Gå til innhold

«Ny» (brukt)bil- el, hybrid el bensin?


Zwish

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe oss en ny bruktbil, budsjett er ca 200 000, men hver gang vi søker eller finner noe blir vi usikre og vingler veldig i om vi bør gå for el, hybrid eller bensin. Bor i Oslo, anslår vel at vi kjører 1-5 langturer ila året (typ 3-5 timer en vei), ellers kjøring til jobb ca 3ggr pr uke, 15km en vei. Samboer er negativ til el såframt den ikke har lang rekkevidde- noe det ser ut som man må opp i pris på for bil vi ser etter. Har mulighet for (felles/delt) lading- innebærer litt pes. 
uansett- kan jeg få argumenter for og mot el/hybrid/bensin??

Endret av Zwish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Zwish skrev (2 timer siden):

Vi skal kjøpe oss en ny bruktbil, budsjett er ca 200 000, men hver gang vi søker eller finner noe blir vi usikre og vingler veldig i om vi bør gå for el, hybrid eller bensin. Bor i Oslo, anslår vel at vi kjører 1-5 langturer ila året (typ 3-5 timer en vei), ellers kjøring til jobb ca 3ggr pr uke, 15km en vei. Samboer er negativ til el såframt den ikke har lang rekkevidde- noe det ser ut som man må opp i pris på for bil vi ser etter. Har mulighet for (felles/delt) lading- innebærer litt pes. 
uansett- kan jeg få argumenter for og mot el/hybrid/bensin??

altså, finnes ikke bil som er mer kurant til bykjøring enn elbiler.. styr unna hybrid.

Anonymkode: a79d0...885

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk for hybrid (Prius), veldig fornøyd med det. Synes det er veldig skummelt å skulle gjøre seg avhengig av kun én energikilde i disse tider... Nå har jo jeg kun erfaring med akkurat min bil så jeg kan ikke kommentere andre hybrider, men drivstofforbruket har vært latterlig lavt. Ler godt i skjegget hver gang jeg passerer en bensinstasjon :laugh: 

Anonymkode: 555a2...946

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pris er flott og bruker 0,4-0,5 l pr mil. Elbil uten lader hjemme er nesten like dyrt.

Anonymkode: d2af2...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du leter litt på forumet ser du at det er et vanlig spørsmål.

Elbil - du bør ha anledning til å lade hjemme eller gatelangs til en rimelig penge. De få langturene dere har i året kan fint kombineres med ladestopp underveis, alternativt leiebil (som vanligvis er rimelig; ikke nå i mangeløkonomien). Hurtiglading tilsvarer prismessig en bensinpris på 15-16 kr på de fleste elbiler som lader med vanlig fart.

Hybrid - du drar med deg to drivsystem. Vekt og vedlikeholdsbehov følger med. Det kjekkeste med elbil er egentlig at den alltid funker. I hybrid får du all den driten med filter- og væskeskifte likevel. Med mye småkjøring i byen bør dere i så fall satse på plugin. Ladbare hybrider har ofte en rekkevidde på 4-6 mil fulladet; dvs. ingen drivstofforbruk i det daglige.

Anonymkode: 3d3cf...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig dumt å tenke bensinbil nå. Bensinprisene kommer aldri til å bli lave igjen, de kommer til å bli høyere.

Legg heller noen ekstra kroner i en elbil, de pengene sparer dere kjapt inn. Her i Oslo har kommunen flere ladeplasser dere kan lade billig hvis ikke dere har lader hjemme. Man tenker ofte at man må lade oftere enn man må. Bor i Oslo med tre barn, klarer meg nesten en uke på 90% batteri. 
 

https://dinside.dagbladet.no/motor/sparer-titusener/76298757

 

Anonymkode: 1df72...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hybrid - du drar med deg to drivsystem. Vekt og vedlikeholdsbehov følger med. Det kjekkeste med elbil er egentlig at den alltid funker. I hybrid får du all den driten med filter- og væskeskifte likevel. Med mye småkjøring i byen bør dere i så fall satse på plugin. Ladbare hybrider har ofte en rekkevidde på 4-6 mil fulladet; dvs. ingen drivstofforbruk i det daglige.

Plug-in hadde jeg styrt langt unna. Bil som både må lades og fylles høres ut som tidenes svindel spør du meg.

Anonymkode: 555a2...946

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Plug-in hadde jeg styrt langt unna. Bil som både må lades og fylles høres ut som tidenes svindel spør du meg.

Anonymkode: 555a2...946

Et argument med påstanden hadde løftet innlegget ditt vesentlig. Du er klar over at også PHEVer fungerer som en ordinær 'selvladende' hybrid, men har den store fordelen at man kan kjøre de på kun strøm ved behov - ferdigladet hjemme?

Anonymkode: 3d3cf...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde glatt valgt elbil når dere bor i Oslo. Billig å kjøre og redusert pris på bompenger. I tillegg har du mulighet til å kjøre i kollektivfeltet (finnes begrensninger på enkelte strekninger). 

Lading på langtur er greit. Du legger bare inn en stopp for kaffe og mat.

Anonymkode: 2c6e3...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hybrid! Er et herk å måtte lade bilen hele tiden når man skal reise langt!

Anonymkode: d15f4...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I Oslo? Liten og billig brukt elbil, ja. Så kan dere bli med i Bilkollektivet eller liknende, for å kunne kjapt, enkelt og billig leie bil når dere skal på hyttetur. Men jeg ville også vurdert å tenke på å erstatte bilbruk i det daglige, til elsykkel.  

Anonymkode: a106f...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor sånn til at det ikke er aktuelt med ren El for meg enda, i tillegg til at vi har en del turer på ett par timer en vei for å besøke familie relativt ofte.

I din situasjon tenker jeg El-bil er topp. Med så lite kjøring, og i Oslo med godt utbygde muligheter for lading, er det sansynligvis null problem. De få langturene dere har kan nok bli noe lenger med innlagt ladepause, men det tror jeg det er verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Et argument med påstanden hadde løftet innlegget ditt vesentlig. Du er klar over at også PHEVer fungerer som en ordinær 'selvladende' hybrid, men har den store fordelen at man kan kjøre de på kun strøm ved behov - ferdigladet hjemme?

Anonymkode: 3d3cf...b0c

Ok, da skal du få et argument. Ladbare hybridbatterier er noe søppel med mye dårligere kvalitet og kortere levetid enn vanlige hybridbatterier. Ladbare hybrider er på vei ut av markedet allerede, dette er nisjebiler som ikke fyller noen behov på bedre måter enn konkurrentene.

Anonymkode: 555a2...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, da skal du få et argument. Ladbare hybridbatterier er noe søppel med mye dårligere kvalitet og kortere levetid enn vanlige hybridbatterier. Ladbare hybrider er på vei ut av markedet allerede, dette er nisjebiler som ikke fyller noen behov på bedre måter enn konkurrentene.

Anonymkode: 555a2...946

Vanskelig å se argumentet her? "Noe søppel" - hvordan? Batterikvaliteten og -kapasiteten blir vel neppe dårligere av at det settes inn et større batteri. Utvalget på PHEVer er stort, også i bruktmarkedet, som TS ser i.

Som sagt, ikke mitt førstevalg heller for noen som bor i Oslo og reiser såpass lite. Men saklige argument må da være minstekravet når noen ber om råd.

Anonymkode: 3d3cf...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å se argumentet her? "Noe søppel" - hvordan? Batterikvaliteten og -kapasiteten blir vel neppe dårligere av at det settes inn et større batteri. Utvalget på PHEVer er stort, også i bruktmarkedet, som TS ser i.

Poenget er ikke størrelsen, men at disse batteriene bruker en helt annen teknologi. Det ruller 20 år gamle Priuser rundt som fremdeles går på det originale hybridbatteriet, hvor mange ladbare el- eller hybridbatterier har en slik levetid tror du? En annen sak er jo at de tar fyr bare man snur ryggen til. Nei, det må en solid kvalitetsøkning til på denne type batteri før det blir noe alternativ for meg i hvertfall. 

Anonymkode: 555a2...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, da skal du få et argument. Ladbare hybridbatterier er noe søppel med mye dårligere kvalitet og kortere levetid enn vanlige hybridbatterier. Ladbare hybrider er på vei ut av markedet allerede, dette er nisjebiler som ikke fyller noen behov på bedre måter enn konkurrentene.

Anonymkode: 555a2...946

men er dette sant? det høres virkelig ut som bare mening og ikke fakta. Og helt ærlig tror jeg at sannheten er nøyaktig motsatte, det er  ikke-ladbar hybrider som er nesten ute av markedet, det finnes ingen grunn til å kjøpe en ikke ladbar hybryd nå.  

Apropos hybrider som sådan. Jada, mange påpeker at svakheten til hybrider er nettopp to systemer som må vedlikeholdes. Men hvis man ser nærmere på det, er det egentlig bare ulempe? Fossilmotor har behov for jevnlig vedlikehold på grunn av mange slitasjedeler, men i hybrydbil blir disse brukt mindre, så slitasjen er mindre jo. 

 

Anonymkode: a106f...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er ikke størrelsen, men at disse batteriene bruker en helt annen teknologi. Det ruller 20 år gamle Priuser rundt som fremdeles går på det originale hybridbatteriet, hvor mange ladbare el- eller hybridbatterier har en slik levetid tror du? En annen sak er jo at de tar fyr bare man snur ryggen til. Nei, det må en solid kvalitetsøkning til på denne type batteri før det blir noe alternativ for meg i hvertfall. 

Anonymkode: 555a2...946

du bare ANTAR altså at de ikke "ruller" om 20 år? Basert på hva? Gamle Leafer viset seg å ha bedre levetid på batterier enn det var forventet til å begynne med. Og så?

hvor mange ganger det har vært brann i hybridbiler i norge, hva snakker du om, "snur ryggen til". Hvilken planet er du på.. 

Anonymkode: a106f...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Apropos hybrider som sådan. Jada, mange påpeker at svakheten til hybrider er nettopp to systemer som må vedlikeholdes. Men hvis man ser nærmere på det, er det egentlig bare ulempe? Fossilmotor har behov for jevnlig vedlikehold på grunn av mange slitasjedeler, men i hybrydbil blir disse brukt mindre, så slitasjen er mindre jo. 

Dette argumentet har jeg hørt mange ganger, og det er jo bare tull og vitner om manglende forståelse. En ikke-ladbar hybrid er bare en fossilbil som har en ekstra motor og et ekstra batteri. Det er absolutt ikke sånn at du plutselig sitter der med dobbel menge vedlikehold.

Anonymkode: 555a2...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvor mange ganger det har vært brann i hybridbiler i norge, hva snakker du om, "snur ryggen til". Hvilken planet er du på.. 

Hvilken planet er du på hvis du ikke har fått med deg at ladbare batterier tar fyr både tott og ofte?

Anonymkode: 555a2...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...