Gjest Melk Skrevet 13. november 2005 #21 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg hadde forøvrig ingen problemer med å forstå susannes formulering i hennes første innlegg. Det var ganske så krystallklart: ("selv" nr. 2 er uthevet av meg) ← Nei, for meg fremstod den også ganske krystallklar, så ikke helt hva som var vanskelig å forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 13. november 2005 #22 Del Skrevet 13. november 2005 Selv om man i utgangspunktet er anonym, er det mange som legger ut så mye om seg selv i dagbøker etc. at det er rimelig stor risiko for å bli gjenkjent. Verden er ofte forunderlig mye mindre enn man tror. Med dette i bakhodet er jeg selv relativt forsiktig med hva jeg skriver om meg selv og særlig om andre. Jeg ville nok også ha reagert ganske kraftig dersom jeg hadde funnet igjen innlegg på nettet hvor samboeren hadde omtalt meg i mindre flatterende vendinger. Ikke fordi jeg ikke tåler krangel og kritikk, men enkelte ting er etter min mening forbeholdt det private rom og internett er absolutt ikke privat. Man vet aldri hvem som leser, legger sammen to og to og får både seks og sju. Hva du legger ut om deg selv, må du nesten få bestemme selv, men jeg synes du skal respektere at mannen din er av en annen oppfatning og tenke deg om før du legger ut ting som direkte relaterer seg til ham. Når innleggene nå er slettet og saken er diskutert, er det vel imidlertid ikke så mye mer å henge seg opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clueless Skrevet 13. november 2005 #23 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg tror en del her inne kan ha godt av en påminnelse om at man slett ikke er anonym på nettet, slik mange later til å tro. Kanskje man heller burde ta til seg litt kritikk i stedet for å gå i forsvar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krølltoppen Skrevet 13. november 2005 #24 Del Skrevet 13. november 2005 Det jeg da lurer på er om mannen min har rett i at det er feil av meg (og flere her inne med meg) å legge ut om våre menn/kjente/venner her inne, uten at de har sjansen til å vite om det og eventuelt få forsvart seg? Selv om ingen har forutsetninger til å vite hvem de "egentlig" er? ← Jeg tror ikke det finnes et rett eller galt svar her. Du må følge din egen samvittighet tror jeg. Og kanskje veie ditt behov for å skrive på nettet mot hans sårede selvfølelse. Men jeg vet hva jeg synes: Jeg ville aldri skrevet negativt om noen andre på internett. Ihvertfall ikke slik at de er gjenkjennbare hvis noen tilfeldigvis vet hvem jeg er. Da omskriver jeg heller fortellingen litt. Jeg kan gjerne fortelle om en situasjon og hvordan jeg følte det, men altså ikke skrive om en annen person. Hvis du ser forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #25 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg har også reagert litt på folk som legger ut veldig mye om privatlivet sitt her. Men det finnes jo ulike "grader": Jeg vet selv hvem en av de "identifiserbare" brukerne er, men vedkommende skriver da også stort sett ut fra dette at h*n kan gjenkjennes - altså blir ingenting sagt som h*n ikke kunne sagt om vi var i samme rom. Da er det greit etter min mening, selv om jeg kanskje har ergret meg litt de få gangene det har vært snakk om feks økonomiske forhold o.l som angår folk i min familie (og faktisk også meg)... Utover det har jeg bevisst unngått å lese i vedkommendes dagbok fordi jeg synes det blir mer privat enn jeg er komfortabel med, særlig fordi jeg blir en "smugleser". Hvor liten Norge er kan vel kanskje illustreres ytterligere ved at jeg bladde litt i bilder i albumene her og gjenkjente ei barndomsvenninne i bakgrunnen på et av bildene til en bruker. Ved et annet tilfelle var jeg invitert på en fest/arrangement i en liten bransje, som en annen bruker skrev om senere. Veier kan krysses selv om man ikke legger opp til det. Verre er det når man stadig legger ut negative/personlige ting om folk i ens nærhet - folk man kanskje jamt over er irritert på eller for den saks skyld har god grunn til å mislike. Eller bare forteller mye om vedkommendes psyke eller alkoholvaner. Hva hvis dette blir lest av feks kollegaer eller framtidige arbeidsgivere? det KAN skje en sammenblanding her som ikke er så bra etter min mening. At man så godt som navngir sexpartnere osv synes jeg også er hårreisende - jeg hadde i hvert fall blitt mer enn litt frustrert hvis jeg hadde blitt "outet" som one night standen til den ene eller andre. Nok om det. I dette tilfellet har jeg forståelse for at man kan komme til å skrive ting man angrer på/som man ikke burde skrevet. Så lenge det blir slettet innen så kort tid som trådstarter sier synes jeg i all hovedsak det er "greit". Men mannen hennes har all grunn til å ønske å sette en grense ved hva som skrives om han på nettet selv om han antagelig, pr dags dato, ikke er gjenkjennbar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 13. november 2005 #26 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Jeg er uhyre forsiktig med hva jeg skriver på nettet. I tillegg så skifter jeg brukernavn ved jevne mellomrom. Er absolutt ikke interessert i å bli gjenkjent av familie, naboer, kollegaer eller venner - selvom jeg ikke skriver dagbok eller utleverer hverken meg selv, barna mine, mannen min eller andre slektninger her. For meg er dette et sted hvor jeg diskuterer saker som interesserer meg - mitt privatliv angår ingen som ikke kjenner meg og mitt liv forøvrig Dette er mitt fristed Endret 13. november 2005 av Hilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. november 2005 #27 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg synes mange skal tenke seg svært nøye om før de legger ut innlegg her inne. Jeg har sett mange svært personlige innlegg om både det ene og det andre, det gjelder alt fra kropp og tenninger seksuelt, til barneoppdragelse og svigermødre. Og desto mer panikk når man blir gjenkjent. Dette handler ikke bare om hva andre synes om det du skriver, det handler om egen integritet og hva du selv ønsker andre skal vite om deg om alt fra sykdom til innerste redsler og andre følelser. Som nevnt av noen andre her, det er et lite land vi bor i, og vi kan lett kjennes igjen. Når det gjelder trådstarter, synes jeg du skal respektere mannen din sine ønsker og heller lage deg en lokal dagbok på pc-en din. Eller skrive for hånd i en liten bok du holder unna andre og ikke utlevere han her inne. nei, du følte kanskje ikke at du utleverte han, men så lenge han følte det sånn, så hadde jeg tatt hensyn til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2005 #28 Del Skrevet 13. november 2005 Jeg forstår mannen din veldig godt. Jeg hadde ikke likt at kjæresten min utvleverte meg på nettet, spesielt ikke på en negativ måte. Tror mange føler seg mer anonyme enn de er.. Forteller man om hvilken kommune man bor i en tråd, snakker om jobben sin i en annen, blir gratulert med dagen i tredje osv osv..så skal det ikke SÅ mye til for å finne ut hvem folk er. Verden er liten og alt det der. Så som sagt, jeg forstår at mannen din ikke liker dette. Enhver må få velge SELV hvor mye man vil utlevere seg selv på nettet.. Mannen din ønsker ikke det, og det bør du respektere. ← ja, for ikke å snakke om de som i en tråd sier hvilken kommune de bor i, hvilke steder de plaier å gå ut på, hvor de jobber (eneste arbeidsplassen i bygda..), når de er født, hvor mange søsken de har og hva slags bakgrunn de har...hvor mange de har vært gift med og antall barn..julebord der eneste stor-sjefen som alle vet hvem er danset på bordet og var utro med damen nede i resepsjonen, osv. Det skal ikke så mye til i lille Noreg der alle kjenner alle Jeg forstår mannen din godt. Det er noe ufint å utlevere ham selv om han er anonym. Uansett bør du respektere hans ønske når han sier han ikke liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 13. november 2005 #29 Del Skrevet 13. november 2005 Det var ikke det du sa. Det er det jeg vil frem til. Du må gjerne mene noe annet enn det du sa, men du kan ikke påstå du sa noe annet enn det du sa. Du kan jo gjerne ha formuliert deg feil f.eks. Det må vi jo ta høyde for. Men derfor valgte jeg å spørre deg. For å få klarhet. Det har jeg ikke fått. ← Jeezez. Se å holde deg til saken, og spar denne fjortisdebatteringen din til RL. Jeg hadde ingen problemer med å forstå budskapet, og nå har du jaggu meg brukt 4-5 innlegg på å vise verden at DU ikke forsto det. Generelt om saken synes jeg dagbøker på nett er en uting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #30 Del Skrevet 14. november 2005 En av dagbokskriverne her skriver utrolig stygge ting om svigermora si og kaller henne svigersvinet. Veldig private detaljer om svigermora sitt liv. Det er helt hårreisende. Brukeren kaller seg i tillegg kristen. Ja, sånne dagbøker er en uting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 14. november 2005 #31 Del Skrevet 14. november 2005 Forøvrig Susanne, ikke bruk ord og uttrykk du ikke kan, det kler deg ikke... Det heter "dag" ikke "kveld" ← gud bedre, hva dere gidder å henge dere opp i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #32 Del Skrevet 14. november 2005 gud bedre, hva dere gidder å henge dere opp i! ← Hehe, jeg vil ha det protokollført at jeg kan min Asbjørnsen og Moe Jeg blir stadig vekk overrasket over hva folk på KG kan finne på å fokusere på, men det er vel slik KG er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 14. november 2005 #33 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg er overrasket over hvor mye brukerne her på KG legger ut om seg selv, sitt privatliv og sine nærmeste. Jeg har kjent igjen en bruker her, var bare å legge sammen to og to så skjønte jeg at jeg kjente vedkommende. Alle innlegg som omhandler de nærmeste vet jeg også hvem er. Og jeg vet mye mer om privatlivet medintime detaljer enn det jeg egentlig har lyst til å vite om vedkommende.. Så jeg skjønner veldig godt samboeren til trådstarter. Norge er et lite land, og man er ikke så anonym som man gjerne tror. Selv vil jeg ikke registrere meg som bruker her, nettopp fordi jeg vet hvor lett det er å bli gjenkjent ved at man gradvis forteller personlige opplysninger under ett brukernavn. ← veldig enig. jeg leser i mange dagbøker, og det behøver ikke å være så veldig vanskelig å finnne ut hvem noen er, spesielt når de i tillegg legger ut bilde av seg selv og f.eks hvor og når de skal gifte seg. husk at mange her leser litt over alt på forumet, ikke bare bryllup eller barn og familie. til slutt har man endel info om folk. kanskje jeg har sett deg på gata og vet hva du egentlig mener om f.eks svigerfamilien din... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clueless Skrevet 14. november 2005 #34 Del Skrevet 14. november 2005 Nå har ikke jeg lest noe særlig i dagbøker, synes rett og slett det virker temmelig kjedelig. Men å legge ut detaljer om andre mennesker på nettet eller andre offentlige steder er og blir en uting. Spesielt når vedkommende enten ikke kjenner til det eller er uenig i at det skal gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #35 Del Skrevet 15. november 2005 Nei, for meg fremstod den også ganske krystallklar, så ikke helt hva som var vanskelig å forstå. ← Nei, skjønner ikke hvordan Frysepulver kunne klare å misforstå det. Er for øvrig 100 % enig med Susanne. Det bør være opp til en selv om man ønsker å utlevere seg på nettet (eller andre steder), og i dette tilfellet hadde ikke trådstarters mann noe han skulle ha sagt i så måte... Jeg hadde heller ikke likt å være i hans situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #36 Del Skrevet 15. november 2005 Er en fast bruker her med dagbok. For en tid siden skrev jeg noen mindre koselige innlegg i dagboken min, som omhandlet mannen min. Disse ble etterhvert slettet igjen. Nå har mannen min sett dette (det sto ett innlegg igjen der), og føler seg uthengt på nettet. Han liker ikke at andre kan lese om han og dømme han kun etter mine utsagn. Ingen vet hvem jeg/han er IRL, så det er ikke snakk om at bekjente av han kan se dette. Det jeg da lurer på er om mannen min har rett i at det er feil av meg (og flere her inne med meg) å legge ut om våre menn/kjente/venner her inne, uten at de har sjansen til å vite om det og eventuelt få forsvart seg? Selv om ingen har forutsetninger til å vite hvem de "egentlig" er? ← Forstår hva du mener. For en god stund siden skrev jeg noe veldig personlig om en her inne og har angret siden på bakgrunn av det du sier her. Jeg skulle ikke ha gjort det men tenkte meg ikke godt nok om. Skrev aldri noe så noen vet hvem det er men alikevel. Håper jeg kunne bli tilgitt om personen leste det selv og forstod at jeg bare trengte å få sagt det til noen og høre hva de hadde å si til det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 15. november 2005 #37 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg har dagbok her. Jeg har vært ganske åpen om hvem jeg er, så de som kjenner meg, de kjenner meg nok igjen. Men, altså, jeg skriver ikke om at jeg irriterer meg over samboeren min, eller om svigerfamilien (liker både ham og familien hans jeg, så det er ikke noe problem) og prøve å la være å utlevere andre. Hva jeg selv gjør, det er en annen sak. Jeg prøver da stort sett å ikke skrive noe jeg ikke kan stå for, så er det ikke noe stort problem. Men ja, du bør uten tvil respektre din samboer, og ikke "utlevere" ham. Å skrive på nett når man er sint er somregel ikke lurt. Papir og blyant er lurere, har i alle fall jeg erfart... Jge har diskutert en del saker med min samboer, om hva han synes det er greit at jeg snakker om her, og hva som ikke er greit, dersom det gjelder ham også. For jeg vil jo respektere hans ønske om privatliv, selv om jeg selv er ganske åpen her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. november 2005 #38 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg tror de aller fleste her på KG kan bli lett gjenkjent, av de som omgås personen. Men da er det vel heller ikke så farlig å bli gjenkjent. Derimot tror jeg de færreste kan bli gjenkjent av vilt fremmede, hvis vi ser bort fra de som frivillig legger ut navnet sitt eller f.eks. refererer til artikler eller annet de har skrevet/lagt ut på nettet, private hjemmesider med fullt navn/adresse o.l., og da regner man jo med at de ikke har noe i mot t folk vet hvem de er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest student Skrevet 15. november 2005 #39 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg vet hvem en villt fremmed person er på kvinneguiden, uten at jeg har tenkt å fortelle h*n om det. Som noen andre sa, 2+2 blir plutselig 7. Norge er et lite land, med små arbeidsplasser og små studiemiljøer. Jeg skulle ønske at jeg ikke visste hvem h*n var. Det er vanskelig å svare på hans/hennes innlegg uten å bli påvirket av virkelighetens inntrykk. Og jeg vil gjerne beholde min egen anonymitet. Dagbøker på nett er en uting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #40 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg vet hvem en villt fremmed person er på kvinneguiden, uten at jeg har tenkt å fortelle h*n om det. Som noen andre sa, 2+2 blir plutselig 7. Norge er et lite land, med små arbeidsplasser og små studiemiljøer. Jeg skulle ønske at jeg ikke visste hvem h*n var. Det er vanskelig å svare på hans/hennes innlegg uten å bli påvirket av virkelighetens inntrykk. Og jeg vil gjerne beholde min egen anonymitet. Dagbøker på nett er en uting. ← Vel jeg er enig i det. Liker heller ikke uteveringer i dagbøker eller på fora som dette her. Og som du sier så er norge et lite land og før du vet det så er ikke innleggene så anonyme alikevel. Men det er lett å glemme det og så lenge innleggene ikke er ment vondt så gjør det heller ikke noe syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå