Gå til innhold

Jeg sliter med og ha noe og gjøre om dagen/kvelden pga jeg er ufør


Rosagodis

Anbefalte innlegg

Jeg leser bøker og hører podcast. Gjerne noe lærerikt, og ikke bare underholdning. Om jeg klarer, steller jeg i huset. Lykken er å klare en tur på matbutikk, men det er mange uker siden sist. Puslespill er gøy hvis jeg har en bra periode. Og folk tror det er så deilig å være ufør 🙃. Hilsen meg med kronisk svimmelhet, diabetes og utmattelse.

Anonymkode: b3724...d8b

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler med deg… er også ufør og kan ha lange dårlige perioder. 
 

Har funnet ut at jeg vil se, føle og oppleve mer. Gi livet litt mer dybde og mening. Føler jeg blir helt nummen av dagene som bare blander seg inn i hverandre.

Jeg skal prøve å reise til vinteren. Det gir meg litt håp, selv om jeg ikke har klart å gjøre noe i dag, så skal jeg jo noe til vinteren. Dagene jeg ikke klarer gå ut så planlegger jeg reisen. Leser på nettet om stedet, anbefalinger og leser reiseblogger. Jeg vet ikke enda om jeg vil klare det, og det er jo ikke bare bare å reise alene heller. Men på en måte så føler jeg litt ro med å reise alene også. Er det en dag jeg ikke kommer meg ut av hotellet, så er det greit. Jeg skuffer jo ingen 😅 Da blir det bare en hvile dag for å roe enten nerver eller kroppen. 
 

Ift denne reise planleggingen må jeg også planlegge hva jeg skal gjøre. Jeg orker jo ikke gjøre alt det andre gjør på ferie. Jeg tenker prøve komme meg ned til stranda. Der tenker jeg å prøve lese bøker. Så min neste hobby som har tatt en gren ut av ferie planlegging, er å finne ut av hvilke bøker jeg kan like å lese. Har også kjøpt en kamera og øver meg nå på å ta bilder og redigere, for på ferien tenker jeg også å tusle rundt og ta bilder. 

Det kan hende hele ferien blir total fiasko. Men jeg vet jo ikke før jeg har prøvd. Jeg tenker dra til gran canaria, fordi det virker veldig trygt som første sted å reise alene. Mange andre uføre og mange som snakker norsk 😅 Den norske sjøkirken er der også, om jeg skulle fått totalt panikk. Eller de norske restaurantene med kjøttkaker og brun saus 😂 

Menmen… det går mine dager for tiden ut på, å planlegge dette 🤷🏼‍♀️ jeg kan forstå at for mange dette ikke vil fungere. At det blir for fysisk eller psykisk krevende også. Eller at man ikke har råd. Men ang å ikke ha råd, jeg så i går at en reise til gran canaria i 8 dager (fly, hotell + all inclusive) koster 10 000 kr 😊 Men igjen, det kan jo være penger andre ikke har, og jeg har forståelse for det. Men for de som føler det blir for langt, hva med å prøve noe nærmere? Kanskje en hytte 1 time unna? Eller nærmere? Så kan man planlegge dette og prøve finne hobbyer man kunne trivdes med der 😊 også kan man starte hjemme med å øve seg på disse hobbyene. 
 

Det jeg egentlig prøver å få frem, er at for meg, så måtte jeg se for meg å være på ferie for å klare finne frem til ting jeg kan ha som hobbyer 😅😂 Se for seg å være et sted hvor man må bli tvunget litt til å gjøre noe annet enn å sitte foran tv/pc/mobilen for å få med seg ting rundt seg selv 

Anonymkode: ff7e0...97b

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller endel spill, og er aktiv i de sosiale communities som hører til spillene, det hjelper mye. Jeg er også engasjert i Pride lokalt, det finnes sikkert noe annet du kan engasjere deg i, om det er politisk eller andre arrangement eller organisasjoner i området. Kanskje en ungdomssklubb trenger flere voksne, besøksvenn med røde kors. 
 

Hvis du har noe håndarbeid du er interessert i, er det helt sikkert gratis treff rundt der du bor. Du kan være helt nybegynner og dra på strikkekafé! Det er alle slags mennesker i alle aldre på sånne ting. Her jeg bor er det bydelshus som arrangerer en del slike ting. 

Anonymkode: efadf...d6c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver på med å gjøre hus og hage finere og finere de dagene jeg har mulighet til det. I dag har jeg tilbrakt hele dagen i hagen. 

Vi har også fått oss "hytte". Spikertelt med campingvogn. Driver på med det samme der, og er også litt sosial på fellesbrygga når formen er ok. På vinteren utbedrer jeg innvendig. Fra rydding til oppussing. 

Formen min er veldig variabel, så interesser i og rundt huset er perfekt for meg. 

Anonymkode: a362b...966

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening. Trening. Trening. Trening. 

dette er selvfølgelig godt, både for kropp og sjel. :nori: 

Anonymkode: fc049...613

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Jeg er ufør. Leser masse. Legger puslespill. Type 3000 brikker, etterhvert. Startet ikke der. Spiller i korps. Da møter jeg mennesker. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.6.2022 den 21.22):

Jeg leser bøker og hører podcast. Gjerne noe lærerikt, og ikke bare underholdning. Om jeg klarer, steller jeg i huset. Lykken er å klare en tur på matbutikk, men det er mange uker siden sist. Puslespill er gøy hvis jeg har en bra periode. Og folk tror det er så deilig å være ufør 🙃. Hilsen meg med kronisk svimmelhet, diabetes og utmattelse.

Anonymkode: b3724...d8b

Hvordan svimmel er du? Jeg har slitt med svimmelhet et halvt år nå, vært sykemeldt og delvis sykemeldt. Utredet, de finner ingenting. Det går ikke rundt, men jeg blir svimmel når jeg går. Føler at hodet ikke helt følger med, så bakken liksom kommer litt mot meg. Må stoppe mye opp, da jeg føler at jeg er i ferd med å falle. Føler meg brisen på en måte. Jeg har bestemt meg for å ikke si noe mer til legen om det, da noen nevnte at det kunne være psykisk. Jeg har bestemt meg for å leve med det. Har de funnet hvorfor du er svimmel? Det er jo ubehagelig. 

Anonymkode: 5621b...182

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk aktivitet er veldig bra i forhold til psykisk helse! Selv om jeg har slitt psykisk i mange år og også fått beskjed om det fra behandler er det først siste halvåret det virkelig har gått opp for meg. Det som skulle til var at jeg hadde en lengre periode i forkant som jeg klarte å gå tur/være aktivitet nesten daglig i et par måneder. 

Prøv å være aktivitet flere dager i uka, gjerne faste tidspunkt- kanskje du kjenner noen du kan ha en fast avtale med noen i nærområdet om tur 1 gang eller 2 i løpet av uka?

 

For meg hjelper der også å ha faste ting som skjer på dagtid i løpet av uka, jeg har fast fysisk aktivitet med venner 2 ganger i uka og jobbet som frivillig 2-3 dager annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (På 10.7.2022 den 21.06):

Jeg er ufør. Leser masse. Legger puslespill. Type 3000 brikker, etterhvert. Startet ikke der. Spiller i korps. Da møter jeg mennesker. 

Jeg elsker puslespill, men blir jo helt ødelagt i ryggen av det (og jeg sliter ikke egentlig med ryggen…). 

Anonymkode: fad1b...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er glad for at jeg lærte meg å strikke før jeg ble syk og 100% ufør (har kreft med spredning), så særlig om kveldene så blir det endel strikking mens jeg ser serier. 

På dagtid så går tiden unna av seg selv med huslige gjøremål. Ting tar lengre tid etter at jeg ble syk da jeg trenger mye hvile mellom gjøremålene. På dager jeg er i form til det så prioriterer jeg å gå tur (savner å trene……løp+trente styrke 4-5 ganger i uken før jeg ble syk) 

Har alltid vært lesehest, så det blir endel lesing 

Og jeg har fått mere interesse for planter. Har endel inne og uteplanter som jeg pusler med. Tar avleggere, planter om etterhvert som de vokser og trenger større krukker, vanner, dusjer de som liker det..

Før jeg ble syk så ble jeg medlem av en losje, og det er jeg fortsatt. Så når jeg er i form så deltar jeg på losjemøter, og via losjen så er jeg med på frivillig arbeid når formen tillater det, 

Hos meg så er det at jeg er fysisk reduksjon som er problemet. I tillegg til at det er krevende å følge opp alle legetimen, undersøkelsene/kontrollene og en ganske omfattende kreftbehandling. Og som følge av kreften så har jeg fått fatuige og med det et økt hvilebehov. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg jobbet masse frivillig, i de periodene jeg klarer det. Spiller også litt på nett, gratisspill, med god samvittighet. Prøver å få til små turer om morgenen, når jeg klarer det. 
 

I tillegg har jeg katter. Man skal aldri undervurdere kjæledyr. Jeg kunne ikke hatt hund, min helse er for dårlig til å ta det ansvaret. Men kattene hjelper meg opp hver morgen. De kommer inn til meg, «krever» frokost, altså, noe annet enn tørrfôr. Jeg skifter vann og fyller alle skålene, tømmer kattedo.  Uansett hvor dårlig jeg er, kattene får sitt hver morgen. Og de gir masse omsorg og kos tilbake. Katter er mere selvstendig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ufør, men sykemeldt antakelig i en god del måneder til pga en skade. Holdt på å falle helt sammen uten rutiner, så nå ser dagene mine slik ut:

Stå opp senest 7 hverdager. Kaffe og leser nyheter + litt fag frem til 8-tiden. 

Rydder (går sakte pga skade) alltid kjøkkenet og ting som ligger fremme. Noen dager setter på klesvask, eller gjør en annen større «hus-ting». 

Ut av huset-tid. Opptrening to ganger i uken. De andre dagene går jeg ærend, eller på butikken. Velger ting fra tilbudsavisene og fordeler handlingen på tre butikker for å spre aktiviteten på flere dager😅

Går på biblioteket hver fredag, da har en venninne fri, så vi har som regel en date der.

Ser litt for mye TV, men prøver å ha et prosjekt som gir noe tilbake senere. Fikser uteområder, mini-oppussing (litt vanskelig, men begynner å kunne gjøre litt igjen nå), rydder og sorterer papirer og ting. Selger ting på Finn. 


I og med at ting gjøres uvanlig treig og klønete, og jeg har en del smerter, fyller egentlig dette dagen greit. Bruker også en del tid på å planlegge - middager, ny oppskrifter, budsjett mm.

 

Anonymkode: 981b7...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har endelig fått en hobby!!! Legge gel neglakk og lage polynegler... 😀😀😀 Med elektrisk fil, led lampe, neglelampe med forstørrelsesglass... Ohhh nå kan høsten bare komme for min del.. Gleder meg til og hente pakka i posten og begynne og lære meg og legge negler... Endelig har jeg fått meg en hobby 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med yoga? Finnes mange typer. Tipper yin yoga, medisinsk yoga, restorativ yoge eller yoga nidra er noe for deg. Opplever at mange er veldig imøtekommende på yoga. Noen steder har de ulike arrangement. Kanskje med lunsj. Da har du mulighet å treffe andre. Å lære meditasjon kan også være noe. Både yoga og meditasjon kan gjøres via youtube også hvis du ikke orker å komme deg ut. Pilates er også fint. Ikke den mest krevende måten å trene på. 

Hva med å lære noe nytt? Noe du både kan gjøre hjemme og delta på kurs? Maling, strikking/strikkekafe, sy, hekle, prøve en ny matrett, bokklubb. Sjekk også med frivillighetssentralen i bydelen din. De har ulike aktiviteter man kan delta på og ofte kafe hvor man kan møte andre. Gå tur nye plasser. Plukke sopp? Ta bilder i naturen. 

Anonymkode: 6c714...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grønnsakshage og hogger litt ved selv. Det er begrenset hvor mye jeg orker, men har glede av det jeg kan gjøre. Det å få frø i jorden og se dem vokse er et mirakel hver gang. Så akkurat at det har kommet et par agurker på agurkplantene mine som kom i jorda temmelig sent :) 

Anonymkode: 6e696...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne en hobby du kam oppleve som meningsfull og involvere deg i noe frivillig arbeid i tillegg? Besøksvenn etc. Kommer seg litt ut da🙂

Anonymkode: e6541...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...