Gå til innhold

Ang "utlevering" av folk i dagbøker

Gjest *lurer*

Anbefalte innlegg

Dette handler jo slett ikke om hvorvidt en mann har snoket i andres saker eller ikke som noen hevder over her.

Innlegg som er lagt inn på KG ligger åpent tilgjengelig for hvem som helst. Selv om ektemenn og samboere vanligvis ikke er her inne, betyr det ikke at man kan skrive hva som helst om dem, for alle andre kan jo lese det.

Jeg har gjenkjent flere personer her på KG, når man skriver bryllupsdato og hvilken kirke et sted, og yrke et annet sted, så er det jo ikke noe vanskelig i det hele tatt å finne ut hvem det er. Jeg leste et sted at ei jeg ikke kjenner veldig godt, men godt vet hvem er, hadde kranglet med samboeren like før bryllupet deres. Det var kanskje mer enn jeg hadde lyst til å vite og ihvertfall helt sikkert mer enn denne samboeren ville at jeg skulle vite om forholdet deres.

Hovedregelen må vel bli at man er forsiktig med hva man utleverer på nettet. Man er ikke så anonym som mange ser ut til å tro at man er.

Og selv om samboer ikke leser her, så er det mange andre som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og når det gjelder det å få vite intime ting om perifere bekjentskaper, så skjønner jeg egentlig ikke at det er så viktig - folk man ikke kjenner men vet hvem er, er vel egentlig ikke så interessante, og med mindre det er virkelig oppsiktsvekkende saker skjønner jeg ikke at ting noen skriver om på kg kan forandre noens syn på en. Om man gjennom kg finner ut at naboen har et sexliv - so what?

Jeg er stort sett enig i det du skriver, og synes din innstilling til nettikette (teit ord..) er fornuftig, men akkurat dette har jeg lyst til å kommentere. At brukere som ikke skjuler identiteten sin "snakker om" sexlivet sitt her inne synes jeg er helt greit.. Jeg ville aldri gjort det selv, men noen er mer avslappet i forhold til sånt enn andre, og det synes jeg er helt ok. Men jeg synes det bør skje på generelt grunnlag. Jeg kan også fortelle folk jeg ikke kjenner så godt om sexerfaringer jeg har. Men jeg pleier ikke å identifisere de jeg har hatt meg med dersom det ikke er i en "trygg" setting. Jeg ville heller ikke likt å bli nærmest nevnt med navn som "hun der kortvarige flørten som ikke betydde noe", "hun luremusa" eller tilsvarende sagt om menn, for "offentligheten" eller en større krets av folk. Andre ting som er kanskje verre er å snakke nedsettende over tid om folk man identifiserer (gjennom slektskap osv) - når man ikke er anonym selv. Slike ting har jeg mindre lyst til å vite om naboen/sjefen/assistenten min og hans/hennes omgangskrets enn akkurat at han liker analsex...

Hvor perifere bekjentskap kan være er jo også noe som kan endre seg - plutselig skal man ansette "drittsekken av en eks" eller kanskje man kjenner noen som involverer seg med den psyke tanta. Hvem som settes i dårligst lys er vel ellers verdt å diskutere - den som "sladrer" eller den det blir sladret om.

Ellers synes jeg man som "smugleser" skal tenke over at enkelte faktisk gjør en stor innsats for å framstå som anonyme av respekt for pårørende. Om man likevel skulle klare å identifisere vedkommende kan man vel prøve å se gjennom fingrene med en del ting... Det spiller liksom ikke så mye rolle at man er nevnt som en som INGEN andre enn nære venner ville gjettet hvem var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...