skulle det være? Hvor får man tak i en godkjent bil utenom nettopp på kjøreskolen du går hos? Det er spesialbiler med to pedalsett man ikke bare finner tilfeldig. Med mindre kjøreskolen er behjelpelig med å finne en godkjent bil et annet sted, hadde jeg byttet kjøreskole ( selv om det er rett før oppkjøring) og spredt budskapet om servicenivået

Anonymkode: a20b7...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvilken bil skulle det være? Hvor får man tak i en godkjent bil utenom nettopp på kjøreskolen du går hos? Det er spesialbiler med to pedalsett man ikke bare finner tilfeldig. Med mindre kjøreskolen er behjelpelig med å finne en godkjent bil et annet sted, hadde jeg byttet kjøreskole ( selv om det er rett før oppkjøring) og spredt budskapet om servicenivået

Man finner godkjente biler på alle kjøreskoler. Kjøreskolen kontakter selvsagt ikke andre for å fikse bil og kjøreskoler leier ikke ut bil til andre kjøreskoler, de bruker jo bilene selv. Jeg må ta kontakt med andre kjøreskoler og håpe at de vil leie meg bil selv om jeg ikke har tatt kjøreopplæring der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 hours ago, AnonymBruker said:

Man finner godkjente biler på alle kjøreskoler. Kjøreskolen kontakter selvsagt ikke andre for å fikse bil og kjøreskoler leier ikke ut bil til andre kjøreskoler, de bruker jo bilene selv. Jeg må ta kontakt med andre kjøreskoler og håpe at de vil leie meg bil selv om jeg ikke har tatt kjøreopplæring der. 

Utrolig dårlig kjøreskole som ikke prioriterer å stille med bil til oppkjøring for sine egne elever. Min erfaring er at kjøreskoler er svært skepsis til å leie bilen sin til folk som ikke har vært elev hos dem. Da må du nok regne med å betale for noen kjøretimer hos dem også slik at de kan sjekke nivået ditt. 

Anonymkode: 5c599...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lest om dette noen ganger, og er bare nysgjerrig, hva er det som har skjedd egentlig? Kjørte opp i Drøbak for rundt fem år siden, og da var det null problem å få oppkjøring raskt (to ganger), tror ikke jeg måtte fikse det selv heller, men at kjøreskolen gjorde det.. 

Anonymkode: 87621...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

🤬😡 skriv en så dårlig tilbakemelding som overhodet mulig der det lar seg gjøre ( etter bestått oppkjøring, når det enn måtte skje). Jeg har knapt nok hørt om verre kundeservice. Du kan godt skrive navnet på kjøreskolen på Kvinneguiden, til skrekk og advarsel og kontakt Forbrukerrådet. Oppkjøring, men kjøreskolen stiller ikke med bil, som man er 100% avhengig av. Det går virkelig ikke an

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok oppkjøring før korona. Strøk da. Men var ikke noe problem å få tak i time da. Nå etter korona skal jeg prøve igjen. Har flytta, fått ny jobb og litt greier siden da, så utsatte det med bil en stund... Men nå er det skikkelig vanskelig å få oppkjøring. 

Anonymkode: 81701...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ventet 2 og 1/2 måned på oppkjøring, mener det ikke var så gale jeg da (oppkjøring var i april). Dette er en mindre by på vestlandet.

Anonymkode: ba0dc...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 19.45):

Har lest om dette noen ganger, og er bare nysgjerrig, hva er det som har skjedd egentlig? Kjørte opp i Drøbak for rundt fem år siden, og da var det null problem å få oppkjøring raskt (to ganger), tror ikke jeg måtte fikse det selv heller, men at kjøreskolen gjorde det.. 

Anonymkode: 87621...ee1

De sliter med rekruttering samtidig som at andelen som ønsker å kjøre opp har økt. I tillegg er kjøreutdanningen (ja, de kaller førerkortet det) mer omfattende, det stilles høyere krav og det er flere som stryker nå enn før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...