Gå til innhold

Hvor mye gir dere egne barn i konfirmasjonsgave


Alt blir ok

Anbefalte innlegg

Hvor mye gav/skal dere gi eget barn i konfirmasjonsgave? Hvis penger ble gitt, satte dere pengene i fond? Eventuelt, gav dere gave? Hva i så fall. Gjorde dere pengene tilgjengelig for konfirmanten? 
 

Er interessert i å høre hva andre gjør, men har fra før bestemt oss for en sum som skal gå inn på aksjesparekontoen og videre derfra. Bunad får barnet i gave av det ene besteforeldre-paret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ingenting!

de får påspandert en fest og mat. Pluss flotte klær som bunad / kjole, eller dress, noe som også koster en god del. 

Anonymkode: 42f05...5d3

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å gi 10.000,- regner jeg med. Halvparten til fritt bruk (så de kan de hvor fort pengene går om de ikke passer på), og halvparten øremerket. 

Håpet er at de ikke ønsker seg bunad, da kan vi gi noe som er mer nyttig enn et klesplagg. Og en himla flott ferietur. 

Anonymkode: c313a...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav 10 000 pluss en ganske dyr fotobok med bilder fra hele oppveksten. I tillegg dress og fest.

Anonymkode: 05d8a...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 år til konfirmasjonen her. Aner ikke hvordan jeg skal spare opp til hverken fest eller gave 🙄 Barnefar fraværende,  har kun min gamle demente mor og er på leiemarkedet.  

Er ikke i jobb da det eldste barnet er funksjonshemmet ( ikke konfirmanten) med store behov. Så min inntekt er utvidet overgangsstønad og en liten omsorgslønn. 

Må ut i jobb når det eldste barnet blir myndig  ( bolig) Får å brødfø familien videre.  Brytningen skjer når minstemann konfirmeres.  

Gruer meg. 

Anonymkode: acf40...356

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk flott fest, bunad (riktig nok arvet) og et smykke. Fikk en god del penger av bl. a. besteforeldre. Har spart i fond til førerkort, og begge barna vil få så mye som jeg har mulighet til i forskudd på arv om de vil kjøpe bolig om noen år, så tenker de kommer godt ut av det totalt sett. 

Anonymkode: 129b6...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingenting. festen, spytter i førerkort og bil om noen år og dyr dress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat konfirmant nå i mai, jente og vårt eneste barn. Hun fikk festdrakt som hun har designet helt selv og den kom på ca 70 000 og det var gaven fra oss. Hun fikk også en ring på konfirmasjonsdagen, og den kostet knappe 300 kroner. Den fikk hun fordi hun ønsket seg smykker, ingen spesielle men noe giveren følte passet henne, og jeg hadde lyst til å være med på det.

Konfirmasjon er en vill utgift og med bunad, selskap og alt som hører med kom hele herligheten på ca 120 000! 

Anonymkode: 5b5a2...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nettopp konfirmant nå. Jente. Hun fikk bunad av besteforeldrene sine. Og av oss fikk hun fest og 10.000 kr.

Hun fikk også et pent smykke av lillesøsteren sin. 

Anonymkode: 86509...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 gutter. Totalt med lokale, mat, pynt og klær til konfirmant og søsken har det kommet på 20 000. Jeg har ikke råd til all verdens gave i tillegg (vi er skilt), men min gave har vært trafikalt grunnkurs (ca 3500). Pengegavene til konfirmasjonen går til sertifikat, og noe som konfirmanten har ønsket seg😊

Anonymkode: b07c4...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig konfirmasjon, av meg og stefar fikk han 10000 pluss dress m tilbehør (7500). Av far fikk han 15000 øremerket førerkort.

Anonymkode: ca0cc...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 000 kr, trafikalt grunnkurs og gave. Festen ser ikke jeg på som gave.

Anonymkode: 60996...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunad (arvet min),  ny Mac (og festen). 

Anonymkode: 8a321...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bunad (arvet min),  ny Mac (og festen). 

Anonymkode: 8a321...a1a

Maskinen kostet 14 000 (dersom det er pris på gaven som er tema).

Anonymkode: 8a321...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.6.2022 den 16.38):

4 år til konfirmasjonen her. Aner ikke hvordan jeg skal spare opp til hverken fest eller gave 🙄 Barnefar fraværende,  har kun min gamle demente mor og er på leiemarkedet.  

Er ikke i jobb da det eldste barnet er funksjonshemmet ( ikke konfirmanten) med store behov. Så min inntekt er utvidet overgangsstønad og en liten omsorgslønn. 

Må ut i jobb når det eldste barnet blir myndig  ( bolig) Får å brødfø familien videre.  Brytningen skjer når minstemann konfirmeres.  

Gruer meg. 

Anonymkode: acf40...356

Men når dere ikke har stor familie så trenger dere heller ikke holde stort kostbart selskap, og ei jente MÅ ikke få bunad i gave til konfirmasjonen (det blir ofte bare til at den må selges for å få større senere) og dress eller kjole kan kjøpes brukt.

Vi skulle kjøpe brukt dress, men begynte letingen litt for sent. Men kjøpte dresspakke til 2500kr, holdt ett lite selskap hjemme og konfirmanten fikk ingen gave fra oss. Vi kommer jo til å hjelpe med førerkort, hus kjøp så godt vi kan senere. 

Finnes også ungdommer som er modige nok til å velge å ikke konfirmere seg, fordi de mener konfirmasjon er en markering av noe som ikke lenger stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie gis det ikke dyre gaver (jeg fikk totalt 7.000kr og én ring til min konfirmasjon for 25 år siden), og familien til far feirer ikke konfirmasjon på den måten vi gjør her (ikke norske), så det blir nok ikke store summene på våre barn fra andre. Jeg aner ikke hva andre gir eller hva som er vanlig å gi, så jeg setter stor pris på disse trådene 👍🏻 
Vi kommer til å gi mansjettknapper og slipsnål i gull, pluss 10.000 tenker jeg? Usikker. 
Førerkort blir 18-års gave. 

Anonymkode: 4169a...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tre år siden konfirmasjon. Han fikk 10 000kr og en klokke til 2500kr av oss. 

Anonymkode: 97913...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad til 30 000,- og ny mobil til 5000,-

Anonymkode: 03bf3...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...